Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4efb8ef8-5b27-4fa6-b77f-7785ce24a31a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A komplexum jövőre nyithat meg, állami támogatásból épül.","shortLead":"A komplexum jövőre nyithat meg, állami támogatásból épül.","id":"20241125_atlatszo-mtk-sportpark-deutsch-tamas-ketmilliard-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4efb8ef8-5b27-4fa6-b77f-7785ce24a31a.jpg","index":0,"item":"25d493e5-c8ee-4ea7-80a3-6494d1c15e62","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_atlatszo-mtk-sportpark-deutsch-tamas-ketmilliard-forint","timestamp":"2024. november. 25. 08:19","title":"Átlátszó: Másfél év alatt kétmilliárd forinttal ugrott meg az MTK Sportpark építési költsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6","c_author":"Szentirmai Áron","category":"itthon","description":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás hivatalos kampánya, a Fidesz az elmúlt hétvégéken már ahhoz is gyűjtötte az aláírásokat, hogy a börtönben ülő Kiss László polgármester távozását kikényszerítsék.","shortLead":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás...","id":"20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6.jpg","index":0,"item":"a0a37692-056a-41f2-883d-72b10b9be16d","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","timestamp":"2024. november. 25. 11:49","title":"Aláírásgyűjtéssel kényszerítené lemondásra a fizetését a börtönben ülve is felvevő óbudai polgármestert a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55c06197-df45-44f3-b858-6ab2e5db0d58","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nemcsak alacsonyan kell tartani az inflációt, de az emlékét is ki kell törölni a fejekből. Ezért nem mernek például beruházni a vállalkozások.","shortLead":"Nemcsak alacsonyan kell tartani az inflációt, de az emlékét is ki kell törölni a fejekből. Ezért nem mernek például...","id":"20241125_virag-barnabas-mnb-alelnok-inflacio-gadasagpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55c06197-df45-44f3-b858-6ab2e5db0d58.jpg","index":0,"item":"bff66222-640f-48c7-9260-cb49ae22c461","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_virag-barnabas-mnb-alelnok-inflacio-gadasagpolitika","timestamp":"2024. november. 25. 16:49","title":"Óva inti a kormányt az inflációgerjesztő intézkedésektől az MNB alelnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","shortLead":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","id":"20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4.jpg","index":0,"item":"36f9b997-175d-455a-a032-8a61ed70f9a0","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","timestamp":"2024. november. 26. 06:45","title":"Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfa5cedf-7f8c-45cd-aa3d-0372372b8ea7","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Nemcsak új csapat, de nagy motorreform is jön a Forma-1-be: a motorok fele részben belső égésűek, fele részben pedig elektromosak lesznek, az üzemanyagnak pedig teljes mértékben megújulónak kell lennie.","shortLead":"Nemcsak új csapat, de nagy motorreform is jön a Forma-1-be: a motorok fele részben belső égésűek, fele részben pedig...","id":"20241125_A-General-MotorsCadillac-csatlakozasaval-11-csapatos-lehet-a-Forma-1-mezony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfa5cedf-7f8c-45cd-aa3d-0372372b8ea7.jpg","index":0,"item":"46e38ea2-bbf0-4ab5-b82d-201ea242339d","keywords":null,"link":"/sport/20241125_A-General-MotorsCadillac-csatlakozasaval-11-csapatos-lehet-a-Forma-1-mezony","timestamp":"2024. november. 25. 20:35","title":"A General Motors/Cadillac csatlakozásával 11 csapatos lehet a Forma-1 mezőny","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f813783-5a9e-44ac-bede-237c457c20ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő hazaköltözne Ausztráliába.","shortLead":"A színésznő hazaköltözne Ausztráliába.","id":"20241125_nicole-kidman-ausztralia-hazakoltozes-kieges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f813783-5a9e-44ac-bede-237c457c20ad.jpg","index":0,"item":"d4cc7508-2045-4998-8596-3ab8f2541e5d","keywords":null,"link":"/elet/20241125_nicole-kidman-ausztralia-hazakoltozes-kieges","timestamp":"2024. november. 25. 09:34","title":"Nicole Kidman elköltözne az Egyesült Államokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bfc34da-88f6-452e-880d-fa8c291d463c","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Pályát tévesztett egy ittas autós.","shortLead":"Pályát tévesztett egy ittas autós.","id":"20241125_Vonat-helyett-egy-Suzuki-futott-be-az-Erdligeti-allomasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bfc34da-88f6-452e-880d-fa8c291d463c.jpg","index":0,"item":"2499da91-e32c-4675-bac9-d7fc300093ac","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_Vonat-helyett-egy-Suzuki-futott-be-az-Erdligeti-allomasra","timestamp":"2024. november. 25. 16:56","title":"Vonat helyett egy Suzuki futott be az érdligeti állomásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2081884e-cd06-455b-a5fb-9341169e5ad2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így esett e szegedi baleset. ","shortLead":"Így esett e szegedi baleset. ","id":"20241125_villamos-auto-video-szeged-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2081884e-cd06-455b-a5fb-9341169e5ad2.jpg","index":0,"item":"38d95f2d-51bf-4cf1-a7b4-d74da807e565","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_villamos-auto-video-szeged-baleset","timestamp":"2024. november. 25. 08:55","title":"Akkor megvan a mai eset – csak ennyit tudott mondani a villamosvezető, amikor elé hajtott egy autós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Ez nem légierő, ez légi erőlködés” – Hullanak a vadászgépek
szerző:
Szekeres Szabolcs
Tetszett a cikk?
Sorra esnek le a Magyar Légierő gépei, az elmúlt igen rövid időszakban három „repesemény” is történt, szerencsére egyik sem végződött tragédiával, bár két esetben súlyosan sérültek a pilóták. A balesetek okai egyelőre nem nyilvánosak, vannak, akik szerint a honvédség leplezni kívánja az esetek részleteit. A hvg.hu – katonai forrásokból – izgalmas részletekhez jutott hozzá.
Május közepén a csehországi Čáslav katonai repülőtéren érte baleset a kecskeméti repülőbázis kétüléses Gripen vadászgépét, leszállás közben túlfutott a leszállópályán, és a fűre érve többször megpördült, majd – a fényképek tanúsága szerint – kettétört, a gép „orra” elveszett. A fedélzeten tartózkodó két pilóta katapultált, sértetlenül élték túl a balesetet.
A hivatalos vizsgálatok eredménye azóta sem ismert, bár a katonai vezetés azt sugallja, fékhiba miatt történt a baj. Ezt is csak óvatosan, hiszen a kivizsgálásban részt vett a svéd gyártó is, akinek nem feltétlen ez a véleménye.
A pilóták így tudják
Katonai forrásból úgy értesültünk, hogy a csehországi baleset oka úgynevezett repüléstechnikai hiba, mely gyakorlatilag pilótahibát jelent. Lapunknak név nélkül nyilatkozó katonai pilóták elmondták, hogy a légi bázis parancsnoka által vezetett repülőgépen – mint az összes többi Gripenen – a hajtóműnek kétféle alapjárata létezik, az egyik a „légi alapjárat”, a másik a földi. A kettő között az a különbség, hogy a légi alapjárat hagy egy bizonyos tolóerőt a repülőgép hajtóművén, épp annyit, hogy az a levegőben tudjon maradni. A földi alapjárat pedig ténylegesen lecsökkenti a hajtómű teljesítményét annyira, hogy az már tolóerőt nem fejt ki. A kecskeméti vadászhajózók szerint parancsnokuk balesetét az okozhatta, hogy leszállás közben nem a földi, hanem csak a légi alapjáratra húzta vissza a hajtómű vezérlőkart, így a gépet tolta még a hajtóműve, és ez ellehetetlenítette a fékezést.
MTI / EPA
De feltehetően nem ez az egyetlen ok, mely a balesetet okozta. Szintén repüléstechnikai hiba, hogy a gép parancsnoka „hosszúra szállt”, azaz nem a leszállópálya elején, az ún. „touchdown zone”-ban ért földet a géppel, hanem valahol a pálya közepén, így nem maradt elegendő hely lelassítani a nagy sebességgel földet érő harci gépet. Ehhez járult hozzá a cseh katonai reptér sajátos kifutópályája, melynek eleje és a vége egy-egy dombon van, a közepe viszont egy mélyedésben, mondhatni egy völgyben. Amikor a pilóták letették a gépet, akkor a völgybe érkeztek, és az előttük lévő dombtól nem látták, mennyi helyük is van még. A dombtetőre érve észlelték csak, hogy elfogyott a hely, a gép nem fog megállni a pálya végéig, így a gépelhagyás mellett döntöttek, és katapultáltak.
Nem csukódott a futó
Alig egy hónappal a csehországi baleset után a kecskeméti harcászati repülőtéren is katapultált egy Gripen pilótája. Ő sem a levegőben kényszerült elhagyni a gépet, hanem már leszállás után, a kifutópályán húzta meg a katapultkioldót. Ez esetben a gép orrfutója okozta a vészhelyzetet, rendellenes módon akarta azt becsukni az automatika, így előbb zárta be a rendszer a futómű helyének fedlapját, mintsem behúzta volna a kereket.
A pilóta a repülőgépet igyekezett menteni, mikor úgy döntött, nem a levegőben katapultál, hanem a meghibásodott orrfutóval megkísérli letenni a gépet. Előbb több mint egy órán át fogyasztotta a gép üzemanyagát, hogy a legkevesebb gyúlékony anyaggal érjen földet, majd csak ezután fordult rá a leszálló irányra. A hosszú idő alatt számtalan kísérletet tett a hiba kijavítására, mely annak ellenére sem sikerült, hogy ehhez komoly segítséget kapott a földről is.
Bár Kádár Sándor őrnagy lapunknak nem nyilatkozott, ám hozzá közel álló forrásból megtudtuk, hogy mi vezetett a katapultáláshoz. A meghibásodással küzdő gép pilótája eldöntötte, hogy ha a hasra szállás után a gép egyenesen csúszik a pályán, és nem sodródik semerre, akkor nem katapultál. Azonban tudta, hogy erre nagyon kevés esély van. A gyakorlat az, hogy a nagy sebességgel sodródó, a hasán csúszó gép valamerre kitör, és akkor megjósolni sem lehet a végkimenetelt. Az alábbi videón egy ugyanilyen típusú vadászgép hasonló balesete látható, melyet a kecskeméti pilóta is nagyon jól ismert. Pont e videó hatására döntött a katapultálás mellett, amikor gépe balra kitört a felszállópályán.
A svéd pilóta balesete, amit Kádár is ismert:
Ekkor azonban egy újabb szerencsétlen fordulatot vett a landolási folyamat, ami végül kórházba juttatta az őrnagyot. A katapult sem működött ugyanis az előírtak szerint. A vadászgépek katapultrendszere úgy működik, hogy amikor a pilóta elindítja a folyamatot, elsőként a kabintető robban le a feje fölül, hogy szabaddá váljon az út. Ezzel közel egy időben működésbe lép végtagok behúzásáért felelős rendszer (leegyszerűsítve: bovdenek behúzzák a pilóta kezeit, és lábait az üléshez), hogy a hatalmas sebességgel elinduló katapultszékkel akadálytalanul el tudja hagyni a kabint.
Az ejtőernyő nyílása előtt azonban a rendszernek el kell vágnia ezeket a bovdeneket, hogy a katapultszék leváljon a pilótáról. Ebben az esetben ez a művelet nem sikerült, a pilóta nem tudott megszabadulni a csaknem százkilós üléstől, az a jobb karján lógott a földet érésig. A fennakadt ülés hatalmas veszélybe sodorta a pilótát: a mentőernyő legfeljebb 100 kg súlyú pilótára van tervezve, és így is nagy, 5-6 m/másodperc sebességgel ér földet. Most azonban a pilótán lógott a mázsás ülés is, aminek köszönhetően a földetérési sebesség lényegesen megnőtt. Csak súlyosbította a helyzetet, hogy a pilóta ráesett az alatta lógó ülésre a földet érés pillanatában, ami végül a medence- és gerincsérüléseit is okozta.
Jól látszik, hogy a katapultülés nem oldott le a szerencsétlenül járt pilótáról:
Mindezekről hivatalos honvédségi forrás – ezidáig – nem számolt be, sokak szerint a HM igyekszik elhallgatni a balesetek okait. Nincs hivatalos információ a harmadik, szolnoki repülőbaleset okairól sem, amikor egy JAK-52-es kiképző repülőgép kadét pilótája égett meg leszállás közben, miután kigyulladt a gép motorja.
Hende Csaba honvédelmi miniszter értetlenségének adott hangot az esettel kapcsolatban, hiszen állítása szerint a növendék pilóta egy vészhelyzeti elemet gyakorolt, az úgynevezett álló motoros leszállást, és ilyenkor – mint a miniszter állítja – a repülőgép motorja ki van kapcsolva. Hihető magyarázat lehet ez a laikusok számára, ám a repüléshez csak egy picit is értő ember ezt megmosolyogja. Repülőképzésben köztudott, hogy működő motort semmilyen esetben sem állít le pilóta, az álló motoros leszállást úgy gyakorolják, hogy a gázkart alapra húzzák le, ezzel a motor teljesítményét elveszik annyira, hogy a gép csak vitorlázzon, így ha szükséges, bármikor ismét gázt adhat a pilóta.
Nem dicsérik
Lapunk több, katonai repüléssel foglalkozó szakemberrel beszélt, akik egyöntetűen arról számoltak be, hogy a vadászpilótáknak nagyon kevés az repülési idejük. Míg egy kereskedelmi utasszállító kapitánya egy hónapban 80-100 órát is simán repül, egy vadászpilóta nagyjából egész évben tölt ennyit a levegőben. Úgy tudjuk, hogy a kecskeméti légi bázis dandárparancsnoka, aki repüléstechnikai hiba miatt katapultált, májusig mindössze nyolc órát repült az évben.
Stiller Ákos
Arról, hogy bármi is megváltozna a magyar Gripen-flotta hetedének elvesztése miatt, a megkérdezett forrásaink nem tudtak beszámolni, érzésük szerint próbálják az ügyeket elhallgatni. Nem lehet tudni semmi konkrétumot a meglévő Gripenek repült óráiról, az élettartamukról és úgy általában a hadrafoghatóságukról. Az biztos, hogy azon kívül, hogy szépnek nevezték a Gripeneket, sokkal több pozitívumot szakértőink nem mondtak róla. Volt, aki Váry Gyula egykori MIG 29-es pilóta örökbecsű mondatát idézte, miszerint az még mindig jellemző, hogy "ez nem légierő, hanem légi erőlködés".
Az biztos, hogy a 2001-es vadászgéptender idején a katonai vezetés kikérte mind a műszaki, mind a hajózó személyzet véleményét, ők milyen gépeket szeretnének a kezük alatt tudni. Mivel sok típust ki is tudtak próbálni, volt összehasonlítási alapjuk. Valamennyien az F-16 típusra szavaztak, de senkit nem érdekelt a véleményük. Az Orbán-kormány 2001-ben döntött 14 JAS A/B Gripen-gép lízingeléséről, melyet a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok idején tettek NATO-kompatibilissé – a lízing ára 2012-es áron 340 milliárd forint volt.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.