Windisch Judit
Windisch Judit
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy héttel a Hableány tragédiája után magától a víz felszínére került egy holttest a Margit híd közelében, ő lehet a tragédia 14. áldozata. Ugyanennyi embert még keresnek. Közben megérkezett Budapestre az az úszódaru, amely egyedül képes kiemelni a hajóroncsot a víz alól, de túl magas a Duna vízállása ahhoz, hogy magától meg tudja közelíteni a helyszínt.

Ez nem olyan lesz, hogy jön a daru, és kikapja a hajóroncsot

– mondta a hvg.hu-nak Szathmári Zsolt, a mentésben részt vevő bajai Havária közhasznú egyesület vezetője és szakbúvároktatója. Bár mindenki mindent megtesz azért, hogy a múlt szerdán elsüllyedt Hableány mihamarabb felszínre kerüljön, a munka hetekig tarthat.

A hét másodperc alatt elsüllyedt hajó kiemeléséhez egy speciális, óriási teherbírású úszódarura van szükség, ez szerdán kora délután érkezett meg Budapestre Komáromból. A Clark Ádám úszódaru jelenleg Újpesten horgonyoz, kérdés, mikor érhet a Margit híd közelébe. A Duna vízállása ugyanis még mindig magas, első körben azt mondták, 400 centi alá kell süllyednie a vízszintnek ahhoz, hogy az úszódaru megközelíthesse a hajóroncsot.

©

Ez most változott, a szakértők jelen állás szerint elképzelhetőnek tartják, hogy már csütörtökön a baleset helyszínére érkezzen a 200 tonnát is megmozgatni képes úszódaru. Ehhez is óriási logisztika kell, a határokat súrolják – teszi hozzá Szathmári.

A magas vízállás miatt minden centiken múlik, ha jön egy kis szél, a daru nem tud átmenni a Margit híd alatt.

Az úszódaru kapitánya, Gyenei Gyula a hvg.hu-nak azt mondja, ha sikerül olyan hajót találni, amely "terelgetni tudja" az úszódaru orrát, akkor keresztirányban át tudnának menni a Margit híd pillére alatt.

Saját hajtóművel nem lehet átmenni, mert félő, hogy akkor a híd szerkezetének ütközünk.

Gyenei szerint talán a tűzoltóknak lehet megfelelően alacsony és erős hajójuk az akcióhoz. Ezt a kikötés után kezdték mérlegelni.

Gyenei Gyula
©

Miután a Clark Ádám úszódaru Közép-Európa legnagyobb gépi egysége, ezért a horgonyzásához is speciális előkészületekre van szükség. A környéken olyan hajókat horgonyoztatnak le, amelyekhez ki lehet kötni a darut. A hajókon kívül a mederhez, a parthoz és esetleg a híd pilléréhez kötik majd ki a hajót – tette hozzá Gyenei. A kikötéstől számítva 4-5 óra kell ahhoz, hogy a kiemelésre alkalmas állapotba hozzák a darut, de nem az ő munkájuk sok, hanem az előkészítés, hogy a kötél ott legyen a helyén.

Nagyon jó kérdés, hogy mikor lehet a helyén a kötél, nem láttam olyan előkészületeket, amelyek ebbe az irányba mutatnak.

A vízállás nem kedvez a mentéshez: apadás helyett újra árad a folyó. A terep még nincs előkészítve: meg kell kotorni az elsüllyedt hajótest előtti medret, ezután tudnak drótkötelet fűzni a hajó alá, majd behúzni.

Sok komplikáció lehet

– mondja Szathmári.

Szathmári Zsolt
©

Mitől törhet el a hajó?

A mentést irányító Terrorelhárítási Központot vezető Hajdu János például attól tart, a roncs kettétörhet a kiemelés közben, épp ezért kérte Kang Kjunk Vha dél-koreai külügyminiszter egy speciális védőháló felszerelését, hogy a víz ne sodorjon ki semmit a roncsból. A magas vízállás és az erős sodrás miatt egyelőre ezt a kérést nem tudták teljesíteni.

A helyszínen beszéltünk szakértőkkel, akik nem osztották Hajdu aggodalmát, azt mondták, akkor törhet szét a hajóroncs, ha nagyon el van rozsdásodva. A Hableányt 1949-ben bocsátották először vízre, ezért kalkulálhattak a rozsdásodással. Megkérdeztük erről az elsüllyedt hajót is üzemeltető cég, a Panoráma Deck szóvivőjét, Tóth Mihályt, aki annyit mondott, a hajó tökéletes műszaki állapotban volt, 2020. október 31-ig volt érvényes a műszaki vizsgája.

Hajdu János
©

Egy másik, szintén névtelenséget kérő szakértő szerint inkább az ütközéskor keletkezhetett az öreg szerkezeten olyan sérülés, ami miatt felmerült a törésveszély.

Ha a nagyobb hajó bedarálta, kaphatott olyan ütést, amelytől a hajó szerkezete elhajlott vagy eltört.

Pintér Sándor belügyminiszter szerdán arról beszélt,

a látótávolság nulla, nem tudni, mennyire sérült meg a hajó, milyen csapdák vannak a hajótesten belül, épp ezért jelenleg életveszélyes bemenniük a búvároknak.

Bár a dél-koreaiak szerettek volna bejutni, Pintér szerint elfogadták a magyarok érveit arról, hogy ez most veszélyes. Egyelőre spekuláció, hogy mennyire sérülhetett a hajó, de a hvg.hu-nak nyilatkozó szakértő felveti azt is, a kiemeléskor is keletkezhet olyan sérülés, amely akadályozza a nyomozást. A dél-koreaiak által kért hálós megoldást nem kommentálja, de azt valószínűnek tartja, hogy kiemelés előtt megpróbálják majd valamivel eltömíteni az ajtókat és ablakokat. Könnyen lehet ugyanis, hogy a roncs megemelése miatt kisodródhat egy-két test a nyílászárókon. Miután sokféle megoldás és technika létezik egy hajótest kiemelésénél, így inkább nem kezdett el találgatni, abban azonban biztos,

olyan megoldást keresnek majd, amely a legkevésbé veszélyezteti a mentésben részt vevőket.

Bármeddig is tart a kiemelés előkészülete, továbbra is az az első, hogy a roncsban talált holttesteket felhozzák.

Kegyeleti okok miatt ez az elsődleges feladat

– mondja Szathmári Zsolt. A búvárok még mindig nagyon durva körülmények között dolgoznak, a víz sodrása erős, örvények, hatalmas kövek, hídroncsok, kiálló vasdarabok nehezítik a mentést, továbbra is minden lépést meg kell tervezni.

©

Szerdán több holttest került elő

Délelőtt a roncs egyik nyílászárója közelében egy áldozat holttestét emelték ki a búvárok. Délután négy körül egy holttest magától felbukkant a víz felszínén az elsüllyedt hajó közelében. Azonosítása még folyamatban van, de ő lehet a tragédia 14. áldozata. Az eddig azonosított áldozatok mind dél-koreaiak voltak.

A múlt szerdai balesetet heten élték túl, a rendőrség szerda délutáni közlése alapján eddig 13 áldozatot sikerült azonosítani, köztük a délelőtt kiemelt férfit. Hivatalosan 15 áldozatot még keresnek, köztük a hajó magyar kapitányát és matrózát. Arról nincs semmilyen információ, hogy mennyien rekedhettek a hajó belsejében, ahogy azt sem tudni, a baleset idején hányan tartózkodhattak a fedélzeten.

Arról, hogy őket milyen messzire sodorhatta a víz, szintén csak találgatni lehet. A Duna medrében nagyon sok a hordalék, szemét, egy holttest bármiben megakadhat, akár egy kikötött hajó aljában is – mondta a szakértő, aki szerint szonárral nagyon nehéz lesz megtalálni az áldozatok holttestét. A keresést nehezíti az is, hogy a folyó erős sodrása miatt egyes holttestek az országhatáron is túl lehetnek már.

Arra azonban számítani lehet, hogy a természetes bomlási folyamatok és a gázképződés miatt előbb-utóbb a holttestek felbukkannak a víz felszínén vagy a part mentén. Mágori Krisztina igazságügyi orvos szakértő a hvg.hu-nak azt mondja, az eltűnéshez képest hónapokkal is a víz felszínére kerülnek még holttestek. Miután itt volt utaslista, természeti katasztrófákhoz képest könnyebb lesz az áldozatok azonosítása.

A hajóroncsból felhozott holttestet takarják el a kutatási munkálatokat végző szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. június 5-én
©

Az őrizetbe vett kapitány szabadulna

A baleset után a rendőrség gyanúsítottként kihallgatta és őrizetbe vette a Viking Sigyn ukrán kapitányát, Jurij C.-t, aki 15 millió forintos óvadék ellenében szabadulhat. Ügyvédje, M. Tóth Balázs a 24.hu-nak azt mondta, amint a bíróság végzése véglegessé válik, a következő napokban be lehet fizetni az óvadékot, így fognak eljárni. Az ügyvéd szerint védence kitart amellett, hogy nem szegett szabályt, arra pedig nincs semmilyen bizonyíték, hogy ő okozta volna a tragédiát.

A baleset körülményeit még tisztázni kell, az eddig nyilvánosságra került felvételeken annyi látszik, hogy a Viking megközelíti, majd nekimegy a nála jóval kisebb méretű Hableánynak, amely kissé befordult a nagy hajó elé. A szállodahajó gyaníthatóan előzni készült, az viszont még nem tisztázott, miért fordult elé a Hableány. Lehet, hogy a kisebb hajó elkezdte a visszafordulási manővert, ahogy az is, hogy a nagyobb hajó keltette hullámok miatt változott a pozíciója. Erre majd a nyomozás adhat választ. A TV2-nek nyilatkozott egy aznap éjjel dolgozó hajóskapitány, aki azt mondta, a Viking kapitánya nem jelezte rádión az előzési szándékát.

Összefüggésbe hozták egy másik esettel

Névtelen forrásra hivatkozva a Hajozas.hu azt állítja, az ukrán kapitány részese volt egy áprilisi, Hollandiában történt balesetnek is, amikor a Viking Idun nevű hajó egy tankernek ütközött a part közelében. Ennek az információnak próbáltunk utánajárni. A Viking River Cruises egyelőre nem válaszolt. Az Idunról készült 2012-es galériában találtunk egy hasonló nevű ukrán kapitányt, a későbbi fotókon viszont már mások szerepelnek, ez tehát nem bizonyítja, hogy hét éven keresztül azon a hajón szolgált volna. M. Tóth Mihály ügyvéd szerint amíg nem ismertek a tények, ez sajtóhíresztelés, így nem nyilatkozik. Megkerestük a magyar és a holland rendőrséget is, előbbi annyit írt, a folyamatban lévő nyomozás részleteiről – ideértve a hollandok megkereséséről – nem nyilatkoznak. A holland rendőrség személyiségi jogokra hivatkozva nem árulta el a holland balesetben érintett hajóskapitány nevét, de hozzátette,

annyit elmondhat, hogy eddig a magyar rendőrség nem kereste meg őket.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gergely Zsófia Itthon

Nem lesz kötelező a boncolás: a hajótragédia miatt módosíthat az Orbán-kormány

Három miniszter közös javaslatára módosítanák a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló jogszabályt – derül ki a birtokunkba került, még titkos előterjesztésből. A Hableány tragédiája után pár nappal készült tervezet lényege, hogy kivételes esetekben – kegyeleti okból – mellőznék a kötelező boncolást. Így tömegszerencsétlenségek vagy természeti katasztrófák esetén is rugalmasabb lenne a procedúra, hogy az áldozatok családjai mielőbb eltemethessék szeretteiket.

Egy 36 éve eltűnt lányt kerestek, rejtett csontkamrákat találtak egy vatikáni temetőben

Egy 36 éve eltűnt lányt kerestek, rejtett csontkamrákat találtak egy vatikáni temetőben

Százmillió forintról mondtak le a fesztiválozók

Százmillió forintról mondtak le a fesztiválozók

Már most félnek a Facebook adócsalásra csábító kriptopénzétől

Már most félnek a Facebook adócsalásra csábító kriptopénzétől

Kiütötte első ellenfelét a férfi vízilabda-válogatott a vébén

Kiütötte első ellenfelét a férfi vízilabda-válogatott a vébén

Az első bepillantás a hatalmas kijelzős új Škoda Octaviába

Az első bepillantás a hatalmas kijelzős új Škoda Octaviába

Nagyon büdös van a székesfehérvári bánya környékén, ahol a horvát szennyvíziszapot tárolják

Nagyon büdös van a székesfehérvári bánya környékén, ahol a horvát szennyvíziszapot tárolják