szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A BKV gazdasági helyzete miatt csődbizottságot hoz létre a kormány, hogy rendbe tegye a közlekedési vállalat pénzügyeit. A Fővárosi Önkormányzat szerint a BKV akkor fog csődhelyzetbe kerülni, ha a kormány nem tartja be ígéretét.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerdai, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat már "nem tud úrrá lenni" a csődközeli állapotba jutott BKV pénzügyi helyzetén, ezért hozzák létre a háromtagú bizottságot, amelynek vezetésével Naszvadi Györgyöt, a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős államtitkárát bízták meg. A tagokat a nemzetgazdasági miniszter, a nemzeti fejlesztési miniszter és a belügyminiszter jelöli ki - olvasható a közleményben. A közleményben a minisztérium azt írja, hogy a csődbizottság felállítása a BKV rendbetételének első lépése, a cég jövőjéről, és a pénzügyi mentőcsomagról a kormány már az új városvezetéssel kíván tárgyalni. 

A Fővárosi Önkormányzat szerint a BKV akkor fog csődhelyzetbe kerülni, ha a kormány nem tartja be a fővárossal korábban a BKV finanszírozására kötött szerződést, elkerülhető azonban a csőd, ha átutalják a BKV-nak az éves, 17,4 milliárd forintos támogatás harmadik, 7,4 milliárdos részletét, amelyet július 15-ig folyósítani kellett volna. Az önkormányzat felhívta figyelmet arra is, hogy a kormány-főváros szerződés szerint a Magyar Fejlesztési Banknak 5 milliárdos hitelt kell nyújtania a BKV-nak, de a kezességvállalás a kormányváltás után már nem történt meg.

Ha a bankok azt érzékelnék, hogy a kormány nem kívánja betartani a megállapodást, akkor az egyéb lejáró hitelek meghosszabbítása is meghiúsulhatna. Ezzel olyan pénzügyi krízis alakulna ki, amelynek kezelése jóval többe kerülne az adófizetőknek, mint az eredeti megállapodás betartása - írta a Fővárosi Önkormányzat. A főváros szerint az állami szerepvállalás elengedhetetlen a BKV fizetőképességének fenntartásához, hiszen a budapestiek által befizetett, közösségi közlekedésre fordítható adóbevételek szinte teljes egészében a központi büdzsébe kerülnek. A főváros a kormány mai bejelentését úgy értelmezi, hogy a választások után meg akarják oldani a helyzetet, ezért felkérték a BKV-t, hogy dolgozza ki a késedelmes szerződésteljesítés forgatókönyvét és terjessze a közgyűlés elé.

Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester július 26-án közölte, hogy októberben veszélybe kerülhet a BKV fizetőképessége, ha az Orbán-kormány nem fizeti ki a Bajnai-kabinet által 2009. decemberben vállalt támogatást. A Bajnai-kormány által ígért 7,6 milliárdos támogatásnak július 15-ig kellett volna a BKV-hoz megérkeznie. 

A BKV a 2010-es költségvetését úgy tervezte, hogy határidőre megérkezik a kormánytól a megállapodásban rögzített 17,4 milliárd forintos plusz támogatás és így az elmúlt évi 23 milliárdos hiány 2010 év végére 3,7 milliárd forintra csökken.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Miért most borul a BKV-buszos bili? Cui prodest?

A BKV buszainak kritikus állapotáról évek óta riasztó hírek látnak napvilágot. Az autóbuszos szakszervezetek azonban csak most tettek feljelentést, a BKV finanszírozási és működési problémáira hivatkozva.

MTI Itthon

Népszava: teljes garázsokat privatizálna a BKV

A jelenlegi járatszintű alvállalkozói üzemeltetésnél jobban megérné, ha a BKV komplett telephelyeket, illetve autóbuszos ellátási körzeteket "privatizálna" – írja a Népszava a birtokába került, belső szakértői anyagra hivatkozva, amelyről a cikk szerint várhatóan csak a tulajdonos önkormányzat következő vezetése dönt.

MTI Itthon

Ötmilliárdos hitelt vehet fel a BKV

Ha kormánydöntés születik, akkor állami garanciával ötmilliárd forint hitelt vesz fel a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) - derül ki a Közbeszerzési Értesítőből.

hvg.hu Napi merítés

A BKV átlépett a XXI. század küszöbén

A BKV lépett egy merészet, és több európai nagyváros mintájára a 21-es villamos vonalán, a Mester utcában műfűvel fedte be a villamosvonal egy részét, amely több szempontból is előnyös - olvasható a Belváros, Budapest blogon.

MTI Itthon

Húszmilliárdos hiányt faragna le a BKV

A BKV Zrt. 2009. évi 23,5 milliárdos vesztesége után úgy számol, hogy 2010-ben már csak 3,7 milliárd forint veszteséget fog termelni - derül ki a BKV 2010-es üzleti tervéből.

hvg.hu Itthon

"Ahová vonat jár, a buszt nem támogatja majd az állam"

A vasúti közlekedésnek szavaz előnyt a kormány, ha valahová elfogadható színvonalon és gyakorisággal jár vonat, ott a buszközlekedést külön nem fogják támogatni - mondta a Hírszerzőnek adott interjúban Völner Pál közlekedési és energetikai államtitkár.