Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9632cc6c-557b-420d-b5ed-71de1c2f4b27","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Amerikai illetékesek is megerősítették, hogy észak-koreaiak is voltak azok között a katonák között, akik a napokban az oroszországi Kurszk térségében életüket vesztették egy brit manőverező robotgépekkel végrehajtott ukrán támadásban. Közben az is kiderült, hogy a Putyin segítségére vezényelt távol-keleti katonák zsoldja leginkább Kim Dzsong Un diktátort és környezetét gazdagítja.","shortLead":"Amerikai illetékesek is megerősítették, hogy észak-koreaiak is voltak azok között a katonák között, akik a napokban...","id":"20241130_Igy-halnak-meg-Oroszorszagban-a-semmiert-az-eszak-koreai-katonak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9632cc6c-557b-420d-b5ed-71de1c2f4b27.jpg","index":0,"item":"b1f46e41-573e-498b-a4a1-d02f4c207263","keywords":null,"link":"/vilag/20241130_Igy-halnak-meg-Oroszorszagban-a-semmiert-az-eszak-koreai-katonak","timestamp":"2024. november. 30. 12:30","title":"Így halnak meg Oroszországban a semmiért az észak-koreai katonák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","shortLead":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","id":"20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191.jpg","index":0,"item":"99e529f2-8662-4f5a-829e-653a38ec74a0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","timestamp":"2024. november. 29. 08:46","title":"Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy új felmérés szerint az uniós polgárok egyre inkább Amerika-szkeptikusak, és úgy vélik, itt az ideje, hogy az EU saját külpolitikát folytasson, és lazítsa kapcsolatait Washingtonnal.","shortLead":"Egy új felmérés szerint az uniós polgárok egyre inkább Amerika-szkeptikusak, és úgy vélik, itt az ideje, hogy az EU...","id":"20241128_Az-unios-polgarok-kozel-fele-szerint-mar-nem-az-Egyesult-Allamok-a-legfobb-szovetseges-allitja-egy-friss-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"08edb0cb-3ed6-4846-a544-4b58f3e78ceb","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_Az-unios-polgarok-kozel-fele-szerint-mar-nem-az-Egyesult-Allamok-a-legfobb-szovetseges-allitja-egy-friss-kutatas","timestamp":"2024. november. 28. 18:56","title":"Az uniós polgárok közel fele szerint már nem az Egyesült Államok a legfőbb szövetséges","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be095487-5d72-4583-9b0f-1fd9252fac62","c_author":"Simor András","category":"360","description":"A lakhatási válság nem a kormányzati intézkedések ellenére, inkább azok következményeként állt elő – figyelmeztet Simor András. Az MNB korábbi elnöke úgy véli, a kereslet mesterséges felfűtése az árakat lódította meg, nem a kínálatot.","shortLead":"A lakhatási válság nem a kormányzati intézkedések ellenére, inkább azok következményeként állt elő – figyelmeztet Simor...","id":"20241129_hvg-simor-andras-essze-ingatlanpiac-lakhatasi-valsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be095487-5d72-4583-9b0f-1fd9252fac62.jpg","index":0,"item":"e965e1f3-5abe-40cc-8bff-64aed5608a54","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-simor-andras-essze-ingatlanpiac-lakhatasi-valsag","timestamp":"2024. november. 29. 09:40","title":"A kormánynak kiemelkedő szerepe van abban, hogy az egekbe szöktek a lakásárak – Simor András volt MNB-elnök írása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Orbán Viktor bejelentette, amit mindenki tudott, a forint árfolyama azért erősödött kicsit.","shortLead":"Orbán Viktor bejelentette, amit mindenki tudott, a forint árfolyama azért erősödött kicsit.","id":"20241129_varga-mihaly-bejelentes-forint-erosodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191.jpg","index":0,"item":"04f4397e-482a-4bcc-bd58-142e91432832","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_varga-mihaly-bejelentes-forint-erosodes","timestamp":"2024. november. 29. 09:41","title":"A forint erősödéssel üdvözölte Varga Mihályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális aránytalansághoz vezet – elsősorban az ellenzéki Budapest kárára.","shortLead":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális...","id":"20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf.jpg","index":0,"item":"4058f84a-8da3-4dc2-9440-10d81c86aba6","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","timestamp":"2024. november. 29. 14:00","title":"A jelenlegi parlamenti ellenzék pozícióit gyengíti leginkább a választókerületek fideszes átrajzolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","shortLead":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","id":"20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753.jpg","index":0,"item":"999f57d5-a7ce-443f-9a96-26c3abe31bbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","timestamp":"2024. november. 29. 20:20","title":"Közel 7000 jármű van már a brunei szultán autógyűjteményében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"734e92cf-e198-41c0-8a0e-39c4d3d88a33","c_author":"Mátrai Anna","category":"kultura","description":"Az első magyar Oscar-díjas animációs rövidfilm, <em>A légy </em>(1980) és a <em>Macskafogó</em> (1986) óta nehéz nem úgy tekinteni az animációra, mint a magyar filmgyártás egyik megkerülhetetlen részére. Hogy mennyire tehetséges animátoraink vannak, azt jól példázza Buda Flóra Anna francia támogatással megvalósult, számos nemzetközi díjat besöprő<em> 27</em>-jének tavalyi sikere. Most pedig rövid időn belül két alkalommal is előtérbe került a műfaj: októberben a Friss Kakas Animációs Filmnapok főszereplője volt a magyar animáció, november végén pedig 22. alkalommal tartják Budapesten az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivált. Ebből az apropóból mutatunk be három friss magyar animációs rendezőt és munkájukból némi ízelítőt. ","shortLead":"Az első magyar Oscar-díjas animációs rövidfilm, <em>A légy </em>(1980) és a <em>Macskafogó</em> (1986) óta nehéz nem...","id":"20241129_magyar-animacios-rendezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/734e92cf-e198-41c0-8a0e-39c4d3d88a33.jpg","index":0,"item":"72dbe5e0-5c86-451a-903e-1b9faec0589a","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_magyar-animacios-rendezok","timestamp":"2024. november. 29. 10:50","title":"Három fiatal magyar animációs rendező, akire érdemes lesz odafigyelni ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így jutottunk el a tányérostól a szupertraffipaxig
szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Tavaly év végén 82 működő mobil sebességmérő készüléke volt a rendőrségnek: a traffipaxok száma a folyó közbeszerzéseknek köszönhetően azonban alaposan felduzzadhat. Lassan 50 éve, hogy megjelentek az utakon az első sebességmérők. Mára a legmodernebbek szinte már minden szabálytalanságot észlelni tudnak. Összekapcsolva más közúti forgalmi rendszerekkel a sebességmérő-hálózatnak nagyon komoly mátrixa áll a szabálytalankodók megbüntetésére.
„Tudja, milyen adatokat kérnek? Ezek már az irattárunkban sem találhatóak meg. Azt, hogy az első sebességmérő készüléket a rendőrség 1967-ben szerezte be, én is az internetről tudom” – így fogadta Jámbor István, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője a hvg.hu azon megkeresését, amely a traffipax-helyzetet szerette volna bemutatni a kezdeti egy-két sebességmérőtől az egész országot behálózó kamerarendszerig.
Azok a régi szép idők
Az alezredes által említett adatot az interneten hamar meg lehetett lelni az Antiradar honlapján. Az ominózus készüléket csak tányérosként emlegették. Nagysága miatt már több száz méterről észrevehették a sofőrök, akiknek bőven volt idejük a lassításhoz, mert a tányéros csak ötven méteren belül mért 20 és 120 kilométeres sebességhatárok között – idézte fel a hazai sebességmérés ősidejét a lap.
Öt évvel később megjelentek a mérőkocsik elejére felszerelt traffipaxok, amelyeknél az utastérben elhelyezett fényképezőgép örökítette meg a gyorshajtókat. A nyolcvanas évek elejétől jöttek a bolgár gyártmányú radarkészülékek, majd a német gyártmányú – Microspeed és Speedophot – sebességmérők. Ezek műszerei a kilőtt rádióhullámok kocsikról való visszaverődéséből állapították meg, hogy a megengedett sebességnél gyorsabban halad-e a jármű. Az Antiradar emlékeztetett arra is, hogy az autóvezetők gyorsan megjegyezhették a rendőrség által bevetett mérőautókat, mert azok AJ-vel kezdődő rendszámú 1200-as Zsigulik voltak.
A rendszerváltás után jöttek azok a korszerű radarok, amelyek már több mint száz méter távolságból tudtak mérni 250 kilométeres sebességig. Ennél is messzebbre láttak a kilencvenes évek elején megjelent lézeres traffipaxok. Hazánkban a rendőrség főként magyar fejlesztésű és gyártmányú Fámalézer-sorozatot használ. A 2000-ben bevetett VHT Fámalézer III. bizonyos esetekben a gyorshajtót már akkor beméri, amikor a vezető még nem is látja a rendőröket. Ez a készülék 1800 méter messziről méri a kocsik sebességét – akár 400 km/óráig.
2014 - 82 működő rendőrségi mobil traffipax
„Az első mobil, megyei hatáskörben működő sebességmérő eszközökre vonatkozó statisztikai kimutatással a rendőrség nem rendelkezik” – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata a hvg.hu megkeresésére. Megjegyezték azt is, hogy 2004 és 2007 között három ütemben történt a fix telepítésű sebességmérő készülékek beszerzése, de annak költségire vonatkozóan nincsenek információik. Azt viszont kérdésünkre elárulták, hogy a mostani beszerzés előtt, 2014 végén, a testületnek 82 üzemképes mobil sebességmérője volt: Budapesten 7, Pest megyében a legtöbb, tíz darab. Mobil traffipaxból a Nógrád megyei rendőrök voltak a legszegényebbek, ők egy készülékkel rendelkeztek.
A száguldozók mellett a szabályszegők kiszűrése
A lézeres traffipaxok mellett a videotachográf, a rendőrautókba épített kamera nem csak a gyorshajtókat találja meg, hanem kiszúrja a szabályszegőket is. Így – mint arról korábban írt a hvg.hu – lebuktathatóak többek között a piros jelzésen vagy a záróvonalon áthajtók, a buszsávon jogtalanul közlekedők és a biztonsági övet nem használók is. Erre képesek lesznek az idén munkába álló új sebességmérők, amelyeket a meglévők mellé vásárolt a testület mintegy 12 milliárd forintért. A 365 mobil és 160 fix sebességmérő szállítása elkezdődött. Az Országos Rendőr-főkapitányság a rögzített kamerákkal kapcsolatban azt közölte, hogy a végleges pontok kiválasztását követően, néhány hónap múlva tud tájékoztatást adni azokról.
A tenderrel kapcsolatban többször beszámolt a hvg.hu arról, hogy azt két cég, az ARH Informatikai Zrt. és az iCell Mobilsoft Zrt. nyerte. Ezek a társaságok építették ki az e-útdíj rendszert is. Pintér Sándor belügyminiszter 2013 decemberében az Indexnek arról beszélt, hogy protekció nincs, emberi kéz a gépből ki nem tudja emelni a felvételeket. (...) az autóba szerelt traffipaxot akár az ország teljes hosszában fel tudjuk állítani, ha mondjuk, kontrollálni akarjuk az átvonuló forgalmat. Akkor nagyjából 20-30 kilométerenként számolhatunk egy ellenőrző autóval”. A belügyér hangsúlyozta, „az Európai Unióban van egy elvárás, hogy 2050-re ne haljon meg senki a közutakon.”
Azonban a hatóságok nem elégedettek meg a több száz gyorshajtókra vadászó szemmel, kiderült, hogy az autópálya-kezelő, a Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. kapuinak kameráit és az autópálya-matricák meglétét ellenőrző autóit is alkalmassá teszik majd a szabálytalankodó autósok megbírságolására. Ennek költsége 12 milliárd forint; amiből 7 milliárd az öt évre szóló működtetési költség. A fennmaradó 5 milliárdból pedig a fejlesztést végzik el, amely révén a Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. 101 útdíj-kapujának és 45 mobil adatgyűjtő gépjárművének informatikai rendszerét más rendszerekkel, így a rendőrségivel kapcsolnák össze.
A gyorshajtás miatt kirótt bírságok
A sebességmérő készülékek által bemért járművezetőkre kiszabott bírságok összege az ORFK közlése szerint a következőképpen alakult 2005-ig visszamenőleg, mert statisztikai kimutatással csak ettől kezdve rendelkeznek. 2005-ben ez az összeg 1,21 milliárd forint volt, 2006-ban 1,28 milliárd, majd 2007-ben 1,23 milliárd forint. A rendőrség részéről megjegyezték, hogy ezek az összegek nem tartalmazták a szabálysértési eljárások során kirótt pénzbírságokat.
Az objektív felelősség bevezetését követően ezen, vagyis a száguldozókra kirótt bírságok összege így alakult: 2008. 5 371 440 000 2009. 13 005 355 000 2010. 20 258 320 000 2011. 15 756 565 000 2012. 17 558 950 000 2013. 12 067 670 000 2014. 9 001 720 000
A rendőrség tartott „láncszerű” sebességméréseket is, amikor egy úton több készükét állítottak hadba egymás után. A 2013. október végén háromszor megtartott, Lavina elnevezésű, gyorshajtók kiszűrésére szolgáló akció – az M1-es autópályán és az M3-ason több megyét érintően – során 1293 sebességet túllépő autóst „fogtak”, akik közül a helyszínen megállítottak 546-ot. A szabálytalankodó száguldozókkal szemben összesen 10,5 millió forint bírságot szabtak ki.
Trükkös sebességmérések
A 2013-as szeptemberi helyzet alapján 13 fixen telepített „közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő berendezése” van a rendőrségnek, amelyeket 2006 óta alkalmaznak. Az M1-esen – a rendőrségtől kapott válaszok szerint – 11 traffipaxból csupán négy működik, és azok sem kiemelkedően hatékonyan. Nagyrészt sikerült „beazonosítani” a helyeket, ahol rendszerint mérnek. Amíg „hozni kell a statisztikát”, mindig is lesznek trükkös megoldások – mondta másik cikkünk írásakor egy neve elhallgatását kérő volt rendőri vezető a hvg.hu-nak arról, miért vadásznak olykor lesből az egyenruhások a gyorshajtókra. Korábban megírtuk például annak az autósnak az esetét, aki egy blogon méltatlankodott az általa észlelt trükkös módszer miatt az M6-os autópályán.
„Kiraktak egy százas táblát, és tőle körülbelül 25 méterre állt egy furgon a leállóban. A furgon (nem rendőrségi) és a padka között pedig kedves barátaink!” – írta meg az olvasó a tapasztalatait. „A kirakott táblát nem is vettem észre, mert előztem! 122 kilométer/órás sebességért a 30 ezres bírságot kissé jellemtelennek tartom, mert nem volt indoka a 100-asnak, csak pénzbeszedés." Az ellenőrzést egyébként tilosban megállva is megtehetik, mert egy 2010. január elsejével hatályba lépett KRESZ-módosítás lehetőséget ad rá.
Az évtizedek során persze nemcsak a rendőrség vetett be újabb és újabb trükköket, hanem az autósok is. Megjelentek a radarhullámokat, így a traffipaxokat is érzékelő, az utastérbe szerelhető készülékek. Egy nemrég módosult rendelet szerint ezek birtoklása már nem szabálytalan. Az LÜ álláspontja szerint ugyanis a lézerblokkoló nem a számítástechnikai rendszer működését, hanem az adatbevitelt zavarja meg. Ez kedvezett Lázár Jánosnak is, aki – mint emlékezetes – lézerblokkoló miatt adta vissza Audi S8-asát.
Hányszor hajtott már át a közlekedési lámpa tilos jelzésén? Sokszor? És eddig megúszta? Márciustól a pénztárcája bánja ezeket a szabálysértéseket, amennyiben a rendőrség új többfunkciós sebességmérő kamerái megörökítik azokat. Nem árt kihagynia a buszsávot, illetve, ha eddig lazán vette és mellőzte a biztonsági öv használatát, ezután jobb lesz bekapcsolni, ha nem akar tízezreket fizetni. A rendőrség szerint már nem jelent kibúvót az sem, ha külföldi rendszám van a kocsiján.