Húsz dollárért, vagyis négy-ötezer forintért „vásárolhattak” jobb jegyeket egy dél-karolinai középiskola diákjai 2009 novemberében. A végzősök két tantárgyat választhattak ki, amelyekből – némi pénz fejében – megúszhatták a bukást, vagy éppen ötösre javíthatták közepes eredményeiket. A „pénzért osztályzatot” akcióval ez az iskola Magyarországon megszegte volna a közoktatási törvényt, amely – bár csak szűkszavúan szól az érdemjegyekről – azt leszögezi, hogy kizárólag tanulmányi teljesítményt lehet jegyekkel értékelni.
Egy dolgozat alapján senkit nem lehet megbuktatni
A tanárok viszonylag szabadon dönthetnek arról, hogy milyen jegyeket adnak a diákoknak – igaz, az autonómiájuk nem korlátlan, az iskola pedagógiai programjában és a helyi tantervben szereplő szabályoktól nem térhetnek el. "A pedagógus az értékelés, minősítés során kialakíthat egyedi módszereket, alkalmazhat sajátos értékelési, számonkérési technikákat, de ezeknek természetesen összhangban kell lenniük a jogszabályi előírásokkal, illetve az intézmény pedagógiai programjával" - áll Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosának 2009-es beszámolójában.
A cikk folytatását az Eduline oktatási portálon olvashatja.