szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fogyasztóvédők szerint a Ryanair tisztességtelenül bánik az utasokkal, akiknek a csomagja nem fér fel a gépre.

Egyre többször érkezik hír arról, hogy a magyar repülőtéren marad a Ryanairrel utazók csomagja, mert a bőröndök nem férnek fel a gépre. A hétvégén harminc ember úgy döntött, nem hajlandó a csomagjai nélkül elindulni, az utasok még a gép útját is elállták.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége most arra figyelmeztetett: nem csak a poggyászok sérülése, elvesztése, hanem a késése esetén is jár kártérítés. Ennek feltétele, hogy írásban bejelentsék igényüket a légi fuvarozó részére legkésőbb a poggyász kiszolgáltatása napjától számított 21 napon belül.

A FEOSZ szerint nem tisztességes eljárás az, hogy gazdasági érdekek miatt az utasok ne kapják meg a légi fuvarozók szerződésben vállalt, az utasok által kifizetett szolgáltatásait.

A Montreali Egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg, a poggyászszállítás során bekövetkező kár vagy késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként 1000 különleges lehívási jogra (SDR) korlátozódik. Jelenleg 1 SDR körülbelül 390 forintot ér, azaz 390 ezer forint a kártérítési összeg maximuma.

Azonban ennek csak töredék összegét szokták a légi fuvarozók megfizetni. Azt ugyanis az utasoknak kell tudniuk bizonyítani, hogy pontosan mekkora kár érte őket. Ezt pedig sokszor nehéz összegszerűsíteni és bizonyítani.

Ha a csomag késése miatt bármit vásárolni kell, arról számlát kell kérni – jelezte az egyesület. Azt is hozzátették: elég kicsi az esély arra, hogy az utasok valóban kapnak kártérítést. Ugyanis a Ryanairnél nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálat, nincs magyarországi fióktelep, vagy legalább egy kézbesítési cím, ahova fordulhatnának a magyar utasok.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!