Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Hétfőn adják be a jövő évi költségvetés tervezetét, amelyhez a Költségvetési Tanács már bemutatta a véleményét, így nyilvánosak lettek a büdzsé legfontosabb számai, ahogy az is, hogy mekkorák a kockázatok, és hogy néhány törvényt még át kell írni, hogy szabályosan meg lehessen ezt szavazni.
Jövő hétfőn fogja beadni a kormány a 2025-ös költségvetést – közölte a Pénzügyminisztérium. Az eredeti ígéret az volt, hogy megvárják vele az amerikai választást, de ahogy látszik is, nyilván még bőven akkor kezdtek el dolgozni a büdzsén, amikor nem lehetett tudni, ki lesz a következő amerikai elnök. Ez pusztán abból is látható, hogy a javaslat már megjárta a Költségvetési Tanácsot, ami kötelező eleme a tervezésnek, a szervezet pedig aligha egy napja, az elnökválasztás eredményének az ismeretében kapta meg a dokumentumot.
A testület 17 oldalon sorolja a megállapításait, és természetesen a kormány szerint az a legfontosabb, hogy benyújtásra alkalmasnak minősítette a költségvetést, de azért bőven van, amit ezen felül is érdemes kiemelni.
A kormány úgy számol, hogy jövőre az idei borzasztó alacsony szinthez képest 3,4 százalékkal fog növekedni a magyar GDP (az előrejelzés komolyan vehetőségét persze csökkenti, hogy 2024-re eredetileg 4 százalékot mondtak, most tartunk ott, hogy az 1 százalék már jó lehet), az infláció 3,2 százalékos lehet, a bruttó átlagkereset 8,7 százalékkal nőhet, és a kamatok is csökkennek. A tervezéskor úgy számoltak, hogy az euró árfolyama átlagosan 397,5 forint lehet – most efölött vagyunk.
A kormányzati szlogen ugyan az, hogy 3 és 6 százalék közötti növekedést kell összehozni 2025-ben, amihez képest a 3,4 százalékos ígéret egy elég óvatos becslés, a Költségvetési Tanács azonban az elemzői véleményeket gyűjtötte össze: ezek szerint 2,5 és 3,8 százalék közötti lehet a növekedés, úgyhogy innen nézve a 3,4 máris egy bátrabb vállalásnak tűnik. A KT szerint el lehet érni ezt a növekedést, de vannak kockázatok.
A kormány 3,7 százalékos hiányt tervez 2025-re, amit a mostani törvények szerint nem tehetne meg, mert 3 százalék feletti hiányt most már nem lehetne vállalni – figyelmeztet a KT. Persze azt ők is tudják, hogy a jogalkotás nálunk igencsak rapid tud lenni, úgyhogy hozzá is tették, a PM jelezte, hogy már készül egy törvénytervezet arról, hogy ezt a 3 százalékos határt ne kelljen tartani, és úgy számolnak, hogy mire a büdzsét elfogadják, már át is írják a hiány tervezésének szabályát.
Ugyanígy nem szabályos az, hogy a rendkívüli kormányzati intézkedésekre a kiadások minimum fél százaléka (220 milliárd forint) helyett csak 100 milliárd forint tartalékot tesznek félre. A PM erre is azt közölte: indítványozni fogja, hogy írják át a szabályt.
De a hiánycél megvalósulását még így is kockázatok övezik. A kormány ugyanis túl magasra tervezte a fogyasztási adókból (például áfa, jövedéki adó) származó bevételeket, a EU-tól érkező pénz összegét, a GDP-növekedést, az euróárfolyamot viszont túl alacsonyra. Ha ezek közül több is borul, akkor még a most vártnál is nagyobb lehet a hiány a KT szerint.
A költségvetést ugyanis azzal a várakozással tervezték meg, hogy az ideinél 8,1 százalékkal több áfa érkezik majd be, miközben a háztartások fogyasztása 3,9 százalékkal nő (az infláció pedig ugye 3,2 százalékos). Erről a KT azt írta: kockázatot jelent, ha a 2024-es bázisévi teljesítés és a makrogazdasági folyamatok kedvezőtlenebbül alakulnak.
A kormány úgy kalkulál, hogy 2268 milliárd forint EU-pénz érkezik. Ebből 630 milliárd forint lehetne a helyreállítási alap, amelyhez most még mindig nem fér hozzá Magyarország, a kockázat tehát jelentős. Bezzeg az EU-s programok kiadásaira másfélszer annyi pénzt számol a kormány, mint amennyi 2024-ben lehet.
A kiadási oldalon első ránézésre nagyon látványos lehet, hogy a Rezsivédelmi Alap és a Honvédelmi Alap megszűnik. De itt azért nincs óriási dráma: valójában az addig a rezsivédelembe pakolt pénzeket most három minisztérium között dobják szét (a lakossági rezsitámogatásokat az Energiaügyi, a közintézményekét a Pénzügy-, a közlekedési cégekét pedig az Építési és Közlekedési Minisztérium kapja meg), a honvédelmi forrásokat pedig teljesen logikusan a Honvédelmi Minisztériumhoz teszik oda.
Az államadósság csökkenne a terv szerint, igaz, a 2024 végére ígért 73,2 százalékról csak 72,6 százalékosra – ez tartható terv a KT véleménye alapján.
Azt egyébként nemrég néztük meg, hogy az elmúlt pár év költségvetéseiben a kormány gazdasági előrejelzéseinek háromnegyede nem jött be: 2021 és 2024 között öt büdzsét írtak (a 2023-asat kétszer is), az ezekben olvasható 20 legfontosabb makrogazdasági előrejelzés közül 15 esetben jóval rosszabb lett a valóság.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Később biciklivel, motorral, vonattal és gyalog folytatja az ország bejárását.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.