Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"71206d26-28b5-4264-a3b3-680c0d1523c6","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Mennyit számít két másodperc?","shortLead":"Mennyit számít két másodperc?","id":"20250301_futball-foci-szabalyok-kapus-focilabda-jatekvezeto-szoglet-ifab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71206d26-28b5-4264-a3b3-680c0d1523c6.jpg","index":0,"item":"b04bf08b-e92f-4db3-9a52-d96b8f33aa82","keywords":null,"link":"/sport/20250301_futball-foci-szabalyok-kapus-focilabda-jatekvezeto-szoglet-ifab","timestamp":"2025. március. 01. 17:32","title":"Változás jön a foci szabályaiban, a kapusoknak kell majd jobban figyelniük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e239ce3c-cb18-412c-aa8a-4910a7cd338e","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Xiaomi az MWC 2025-ön leplezte le a Buds 5 Pro fülhallgatókat, a Watch S4 okosórát és a Pad 7 tableteket, melyeket gyorsan kézbe is vettünk a barcelonai kiállításon.","shortLead":"A Xiaomi az MWC 2025-ön leplezte le a Buds 5 Pro fülhallgatókat, a Watch S4 okosórát és a Pad 7 tableteket, melyeket...","id":"20250302_uj-xiaomi-buds-5-pro-watch-s4-pad-7-mwc-2025-kiegeszitok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e239ce3c-cb18-412c-aa8a-4910a7cd338e.jpg","index":0,"item":"9c3c0467-7de2-4e08-b7d2-72ecd5b3c9ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_uj-xiaomi-buds-5-pro-watch-s4-pad-7-mwc-2025-kiegeszitok","timestamp":"2025. március. 02. 18:30","title":"Fülesek, okosóra és tabletek: kezünkben a Xiaomi ütős újdonságai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","shortLead":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","id":"20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1.jpg","index":0,"item":"41e58c7b-e9c2-4c4d-a2b6-4f8bc483da47","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","timestamp":"2025. március. 02. 21:13","title":"Nagyon kikapott a Fidesz jelöltje Pápán az időközi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Mivel az infláció 3,7 százalék volt tavaly, legfeljebb ennyivel emelhetnek.","shortLead":"Mivel az infláció 3,7 százalék volt tavaly, legfeljebb ennyivel emelhetnek.","id":"20250301_bank-dijemeles-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c.jpg","index":0,"item":"84902bd1-5e00-42fc-902a-de406f88116c","keywords":null,"link":"/kkv/20250301_bank-dijemeles-inflacio","timestamp":"2025. március. 01. 15:12","title":"Újabb két bank emeli a díjait az inflációra hivatkozva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat az ember az eszköz akkumulátorából.","shortLead":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat...","id":"20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd.jpg","index":0,"item":"e11ef765-59bf-4f92-8570-4b345d09dab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","timestamp":"2025. március. 03. 10:03","title":"Egy egyszerű beállítással megnövelheti iPhone-ja üzemidejét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9be1f029-50fd-406b-b38b-25604a47d0b3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egyik személygépkocsiba beszorultak az utasok, őket a tűzoltók szabadították ki a roncsokból.","shortLead":"Az egyik személygépkocsiba beszorultak az utasok, őket a tűzoltók szabadították ki a roncsokból.","id":"20250301_Egy-ember-meghalt-amikor-egymasban-hajtott-ket-auto-es-egy-BKK-busz-Pecelen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9be1f029-50fd-406b-b38b-25604a47d0b3.jpg","index":0,"item":"ff5eb3af-2041-474e-bb60-1c54979588c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_Egy-ember-meghalt-amikor-egymasban-hajtott-ket-auto-es-egy-BKK-busz-Pecelen","timestamp":"2025. március. 01. 12:45","title":"Egy ember meghalt, amikor egymásba hajtott két autó és egy BKK-busz Pécelen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0121110-1e15-4a2a-9340-10ccc1b4fb4f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Minden idők legalacsonyabb születésszáma volt a 2024-es Magyarországon, az adatok szerint 7725-tel kevesebb gyerek született tavaly, mint egy évvel korábban, 2021-hez képest pedig 15 ezerrel zuhant a születésszám. Litkai Gergely össze is állította a Nemzeti Sokasodási Programot (rövidítve NESOP). Igaz, a benzin literenkénti ára lehet, hogy felmenne hétezer forintra, és csak ellenőrzötten lehetne használni bizonyos oldalakat, hogy az ember kétszer is meggondolja, be akar-e oda lépni, de minden magyar asszony SZÉP-kártya-elfogadóhely lenne, illetve az egygyermekesek is kapnának kedvezményeket. Így talán javulna a statisztika. ","shortLead":"Minden idők legalacsonyabb születésszáma volt a 2024-es Magyarországon, az adatok szerint 7725-tel kevesebb gyerek...","id":"20250301_duma-aktual-szuletesek-szama-2024-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0121110-1e15-4a2a-9340-10ccc1b4fb4f.jpg","index":0,"item":"4f73e5e9-a0bf-4479-9717-337128f73932","keywords":null,"link":"/360/20250301_duma-aktual-szuletesek-szama-2024-video","timestamp":"2025. március. 01. 18:30","title":"Duma Aktuál: Kevés gyerek születik? Legyen kötelező DÁP-belépés a pornóoldalakra!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2dd649e-6a54-4eb6-bbaa-fd6e7e0e0418","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Természetesen Apple Watchot viselt Tim Cook az iPhone 16e bemutatóján, azonban az idő „megállt” nála tíz óra kilenc percnél. És nem csak az ő órája mutatja ezt az időt, más Apple-vezetőknél is hasonló a helyzet. De vajon miért?","shortLead":"Természetesen Apple Watchot viselt Tim Cook az iPhone 16e bemutatóján, azonban az idő „megállt” nála tíz óra kilenc...","id":"20250301_tim-cook-apple-watch-idobeallitas-10-09-magyarazat-ora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2dd649e-6a54-4eb6-bbaa-fd6e7e0e0418.jpg","index":0,"item":"064b6177-4f47-4b39-94df-877f06585b80","keywords":null,"link":"/tudomany/20250301_tim-cook-apple-watch-idobeallitas-10-09-magyarazat-ora","timestamp":"2025. március. 01. 14:03","title":"Valami furcsát vettek észre Tim Cook óráján: miért mindig 10 óra 9 percet mutat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
3-as metró: nem véletlenül telt be a pohár a BKV-nál az elromlott vésznyitók miatt
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Nem is állhattak volna forgalomba a 3-as metró felújított szerelvényei, ha nem működnek tökéletesen a vésznyitók – állítja a Metróért Egyesület. Márpedig a ma reggel a Nyugatinál elromlott szerelvényekből az utasok a vésznyitó segítségével is alig tudtak kikeveredni. De mi történik, ha a csak hellyel-közzel működő vésznyitókkal éppen valamilyen baleset miatt az alagútban ragadt metrón szembesülnek az utasok? Utánajártunk.
A 3-as metró alagútjának és a szerelvényeinek fel-, illetve megújítása eddig is szürreálisan zajlott, de a péntek reggeli hiba ezeknél sokkal komolyabb volt. Bíró Endrétől, a Metróért Egyesület elnökétől megtudtuk, ha a vésznyitó nem működik, a jármű üzemképtelennek minősül, vagyis egyáltalán nem is szabad forgalomba engedni. A szakember külföldön tartózkodik, így jelezte, a hozzá eljutott hírek és kommentek alapján nem pontosan tudja, mi történt, ténylegesen működött-e a vésznyitó vagy nem, de a szabály egyértelmű.
A 3-as metró felújított szerelvényeinek bemutatóján 2016 szeptemberében.
MTI / Balogh Zoltán
A BKK Facebook-oldalán az egyik kommentelő úgy meséli,
„elfordítottam a vésznyitót, mert én álltam a legközelebb hozzá, utána pedig húztuk szét az ajtót belülről, aztán mikor látták a kint állók, hogy nem megy, mert mindig visszacsukódott, akkor segítettek kívülről is, és végre kijutottunk”.
A metrón utazó ismerősünk azt írta:
„A piros vésznyitó kart elfordítottunk, előtte esélyünk sem volt kinyitni az ajtót. Utána hallatszott valami kattanásszerű hang, de rés nem támadt az ajtón, csak a zár engedett el. Utána is 4-5 ember kellett ahhoz, hogy szét tudjuk feszíteni az ajtót.”
Az Index olvasója azt írta,
„az ajtó vésznyitóját alig lehetett elfordítani két kézzel, a gumiszalag nem engedett, valamint a kar is megmakacsolta magát (...) több ember segítsége kellett az ajtó felfeszítéséhez”.
Mindegy is, pontosan hogy történt, óriási aggodalomra adnak okot a történtek – válaszolta érdeklődésünkre a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet –, az ajtók nem működtek, az utasok bennragadtak a metróban, ez a helyzet nagyon súlyos.
Mi van, ha az alagútban történik ilyen?
Véletlenül sem szeretnénk fölöslegesen pánikot kelteni, de képzeljük el, mi van, hogyha egy ilyen eset az alagútban történik meg – hogy jutnak ki az utasok, ha a távműködtető nem nyitja az ajtókat és a vésznyitók sem üzemelnek megfelelően?
A 3-as metró felújított szerelvényeinek bemutatóján 2016 szeptemberében.
MTI / Balogh Zoltán
Bíró Endre úgy látja, az eddigi meghibásodások alapján a 3-as metró új szerelvényeinek sincs több esélyük bent ragadni az alagútban, mint bármely más metrónak. Ha mégis így történne, a vonat elején és a végén lehet elhagyni a szerelvényt, de a szakember szerint jó eséllyel erre sem lesz szükség, mert a következő vonat el tudja tolni a hibásat. Az azonban nem szerencsés, hogy nincs az alagútban olyan menekítő járda, mint a 4-es metróban, tette hozzá Bíró, aki úgy tudja, hogy a 3-as vonalán ilyen a felújítás után sem lesz, így csak a nyílt pályán keresztül menekülhetnek az utasok, ha úgy adódik. Névtelenül nyilatkozó szakértőnktől pedig azt is megtudtuk, hogy ilyenkor – mint ahogy az most is történt az állomáson – a vezetőnek ki kell szállnia, és kulccsal egyenként kinyitnia minden kocsinak egy ajtaját, ami ugye nem kevés idő.
Kérdésünkkel a katasztrófavédelmet is megkerestük, ott megnyugtattak minket, hogy fel vannak készülve az ilyen esetekre. Mint írták, a tűzoltók rendszeresen tartanak gyakorlatokat a metróalagutakban és a metróállomások területén. A tréningek segítségével a beavatkozó állomány készség szinten el tudja sajátítani a speciális környezetben történő mentéshez szükséges alapvető ismereteket. A katasztrófavédelem speciális, különböző hidraulikus felszerelésekkel rendelkezik, amelyek segítségével másodpercek alatt ki tudják nyitni egy metrószerelvény ajtaját.
Most már tényleg nagyon kellemetlen
Tény, a Nyugatinál történt meghibásodás nem okozott közvetlen életveszélyt. A korábbi Kálvin téren történt eset viszont igen – ekkor mindkét oldalon kinyíltak a metró ajtajai és ez a Metróért Egyesület szerint is biztonságkritikus hiba volt –, azaz közvetlenül veszélyeztette az utasbiztonságot. A napi utasforgalom zavartalan működését és az emberek közérzetét viszont az is nagyban veszélyezteti, ha a szerelvényeket egyre durvább körülmények között kell kivonni a forgalomból – Bolla Tibor BKV-vezérigazgató is elismerte ma, hogy rendszeresek az utasokat érő kellemetlenségek az új metrók hibái miatt, és elnézést is kért az utazóközönségtől.
Tarlós István főpolgármester március végén azt mondta, minden újonnan forgalomba állított járművel előfordulnak ilyen gyermekbetegségek, de ha majd egy hónap múlva sem múlnak el ezek, akkor tényleg nagy a baj. Azóta már majdnem 3 hónap telt el – tehát akkor most már Tarlós szerint is bizonyára nagy a baj. A látszat pedig az, hogy a kormánynak és a fővárosnak nem szívügye az ország legforgalmasabb vonalának szükséges szintű felújítása, mert nem adnak erre elég pénzt, hanem buheramegoldásokat erőltetnek – mind a vagonok, mind az infrastruktúra esetében.
A 3-as metró felújított metrószerelvényei forgalomban 2017 márciusában
MTI / Balogh Zoltán
Amikor kiderült, hogy használtat akarnak venni új helyett, a metrós szakemberek már jelezték, hogy ezek a járművek a mai technikai elvárásoknak nem felelnek meg, például azért, mert hosszában nem átjárhatóak, illetve nincsen bennük légkondi. De azóta több nem várt probléma is folyamatosan jelen van a régi-új 3-as metrószerelvényekkel. A forgalomba állás másnapjától kezdve pedig szinte folyamatosan baj van a vonatok ajtajaival, és ezen azóta sem sikerült úrrá lenni.
Az alagút majd talán ősszel kezdődő felújítása esetében is ugyanezek a szükségmegoldások várhatóak. A vonalat a felújítás alatt egyetlen milliméterrel sem hosszabbítják meg, noha Újpesten az alagút majdnem elér a lakótelep szívében található Rózsa utcáig, ahol ma a szerelvényeket tárolják – csak egy állomást kellene fölé építeni. De még csak az sem fért bele a rekonstrukcióba, hogy az Ecseri útnál egy új kijáratot építsenek: a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. tervei szerint állomást építenek majd az Üllői út fölött elhaladó vasútvonalra, ám ezzel a 3-as metrót nem kötik össze. De mert Budapest nem kapott pluszpénzt a kormánytól a felújításra, annak már korábban lebutított tartalmából is húzni kell. Úgy tűnik, a 20-ból 8 állomás akadálymentesítését ki akarják hagyni.