Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c50eeca-e624-40ac-967f-a237778a70e2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"2,5 milliárd euró devizakötvényt terveznek az év első felében kibocsátani, ennek első részeként január 14-ig két kötvénycsomaggal indítanak.","shortLead":"2,5 milliárd euró devizakötvényt terveznek az év első felében kibocsátani, ennek első részeként január 14-ig két...","id":"20250107_deviza-kotveny-kibocsatas-allamadossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c50eeca-e624-40ac-967f-a237778a70e2.jpg","index":0,"item":"c51e93c4-2048-4be6-858e-656a4f207b95","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_deviza-kotveny-kibocsatas-allamadossag","timestamp":"2025. január. 07. 14:31","title":"Legyen pénz a repülőrajtra: devizakötvények kibocsátásával kezdi az évet Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0962f005-e36a-4f17-9499-b454dafd9589","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kicsit magyar? Nagyon magyar? Közepesen magyar? Rákapcsoltuk a magyarságmérőt Adrien Brody három Golden Globe-bal kitüntetett filmjére. Íme, az eredmény.","shortLead":"Kicsit magyar? Nagyon magyar? Közepesen magyar? Rákapcsoltuk a magyarságmérőt Adrien Brody három Golden Globe-bal...","id":"20250106_Mennyire-magyar-A-brutalista-Golden-Globe-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0962f005-e36a-4f17-9499-b454dafd9589.jpg","index":0,"item":"29b86ffc-6b52-48e4-bcd5-eb22d025fff8","keywords":null,"link":"/360/20250106_Mennyire-magyar-A-brutalista-Golden-Globe-dijak","timestamp":"2025. január. 06. 15:45","title":"Mennyire a miénk Tóth László? Mégis mennyire magyar A brutalista, amelyet hétfő hajnalban Golden Globe-okkal halmoztak el?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4b2488a-99a0-4f85-984c-05d746c36636","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Robert F. Kennedy megváltoztatná a Coca-Cola összetételét.","shortLead":"Robert F. Kennedy megváltoztatná a Coca-Cola összetételét.","id":"20250105_coca-cola-donald-trump-robert-f-kenned-jr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4b2488a-99a0-4f85-984c-05d746c36636.jpg","index":0,"item":"27e2d166-a9be-475a-8c05-c665b39338fd","keywords":null,"link":"/elet/20250105_coca-cola-donald-trump-robert-f-kenned-jr","timestamp":"2025. január. 05. 21:31","title":"Nekimegy a Coca-Colának Donald Trump oltásellenes leendő minisztere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c039961-b6b1-41ce-bf19-8a20350ad782","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Amennyiben mégis kirándulni tervez, kerülőúton is el lehet jutni a Nagy-Hideghegyhez és a Csóványoshoz.","shortLead":"Amennyiben mégis kirándulni tervez, kerülőúton is el lehet jutni a Nagy-Hideghegyhez és a Csóványoshoz.","id":"20250107_Ne-turazzon-a-Kiralyret-kornyeken-csutortokon-vadakat-lonek-kiCsovanyosHideghegy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c039961-b6b1-41ce-bf19-8a20350ad782.jpg","index":0,"item":"a1c75a88-a1ff-4a06-b7d4-80a153e268ef","keywords":null,"link":"/zhvg/20250107_Ne-turazzon-a-Kiralyret-kornyeken-csutortokon-vadakat-lonek-kiCsovanyosHideghegy","timestamp":"2025. január. 07. 15:17","title":"Ne túrázzon a Királyrét környékén csütörtökön, vadakat lőnek ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2379dda3-7e0f-41c3-96a9-8393ae27ee82","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":",,Magyar Péter szerintem hazafi, és ha a korom megengedné, mögé állnék” – írta az újságíró.","shortLead":",,Magyar Péter szerintem hazafi, és ha a korom megengedné, mögé állnék” – írta az újságíró.","id":"20250107_Havas-Henrik-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2379dda3-7e0f-41c3-96a9-8393ae27ee82.jpg","index":0,"item":"7940dca6-250a-4536-83ba-a1e224e9d7cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Havas-Henrik-Magyar-Peter","timestamp":"2025. január. 07. 11:50","title":"Havas Henrik kijelentette, hogy már Magyar Pétert támogatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Január 15-ig minden építőipari kivitelezőnek és tervezőnek felelősségbiztosítást kell kötnie a kivitelezés közben okozott károk, köztük a személyes sérülések megtérítésére, illetve a sérelemdíjak kifizetésére.","shortLead":"Január 15-ig minden építőipari kivitelezőnek és tervezőnek felelősségbiztosítást kell kötnie a kivitelezés közben...","id":"20250106_Munka-kozben-betorte-az-ablakot-a-szaki-Ho-kozepetol-mar-biztositassal-kell-fizetnie-erte-kotelezo-felelossegbiztositas-epitoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559.jpg","index":0,"item":"83e9e625-4c5a-409f-8dda-806ef1116e08","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Munka-kozben-betorte-az-ablakot-a-szaki-Ho-kozepetol-mar-biztositassal-kell-fizetnie-erte-kotelezo-felelossegbiztositas-epitoipar","timestamp":"2025. január. 06. 14:06","title":"Munka közben betörte az ablakot a szaki? A hónap közepétől már biztosítással kell fizetnie érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Finnország és Észtország közötti vezetéket egy olyan tartályhajó horgonya szakíthatta el, ami az EU szerint az orosz árnyékflottához tartozik.","shortLead":"A Finnország és Észtország közötti vezetéket egy olyan tartályhajó horgonya szakíthatta el, ami az EU szerint az orosz...","id":"20250106_jef-tenger-alatti-vezetek-orosz-arnyekflotta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266.jpg","index":0,"item":"6b555948-7338-4aa7-8968-f6eb263922ce","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_jef-tenger-alatti-vezetek-orosz-arnyekflotta","timestamp":"2025. január. 06. 21:24","title":"Brit vezetéssel figyelik a tenger alatti vezetékeket és az orosz árnyékflottát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24c161b1-151b-4d05-a2a6-ce0e0d80f7e4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Trump minden reményt megölt a hazánkat is érintő enyhébb vámpolitika kapcsán. 416,4-ig zuhant a forint-euró árfolyam.","shortLead":"Trump minden reményt megölt a hazánkat is érintő enyhébb vámpolitika kapcsán. 416,4-ig zuhant a forint-euró árfolyam.","id":"20250106_Olyat-mondott-Trump-ami-azonnal-keteves-melypontra-lokte-a-forintot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24c161b1-151b-4d05-a2a6-ce0e0d80f7e4.jpg","index":0,"item":"54014962-a37d-47a7-b48e-f2838a110ec9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Olyat-mondott-Trump-ami-azonnal-keteves-melypontra-lokte-a-forintot","timestamp":"2025. január. 06. 19:32","title":"Trump nyilatkozata kétéves mélypontra lökte a forintot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így jutottunk el a tányérostól a szupertraffipaxig
szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?
Tavaly év végén 82 működő mobil sebességmérő készüléke volt a rendőrségnek: a traffipaxok száma a folyó közbeszerzéseknek köszönhetően azonban alaposan felduzzadhat. Lassan 50 éve, hogy megjelentek az utakon az első sebességmérők. Mára a legmodernebbek szinte már minden szabálytalanságot észlelni tudnak. Összekapcsolva más közúti forgalmi rendszerekkel a sebességmérő-hálózatnak nagyon komoly mátrixa áll a szabálytalankodók megbüntetésére.
„Tudja, milyen adatokat kérnek? Ezek már az irattárunkban sem találhatóak meg. Azt, hogy az első sebességmérő készüléket a rendőrség 1967-ben szerezte be, én is az internetről tudom” – így fogadta Jámbor István, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője a hvg.hu azon megkeresését, amely a traffipax-helyzetet szerette volna bemutatni a kezdeti egy-két sebességmérőtől az egész országot behálózó kamerarendszerig.
Azok a régi szép idők
Az alezredes által említett adatot az interneten hamar meg lehetett lelni az Antiradar honlapján. Az ominózus készüléket csak tányérosként emlegették. Nagysága miatt már több száz méterről észrevehették a sofőrök, akiknek bőven volt idejük a lassításhoz, mert a tányéros csak ötven méteren belül mért 20 és 120 kilométeres sebességhatárok között – idézte fel a hazai sebességmérés ősidejét a lap.
Öt évvel később megjelentek a mérőkocsik elejére felszerelt traffipaxok, amelyeknél az utastérben elhelyezett fényképezőgép örökítette meg a gyorshajtókat. A nyolcvanas évek elejétől jöttek a bolgár gyártmányú radarkészülékek, majd a német gyártmányú – Microspeed és Speedophot – sebességmérők. Ezek műszerei a kilőtt rádióhullámok kocsikról való visszaverődéséből állapították meg, hogy a megengedett sebességnél gyorsabban halad-e a jármű. Az Antiradar emlékeztetett arra is, hogy az autóvezetők gyorsan megjegyezhették a rendőrség által bevetett mérőautókat, mert azok AJ-vel kezdődő rendszámú 1200-as Zsigulik voltak.
A rendszerváltás után jöttek azok a korszerű radarok, amelyek már több mint száz méter távolságból tudtak mérni 250 kilométeres sebességig. Ennél is messzebbre láttak a kilencvenes évek elején megjelent lézeres traffipaxok. Hazánkban a rendőrség főként magyar fejlesztésű és gyártmányú Fámalézer-sorozatot használ. A 2000-ben bevetett VHT Fámalézer III. bizonyos esetekben a gyorshajtót már akkor beméri, amikor a vezető még nem is látja a rendőröket. Ez a készülék 1800 méter messziről méri a kocsik sebességét – akár 400 km/óráig.
2014 - 82 működő rendőrségi mobil traffipax
„Az első mobil, megyei hatáskörben működő sebességmérő eszközökre vonatkozó statisztikai kimutatással a rendőrség nem rendelkezik” – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata a hvg.hu megkeresésére. Megjegyezték azt is, hogy 2004 és 2007 között három ütemben történt a fix telepítésű sebességmérő készülékek beszerzése, de annak költségire vonatkozóan nincsenek információik. Azt viszont kérdésünkre elárulták, hogy a mostani beszerzés előtt, 2014 végén, a testületnek 82 üzemképes mobil sebességmérője volt: Budapesten 7, Pest megyében a legtöbb, tíz darab. Mobil traffipaxból a Nógrád megyei rendőrök voltak a legszegényebbek, ők egy készülékkel rendelkeztek.
A száguldozók mellett a szabályszegők kiszűrése
A lézeres traffipaxok mellett a videotachográf, a rendőrautókba épített kamera nem csak a gyorshajtókat találja meg, hanem kiszúrja a szabályszegőket is. Így – mint arról korábban írt a hvg.hu – lebuktathatóak többek között a piros jelzésen vagy a záróvonalon áthajtók, a buszsávon jogtalanul közlekedők és a biztonsági övet nem használók is. Erre képesek lesznek az idén munkába álló új sebességmérők, amelyeket a meglévők mellé vásárolt a testület mintegy 12 milliárd forintért. A 365 mobil és 160 fix sebességmérő szállítása elkezdődött. Az Országos Rendőr-főkapitányság a rögzített kamerákkal kapcsolatban azt közölte, hogy a végleges pontok kiválasztását követően, néhány hónap múlva tud tájékoztatást adni azokról.
A tenderrel kapcsolatban többször beszámolt a hvg.hu arról, hogy azt két cég, az ARH Informatikai Zrt. és az iCell Mobilsoft Zrt. nyerte. Ezek a társaságok építették ki az e-útdíj rendszert is. Pintér Sándor belügyminiszter 2013 decemberében az Indexnek arról beszélt, hogy protekció nincs, emberi kéz a gépből ki nem tudja emelni a felvételeket. (...) az autóba szerelt traffipaxot akár az ország teljes hosszában fel tudjuk állítani, ha mondjuk, kontrollálni akarjuk az átvonuló forgalmat. Akkor nagyjából 20-30 kilométerenként számolhatunk egy ellenőrző autóval”. A belügyér hangsúlyozta, „az Európai Unióban van egy elvárás, hogy 2050-re ne haljon meg senki a közutakon.”
Azonban a hatóságok nem elégedettek meg a több száz gyorshajtókra vadászó szemmel, kiderült, hogy az autópálya-kezelő, a Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. kapuinak kameráit és az autópálya-matricák meglétét ellenőrző autóit is alkalmassá teszik majd a szabálytalankodó autósok megbírságolására. Ennek költsége 12 milliárd forint; amiből 7 milliárd az öt évre szóló működtetési költség. A fennmaradó 5 milliárdból pedig a fejlesztést végzik el, amely révén a Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. 101 útdíj-kapujának és 45 mobil adatgyűjtő gépjárművének informatikai rendszerét más rendszerekkel, így a rendőrségivel kapcsolnák össze.
A gyorshajtás miatt kirótt bírságok
A sebességmérő készülékek által bemért járművezetőkre kiszabott bírságok összege az ORFK közlése szerint a következőképpen alakult 2005-ig visszamenőleg, mert statisztikai kimutatással csak ettől kezdve rendelkeznek. 2005-ben ez az összeg 1,21 milliárd forint volt, 2006-ban 1,28 milliárd, majd 2007-ben 1,23 milliárd forint. A rendőrség részéről megjegyezték, hogy ezek az összegek nem tartalmazták a szabálysértési eljárások során kirótt pénzbírságokat.
Az objektív felelősség bevezetését követően ezen, vagyis a száguldozókra kirótt bírságok összege így alakult: 2008. 5 371 440 000 2009. 13 005 355 000 2010. 20 258 320 000 2011. 15 756 565 000 2012. 17 558 950 000 2013. 12 067 670 000 2014. 9 001 720 000
A rendőrség tartott „láncszerű” sebességméréseket is, amikor egy úton több készükét állítottak hadba egymás után. A 2013. október végén háromszor megtartott, Lavina elnevezésű, gyorshajtók kiszűrésére szolgáló akció – az M1-es autópályán és az M3-ason több megyét érintően – során 1293 sebességet túllépő autóst „fogtak”, akik közül a helyszínen megállítottak 546-ot. A szabálytalankodó száguldozókkal szemben összesen 10,5 millió forint bírságot szabtak ki.
Trükkös sebességmérések
A 2013-as szeptemberi helyzet alapján 13 fixen telepített „közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő berendezése” van a rendőrségnek, amelyeket 2006 óta alkalmaznak. Az M1-esen – a rendőrségtől kapott válaszok szerint – 11 traffipaxból csupán négy működik, és azok sem kiemelkedően hatékonyan. Nagyrészt sikerült „beazonosítani” a helyeket, ahol rendszerint mérnek. Amíg „hozni kell a statisztikát”, mindig is lesznek trükkös megoldások – mondta másik cikkünk írásakor egy neve elhallgatását kérő volt rendőri vezető a hvg.hu-nak arról, miért vadásznak olykor lesből az egyenruhások a gyorshajtókra. Korábban megírtuk például annak az autósnak az esetét, aki egy blogon méltatlankodott az általa észlelt trükkös módszer miatt az M6-os autópályán.
„Kiraktak egy százas táblát, és tőle körülbelül 25 méterre állt egy furgon a leállóban. A furgon (nem rendőrségi) és a padka között pedig kedves barátaink!” – írta meg az olvasó a tapasztalatait. „A kirakott táblát nem is vettem észre, mert előztem! 122 kilométer/órás sebességért a 30 ezres bírságot kissé jellemtelennek tartom, mert nem volt indoka a 100-asnak, csak pénzbeszedés." Az ellenőrzést egyébként tilosban megállva is megtehetik, mert egy 2010. január elsejével hatályba lépett KRESZ-módosítás lehetőséget ad rá.
Az évtizedek során persze nemcsak a rendőrség vetett be újabb és újabb trükköket, hanem az autósok is. Megjelentek a radarhullámokat, így a traffipaxokat is érzékelő, az utastérbe szerelhető készülékek. Egy nemrég módosult rendelet szerint ezek birtoklása már nem szabálytalan. Az LÜ álláspontja szerint ugyanis a lézerblokkoló nem a számítástechnikai rendszer működését, hanem az adatbevitelt zavarja meg. Ez kedvezett Lázár Jánosnak is, aki – mint emlékezetes – lézerblokkoló miatt adta vissza Audi S8-asát.
Hányszor hajtott már át a közlekedési lámpa tilos jelzésén? Sokszor? És eddig megúszta? Márciustól a pénztárcája bánja ezeket a szabálysértéseket, amennyiben a rendőrség új többfunkciós sebességmérő kamerái megörökítik azokat. Nem árt kihagynia a buszsávot, illetve, ha eddig lazán vette és mellőzte a biztonsági öv használatát, ezután jobb lesz bekapcsolni, ha nem akar tízezreket fizetni. A rendőrség szerint már nem jelent kibúvót az sem, ha külföldi rendszám van a kocsiján.