szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A sérült Gripennel kényszerleszállást végrehajtó és onnan katapultáló pilüta csigolyatörést szenvedett, de hétfőn már hazaengedik. Az orvosok szerint egy év múlva repülhet újra.

Várhatóan hétfőn hazamehet a Magyar Honvédség Egészségügyi Központból Kádár Sándor őrnagy, aki szerda délelőtt a Magyar Honvédség meghibásodott Gripenjével kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált a kecskeméti repülőtéren - mondta az intézmény idegsebész főorvosa az M1 vasárnap esti műsorában. Hende Csaba honvédelmi miniszter a héten Hazáért érdemjellel tüntette ki a pilótát.

Csókay András azt mondta: a pilóta két ágyékcsigolyája megroppant, de már jó állapotban van. A pilótának a következő időszakban egy műanyag mellényt kell viselnie - jegyezte meg a főorvos, kifejtve: az ilyen törések "átépülése" három hónap alatt 60-70 százalékosan megy végbe, egy év alatt 90 százalékosan, 1,5-2 év alatt teljesen meggyógyulhat. Csókay András szerint nincs akadálya, hogy Kádár Sándor egy év múlva újra repüljön.

A Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája szerda délelőtt Kecskeméten kiképzési repülésre szállt fel. A pilóta nem sokkal később "deklarált vészhelyzetet" jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját, amely így "félállásban" maradt.

A pilóta és a földi személyzet svéd szakemberek bevonásával minden körülményt és tapasztalatot mérlegelt, és még a levegőben megkísérelték elhárítani a műszaki hibát. Mivel ez több mint egy órán át sem sikerült, a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasraszállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán. Mivel a manőver során a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált. Az előzetes vizsgálatok szerint a vadászgép javítható.

Csütörtökön az M1-en a Magyar Repülő Szövetség repülőbiztonsági szakértője közölte: a Gripen pilótája helyesen döntött, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Siklósi Zoltán volt vadászpilóta kiemelte: a kényszerleszállás végső szakaszában a pilóta már életveszélyben volt, nagyon rövid idő alatt kellett cselekednie.

A Napi Gazdaság szombati számában megjelent interjúban a honvédelmi miniszter azt mondta: a Gripen meghibásodása alapján "arra lehet következtetni, hogy valamilyen szoftverhiba okozta a bajt".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!