Ismét feléledt a zsugorfláció, népszerű keksz, rögös túró, sőt adventi naptár is összement

Októberben az előző hónaphoz képest majd ötszörösére nőtt azon termékek száma, amelyek kiszerelésének csökkentéséról számoltak be a gyártók. Összementek a Zabfalatok, nápolyik és egy rögös túró is.

  • hvg.hu hvg.hu
Ismét feléledt a zsugorfláció, népszerű keksz, rögös túró, sőt adventi naptár is összement

Felpörgött októberben a zsuforfláció, egy hónap alatt 24 élelmiszeripari késztermék kiszerelésének változásáról tettek bejelentést a gyártók, derül ki a Nébih adataiból. Szeptemberben csak öt augusztusban pedig mindössze két termék esetében történt ilyen. 

A bejelentők között két nagyobb szereplő – az Aldi és a Mondelez Magyarország – mellett kisebb-nagyobb külföldi és hazai gyártók is ott vannak. A termékek zöme édes vagy sós keksz, de zsugorodott tésztaféle, tejtermék, húskészítmény, mogyoró, sőt adventi naptárak kiszerelése is. Konkrétan egyebek mellett:

  • csökkent ötféle ízesítésű Győri Édes Zabfalatok mérete, többségük 215 grammról 188 grammra, vagyis 12,6 százalékkal,
  • 11 százalékkal, 450-ről 400 grammra csökkent az Alföldi Tejértékesítő és Beszerző Kft. Magyar félzsíros rögös túrójának a mérete,
  • 200-ról 185 grammra csökkent a Manner kétféle nápolyijának a kiszerelése,
  • és ötödével kisebbek lettek a RELKON Hellas S.A. Spongya Bob-os, Peppa malacos, Little ponys és Paw patrolos adventi naptárjai. 

A részletes (három hónapra visszamenőleg böngészhető) listát a Nébih oldalán lehet megnézni, de a mostani bejelentések száma még mindig jóval kisebb, mint tavasszal és a nyár elején, amikor hetente több száz termék zsugorodott.

Akkor még jóval gyakrabban találkozhattunk a  kormány által márciusban kötelezővé tett “Vigyázat, a termék kisebb lett!”-feliratú figyelmeztető cédulákkal a boltok polcain. Meg is vizsgáltuk, hogy milyen módszerekkel oldják meg a gyártók, és az üzletek, hogy minél kevesebb esetben kelljen ilyet kiragasztaniuk.

A két éve az infláció nyomán egyre gyakoribbá váló zsugorfláció – amikor egy termék méretét úgy csökkentik, hogy közben az ára marad – tipikus válságjelenség, és többnyire visszafordíthatatlan folyamat, írtuk 2022-ben.

A zsugorodó termékek nyomában: tényleg nem a szánk lett nagyobb

Az inflációval együtt felpörgött a zsugorfláció is a magyar üzletekben, a tipikus válságjelenségnek tartott méretcsökkentés alól kevés termék bújhat ki, és arra is kevés példát találunk, hogy visszafordítható lenne a folyamat. Védekezni azonban lehet ellene.

Borítóképünk illusztráció, egy túrórudi-üzemben készült.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mennyit ér a cégem?

A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.