szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több száz sebességmérő berendezés – mobil, illetve fixen telepíthető – beszerzését jelentette be a Belügyminisztérium még az év elején. A traffipaxok munkába állítása ugyan közelinek tűnt, de a hvg.hu megkeresésére adott rendőrségi válaszból kiderült, 2015. március vége a határidő, amikorra mindegyiknek dolgoznia kell. Ezzel a tájékoztatással együtt megkaptuk a jelenleg működő, rögzített traffipaxok listáját, amelyet most közöl a hvg.hu.

Harminckilenc helyszínen mértek sebességet szeptember 9-én Zalában, a rendőrség honlapján megtalálható részletes „sebességmérő vezénylési terv” alapján mindenhol körülbelül 50 percig figyelték a forgalmat. A helyszín teljesen változó, legyen az forgalmasabb város, mint Hévíz, nyugalmasabb kis falu, mint Bagod vagy Nova, esetleg a megye M7-es, M70-es szakasza. Bács-Kiskunban ezzel szemben  a rendőrség szívesebben "lőtte hétfőn" az előírtnál nagyobb sebességgel haladó járművezetőket autópályán (az M5-ösön), annak is a Kiskunfélegyháza és Kecskemét közötti szakaszán.

A fővárosban szintén szorgoskodtak a rendőrök, egy napra kéttucatnyi, különböző kerületekben végzett sebességmérést számoltunk össze a nap minden órájában. Így még késő este sem vagyunk "biztonságban", 21.30 és 23.00 óra között például az M1-es autópálya 12,5 kilométerszelvényénél mérnek. Aki viszont ezt az ellenőrzési pontot elhagyva a gázba taposott, rosszul teszi, mert öt kilométerrel odébb egy fixen telepített sebességmérő berendezés kaphatta le gyorshajtását.

Itt a fixen telepített traffipaxok listája

Ez az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata által a hvg.hu megkeresésére kiadott, a rögzített traffipaxokat tartalmazó listából derült ki. Azon összesen 13 fixen telepített „közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő berendezés” szerepel. A rendőrség egyébként ezeket 2006 óta alkalmazza.


View Telepített traffipaxok in a larger map

A rögzített mérők felsorolását azért kérte ki a hvg.hu, mert már év elején beharangozták, hogy mintegy 12 milliárd forintért 525 darab új sebességmérőt szerez be a rendőrség. Az Index korábban azt írta, a Belügyminisztérium tervei szerint 15-20 kilométerenként lennének telepítve traffipaxok az autópályákon és a főutakon. Minisztériumi forrásoktól viszont a hvg.hu úgy értesült, a készülékek kihelyezése még nem történt meg. Az ORFK tájékoztatásából pedig kiderült: a tervezett 525-ből eddig 160 közbeszerzési eljárását írták ki. Hogy milyen típusú és gyártmányú sebességmérőkről van szó, azt az eljárást követően tudják közölni – tették hozzá.

Beszerzés, szállítás, idő...

Vagyis még mintegy másfél évbe biztosan beletelik, amíg az összes sebességmérő dolgozni kezd. „A Közlekedés Operatív Program Támogatási szerződések szerinti véghatárideje 2015. március 31.” – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata a hvg.hu-val. A szállítást pedig a projekt határidején belül a változtatható helyű sebességmérők – hivatalosan Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok (KKEP) – esetében a szerződés megkötésétől számított 13 hónap alatt kell teljesíteni. A fix telepítésű KKEP-ek leszállítására a megállapodás aláírása után egy év áll rendelkezésre.

Az új traffipaxok révén bőven lesz a raktárban tartalék berendezés, így nem adódhatnak olyan gondok, mint amiről már írtunk: egyes kapitányságokon a meghibásodó sebességmérők helyébe nem tudtak tartalékot állítani, így amíg javították őket, "lyuk" támadt a rendszeren, ami "bevételkiesést" is jelentett a rendőrségnek. A testületnek ugyanis  teljesítenie kell a költségvetésbe előzetesen betervezett bírságbevételeket, ez idén 16 milliárd forint. Tavaly is ennyit irányoztak elő, és a testület hozta is az elvárásokat: több mint 19,1 milliárd forint közigazgatási és szabálysértési bírságot vetettek ki. Más kérdés, hogy a teljes összeget nem sikerült beszedni, sokan húzzák-halasztják a csekkek befizetését.

Tilosban parkolva is mérnek

Amíg "hozni kell a statisztikát", mindig is lesznek trükkös megoldások – mondta egy neve elhallgatását kérő volt rendőri vezető a hvg.hu-nak arról, miért vadásznak olykor lesből az egyenruhások a gyorshajtókra. Korábban megírtuk például annak az autósnak az esetét, aki egy blogon méltatlankodott az általa észlelt trükkös módszer miatt az M6-os autópályán. „Kiraktak egy százas táblát, és tőle körülbelül 25 méterre állt egy furgon a leállóban. A furgon (nem rendőrségi) és a padka között pedig kedves barátaink!” – írta meg az olvasó az általa tapasztaltakat. „A kirakott táblát nem is vettem észre, mert előztem! 122 kilométer/órás sebességért a 30 ezres bírságot kissé jellemtelennek tartom, mert nem volt indoka a 100-asnak, csak pénzbeszedés.”

Az ellenőrzést egyébként jelenleg bárhonnan, akár bokorban elbújva, tilosban megállva is megtehetik, mert egy 2010. január elsejével hatályba lépett KRESZ-módosítás lehetőséget ad rá. Így már nem jelent gondot, ha szabálytalanul, vagy trükkösen, a bokrok mögül mér a traffipax. Az előírások egyetlen feltételt tartalmaznak: a sebességmérős rendőrautót úgy kell elhelyezni a közúton, hogy az ne akadályozza "indokolatlan mértékben" a gyalogos és járműforgalmat. Tehát akár tilosban, esetleg az autópálya leállósávjában, annak lehajtóján vagy felhajtóján is vadászhatnak a rendőrök a gyorshajtókra.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI/Népszabadság Autó

15 kilométerenként lehet traffipax a sztrádákon

A rendőrség adatai szerint továbbra is a gyorshajtással magyarázható a balesetek 27 százaléka, ezért több mint tízmilliárd forintot költenek két év alatt azért, hogy még több traffipax működhessen az autópályákon - írja a Népszabadság.

Csikász Brigitta Itthon

Pénzbehajtásra kell a rendőrségnek a rengeteg új traffipax?

Tavaly mintegy hatmilliárd forint, közlekedési szabálysértések és gyorshajtások miatt kiszabott bírság nem folyt be a költségvetésbe. Leginkább a külföldi rendszámú autósokkal szemben tehetetlen a rendőrség, rajtuk a bírságot nagyon nehéz behajtani. Novembertől erre is lehet megoldás egy nemzetközi megállapodás révén, lehet, hogy a kormány emiatt is rendelt több száz új traffipaxot. A cél valószínűleg a pénzbehajtás.

Csikász Brigitta Itthon

Őrületbe kergetik a parázó autósokat a trükkös traffipaxok

Szinte hetente röppen fel újabb hír a neten a magántraffipaxokról, arra figyelmeztetve, hogy aki az adott autót látja, legyen óvatos a száguldozással. Az autósok véltek már felfedezni sebességmérőt budapesti közlekedési lámpákban, postaládákban, legutóbb pedig egy a forgalommal szemben álló rejtélyes teherautó lett gyanús. Az esetek többségéről kiderült, hogy kamu, az autósok félelme azonban nem alaptalan, a jogszabályok szerint ugyanis a rendőrség bármilyen trükköt bevethet. És be is vet, mert a "statisztikákat hozniuk kell".

MTI Autó

Több száz fix traffipaxot szerelnek fel

A közeljövőben 365 – sebesség-ellenőrzésre is alkalmas – fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontot (KKEP) állítanak fel, valamint további 160 mobil eszközt is üzembe helyeznek Magyarországon – erősítette meg az erről szóló hírt az Országos Rendőr-főkapitányság szerdán az MTI-nek.

Jóváhagyták a magyar felmenőkkel rendelkező Antony Blinken külügyminiszteri kinevezését

Jóváhagyták a magyar felmenőkkel rendelkező Antony Blinken külügyminiszteri kinevezését

Egy hétvége alatt 94 ezer új fertőzöttet regisztráltak Spanyolországban

Egy hétvége alatt 94 ezer új fertőzöttet regisztráltak Spanyolországban

Az állam átvette a trieszti kikötőt

Az állam átvette a trieszti kikötőt