Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A Mol újra kész fogadni a kőolajat.
Az Ukrtransznafta ukrán vállalat kedden ismét újraindította a tranzitszállítást a Barátság kőolajvezetéken, miután a Mol magyar olajipari vállalat közölte, hogy újra készen áll a kőolaj fogadására a fényeslitkei szivattyúállomáson.
Az ukrán vállalat a Facebookon közzétett bejegyzésében tudatta, hogy kedd délelőtt kezdte újra az orosz kőolaj fogadását a fehéroroszországi Mazirnál, és megkezdte a tranzitszállítást az európai felhasználók felé. Ezt az tette lehetővé, hogy a fényeslitkei szivattyúállomás jelezte, ismét tudja fogadni az orosz kőolajat, így az Ukrtransznafta újraindította az olajszállítást Magyarország irányába.
A Mol Nyrt. megerősítette, hogy újraindult a tranzitszállítás.
Az Ukrtransznafta a kőolajszennyeződés miatti, közel egy hónapos kényszerű leállás után hétfőn nulla órakor állította helyre az Európai Unióba irányuló tranzitszállítást. Néhány órával később azonban felfüggesztette a Magyarország felé tartó olaj szállítását, mivel a Mol technikai problémákat jelzett.
Április 19-én észleltek szerves klórvegyület-szennyeződést a Magyarország ellátását is döntően biztosító Barátság kőolajvezetékben. A Mol április 26-án döntött az átvétel leállításáról, majd április végén a magyar biztonsági készletekhez is hozzá kellett nyúlni a százhalombattai finomító ellátása miatt.
A Barátság vezetéken a szállítás másfél hete indult be ismét, miután a magyar Mol vállalat szakértői is kiegészítő vizsgálatnak vetették alá a csővezetékben lévő nyersolajat, és megerősítették, hogy készek átvenni a szállítmányt, de a magyar vállalat hétfőn technikai hiba miatt ismét leállította a szállítást.
A Barátság vezetéken napi egymillió hordó olaj, a globális felhasználás egy százalékának megfelelő mennyiség áramlik keresztül.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.