Mészáros Lőrincék már 30 milliárdot kerestek a sztrádakoncesszión

Egyelőre nem a koncessziós társaság finanszírozza a magyar államnak a sztrádák megújítását és fejlesztését, hanem éppen fordítva.

  • HVG HVG
Mészáros Lőrincék már 30 milliárdot kerestek a sztrádakoncesszión

A harmadik lezárt üzleti évben is hozta, és nem vitte a sztrádakoncesszió a pénzt Mészáros Lőrinc és Szíjj László cégeinek: két év és négy hónap alatt így már körülbelül 8 százalékát kivették osztalék formájában annak az összegnek, amit az állam a NER-es vállalkozók cégeinek a gyorsforgalmi utak üzemeltetésére és fejlesztésére adott – összegezte a helyzetet a G7.

A hazai gyorsforgalmi úthálózat legnagyobb részét 2022 szeptembere óta – 35 éves koncessziós szerződés keretében – a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fejleszti és üzemelteti.

A társaság 2022 szeptembere és 2024 decembere között összesen 383 milliárd forint koncessziósdíj-bevételt számolt el, a koncesszorhoz tartozó üzemeltető és fejlesztő társaságokkal együtt pedig összesen 30,9 milliárd forintnyi nyereséget termeltek. Ennek csaknem a teljes egészét, 30,5 milliárd forintot fizettek ki a tulajdonosaiknak a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok, amelyek az MKIF tulajdonosai.

Mindez azt jelenti, hogy eddig nem a koncessziós társaság finanszírozta az államnak a sztrádák megújítását és fejlesztését, hanem fordítva: az állam fizetett több koncessziós díjat, mint amennyibe a 2022. szeptember 1-jei indulás óta a pénzügyi beszámolók szerint a sztrádák üzemeltetése, felújítása került – eltekintve a vállalkozás indításának költségeitől. Eddig jelentős új építésbe még nem fogtak bele, de a nagyszabású építkezések hamarosan elkezdődnek.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek