Az elmúlt tíz évben, 2010 óta mi a jövedéki adó mértékét nem emeltük... a benzinnél, tehát a benzin literenkénti jövedéki adójának mértéke ma ugyanannyi, mint amennyi 2010-ben volt" – válaszolta a kormányinfón Gulyás Gergely a rekordokat döntő üzemanyagárakkal kapcsolatos kérdésre.
A Népszava azt írja, hogy nem igaz, hogy az Orbán-kormány ne emelte volna az elmúlt tíz év során a benzin jövedéki adóját.
A lap szerint a kabinet 2016 október 1-jén és 2020 július 1-jén is növelte 5-5 forinttal, egyaránt 120-ról 125 forintra a benzin nettó jövedéki adóját.
Mivel az üzemanyagokat nem csak jövedéki, hanem általános forgalmi adó is terheli, a benzin jövedéki adójának bruttó szintje a Fidesz–KDNP-kabinet 2012 január 1-i áfaemelésével is nőtt.
Nyusztay Máté - Sztojcsev Iván Gazdaság Abból a nagyjából 500 forintból, amit az ember otthagy a benzinkútnál egy liter üzemanyagért, több mint 250 forint a az államkasszába vándorol. Grafikonra tettük a benzinárak összetevőit részletes bontásban.
A Népszava emlékeztet, hogy a kormány 2016 nyarán az akkori, alacsony olajár miatt apadó áfabevételek ellentételezésére, döntött úgy, hogy 50 dolláros negyedéves nyersolajárátlag alatt 5, illetve 10 forinttal növelik, eme átlag felett pedig ugyanennyivel csökkentik a benzin és a gázolaj nettó jövedéki adóját.
Az adómérték fel-le mozgásából most Orbán Viktortól Gulyás Gergelyen át a többi kormánytisztviselőig, következetesen csak a csökkentési mozzanatot emelik ki. A Népszava szerint ez azonban pusztán egy újabb kommunikációs trükk. 2016 októberében, a szabály életbe lépésekor ugyanis a nyersolaj – hogy, hogy nem – 50 dollár alatt állt. Vagyis az Orbán-kormány elsőként éppenséggel emelt a benzin és a gázolaj jövedéki adóján.
Azóta ez, függően a nyersolajárátlagtól, hol nő, hol visszacsökken.
Furcsa érvvel vágott vissza a Kormányzati Tájékoztatási Központ arra a kérdésre, miért nem csökkenthető az üzemanyagok jövedéki adója. Megnéztük, van-e benne igazság.
Most, a 80 dollár feletti szintjével három-hét éves csúcsokat döntő nyersolajár miatt éppenséggel az eredeti jövedéki adószintek érvényesek. Ehhez az állapothoz kétségkívül egy áprilisi mérséklés vezetett. Ugyanakkor a csak a korábbi emelést kioltó mozzanatot érdemi adócsökkentésként beállítani kevéssé állhatja ki a tisztesség próbáját – olvasható a cikkben.
Egy pillanatnyi szünet után Gulyás Gergely bizonyára nem véletlenül fűzte első megjegyzéséhez a benzin szót sem. A lakossági gázolaj jövedéki adóját ugyanis az Orbán-kormány pont egy évtizede, 2011. november 1-jén nettó 13 – bruttó 16 – forinttal kifejezetten megemelte – írja a lap, hozzátéve, hogy a fuvarozókra külön gázolajárat szabtak.
A Népszava azt is írja, hogy a 2016 óta érvényes adóemelési és -csökkentési rendszerben az Orbán-kormány a magándízeleseket a benzinesek sarcának kétszeresével, literenként nettó tíz forinttal sújtja.