Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az MSZP nem volt hajlandó elárulni, melyik plakátcégnél hirdet az EP-kampányban, azonban az egyik plakát keretén lévő felirat lebuktatta. Eszerint az MSZP-Párbeszéd plakátok ugyanúgy a Publimontnál jelentek meg, mint a Mi Hazánk Mozgalom hirdetései, ahol Novák Előd bevallása szerint 20 ezer forint egy plakáthely. Ehhez képest a DK ötszörös áron hirdet, máshol. Megnéztük, kinek milyen lehetőség jutott.

Igen kellemetlen pillanatokat okoz az ellenzéki pártoknak a választási kampány, mióta szinte csak Fidesz-közeli szereplők uralják a hirdetési piacot is. Már tavaly áprilisban sem volt egyszerű a plakáthelyekért vívott harc, ezért most megkérdeztük, milyen helyzettel szembesültek a politikai erők.

A kampány szombaton indult, ahogy az várható volt, a Fidesz plakátjai ellepték az országot, színesítésként azonban megjelentek az MSZP–Párbeszéd illetve a Mi Hazánk Mozgalom plakátjai is. Utóbbi kampányfőnöke, Novák Előd a Magyar Hangnak szokatlan nyíltsággal beszélt arról, hogy ők nettó 20 ezer forintért kapták meg a plakáthelyeket, majd a hvg.hu-nak azt is egyértelművé tette, ez havi összeg, és ők a Publimontnál hirdetnek.

Megkérdeztük a Fideszt és az MSZP-t, hogy ők hol és mennyiért jutottak helyekhez. A kormánypárt egyáltalán nem válaszolt, az MSZP viszont titkolózik. Ujhelyi István kampányfőnök csak a politikai, tartalmi részekről tudott beszélni, az árra, helyre vonatkozó kérdéseinkkel a sajtóosztálynál kötöttünk ki. Ott viszont konkrét cégre kérdezésnél sem voltak hajlandók elárulni, hol hirdetnek, csak azt közölték, plakát ügyben

voltak nehézségeik, de megoldották őket,

a törvényeket betartva vásároltak felületet, országszerte 300 óriásplakátjuk és 200 citylight felületük lesz, összesen több mint 20 millió forintért. A plakátonkénti árat sem voltak hajlandók elárulni, újbóli megkeresésünkre annyit írtak,

a keretösszegnél részletesebb adatokat nem adnak.

Novák Előd viszont a hvg.hu-nak azt állította, rajtuk kívül az MSZP és a Fidesz hirdet még a Publimontnál. Az MSZP ezt nem erősítette meg – ahogy a Mészáros Lőrinc ügyvédjeként ismertté vált Vörös József tulajdonában lévő Publimont sem reagált megkeresésünkre –, azonban az egyik plakáttartón felfedeztük a cég nevét.

©

Mutatjuk az egész plakátot is:

©

Olyannyira kínos lehet ez a szocialistáknak, hogy még név nélkül sem voltak hajlandók megerősíteni a cég nevét, pártszövetségen belül sem nagyon terjesztik az információt. Volt olyan szocialista, aki nem cáfolt, csak vicceskedve annyit írt megkeresésünkre, hogy melyik cégnél hirdetnek, hogy ezt nem árulhatja el. A meg nem erősített pletykák szerint volt egy olyan feltétel a plakátok üzeneténél, hogy negatív üzenetek nem jelenhetnek meg rajtuk.

Kicsi-nagy egyre megy

A pártok köztes cégen keresztül szerződtek, a Mi Hazánk például azzal a kis családi vállalkozásnak tekinthető reklámügynökséggel van szerződésben, mellyel a Jobbik is volt a 2009–2014 közötti választásokon – mondta el Novák Előd, hozzátéve, hogy a Publimontnak az óriásplakátok és a citylight plakátok után is nettó 20 ezer forintot fizetnek, ami elmondása szerint a cégnél úgynevezett kampányidőszaki listaár. Novák úgy tudja, ugyanennyit fizet a másik két párt is a helyek után.

Egy gyors osztással az MSZP által közölt számokból is kijön a 20 ezer forintos nettó darabár, amennyiben a keretösszeg a teljes kampányra, vagyis két hónapra vonatkozik, és tényleg ugyanannyiba kerül minden hirdetőfelület. Ez viszont azt is jelenti, hogy az MSZP – és a Mi Hazánk – ötödáron hirdet, mint a DK, amely Sebián-Petrovszki László pártigazgató elmondása szerint

átlagosan 100 ezer forintért jutott óriásplakátokhoz

más kisebb, a párt által szintén meg nem nevezett cégeknél. A Momentum elnökségi tagja, Hajnal Miklós elárulta, ők a Publimontról is lepattantak, márciusban keresték meg a cég egyik munkatársát, de nem kaptak választ az e-mailjükre.

©

A Publimontot több levélben is megkerestük, először csak egy általánossal, hogy adtak-e kedvezményt a pártoknak, és ha igen, az egységes volt-e, illetve elutasítottak-e megkeresést, majd a Novák Elődtől hallottak után szerda délután ismét megkerestük őket, már a 20 ezer forintos tarifára és a három párt nevére rákérdezve. Egyik levélre sem kaptunk választ, a cég vezetőjét a honlapon szereplő számon nem értük el.

Határ a csillagos ég

A Novák által említett kedvezményes árat kerestük, de nem találtuk meg a Publimont honlapján, ott csak a hivatalos listaárak vannak.

©

Azonban a listaárhoz viszonyított kedvezmény önmagában nem számít különlegességnek a hirdetési piacon: a másik volt Simicska-cégnél, a Mahir-Cityposzternél például le is írták, hogy

az árak és a kedvezmények változtatásának jogát (annak volumenétől, időtartamától stb. függően) fenntartjuk, azoktól Társaságunk egyedi megállapodás alapján eltérhet!

A villanyoszlopon hirdetéseket elhelyező ESMA, Garancsi István érdekeltsége az országgyűlési kampány idején akciózott nagyon durván, a hivatalos árlistájában is megjelent a pártoknak 10 ezer forint plusz áfáért kínált "elefántfül". Több párt azt mondja, a cég most is jelentős kedvezménnyel adja a helyeket: Novák elmondása szerint az ESMA-tól 36 ezer ft + áfára kaptak ajánlatot két hónapos időtartamra, 2x2 plakát kihelyezésére. Nagyságrendileg ezt az összeget említette Sebian-Petrovszki László, a DK pártigazgatója is, aki a téma érzékenysége miatt konkrét számokat nem akart mondani. Az ESMA-val folytatott levelezést sem mutatta meg, pedig az érdekes lett volna, a pártigazgató ugyanis azt mondja, a cég az utolsó pillanatban, a szerződés megkötése előtt közölte,

a DK számára nem tudnak kapacitást vállalni.

Megkerestük az ESMA-t, hogy ez igaz-e, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak, ahogy az árra vonatkozó kérdésünkre sem.

Novák azt mondta, több helyről kértek árajánlatot, a Publimonton kívül más plakátcéggel nem tudtak leszerződni, az ESMA kedvezményes árait is soknak tartották. Bár Novák emlékei szerint árban a Publimont ajánlata volt a legkedvezőbb, a képet árnyalja, hogy nem választhatták meg a plakáthelyeket, illetve a kértnél kevesebb, 150 óriásplakáthely jutott nekik, holott ő úgy tudja, elsőként jelentkeztek. Márciusban is akartak már hirdetni, azonban – ahogy Novák fogalmaz – a kormánypropaganda kiszorította őket. Úgy vélte, a kampányban most az ellenzék "mutatóba kap" néhány helyet a fideszes plakáterdőben, de a Mi Hazánkkal szövetséges MIÉP-nek és FKgP-nek sem adott a Publimont egyetlen helyet sem, hiába kértek. Májusra is leszerződtek, a pontos plakátszámok nincsenek még meg, de nagyságrendileg akkor is 150-re számít. A Mi Hazánk plakátkampányának gerincét elmondása szerint az aktivistáik által kihelyezett A1-es és A2-es plakátok alkotják, melyeket többnyire az önkormányzatok kampányidőszakra kihelyezett tábláira helyeznek, ingyen.

Jogászok szerint rendben lehet

Mióta a Jobbiknak 662 milliójába került az olcsó kampány, a pártoknak nem árt vigyázniuk, mibe fognak bele. Több szakértővel is beszéltünk, azonban úgy tűnik, a most olcsón plakátoló pártokat nem vonja majd felelősségre az Állami Számvevőszék (ÁSZ). A helyzet ugyanis több szempontból is nagyon más, mint az "ők lopnak" kampány idején volt.

Egyrészt most kampányidőszak van, vagyis nem kötelesek a cégek a nyilvánosságra hozott listaárat tartani, másrészt itt nem csak egy párt kapott kedvező ajánlatot, hanem a jelek szerint az adott cégnél befogadott összes. Egy névtelenséget kérő alkotmányjogász, ügyvéd azt magyarázta: akkor lehetne tiltott pártfinanszírozás miatt fogást találni a pártokon, ha ugyanattól a cégtől eltérő ajánlatot kaptak volna. Az pedig pusztán "pech", hogy valaki nem tud leszerződni az olcsó helyeket kínáló céggel, csak egy drágábbal. Azt mondja, ez az egész így

a formális jogszerűség határain belül maradhat.

Az ÁSZ az EP-kampány költéseit külön nem ellenőrzi – miután nincs benne költségvetési pénz –, a vonatkozó dokumentumokat csak a pártok kétévente esedékes vizsgálatakor nézi át, így akkor dőlhet el, a 20 ezer forintos plakátárat tiltott támogatásnak minősíti-e, vagy sem. A Mi Hazánk Mozgalom ráadásul ki is esik a kötelező körből, ugyanis nem kap költségvetési támogatást. A pártokat felügyelő ügyészség vizsgálhatja, hogy betartotta-e a párt a tiltott támogatásra vonatkozó előírást, de nem tudjuk, megteszi-e. Az ügyészség sem válaszolt megkeresésünkre.

©

Kemény világ

A DK pártigazgatója elmondta, tizesével, huszasával vásárolták össze az óriásplakáthelyeket a kisebb cégektől, csak májusban tudnak hirdetni, 18-20 millió forintért. A párt szerint a plakátcégek nagy része visszautasította megkeresésüket, elmondásuk szerint informálisan közölték azt is, nem akarnak ujjat húzni a kormánypárttal.

Hajnal Miklós szerint ugyanígy járt a Momentum is. Hat céget kerestek meg, azok vagy nem válaszoltak, vagy visszautasították őket. Egyikük válaszát idézte is:

sajnos az összes felületük elfogyott.

Fix óriásplakátok híján a párt egy plakátautóval járja körbe az országot, legalább kétszer. Egyelőre úgy néz ki, citylighton sem jelennek meg.

Az LMP-nek viszont még jut hely: egy névtelenséget kérő LMP-s azt mondta, lesznek plakátjaik, a párt sajtóosztálya pedig hivatalosan annyit közölt, még folynak a tárgyalások a cégekkel, így egyelőre nem tudnak részleteket mondani.

A Jobbik nem plakátol: Jakab Péter szóvivő a hvg.hu-nak azt mondta, az említett ÁSZ-büntetés miatt erre nincs pénzük, így "lábbal kell megnyerni a csatát".  Megkerestük a Magyar Kétfarkú Kutya Pártot is, de az elnök egyelőre nem reagált.

Az óriásplakátok, citylightok és elefántfülek mellett nem sok lehetőségük maradt a nagy piacról kiszorult pártoknak: egy tavaly nyári törvénymódosítás értelmében villanyoszlopra szolgáltatói engedély nélkül nem lehet ragasztgatni – a DK kért engedélyt, de nem kapott –, maradnak hát az önkormányzatok által kihelyezett farostlemez tartók. Már ahol kihelyeznek ilyet: a DK ugyanis azt írta, februárban megkeresték az összes 10 ezer fő fölötti város jegyzőjét, illetve a fővárosi kerületeket, hogy milyen lehetőség lesz plakátolásra, a kétharmaduk azt válaszolta, hogy semmilyen.

Így viszont marad a Fidesz-erdő, a helyenként felbukkanó MSZP–párbeszédes, mi hazánk mozgalmas és az idővel rácsatlakozó DK-s óriásplakátokkal.

©

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Első tulajdonosa árulja ezt a remek állapotú nagyatádi Kispolszkit

Első tulajdonosa árulja ezt a remek állapotú nagyatádi Kispolszkit

Trump nem érte el fő célját Indiában

Trump nem érte el fő célját Indiában

Kalapáccsal esett egy autónak egy féltékeny nő Dunakilitin

Kalapáccsal esett egy autónak egy féltékeny nő Dunakilitin