Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","shortLead":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","id":"20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9.jpg","index":0,"item":"3186b756-2a70-49b4-aa0b-cdc11c84fd25","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","timestamp":"2025. február. 06. 10:28","title":"Mélygarázsban kigyulladt zöld rendszámos autó miatt kellett kiüríteni egy irodaházat a Szervita téren – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d08d1590-560b-49be-9d31-21131e472b9f","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Donald Trump a vámháború első köréből kihagyta az EU-t. A forint árfolyama gyengült, de egyelőre az erősödési trendsávban maradt. Az unió elleni vámok bejelentése csak idő kérdése, akkor a 420-as euró is benne lesz a pakliban. A vámháború rontja a magyar gazdaság növekedési kilátásait, emeli az inflációs kockázatokat. És lehet, hogy az USA-ban vámkárosult kínai Temu még jobban rámegy Európára.","shortLead":"Donald Trump a vámháború első köréből kihagyta az EU-t. A forint árfolyama gyengült, de egyelőre az erősödési...","id":"20250204_Trump-vamhaboruja-420-forintos-eurot-es-meg-tobb-Temut-hozhat-Magyarorszagnak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d08d1590-560b-49be-9d31-21131e472b9f.jpg","index":0,"item":"d015674f-d172-44d4-bb64-fd42739fc3be","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_Trump-vamhaboruja-420-forintos-eurot-es-meg-tobb-Temut-hozhat-Magyarorszagnak-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 17:08","title":"Trump vámháborúja még több Temut és 420-as eurót hozhat Magyarországnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Miközben a rendőrség még mindig a szerdai lövöldözés elkövetőit keresi Brüsszelben, újabb két fegyveres támadás történt. A nyomozók azt valószínűsítik, hogy bűnbandák közötti területszerző harc folyik. ","shortLead":"Miközben a rendőrség még mindig a szerdai lövöldözés elkövetőit keresi Brüsszelben, újabb két fegyveres támadás...","id":"20250206_brusszel_lovoldozes_kalasnyikov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3.jpg","index":0,"item":"6b85da7b-5450-4871-9824-6495f4431091","keywords":null,"link":"/eurologus/20250206_brusszel_lovoldozes_kalasnyikov","timestamp":"2025. február. 06. 11:03","title":"Brüsszelben egy nap alatt három lövöldözés volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Rádió egykori párizsi és brüsszeli tudósítója hetvenhárom éves volt.","shortLead":"A Magyar Rádió egykori párizsi és brüsszeli tudósítója hetvenhárom éves volt.","id":"20250204_Meghalt-Keleti-Miklos-Pulitzer-emlekdijas-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5.jpg","index":0,"item":"7d67067c-219e-4f74-81dc-cb49614ee1e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Meghalt-Keleti-Miklos-Pulitzer-emlekdijas-ujsagiro","timestamp":"2025. február. 04. 21:40","title":"Meghalt Keleti Miklós Pulitzer-emlékdíjas újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll igazán jól.","shortLead":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll...","id":"20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89.jpg","index":0,"item":"dbb9c745-5c9d-4810-85d6-19573a7c176f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","timestamp":"2025. február. 05. 13:06","title":"Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d14f1a6b-6bd1-43ee-93f4-fc6d24d9999a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A németországi Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan, a mesterséges intelligencia által vezérelt rendszert dolgoztak ki, amiben emberek helyett robotok szerelik szét a veszélyes elektronikai hulladékokat. Mindezt nagy pontossággal.","shortLead":"A németországi Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan, a mesterséges intelligencia által vezérelt rendszert dolgoztak ki...","id":"20250205_elektronikai-hulladek-e-hulladek-feldolgozasa-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d14f1a6b-6bd1-43ee-93f4-fc6d24d9999a.jpg","index":0,"item":"ffce4e2a-68c4-4e3a-8f6b-b640a2319363","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_elektronikai-hulladek-e-hulladek-feldolgozasa-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 05. 10:03","title":"Emberbarát lehet az e-hulladék újrahasznosítása, német mérnökök mutatták meg a módját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","shortLead":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","id":"20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855.jpg","index":0,"item":"09e85a14-668d-4120-bfa6-812e3fc35317","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","timestamp":"2025. február. 06. 07:59","title":"Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a patinás japán járgány egészen a 80-as évek elejére tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a44bfb1-5d04-4970-af00-417b55ae120e.jpg","index":0,"item":"c6efb608-c72e-4694-ab3d-6e5691e0e500","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_alig-255-kilometerrel-var-uj-gazdara-ez-a-42-eves-mazda-626","timestamp":"2025. február. 05. 07:21","title":"Alig 255 kilométerrel vár új gazdára ez a 42 éves Mazda 626","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Pekingben tartják az Új Selyemút program harmadik csúcstalálkozóját, melyen a magyar miniszterelnök is részt vesz. A BBC annak nézett utána, hogy mi lett az Új Selyemút nagy afrikai vasútépítési programjával, amelynek első szakaszát az első csúcstalálkozó évében, 2017-ben avatták fel Kenyában.
4,7 milliárd dolláros kölcsönt vett fel Kenya a nagy afrikai vasútprogramhoz, amely a tengerrel kötötte volna össze Afrika belsejét. A hitelt jórészt kínai bankok nyújtották, így Kenya nekik törleszt. A vasútvonal első szakasza épült meg a tengerparti kikötő, Mombasa és a főváros, Nairobi között. A 470 kilométeres vasúti utazás igazi élmény: „nemzeti parkokon keresztül vezet a vasútvonal nagy része, így láthatjuk a vadakat, ha kinézünk az ablakon” – lelkesedik egy utas, aki a BBC tudósítójának nyilatkozott Nairobiban.
A járat igen népszerű, nehéz jegyet kapni, de a vasút így is veszteséges. A nagy biznisz ugyanis a teherszállítás lenne, de ehhez az kellene, hogy a vasútvonal vezessen valahova Afrika belsejébe. A tervek szerint a kenyai tengerpartról induló vasútvonal eljutott volna Ugandáig, Ruandáig és végül a Kongói Köztársaságig jórészt kínai árukat szállítva oda, hiszen Kína Afrika legnagyobb kereskedelmi partnere. A baj az, hogy a vasútvonal még Ugandáig sem jut el, ezért visszafelé a tehervonatok üresen mennek, vagyis veszteséget termelnek.
„Jó lenne, ha tudnánk folytatni a vasútépítést, de nincs rá pénzünk” – nyilatkozta a közlekedési államtitkár a BBC-nek. Ahogy a dolgok most állnak, nem is nagyon lesz, mert Kínában újratervezik az Új Selyemút programot. Kevesebb pénz jut rá, és azt nem Afrikában akarják elkölteni. 2013-ban, amikor az Új Selyemút program megindult, akkor még Afrika kiemelt célpont volt Pekingben, és sok minden épült is az infrastruktúrában, hogy támogassa a kínaiak nyomulását. Miután minden titokban zajlott, ezért az Új Selyemút programok afrikai finanszírozását sem könnyű áttekinteni, de az kétségtelen tény, hogy sok afrikai államnak gondot okoz a kínai hitelek törlesztése. Maguk a kínaiak pedig arra jöttek rá, hogy nem olyan nagy üzlet az infrastruktúra fejlesztése Afrikában. Ezért inkább olyan célpontokra koncentrálnak, amelyek közelebb vannak Kínához és nagyobb üzleti hasznot hozhatnak. Például Kazahsztánra, ahol Hszi Csin-ping elnök tíz évvel korábban meghirdette az Új Selyemút programot.
Afrika elveszítette a vonzerejét
„Az elmúlt években a kínaiak már csak 2 milliárd dollárt ruháztak be Afrikában, miközben az Új Selyemút program kezdetén ez még 10-20 milliárd dollár volt” – mondja Nigéria nemzeti bankjának egykori helyettes kormányzója. Az adósság viszont megmaradt, és ez komoly gondot okoz Kenyának is. Nem a kínaiak a legnagyobb hitelezők ebben az országban, csak a harmadik helyen állnak az adósság 19%-ával. Az USA és az Európai Unió bankjai is nagy hitelezők, a kenyaiak pedig küzdenek a lejáratokkal, mert jövő júniusban például 2 milliárd eurós adósság jár le. Az afrikai országoknak különösen nagy gondot okoz, hogy a kínaiak nem csatlakoztak a Párizsi Klubhoz, ezért a bankjaik nem teszik közzé a legfontosabb adatokat, mint az amerikaiak vagy az európaiak. Mindez növeli a kockázatot és drágítja a kölcsönöket. Mi lesz így a nagy afrikai vasút tervvel?
Uganda a kulcs, mert legalább odáig el kellene érnie a kenyai vasútnak, hogy nyereséges legyen. Csakhogy Uganda Tanzánia felé kacsingat, mert ha azon keresztül érik el a tengert, akkor csak jóval rövidebb és olcsóbb vasútvonalat kell építeni.
Tanzániában a korábbi elnök széttépte a Kínával megkötött vasúti szerződést, így az ottani vasutat nem a kínaiak, hanem portugál és török bankok finanszírozzák. Tanzánia a maga vasútvonalát nemcsak Ugandáig akarja meghosszabbítani, hanem Ruandáig, Kongóig és Burundiig.
„Az afrikai államok lassacskán felhagynak az elhagyott feleség mentalitással. Többségük azért üdvözölte Kínát kitörő örömmel, mert a Nyugat rosszul bánt velük, de aztán kiderült, hogy a kínai kapcsolat sem leányálom” – vázolta fel a helyzetet Kingsley Moghalu, Nigéria nemzeti bankjának egykori helyettes kormányzója.
Közben pedig a Nyugat is rájött arra, hogy hosszú távon kockázatos átengedni Afrikát a kínaiaknak. Joe Biden amerikai elnök elindította az „Építsünk egy Jobb Világot” projektet, hogy ily módon ellensúlyozza az Új Selyemút programot. Biden igyekezett a G7-államokat is rábeszélni, hogy vegyék újra komolyan Afrikát. Szavakban ezt meg is tették, de pénz nem nagyon van a szépen hangzó program mögött. Ezért Kenyában kitartanak az Új Selyemút program mellett, és abban bíznak, hogy sikerül rávenni kínai üzletembereket és bankokat a vasútvonal építésének folytatására – írja a BBC. Ez valószínűleg hiú remény, hiszen az Új Selyemút finanszírozása Pekingben kizárólag a hatalomtól függ, az pedig szemmel láthatóan leértékelte Afrikát.