Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Mivel a cégautókat a munkavállalók juttatásként használhatják, a statisztikai hivatal súlyozottan bele fogja számolni az inflációba, hogy ezeket a járműveket már csak piaci áron lehet tankolni. A magasabb rezsidíj-sávokat szintén súlyozottan számítják bele az inflációba, a KSH-nál ez először a szeptemberi adatban fog megjelenni, módszertani különbségek miatt az uniós statisztikában már az augusztusiban.
A kormány március óta több körben szigorította az üzemanyag-árstop szabályait, szűkítette azok körét, akik – illetve egész pontosan: amely járművek tankolása esetén – jogosultak a 480 forintos hatósági maximum áron üzemanyagot venni. Március 10-től a 7,5 tonna feletti gépjárművek és 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautók, május 27-től a magyar forgalmival nem rendelkező, azaz a külföldi személygépjárművek csak piaci áron tankolhatnak.
Ám ezek a változások nem jelentek meg a KSH fogyasztóiár-statisztikáiban, illetve az inflációt mérő fogyasztóiár-indexben.
Az üzemanyag-árstop korábbi szűkítései nem számítanak
A KSH ezeket a változásokat azért nem vette figyelembe, mert a fogyasztóiár-index a háztartások (lakosság) által a saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások árváltozását méri – magyarázza a statisztikai hivatal a hvg.hu kérdésére. „A számításba vételkor azt az árat kell figyelembe venni, hogy a magyar háztartásba tartozó személy milyen áron tudja megvásárolni a megfigyelt terméket, illetve szolgáltatást.
A márciusi és a májusi változás nem érintette a magyar háztartásokat
az első módosítás a teherfuvarozásra, azaz a vállalati szférára, míg a második a külföldiekre vonatkozott” – írja a KSH.
Ez a magyarázat azért nem teljesen pontos, hiszen a magyar háztartások is használhatnak külföldön regisztrált autót. Márpedig a májusi módosítás után a kutakon csak azt nézték, hogy a megtankolt járműnek van-e magyar forgalmija. A KSH szerint ez a tényező figyelmen kívül hagyható, „a magyar háztartások túlnyomó többségében Magyarországon regisztrált személygépjárművel rendelkeznek”.
Ebben a KSH-nak igaza van, a 2010-es évek elején elég sok külföldi – elsősorban szlovák – rendszámos autó futott a magyar utakon, mivel Magyarországon jóval drágább volt a kocsikat forgalomba helyezni. Ez a jelenség megszűnt, a magyar háztartások által használt, de külföldi regisztrációjú autók aránya nincs akkora, ami indokolná, hogy az ő üzemanyagárukat a fogyasztóiár-indexben figyelembe vegyék.
Egyébként van még egy hasonló, statisztikai szempontból nem jelentős, de attól még létező változás: a Mol június vége óta kannába csak piaci áron ad el benzint, akkor is, ha a kannát töltő személy autója magyar forgalmis.
A fogyasztóiár-indexben nemhogy nem indokolt, de praktikusan lehetetlen lenne figyelembe venni a kannás üzemanyagvásárlásokat és a magyar háztartások által használt külföldi autók tankolásait. Ezek arra azonban mindenképpen rávilágítanak, mennyire kacifántosak, és mennyire életszerűtlenek az üzemanyagár-stop szabályai – miután a kormány hónapok óta toldozgatja, foldozgatja azokat. Egyébként a magyar és nem magyar járművek megkülönböztetése miatt még kinéz egy uniós eljárás is.
A cégautók kitiltása az árstopból már számít
Az árstop szabályainak reszelgetése nem ért véget májusban, július 30-tól a nem magánszemély által üzemeltetett cégautókat is kizárták az árstopból, azokba is piaci áron lehet üzemanyagot vásárolni. Ezt a módosítást a KSH már figyelembe fogja venni a fogyasztóiár-index kiszámításakor, mivel a háztartásokat is érinti.
„Ugyanis amennyiben a munkavállalót foglalkoztató cég magánhasználatra is felhasználható gépjárművet és üzemanyagvásárlási lehetőséget (pl.: üzemanyagkártyát) biztosít, az a nemzeti számla nemzetközi sztenderdjei szerint béren kívüli juttatásnak, illetve lakossági fogyasztásnak minősül” – magyarázza a KSH.
Innentől az a kérdés, hogy a fogyasztóiár-indexben hogyan lehet leképezni, hogy egyszerre két üzemanyagár van (illetve négy, hiszen két üzemanyagtípusról, a normál benzinről és gázolajról van szó): az ársapkás, változatlanul 480 forintos ár és a folyamatosan változó piaci ár. A KSH úgy oldja meg a problémát, hogy
a számbavétel során az üzemanyagok hatósági és piaci ára az érintettség arányaival súlyozva kerül elszámolásra.
Tehergépjármű tankolása. Csak piaci áron.Fazekas István
Vagyis a KSH megnézi, mennyi az üzemanyagok átlagos piaci ára, és ezt a cégautók autóállományban elfoglalt részesedése arányában súlyozottan fogja figyelembe venni. A Portfolio.hu kormányközeli forrásokból úgy értesült, hogy 800 ezer céges üzemben tartású autó lehet, amelyet a módosítás érintett. Ez a teljes hazai autóállomány ötöde. Azonban ezeknek nem mindegyike a munkavállaló használatára bocsátott jármű.
A magánhasználatú cégautók által tankolt piaci áras üzemanyag súlyozott számításba vétele várhatóan nem fogja jelentősen megnövelni a fogyasztóiár-indexet. Valamekkora hatása mindenesetre lesz,
ez először az augusztusra vonatkozó inflációs adatközlésben fog megmutatkozni,
mivel az árstop módosítása július 30-án lépett életbe.
Így nem könnyű statisztikát csinálni
Az biztos, hogy a statisztikai hivatal nincs könnyű helyzetben, egy rendkívül nyakatekert, részben piaci, részben hatósági áras logikát követő szabályozást kell statisztikai módszerekkel feldolgozni. Méghozzá úgy, hogy az új statisztikák megfeleljenek a nemzetközi sztenderdeknek és összevethetőek legyenek a korábbi adatokkal. Vagyis ne kelljen húzni egy piros vonalat, és azt mondani, hogy a jelenleg közölt fogyasztóiár-indexet nem lehet egy lapon kezelni a tavaly számítottal, mert közben a kormány elkezdett belebindzsizni a fogyasztói árakba.
Holott ez talán indokolt lenne, ugyanis az árstopokkal a komány lényegében kettős árrendszert tart fenn Magyarországon, még ha csak néhány termék esetében is.
Ahogy a KSH fogalmaz: „A statisztikákkal szemben elvárás és cél is, hogy alkalmazkodjanak a változó gazdasági és társadalmi környezethez, de ezzel párhuzamosan ennek úgy kell megvalósulnia, hogy az előállított mutatók belső konzisztenciája, valamint időbeli és térbeli összehasonlíthatósága fennmaradjon. E két követelménynek való párhuzamos kötelezettség miatt bármilyen módszertani módosítás csak alapos szakmai megfontolás után és széles szakmai konszenzus esetén valósítható meg.
A KSH folyamatosan dolgozik azon, hogy megfelelő minőségű információkat és módszertant találjon az új változások mérésére
a belső konzisztencia és összehasonlíthatóság fenntartása mellett.”
A rezsiemelés szeptembertől dobja meg az inflációt
A statisztikai hivatalnak egyébként nemcsak az üzemanyagok kettős árrendszere okozhat fejfájást, hanem a rezsicsökkentés csökkentése, vagyis az új, augusztus eleje óta érvényben lévő kétsávos rezsidíjrendszer.
Ennek értelmében a lakossági fogyasztók az „átlagos” villany- és gázfogyasztás mértékéig az eddigi („rezsicsökkentett”) díjszabás szerint fizetnek, afölött pedig az áram esetében kétszeres, a gáz esetében hétszeres díjat. Utóbbit egyébként nem a kormány szabja meg és nem is állandó: az energiahatóság (a MEKH) negyedévente határozza meg.
Mindenesetre megint csak arról van szó, hogy ugyanannak a terméknek (és szolgáltatásnak) két ára van. Egy kilowattóra áram díja 36,9 forint, ha az „átlagos” fogyasztási szint alatt fogyasztják el, és 70,1 forint, ha a szint fölött fogyasztják el.
Ezzel kapcsolatban a KSH tájékoztatást tett közzé, amiben azt írják, az árváltozást – ahogy az üzemanyagok esetében – a háztartások érintettségének arányában veszi figyelembe a fogyasztóiárindex-számítás során. A KSH készít egy becslést, hogy a teljes háztartási szektor által együttesen elfogyasztott gázért, illetve elektromos energiáért összességében mekkora összeget fizet a teljes háztartási szektor a régi és az új árakon. A régi és új árakon számított összegek hányadosa adja a fogyasztóiár-indexben megjelenő, a gázra, illetve az áramra vonatkozó árindexet – olvasható a magyarázatban. A számítások alapját a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) nemzetgazdasági szintű gáz- és áramfogyasztási adatai, valamint a KSH-nak a háztartások körében mért, háztartási szintű fogyasztási adatai jelentik.
A rezsicsökkentés-csökkentése először a szeptemberi inflációs adatban fog meglátszani, mivel szeptemberben érkeznek majd az első, új díjszabás alapján kiállított rezsiszámlák. Legalábbis a KSH-nál, a hazai fogyasztóiár-indexben ugyanis a számla kifizetésének esedékessége számít. Az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által használt harmonizált fogyasztóiár-index (HICP) esetében azonban a szolgáltatás igénybevételének időpontja számít, vagyis
az Eurostatnál már az augusztusi adatban benne lesz a rezsidíj-emelés.
A jegybank nyers becslése szerint a rezsidíjak emelése 3 százalékponttal fogja megdobi az inflációt. A hatás egy évig érvényesül – 2023 szeptemberében ugyanis már a megemelt rezsidíjakhoz kell majd viszonyítani, vagyis a díjemelés benne lesz a bázisban. Ebben azért még lehet változás, hiszen az energiahivatal negyedévente felülvizsgálja a fölső díjsávban alkalmazott díjakat.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.