szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Évente több milliárd forint bevétel érkezett a Hír Tv-hez, de amióta Simicska Lajos összeveszett Orbán Viktorral, csak égette a pénzt a cég. Mi történhet ezután?

Csak égette a pénzt a Hír Tv az elmúlt években. Nem mindig volt ez így: a 2014-es csúcsévben, amikor Simicska Lajos még a kormány kedvenc oligarchája volt, 600 millió forintnál is nagyobb nyereséget hozott a tévé, de a Fidesz kormányra kerülése óta egyetlen olyan év sem volt, amikor aggódni kellett volna a pénzügyek miatt. 2010 még szerényebb év volt, akkor 400 millió forint profit sem jött össze, 2011-től kezdve viszont ha csak 600 millió pluszban sikerült zárni egy évet, akkor az gyengébb időszaknak számított.

Aztán 2015-ben mindez megváltozott. Azt az évet még épp sikerült pozitív mérlegűre kihozni, 2016-ban viszont már 770 millió forintos mínuszban zárt a Hír Tv. De innen is volt lejjebb: tavaly már 1,4 milliárd forintot bukott Simicska a tévéjén.

©

A bukás legfőbb oka egyértelmű: a G-nap után zuhanni kezdett az árbevétel. A 2010-es kormányváltás évében már 7 milliárd forint fölötti bevétellel zárt a Hír Tv, ez az összeg két év alatt 9 milliárd forint fölé nőtt. A Simicska és Orbán összeveszése utáni zuhanás itt nagyon látványos volt: 2015-ben egyetlen év alatt majdnem a felére zuhant a bevétel, 7 milliárd forint fölötti összegről alig 4 milliárdosra. Azóta pedig még ez is közel megfeleződött.

Amikor néhány hónapja a Mérték Médiaelemző Műhely elkészítette az állami reklámköltés alakulását bemutató tanulmányát, épp a HírTV kimaradt az adatbázisukból. De a többi adat alapján így is jól sejthető, mi történt a tévénél: a Simicska-érdekkör a csúcson az összes állami reklámköltés 57 százalékát vitte el, ez 2016 végére gyakorlatilag a nullára zuhant. Ezzel egy időben elkezdett kialakulni az új, kormányközeli médiabirodalom, az állami cégek pedig másfél év alatt teljesen átálltak arra, hogy az új helyeken kell elkölteni a hirdetési pénzeket. A Magyar Nemzetnél 2017 első háromnegyed évében megjelent hirdetéseknek 5 százaléka volt állami, míg például a Magyar Időknél ugyanez az arány 89 százalékos volt.

A legfrissebb, 2017-es számokon az látszik, hogy Simicska szépen költött a tévéjére még az idei kampány előtt. Az árbevétel zuhanása mellett ugyanis az volt a brutális veszteség másik oka, hogy 295 millió forinttal több pénz ment el a bérekre, járulékokra és más személyi ráfordításokra, mint egy évvel korábban. Osztalékot 2014 óta nem vett ki Simicska a tévéből, pedig az előtt évente 300-535 milliót kivett csak ebből az egy cégből.

©

De mi lesz most, amikor Simicska eladta a tévét, és az ismét Fidesz-közelivé válhat? Azt 2015-ben is láttuk, hogy az állami szereplők a saját hirdetési pénzeiket ha nem is egyik pillanatról a másikra irányítják át a megfelelő helyekre, de néhány hónap alatt már komoly pénzt tudnak belerakni egy baráti médiumba. Ráadásul most már sokkal többet költenek hirdetésekre, mint a G-nap előtti időkben. Igaz persze, hogy már több kormányhű szereplő között kell szétosztani a pénzt, de mivel ezt úgyis mi fizetjük, valószínűleg nem nagyon kell aggódni a régi-új fideszes tévénél a forráshiány miatt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Marabu Féknyúz: "A képébe vágtam ennek az Obamának"

Marabu Féknyúz: "A képébe vágtam ennek az Obamának"

Infektológus: Színtiszta demagógia oltásért pénzt ajánlani

Infektológus: Színtiszta demagógia oltásért pénzt ajánlani

Orbán bejelentette, 25 éves korig szja-mentességet kapnak a fiatalok

Orbán bejelentette, 25 éves korig szja-mentességet kapnak a fiatalok