Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4dfd96c4-0bfe-4e08-9376-360b366ef013","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ennek a régi sportos Ford Escortnak nemcsak a szalonállapot, hanem a limitált F1-kivitel is növeli az értékét.","shortLead":"Ennek a régi sportos Ford Escortnak nemcsak a szalonállapot, hanem a limitált F1-kivitel is növeli az értékét.","id":"20250120_igazi-inyencseg-ez-a-30-evesen-vadonatuj-ford-escort-rs2000-f1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dfd96c4-0bfe-4e08-9376-360b366ef013.jpg","index":0,"item":"dc4b0228-0e6b-4393-85e7-7e5144057ffb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_igazi-inyencseg-ez-a-30-evesen-vadonatuj-ford-escort-rs2000-f1","timestamp":"2025. január. 20. 07:59","title":"Igazi ínyencség ez a 30 évesen vadonatúj Ford Escort RS 2000 F1","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"998fe262-5902-4f42-a200-6c0606808945","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bár Majka új, politikai felhangú klipjének a pozitív szereplője még hasonlít is Magyar Péterre, ő nem ezt a labdát csapta le.","shortLead":"Bár Majka új, politikai felhangú klipjének a pozitív szereplője még hasonlít is Magyar Péterre, ő nem ezt a labdát...","id":"20250119_Magyar-Peter-ovatosan-rarepult-a-Majka-klipre-kerdest-intezett-Bindzsisztan-urahoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/998fe262-5902-4f42-a200-6c0606808945.jpg","index":0,"item":"f3150094-b88a-4977-99f4-276a870a8bf7","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_Magyar-Peter-ovatosan-rarepult-a-Majka-klipre-kerdest-intezett-Bindzsisztan-urahoz","timestamp":"2025. január. 19. 17:26","title":"Magyar Péter óvatosan rárepült a Majka-klipre és megmutatta, hogy Orbán számára már nincs jó választás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20808198-540c-4c21-944c-42f26b91405d","c_author":"Nagy Gábor","category":"vilag","description":"Egyszerre szigorúan koreografált esemény és felszabadult ünneplés az új amerikai elnök beiktatása. Az előbbi a ceremóniára, az utóbbi a bálokra vonatkozik.","shortLead":"Egyszerre szigorúan koreografált esemény és felszabadult ünneplés az új amerikai elnök beiktatása. Az előbbi...","id":"20250120_washington-beiktatas-donald-trump-amerikai-elnok-unnepseg-capitolium-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20808198-540c-4c21-944c-42f26b91405d.jpg","index":0,"item":"1afd317e-a3c6-407e-8a49-455b8a01efaa","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_washington-beiktatas-donald-trump-amerikai-elnok-unnepseg-capitolium-ebx","timestamp":"2025. január. 20. 13:00","title":"Indul a buli Washingtonban: mise, teázás, koncert és bál is van az elnöki beiktatás eseményei között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e415f20-582f-4152-992f-f3b7e20d6825","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már teszteli a Meta az Edits nevű videószerkesztő programot, amely a TikTok-tulajdonos ByteDance eszközét, a kínai CapCutot helyettesíthetné az Egyesült Államokban.","shortLead":"Már teszteli a Meta az Edits nevű videószerkesztő programot, amely a TikTok-tulajdonos ByteDance eszközét, a kínai...","id":"20250120_meta-instagram-edit-capcut-betiltas-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e415f20-582f-4152-992f-f3b7e20d6825.jpg","index":0,"item":"9aac8929-274f-44c1-82f9-e5b1354d7060","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_meta-instagram-edit-capcut-betiltas-egyesult-allamok","timestamp":"2025. január. 20. 12:03","title":"Új videószerkesztőt készít az Instagram, miután a CapCut elérhetetlenné vált Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6ceb702-0fe8-48b9-80f2-a13f9da02c4d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Andreas Michaelis német nagykövet szerint Donald Trump kabinetje megfosztaná a törvényhozást, a bűnüldözést és a médiát a függetlenségétől.","shortLead":"Andreas Michaelis német nagykövet szerint Donald Trump kabinetje megfosztaná a törvényhozást, a bűnüldözést és a médiát...","id":"20250120_usa-donald-trump-nemetorszag-nagykovet-zuckerberg-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6ceb702-0fe8-48b9-80f2-a13f9da02c4d.jpg","index":0,"item":"38ecb7e5-5abc-4b7e-888a-490e9b498894","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_usa-donald-trump-nemetorszag-nagykovet-zuckerberg-musk","timestamp":"2025. január. 20. 08:04","title":"Németország amerikai nagykövete szerint Trump leépítheti a demokráciát és a nagy techcégek kezébe adná a kormányzást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e8b74-d1cd-4d50-a2ac-4f895d32474b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Izrael elsősorban a közelmúltban bebörtönzött nőket engedett most szabadon, akiket több száz fős tömeg fogadott Ciszjordániában hétfő hajnalban.","shortLead":"Izrael elsősorban a közelmúltban bebörtönzött nőket engedett most szabadon, akiket több száz fős tömeg fogadott...","id":"20250120_izrael-palesztina-tuzszunet-tusz-fogvatartott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e8b74-d1cd-4d50-a2ac-4f895d32474b.jpg","index":0,"item":"0e421c7b-703f-4b69-aefa-23e1305d8a72","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_izrael-palesztina-tuzszunet-tusz-fogvatartott","timestamp":"2025. január. 20. 05:28","title":"Izrael 90 palesztin foglyot engedett szabadon a tűzszüneti megállapodás részeként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe7cd71f-fc53-4599-98bd-ca8f0a29f442","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Jártunk már mi is jó lemezboltokban, tudjuk, milyen az – reagált a Bródy Sándor utcai lemezbolt arra, hogy a Financial Times beválogatta őket a világ legjobb lemezboltjai közé.","shortLead":"Jártunk már mi is jó lemezboltokban, tudjuk, milyen az – reagált a Bródy Sándor utcai lemezbolt arra, hogy a Financial...","id":"20250119_Vilaghires-lett-egy-budapesti-lemezbolt-de-ok-csak-nevetnek-ezen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe7cd71f-fc53-4599-98bd-ca8f0a29f442.jpg","index":0,"item":"d3e7909b-073c-46ee-a990-3da4aec39abf","keywords":null,"link":"/elet/20250119_Vilaghires-lett-egy-budapesti-lemezbolt-de-ok-csak-nevetnek-ezen","timestamp":"2025. január. 19. 08:36","title":"Világhíres lett egy budapesti lemezbolt, de ők csak nevetnek ezen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f83f431a-4d71-4e19-a32d-fab5574ebf14","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A bejelentést a gázai tűzszünet első napján tették.","shortLead":"A bejelentést a gázai tűzszünet első napján tették.","id":"20250120_jemen-huszik-tuzszunet-izraeli-hajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f83f431a-4d71-4e19-a32d-fab5574ebf14.jpg","index":0,"item":"572bb05b-a263-4c20-ae00-c79554ac71bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_jemen-huszik-tuzszunet-izraeli-hajok","timestamp":"2025. január. 20. 15:50","title":"A jemeni húszik bejelentették, hogy mostantól a Vörös-tengeren csak az izraeli hajókat támadják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csupán az autópálya-építés, de a kartellezés is drága mulatság. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által 7 milliárd forintos bírsággal sújtott öt autópálya-építőnek a beruházó is benyújtotta a számlát: 32 milliárdos kártérítést követel. A cégek – vélhetően visszautasító – válaszai a hét közepére érkezhetnek meg. Az állam évekig futhat a pénze után.
Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy dolog miatt háromszor büntessenek meg – szólt az autópálya-építők kartellezése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által öt másik céggel együtt megbírságolt Strabag kommunikációs osztályának szűkszavú reagálása, amikor a hvg.hu azt szerette volna megtudni: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 15 nappal ezelőtt postázott, 32 milliárdos kártérítési igényének rájuk eső részét kifizetik-e. A cég, amely az építőipar meghatározó szereplője, a „bírság-kártérítés-kizárás” hármasát kifogásolja. Bár utóbbira, vagyis hogy egy sztrádaépítő céget kizártak volna a további közbeszerzési eljárásokból, még nem volt példa. Az ötökre (Strabag, Betonút, Hídépítő, Debmút, Egút) a GVH által korábban kiszabott 7 milliárd mellé most az állami beruházó is benyújtotta számlát. A szeptember 21-én postázott levélre a hét közepére várja a válaszokat a NIF.
„Nem tartok attól, hogy valamelyik cég hirtelen néhány milliárddal megterheli majd a bankszámlánkat” – mondta Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója a határidőre és a cégek fizetési szándékára utalva. Amennyiben nem utalnak a cégek, úgy bírósághoz fordulnak, s a polgári peres eljárás – Reményik várakozásai szerint – hosszú évekig is elhúzódik majd. (Franciaországban egy hasonló ügy már 8 éve zajlik – és még mindig elsőfokon tart.) A Strabag reakciója alapján kétséges a fizetés. Hasonlóan nyilatkozott korábban Kolozsvári Gyula, az Egút vezérigazgatója is. Nem fogalmazott egyértelműen Horváth Gergely, a Betonút vezérigazgatója sem; mint mondta, még egyeztetnek a Hídépítővel, amellyel közös konzorciumban indultak (a konzorciumvezető a Hídépítő volt), s a két céggel szembeni követelés – becslések szerint – 17 milliárd forint körül van. A Hídépítő egyelőre hallgat, de Horváth annyit elmondott, hogy egy hatósági (GVH) döntéssel szemben kevés mozgásterük volt, a polgári peres eljárásban azonban a védelem is kellő teret kaphat majd.
Útépítési túlfizetések
Találgatás tárgya, mennyivel épülhetett volna olcsóbban az utak és sztrádák az elmúlt években. A NIF mellett a Fővárosi Önkormányzat is kártérítést követel. A HVG cikkét elolvashatja itt!
A pénzbírság és kártérítés mellett büntetésként említette a Strabag a közbeszerzésekből történő kizárás lehetőségét. „Erre lehetőségünk lenne, de a GVH-val egyeztetve úgy döntöttünk, hogy ezt nem tesszük, hiszen akkor mi magunk szűkítenénk le a piacot, s korlátoznánk a versenyt, mivel az autópálya-építők 70 százalékáról van szó” – magyarázza Reményik Kálmán. Nem biztos, hogy helyes lenne egy céget öt évre most kizárni a piacról azért, amit évekkel ezelőtt követett el – mondja, hozzátéve, hogy a körülmények és a piac is sokat változott az utóbbi években: ma már nyílt, egyfordulós pályázatok vannak, és élesedett a verseny a résztvevők között, akik inkább "feldobják egymást" a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, semmint egyezkednének.
Akkoriban azonban – Reményi szavaival élve – „igazi gruppen volt”, háromszor pályáztatták meg a feladatot, mindenki ismert mindenkit, mindenki ismerhette a másik által ajánlott árat. Többek között ezzel is védekeztek a cégek a GVH, majd a Fővárosi Bíróság előtt, amikor azt akarták bizonyítani, hogy összebeszélésről szó sem volt. A GVH még 2003-ban indított vizsgálatot egy 2002-es tender ügyében, amikor 59,9 km autópályára 128 milliárd forintért szerződött a Nemzeti Autópálya Rt. (a NIF jogelődje) és az öt cég: az M7-M70-es autóút-autópálya 27 km-ét a Strabag nyerte el 44,8 milliárdért, az M7-es Balatonszárszó-Ordacsehi közötti 20 km-es szakaszát a Hídépítő és a Betonút konzorciuma 65 milliárdért, az M3-as Polgár-Görbeháza közötti 13 km-es szakaszát pedig az Egút és a Debmút konzorciuma 18 milliárdért.
A GVH egyik legfontosabb bizonyítéka az ügyben azok a jegyzetek voltak, amelyeket egy másik eljárás miatt a Strabagnál előzetes értesítés nélkül tartott helyszíni szemle során foglalt le. Ezek „számszaki és sorrendi adatai minimális eltéréssel egybeesnek a közbeszerzési eljárás eredményével” – állt a Fővárosi Ítélőtábla indoklásában, amellyel jóváhagyta az elsőfokú döntést, miszerint jogos a GVH-bírság, s amelynek alapján a NIF most kártérítést követel. Ennek alapján pedig a jövőben nagyobb esélye van a pályázatot kiíró állami vállalatoknak a kartellből eredő kár megtéríttetésére.
A cégek következetesen azzal védekeztek, hogy ismertek voltak a piaci szereplők, a kapacitásuk, a földrajzi elhelyezkedés, az adottságok, s mindezek alapján nem volt nehéz megközelítőleg meghatározni, hogy az adott szakaszokon melyik cég nyerhet és mennyibe kerülhet a kivitelezés. Emellett kifogásolták a Strabagnál talált feljegyzések felhasználhatóságának jogszerűségét is. (Egy feljegyzéssel kapcsolatban a Strabag úgy védekezett, hogy: „A. J. értelemszerűen az adott pályázati szakaszok eredményhirdetését követően jegyezte fel”(…) „feljegyzései mindig is rendszertelenül, időrendi vagy egyéb logikai sorrend nélkül kerültek papírra”. A GVH azonban életszerűtlennek tartotta, hogy egy vezető építőipari cég igazgatósági tagja így készítené a jegyzeteit.)
A 7 milliárdos bírság nagyságát (Strabag 2,46 milliárd, Betonút 2, 2 milliárd, Hídépítő 1,37 milliárd, Debmút és Egút 496 millió) a GVH többek között azzal indokolta, hogy a tender árai több évre befolyásolhatták a sztárdaépítés költéségét, ráadásul közpénz felhasználását érintette az összejátszás. „Mára nagyon visszanyomtuk az árakat, és az előzetes költségbecslések is sokkal pontosabbak” – magyarázza Reményik. Szerinte 2007-2008-ban sokkal alacsonyabbak lesznek az árak, mint 2009-2010-ben. „A közlekedésfejlesztési operatív program keretében 1500 milliárd forintot költünk majd út- és vasútfejlesztésre, ráadásul komoly autópálya-építési projektek vannak Közép-Európában, kapacitásigénnyel, ez drágítani fogja az építkezést” – mondja a NIF-vezér.
Mennyi és miért? (Oldaltörés)
Kilométerek odaát
Több országban is rendre elhangzik, hogy ott épülnek a világ, de legalábbis Európa legdrágább sztrádái. Egy EU-becslés szerint a régi tagállamokban 2004-ben az átlagos költség 6,8 millió euró volt kilométerenként, az újaknál 9,1 millió. A térségbeli autópályák átlagos építési költsége 3-9 millió euró között mozgott kilométerenként. HVG 2006/03 Kilométerek és milliók
Mennyibe kerül 1 km autópálya? – hangzik fel időről-időre a már-már misztikusnak tűnő kérdés. S a válaszok sem segítenek az átlag autópálya-használónak politikussal, szakemberrel, építővel és építtetővel számolni. „Mennyibe kerül egy aranygyűrű?” – dobta vissza a kérdést Reményik Kálmán, érzékeltetve, hogy összetettebb a probléma. „Mennyi egy kiló paradicsom? Hát attól függ, hogy lecsóba vesszük vagy a szendvics mellé, esetleg még a biohoz is ragaszkodunk” – szól Horváth Gergely még plasztikusabb, a zöldségszezonhoz illeszkedő válasza. Ő azt is hozzáteszi, hogy hazánkban nagyon szigorú előírásoknak kell megfelelni, ráadásul a magyar autópályák igen jó minőségűek. Ahány szakasz, annyi ár – állítják a szakemberek: piaci körülmények, domborzati viszonyok, a nyersanyag közelsége, a piac kapacitások lekötöttsége. „Ugyanazon a nyomvonalon még nem épült kétszer autópálya, így mindenféle számháború értelmezhetetlen” – érvel Reményik. Úgy tűnik, ebben egyetért beruházó és vállalkozó. Lehet, de a kartellezve épített három útszakasz mindenesetre a drágábbak közé tartozik.
Az árakkal kapcsolatban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium csak megerősíteni tudta Kóka János miniszter korábbi szavait: „az autópálya-építések területén a szigorúbb rendszabályoknak köszönhetően két év alatt 40 százalékos költségcsökkenést sikerült elérni, így egy kilométer autópálya ára a kétmilliárdot közelítő összegről egymilliárd forintra csökkent. Ez a kedvező változás akár többszáz milliárd forintos megtakarítást is jelenthet az adófizetők számára a következő években”. Mindehhez persze az is hozzátartózik, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) júniusi jelentésében nehezményezte, hogy 2006-ra vonatkozóan nem talált olyan számításokat, amelyek alapján meg lehetett volna mondani, a szerződésben vállalt ár gazdaságos-e vagy sem. Reményik szerint ma már alapos előzetes becsléseket készítenek, s 2-3 százalék eltéréssel meg tudják határozni az indokolt árat.
A 32 milliárdos kártérítési igény kiszámításába is beavat: a Strabag-feljegyzéseken talált, költségszintet meghatározó 90,3 milliárdos árhoz hozzáadtak egy „értelmezhető” nyereséget, és a kettő különbözete jelenti a NIF, illetve az adófizetők kárát, amelyből arányosan „részesednek” a cégek.
Autópálya-szakasz
Építési időszak
Fajlagos főpályaár (ezer Ft/km)
2007-es áron számolva (a hvg.hu becslése) ezer Ft/km