szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A MÁV Zrt. számára az elmúlt évtized elején stratégia célként tűzték ki, hogy a céget mint utolsó szocialista nagyvállalatot szembesítsék a piacgazdaság kihívásaival - mondta kedden Mándoki Zoltán, aki 2002 és 2005 között volt a MÁV vezérigazgatója, az Országgyűlés MÁV-vizsgáló bizottságának ülésén.

Mándoki Zoltán kérdésekre válaszolva arról számolt be, hogy irányítása alatt a vasúttársaságnál az Európai Unió szabályainak megfelelő új szervezeti struktúrát alakítottak ki, amelynek során különválasztották az állami feladatot és az üzleti vállalkozást. A személyi kérdésekre vonatkozóan Mándoki Zoltán kifejtette, hogy az új szervezeti struktúrának megfelelő állásokra a munkatársakat pályázatokon választották, a jelentkezéseket külső szakértők bevonásával bírálták el. Szerinte a vasútnál az akkor dolgozók közül sokan "nem ütötték meg azt a mércét", amely elvárható lett volna, példaként említette, hogy a 60 ezer főből mindössze 6 százalék beszélt valamilyen idegen nyelvet.
   
Mándoki Zoltán elmondta, hogy 2002-ben a vasút nem felelt meg az akkori fogyasztói elvárásoknak, a vasúti pálya és a vonatok állapota nem volt megfelelő színvonalú. A tanácsadók foglalkoztatására vonatkozó képviselői kérdésre Mánkoki Zoltán közölte: a Boston Consulting tanácsadó céggel közösen dolgozták ki a budapesti elővárosi vasúti közlekedés javítására vonatkozó javaslatokat, például a zónázó ütemes menetrend bevezetését a váci vonalon, illetve végig vették a vállalat működtetéséhez szükséges feladatokat. Az IFUA Horváth tanácsadó céggel a vállalati kontrolling rendszert alakították ki, amely korábban nem létezett a vasúttársaságnál - mondta Mándoki Zoltán.
   
A válaszok között elmondta azt is, hogy a vasúti pálya felújítására keveset tudtak fordítani, hiszen az európai uniós támogatások igénybevételéhez szükséges 20 százalék önerő előteremtése gondot jelentett. A MÁV-nál abban az időben 11-12 ezerrel csökkent a létszám, részben felmondással, nyugdíjazással, illetve az alap tevékenységhez nem tartozó munkák kiszervezésével. A Józsefvárosi pályaudvart pedig azért zárták be, mert Mándoki szerint a fővárosi forgalmat a három nagy pályaudvar is el tudja látni. Ványi Sándor, a MÁV Zrt. Debreceni Járműjavítójának ügyvezetője, aki 2004 és 2006 között vezette a céget, elmondta, hogy a német vasúttal kötött járműgyártási szerződés aláírására - amely milliárdos veszteséget jelentett a járműjavítónak - a MÁV Zrt. igazgatóságától kapott felhatalmazást, és a szerződés elnyeréséhez vezető tender alatt több esetben is kérte a MÁV szakértőinek segítségét a kockázatok felméréséhez.
   
Az ülésen Göndör István szocialista képviselő tiltakozott Spaller Endre KDNP-s képviselő "egyéni karriert építő módszerei ellen". Göndör István szerint Spaller Endre egy korábbi sajtótájékoztatón olyan nyilatkozatott tett, amely a bizottság egészének árt, mert olyan témát állított be bizottsági anyagként, amely nem szerepelt eddig napirenden. A szocialista képviselő visszautasította a KDNP-s politikus sajtótájékoztatóján a személyét ért kijelentéseket is. Spaller Endre válaszában közölte: az adatokat a MÁV adta a bizottsági munkájához, és nem állította, hogy a bizottság ezzel foglalkozott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!