Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A lassú pálya és néha a rosszul összerakott menetrend miatt egyre kevesebben választják vidéki kisvárosokban a vonatot, aztán a kihasználatlanságra hivatkozva jöhet a vonal bezárása vagy leépítése – erre mutattak be példákat Mátészalkáról.
Nem csak a legnagyobb vidéki városok kerülnek távolabb Budapesttől a MÁV december 10-től hatályos új menetrendjében, kisebb városok is ott vannak a vesztesek között. A MátészalkaLeaks csoport (képünkön az ő akciójuk még 2018-ból, amint sikerült futva leelőzni a vonatot) a saját városuk példáján mutatta be, milyen visszafejlődés jön.
Az első példa, amit hoztak, azt mutatja, hogy a környék nagyobb helyeire és azokon át Budapestre is mennyire lassan lehet eljutni. Most szűnik meg például a Zajta és Budapest között vasárnaponként közlekedő sebesvonat, a MÁV szerint kihasználatlanság miatt, és nem is csoda, hogy nem ezzel utaztak sokan: a teljes, 342 kilométeres távot 6 óra 13 perc alatt tette meg, ebből a Zajta és Debrecen közötti 121 kilométer 2 óra 25 perc volt. Így inkább sokan a telekocsit választják, ha Debrecenbe vagy Budapestre szeretnének menni.
Az új menetrend további lassulást is hoz: például a Zajta és Fehérgyarmat közötti 25 kilométeres utat már nem 54, hanem 60 perc alatt fogja megtenni a motorvonat, úgyhogy ha az otthontól a vasútállomásig megtett utat is számoljuk, már egy edzetlen kerékpáros is gyorsabban ott lehet a céljánál biciklivel, mint a BZ-n.
És megszűnik a Tiborszállás és a határ román oldalán lévő Nagykároly közötti személyszállítás is – elvileg a kihasználatlanság miatt, de a kihasználtságot nem segítette az, hogy eddig amint megérkezett a vonat Nagykárolyba, egy órán belül ment is vissza. A MátészalkaLeaks szerint a környékről mostanában megindult a bevásárlóturizmus Nagykároly felé, de erre a tömegközlekedés nem lesz túl jó: a mostani 62 perces menetidő helyett (iratellenőrzéssel együtt) Mátészalkáról el kellene utazni Debrecenbe, onnan Nyírábrányba, és onnan lehetne átmenni Romániába, ami így legalább 4 óra 4 perc.
Van olyan vonal, ahol 1963-as szintre megy vissza a MÁV az új, lassabb menetrendjével
Régi menetrendeket lapozgattunk, hogy megnézzük, mennyit lép vissza a MÁV azzal, hogy több járat is lassul az új menetrendben. Több vonalon is az 1980-as, 1990-es évek menetrendjeiben találkoztunk a 2024-re tervezett menetidőkkel, de például Miskolcról Budapestre az 1963-as menetrendváltás után 27 perccel gyorsabban lehetett eljutni, mint most.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
Nem maradt hatástalan a kormány homofób retorikája: nőtt az erőszakos bűncselekmények száma, és magas az LMBTQ-emberek egyenjogúságát elutasítók aránya. A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ről, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában.