szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Paksi Atomerőmű nem közfeladatot ellátó társaság, legalábbis így döntött a szekszárdi bíróság a minap. Persze az ügy itt nem áll meg, s talán a következő bíró majd más ítéletet hoz. Időközben azonban olyan hírek keltek szárnyra, miszerint a nyilvánosságot biztosító jogszabály módosulhatna. Bár egy törvényt már megváltoztattak tavaly, ami szűkítette a mozgásteret, de egyelőre még jogunk (lenne) például az erőmű szerződéseinek megtekintéséhez is.

Ha a Paksi Atomerőmű nem közfeladatot ellátó gazdasági társaság, akkor nyugodtan kimondhatjuk, hogy egyetlen közfeladatot ellátó állami cég sem létezik – nyilatkozta a Társaság a Szabadságjogokért ügyvédje, Baltay Levente azután a tárgyalás után, amelyen a bíró úgy döntött: nem tartozik az állami vagyon átláthatóságát biztosító jogszabályok hatálya alá a Paksi Atomerőmű, ezért nem kötelezhető az atomerőmű bővítésével kapcsolatos szerződések kiadására. A céget az Energia Klub perelte be, mert bár kikérte, de nem kapta meg az erőmű bővítésével kapcsolatos tervekről, tervezett költségekről, környezetvédelmi kockázatokról szóló iratokat. A civilek képviseletét a TASZ vállalta, amely abszurdnak minősítette a bíró döntését.

„A szóbeli indoklásban arra hivatkoztak, hogy a Paksi Atomerőműre csak közvetetten érvényes az állami vagyon gazdálkodásáról szóló törvény. A jogszabály ugyanis felsorolja azokat a cégeket – köztük az erőművet tulajdonló Magyar Villamos Művek Zrt.-t (MVM) is -, amelyeket közfeladatot ellátó szervezetnek minősít, így gazdálkodása, tanulmányai nyilvánosak. A bíró tehát azzal érvelt, hogy bár az MVM-re érvényes a jogszabály, de az MVN-csoporthoz tartozó, egyébként szintén közpénzből fenntartott és működtetett cégekre viszont nem feltétlenül” – összegzi lapunknak az elhangzottakat Hüttl Tivadar, a TASZ adatvédelemért és információszabadságért felelős programvezetője.

Felidézi azonban, hogy egy másik perben éppen ellentétes döntést hozott az ítélőtábla: a Figyelő újságírója akkor az MVM-csoportba tartozó gazdasági társaságok által kötött szponzorációs szerződéseit szerette volna megismerni, de nem kapta meg az iratokat. Bár a bíróság az MVM-nek adott igazat, mert álláspontja szerint „nem kezeli” ezeket a szerződéseket, de az ítélet elvi éllel rögzítette, hogy a cégcsoport tagjai kötelezhetőek gazdálkodási adataik kiadására. 

A Paksi Atomerőművel kapcsolatos döntés azért is aggályos – véli Hüttl Tivadar -, mert egy alkotmányos alapjoggal, a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő joggal megy szembe. „Főszabály szerint az elsődleges érdek és cél a nyilvánosság biztosítása. Amennyiben kivétel merül fel, akkor dönteni kell. A döntés alapja pedig az, hogy az információszabadságot korlátozó jogszabályokat megszorító jelleggel kell alkalmazni, míg az információszabadság érvényesülését segítő törvényeket kiterjesztő jelleggel - ha ezzel ellentétes jogalkotói szándék nem olvasható ki a törvényből vagy annak indokolásából. Ez azt jelenti, hogy a szükségesnél jobban nem korlátozható az adatokhoz való hozzáférés”- mondja, hozzátéve: ebben az esetben indokolatlan módon megszorító jelleggel alkalmazták a jogszabályt, amikor arra hivatkoztak, hogy az állami vagyonról szóló törvény csak közvetett módon érvényes a Paksi Atomerőműre, s így nem kell kiadnia a kért dokumentumokat.

Ami talán módosulhat: 2007/106-os törvény 5§

(1) Közérdekből nyilvános minden, az állami vagyonnal való gazdálkodásra és az azzal való rendelkezésre vonatkozó, közérdekű adatnak nem minősülő adat. Külön törvény az adat megismerhetőségét korlátozhatja.
(2) Az állami vagyonnal gazdálkodó vagy azzal rendelkező szerv vagy személy a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény szerinti közfeladatot ellátó szervnek vagy személynek minősül.

A jogszabályért kattintson ide!

Egyes hírek szerint olyan tervek is vannak, miszerint a többször említett, állami vagyonról szóló törvényt módosítanák, s az állami vagyonnal gazdálkodó szervezetek – köztük az MVM – kikerülnének a közfeladatot ellátó szervezetek köréből. „Ha ez így történne, akkor már csak a Polgári Törvénykönyv üvegzseb-szabályai alapján lehetne a cégek adataival kapcsolatban hozzáférésért perelni. Így is lehetne ugyan nyerni egy bíróságon, mivel azonban sehol nincs pontosan meghatározva a közfeladat fogalma, a láthatóan ma sem egységes bírói gyakorlat alakulása tovább mozdulhat el a titkolózás irányába” - mondja a TASZ jogásza.

Mint ismeretes, tavaly nyáron Matolcsy György nyújtott be egy olyan, az államháztartási törvényt érintő módosítást, amelynek eredményeképpen az állam, a helyi önkormányzat vagy egy közalapítvány többségi befolyása alatt álló cégek már nem minősülnek közfeladatot ellátó szervnek, vezetőik pedig közfeladatot ellátó személynek. Ennek következtében a cégek gazdálkodása nem nyilvános adat, ahogy a vezetők fizetése sem. A jogvédő szervezet akkor úgy nyilatkozott: „a jövőben állami vállalatok szerződéseinek, gazdálkodásának nyilvánossága nem biztos, hogy kikényszeríthető lesz jogi úton. Az információszabadságot elősegítő töretlen bírói gyakorlat megváltozhat, mert új érvelési lehetőség nyílik meg a közpénzek használatát titkoló cégek számára. Ez a korrupció elleni küzdelemben komoly visszalépést jelentene”.

A TASZ ugyanakkor ezt a nyári módosítást kevésbé tartja veszélyesnek, mint az állami vagyont esetlegesen érintő változtatást. A Matolcsy-indítvány kapcsán eltörölt bekezdés szerint a „magyar állam, a helyi önkormányzat, költségvetési szerv vagy közalapítvány többségi befolyása alatt álló gazdasági társaság a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény szerinti közfeladatot ellátó szervnek, a nevében eljáró személy pedig közfeladatot ellátó személynek minősül”. „Az állami vagyonról szóló törvény ugyanezt mondja ki, lényegében párhuzamos szabályozást jelent. Sőt, a Ptk-ból is levezethető ez. Ezért nem értékeltük tragédiaként a módosítást. Persze, jobb, ha több jogszabályra lehet hivatkozni, de alapvetően egy is elég lenne, ha azt következetesen alkalmaznák az adatkezelők és a bíróságok”- fogalmazott Hüttl.

Megkeresésünkre az MVM-nél azt mondták: nem tudnak az újabb módosítási szándékról, s Nagy Anna kormányszóvivő is úgy reagált, hogy a kormány nem foglalkozott a jogszabály változtatásával. A kérdésre, hogy támogatna-e a kormány egy ilyen tartalmú módosítást, azt mondta: a kérdés hipotetikus, amennyiben lesz ilyen beadvány, majd tárgyalnak róla. A lapunk által megkérdezett politikusok egyelőre nem tudnak ilyen módosítás-tervezetről, de ahogy egy ellenzéki képviselő fogalmazott: "beleillene az eddigi intézkedések sorába", de nagyon rossz iránynak tartaná, ha megvalósulna. Mert bár a kormány valószínűleg nem nyújt be erre vonatkozó módosítást, de - ahogy azt korábban láthattuk - egyéni képviselői indítvány formájában a parlament elé kerülhet a kérdés.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!