szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mégsem indít ellenkampányt a Fidesz a Jobbik "Ti dolgoztok, ők lopnak"-üzenetű plakátjaira reagálva, mert a párt közvélemény-kutatásai szerint azoknak "nulla a hatása", így nem érdemes pénzt és energiát fordítani rá. A Jobbik hivatalosan ugyan nem mérette meg az akció hatását, de a választói visszajelzések alapján a párt eddigi legsikeresebb hirdetéseinek tűnnek az Orbán Viktor és Mészáros Lőrinc, illetve Rogán Antal és Habony Árpád fotójával illusztrált plakátok.

Bár a Jobbik plakátjainak megjelenésekor még ígérték, végül mégsem indít ellenkampányt a Fidesz az ellenzéki párt „Ti dolgoztok, ők lopnak”-üzenettel április elején utcára került plakátjaira válaszul.

Az Atv.hu két hete írt arról, hogy a Fidesz vezetését olyan mértékig felháborították a két párost, Habony Árpádot és Rogán Antalt, illetve Orbán Viktort és Mészáros Lőrincet ábrázoló hirdetések, hogy válaszként a Jobbik elnökét Simicska Lajos marionett-bábjaként ábrázoló plakátokat dobnának utcára. (A Fidesznek a két évvel ezelőtti G-nap – Orbán Viktor és a Fidesz egykori pártigazgatójának látványos szakítása – óta visszatérő vádja, hogy a Jobbikot a háttérből Simicska pénzeli és mozgatja.)

A Jobbik bemutatja új plakátjait
©

Az ellenkampány tényét két nappal a Jobbik-hirdetések megjelenése után Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője is megerősítette, sőt, azt is elmondta, hogy a Fidesz és a Fidelitas közös plakátokkal vág majd vissza a Jobbiknak. A hvg.hu-nak hétfőn ehhez képest több, a Fidesz kommunikációjára és kampánystratégiájára rálátó forrás is azt mondta: mégsem lesz ellencsapás, mert a párt belső használatra készült közvélemény-kutatásai szerint a Jobbik akciójának oly mértékben nem sikerült megszólítania az embereket, hogy egyszerűen nem érdemes pénzt és energiát fordítani a válaszra.

Az egybehangzó pártbeli vélemények szerint a Jobbik azért lőtt mellé a kormány prominenseit és a Fidesz legfontosabb háttérembereit korruptnak beállító hirdetésekkel, mert a választókban évtizedek óta közismerten olyan kép él a politikusokról, hogy korruptak, vagyis a Jobbik szerintük nem mondott semmi újat.

„Gratulálok. Sikerült egy evidenciával teleplakátolniuk az országot. Ennyi erővel azt is írhatták volna, hogy télen hideg van, nyáron pedig meleg – ugyanekkora hatása, meglepetésereje lett volna”

– magyarázta fölényesen a hvg.hu-nak egy kormányzati szereplő. Egy másik, a párt kommunikációjában is meghatározó fideszes szintén azt mondta: amatőr dolog volt a Jobbiktól egy ilyen állításra felfűzni egy kampányt, mert az nemhogy nem osztja meg a Fidesz szavazóit, de a támadás még fokozza is az elkötelezettségüket.

A támogatókat a támadás ténye háborította fel

A rajongók között Orbán – a híveknek esett igazán rosszul a Jobbik akciója
©

A párthoz legszorosabban kötődő, belső támogatói kört például, mint mondta, annyira felhergelte az akció, hogy azonnali „válaszcsapást” követeltek – többek között ezért is volt akkora a felbuzdulás két hete, hogy induljon ellenkampány. A közvélemény-kutatások végül aztán szerinte is azt igazolták, hogy a válaszcsapás szükségtelen, mert minimális hatással sem volt a párt támogatottságára.

Ilyen állítások után kíváncsiak voltunk, vajon a Jobbik saját kutatásai egybevágnak-e a kormánypárti gyorsfelméréssel, és tényleg hatástalannak bizonyultak-e a plakátok. Kiderült azonban, hogy az ellenzéki párt az akció kezdete óta sem a kampány hatásáról, sem a párt általános támogatottságáról nem készíttetett saját felméréseket. Szabó Gábor pártigazgató szerint egyszerűen azért, mert a kampány egyértelműen annyira sikeres, hogy felesleges pénzkidobás lenne ezt szondázó közvélemény-kutatás, anyagi erőforrása csak arra van a pártnak, hogy két-három havonta rendeljen egy nagy mintavételű országos mérést. 

A hirdetések sikerét a pártigazgató szavai szerint az elmúlt két hétben e-mailen, Facebookon és a tagságon keresztül személyesen érkező gratulációözön jelzi: jobbikos kampányra állítása szerint soha ennyi pozitív visszajelzés még nem jött. A pártigazgató furcsának tartja, hogy a Fidesz a politikusi korrupció evidenciája miatt tartja hatástalannak a Jobbik akcióját, a visszajelzések zöme szerinte ugyanis éppen arról szólt, hogy „Köszi, hogy végre valaki kimondta, hogy ezek lopnak”.

A Jobbik szerint az MSZP és a Fidesz szavazói is gratuláltak

Habony és Rogán
©

Szabó Gábor szerint az igaz ugyan, hogy a társadalom nagyrészt korruptnak árazta be a politikusokat, de a Jobbik éppen azt akarja, hogy erre ne legyintés legyen a válasz.

„Sokaknak igenis most esett le – és ez is volt a kampány célja –, hogy a közpénzek lenyúlása nem valami elvont, láthatatlan emberek által végzett, megfoghatatlan tevékenység, hanem olyan, az embereket húsba vágóan érintő ügy, ami miatt kevesebb pénz jut az ország fejlesztésére, a béreikre, az oktatásra és az egészségügyre"

– magyarázta Szabó Gábor. Volner János, a Jobbik frakcióvezetője a hvg.hu-nak a kampányról szintén azt mondta: közvélemény-kutatások nélkül is látszik, hogy a „Lopnak”-kampány a Jobbik eddigi legsikeresebb kampánya: magukat MSZP-snek, sőt fideszesnek mondó emberek szólították meg az utcán az elmúlt két hétben, hogy gratuláljanak a plakáthoz, amely „végre kimondta az eddig kimondhatatlant”.

A CÖF köszöni, de most inkább hallgatna

Bár Kósa Lajos két hete azt mondta, hogy a Fidesz és a Fidelitas közös plakátkampányt indít, az ATV akkor azt is megpendítette, hogy esetleg a CÖF állna az akció mögé, ahogy az a Vona Gábor és Gyurcsány Ferenc „egymásra találásáról” szóló, bohócos plakátkampánnyal is történt néhány hónapja. A civilnek álcázott kormánypárti propagandaszervezetnél ugyanakkor hiába próbálkoztunk: Fricz Tamás alapító és ifjabb Lomnici Zoltán szóvivő is Csizmadia Lászlóhoz irányított minket, aki azonban többszöri megkeresésünkkor is csak azt hajtogatta, hogy „köszöni a megkeresést, viszonthallásra”.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
40 ezer forintért törte ki a fogát

40 ezer forintért törte ki a fogát

Ha bejönnek az NBA merész újításai, az több sportban is (sok) mindent megváltoztathat

Ha bejönnek az NBA merész újításai, az több sportban is (sok) mindent megváltoztathat

Baló György így köszönt el utoljára a nézőktől

Baló György így köszönt el utoljára a nézőktől

Indulhat a gyártás, jön a 12 GB RAM – több memória kerül a telefonokba, mint a laptopokba

Indulhat a gyártás, jön a 12 GB RAM – több memória kerül a telefonokba, mint a laptopokba

A "kágéestés" csencselés, seftelés sokaknak volt remek üzleti iskola, ami ma hiányzik

A "kágéestés" csencselés, seftelés sokaknak volt remek üzleti iskola, ami ma hiányzik

6 izgalmas új funkció, amit az új Android elhoz a telefonjára

6 izgalmas új funkció, amit az új Android elhoz a telefonjára