szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A tervek felülvizsgálatát követően a nyertes kivitelező cég megkezdte a Baross tér felszíni rendezését. A tér átadása 2014-ben várható.

A 4-es metró Keleti pályaudvari állomásának szerkezetépítése 2011 őszén véget ért, jelenleg az állomás belső kialakítása – az üzemi terek, a peron, valamint a liftek és a mozgólépcsők beépítése – zajlik. Ezzel párhuzamosan folytatódik a vágányépítés, valamint a rendszer- és áramellátó berendezések telepítése. Az állomás 2013-ban készül el, az utasok pedig a tesztüzemet követően, a vonal megnyitásakor vehetik majd birtokukba, amely a jelenlegi ütemterv szerint 2014 első félévében várható - közölte a BKK.

2008 tavaszán a Baross téren a szerkezetépítési munkák előrehaladása miatt jelentős forgalomkorlátozásokat kellett bevezetni. Szerződése keretében a szerkezetépítő vállalkozó az állomás és az ideiglenes végállomási funkció miatt szükséges kihúzó-fordító műtárgy építésével párhuzamosan a Thököly út belső szakaszán is elvégezte a szükséges közműkiváltási, járda-, illetve útépítési munkákat.

A látványtervért kattintson a képre!
©

A Baross térnek, illetve vonzáskörzetének teljes felszínrendezése azonban egy külön szerződés keretében valósul meg. Az erre vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás 2012 nyarán fejeződött be, a nyertes SC Baross 2012 konzorciummal (STRABAG MML Kft. és a COLAS-ALTERRA Zrt.) való nettó 4,31 milliárd forint keretösszegű szerződés megkötésére 2012 szeptemberében került sor.

A most elkezdődött Baross téri felszínrendezés főbb elemei a következők lesznek:

1. A Rottenbiller utca – Rákóczi út – Fiumei út – Kerepesi út – Thököly út csomópontjának átépítése, a Rákóczi úti aluljáró bontása

A Rákóczi útról a Thököly út irányába haladóknak nem kell majd elkanyarodniuk a Kerepesi út felé, illetve elhaladniuk a Keleti pályaudvar homlokzata előtt, hanem egyenesen haladhatnak tovább a tér északi részén. A tervek szerint a sávot zöld, cserjés terelősziget választja majd el a szembejövő forgalomtól. A Rákóczi út torkolatának két oldalát összekötő aluljáró megszűnik, helyette akadálymentes felszíni gyalogoskapcsolat épül.

2. A Keleti pályaudvar előtti térrendezés, valamint a meglévő aluljáró felújítása és a metróállomáshoz vezető aluljáró kapcsolat kiépítése

A felszínrendezési munkák egyik leglátványosabb elemeként a tér közepén az immár két metróvonalat is kiszolgáló aluljáró részleges, fákkal, bokrokkal és gyeppel beültetett teraszos jellegű födémet kap, és közvetlenül összekapcsolódik majd a Keleti pályaudvar homlokzata előtt kialakítandó térrel, amelynek egyik részén parkos pihenőterület, másik részén pedig tágas gyalogos-tengely helyezkedik el, kényelmes gyalogos közlekedést biztosítva a Bethlen Gábor utca és a Festetics utca között. A kétszintes teret minden oldalról meg lehet majd közelíteni jelzőlámpás gyalogátkelőhelyen át, illetve az aluljárón keresztül is. A kétszintes tér déli végénél kanyarodik majd el a Rákóczi út felől érkező buszsáv, illetve a Kerepesi útról érkező közúti forgalom.

Az átépítés eredményeként az eredeti helyére, a részben parkosított, részben gránit burkolatú térrészre kerül majd vissza Baross Gábor szobra. A térnek ez a része gyalogos átkelőhelyen, illetve a metrókijáratok felől az aluljárón keresztül lesz megközelíthető.

3. A Keleti pályaudvar Thököly úti oldalán a Verseny utcai torkolat térségének rendezése

A korábbi tervektől eltérően a BKK javaslatára a Thököly úti troli- és autóbusz végállomás a Keleti pályaudvar Kerepesi úti oldalára kerül majd, kapcsolódva a jelenlegi végállomás kialakításához, így könnyebben megközelíthetővé válnak a troli- és autóbuszok, és az átszállási kapcsolatok is kevesebb gyaloglással érhetők majd el.

A Kerepesi úti oldalon megszűnő parkolóhelyek és taxi drosztok a fatelepítésekkel összhangban a pályaudvar Thököly úti oldalán kapnak helyet. A Thököly út és a Verseny utca torkolatának térségében rövid idejű megállást lehetővé tevő K+F megállóhelyeket alakítanak ki, valamint itt lesz a BuBi kerékpárkölcsönző állomás is.

A 20E jelzésű, valamint a 30-as autóbuszok és a 73-as, 76-os és 79-es trolibuszok végállomásai átkerülnek a központi térrészre, így a jelenleginél közelebb lesznek mind az 5-ös, a 7-es és a 173-as buszok megállójához, mind pedig a pályaudvarhoz.

4. A Thököly út Verseny utca és Hernád utca közötti szakaszának felújítása

Az M4 projekt keretében felújítják a Thököly út burkolatát a Hernád utcáig. A gépjárművek egy-egy forgalmi sávon haladhatnak majd, valamint külön buszsávot és kerékpáros nyomot is kialakítanak. A Thököly út és az északi térrész arculatában a legfőbb változás az lesz, hogy a járdák szélesebbé válnak, ezáltal nagyobb lesz a gyalogosok számára használható felület, valamint fatelepítések teszik hangulatosabbá és élhetőbbé az útszakaszt.

A tervek szerint a metró felszínrendezési munkáihoz mind időben, mind műszaki kialakításában csatlakozva, a Fővárosi Önkormányzat által biztosított forrásokból, a Budapesti Közlekedési Központ  beruházásaként valósul meg a Thököly út Hernád utcától a Dózsa György útig tartó szakaszának felújítása, amellyel a már felújított útszakaszhoz illeszkedve a Thököly út teljes szakaszán egységes keresztmetszet kerül kialakításra.

2014 elejére a Baross tér új, végleges formája egyszerre biztosítja majd a Keleti pályaudvar, mint műemlék látványának érvényesülését és az eredeti térforma visszaállítását, ugyanakkor egy városközponti tér jön létre, biztosítva a közösségi közlekedés járművei közötti jobb kapcsolatrendszert és a gyalogosok könnyű, akadálymentes közlekedését, illetve a tér közösségi funkcióit is pihenőterületekkel és a pályaudvar előtti gyalogos tengellyel.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!