Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid

Hétfőn a hírek szerint a Hableány roncsánál talált holttestet hoztak fel a dél-koreai búvárok. A hajóba bemenni azonban továbbra is életveszély a búvárok szerint, ha pedig napok múlva elkezdhetik a roncs kiemelését, akkor a hajótest roskadhat össze.

Nincs egyetértés a dél-koreai és a magyar búvárok, hatóságok között abban a kérdésben, hogy lemerüljenek-e az elsüllyedt Hableány roncsaihoz, vagy egyenesen megpróbáljanak-e behatolni a hajóba – hangzott el a dunai hajótragédia hétfői sajtótájékoztatóján. A dél-koreaiak megpróbálnák, a magyar hatóságok megpróbálnák erről lebeszélni őket.

Hétfő délután dél-koreai búvároknak sikerült felhozniuk a víz alól egy áldozatot.  Egyes sajtóhírek szerint a holttest nem a roncsban, hanem a folyó fenekén volt, ezt a TEK kedden reggel helyesbítette azzal, hogy a testet a hajó egyik ablakán keresztül emelték ki, anélkül, hogy a roncsba bementek volna. Miután a magyar búvárok hétfőn megtalálták, egy bójával megjelölték. Ezek után a koreaiak emelhették ki a vízből honfitársukat. 

A holttestek egy része továbbra is a hajóroncsban lehet, márpedig Vámosi Antal, az Ipari Búvárok Országos Szövetségének (IBOSZ) elnöke azokkal a mentésirányítókkal ért egyet, akik szerint nem jó ötlet ilyen erős sodrás mellett egy féloldalra dőlt hajótestbe behatolni, mert valószínűleg elgörbültek az acélszerkezetek, betörtek az ablakok, a hajóban lévő bútorok is egymás hegyén-hátán vannak. Ezek mind kockázati tényezők, különösen a jelenlegi vízbeli látási viszonyok (ahogy a mentést irányító TEK vezetője, Hajdu János is mondta: 0 centiméter) mellett életveszélyes.

©

A víz 14,4 km/h-s sebességgel rohan most a Dunában, miközben Vámosi szerint 7 km/h-s sebesség felett csak árnyékoló elemek alkalmazásával kerülhet szóba, hogy esetleg merülnek az ipari búvárok. De a 27,5 méteres Hableányt nem olyan egyszerű leárnyékolni, esetleg kisebb, a hajótestet szakaszonként leárnyékoló eszközt lehetne bevetni.

A másik tényező a folyó magas vízállása: most 520 centi az apadó Duna vízszintje, a búvárok 300 centiméter alatt szoktak merülni. Ezt a magasságot a folyó szerdán-csütörtökön érheti el. (Ez a magasság hangsúlyozottan a part menti mérőállásoknál mért értékeket jelenti, a Duna közepén, ahol a Hableány fekszik, 8-9 méteres most a víz.)

Ugyanígy a folyó apadásakor lesz lehetséges, hogy a Clark Ádám hajódaru a helyszínre érjen – ez az a monstrum, amivel akár egy 200 tonnás tárgy is kiemelhető a vízből. Az már a hétfő délelőtti, a mentést irányító TEK által tartott a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a jelenleg a helyszínen lévő Táncsics hajódaru nem elég erős a hajó kiemeléséhez: 50 tonnás a névleges teherbírása, de ez kevesebb a darukar végén, és a hajó 55 tonnát nyom.

A Clark Ádám úszódaru kiemeli a vízből a Margit híd felújítása során, a Duna medrében talált hajóroncs egyik részét 2011. április 27-én
©

Elértük a Clark Ádám úszódarut működtető HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. (HSP) szakemberét, Földes Tamást, aki írásban válaszolt a kérdéseinkre. Ahhoz, hogy a szerencsétlenül járt hajót megközelítse a daru, a Margit híd a szűk keresztmetszet, ez alatt kellene elférnie, ám ehhez 400 cm-es vagy annál alacsonyabb vízállás kell. Budapestre az előrejelzések június 8-ára, azaz szombatra jeleznek 391 cm-es vízállást. A Clark Ádámnak nem ez lesz az első ilyen feladata, több hajó kiemelésében is segédkezett, például az SL 2537 jelű, 2013-ban elsüllyedt osztrák bárkáéban. A Clark Ádám előnye, hogy képes magát rögzíteni a mederhez, szakkifejezéssel "az anyahorgonyait ledobva tudja magát a mederfenékhez rögzíteni".

A következő kérdés, hogy hogyan emelik ki a roncsot. Először úgy kísérelhetik meg a kiemelést, mondja Vámosi Antal, hogy a hajó két elülső és hátsó része (az orr és a tat) alatt is átvezetnek a búvárok egy-egy drótkötelet, majd a két hurkolt végű kötelet a Clark Ádám daruhorgára akasztják. Ha ez nem megoldható, akkor a másik módszer az lehet, hogy a gépházon át fúrnak egy lyukat, és azon vezetik át a drótkötelet, amin keresztül felemelik a hajót. A kikötőbakokhoz viszont nem szabad drótkötelet rögzíteni, mondja Vámosi, azokat nem ilyen terhelésre tervezték.

Mindezt annak figyelembevételével kell kivitelezni, hogy a hajó lényegében bármikor kettétörhet, ahogyan annak a veszélyét a TEK-et vezető Hajdu János is igyekezett aláhúzni hétfőn. Egy hetven évvel ezelőtt épült hajótestről van szó, amely sérülhetett, deformálódhatott, és félő, hogy a kiemelést sem éli túl sértetlenül. A hajó gyomrában fekvő holttesteket azonban meg kellene óvni attól, hogy a víz sodrása kivigye őket.

©

Az, hogy a hajó megvizsgálását, és a kiemeléshez előkészítését a búvároknak esetleg rossz látási viszonyok között kell megtenniük, szinte természetes, mondja Vámosi, ugyanis már hozzászoktak ehhez. Igaz, amikor nincs áradás, a Duna vizében ennél jobbak a látási körülmények (és jobbak, mint a Tiszában), mert a folyó medre kavicsos, így nyugodt időszakban három méterre is el lehet látni. Ám ahhoz, hogy a mostani zavaros víz megint leülepedjen, 1-2 hétre volna szükség.

Kérdés az is, hogy milyen állapotban lehetnek a holttestek a hajóban, nem tenne-e kárt bennük a hajóroncs kiemelése. Egy igazságügyi orvos szakértő elmondta a hvg.hu-nak, négy nap után egy ilyen hőmérsékletű vízben még csak a bőr károsodik kisebb mértékben, a testben pedig elindul a bomlás, de még csak enyhén. A fulladásos halál és a víz miatt az áldozatok beazonosítása nem biztos, hogy arcról sikeres lehet, de ilyenkor általában nem is így, hanem ruházatról, értéktárgyakról, ékszerekről, tetoválásokról azonosítják be az elhunytakat. Végső soron pedig DNS-mintából lehet megtudni a személyazonosságot.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gergely Zsófia Itthon

Várják a merülést, ezrével törlik az olcsó utakat - így látják a hajótragédia fejleményeit Dél-Koreából

A magyar nép együttérzése az első perctől hangsúlyosan megjelenik a dunai hajóbalesetről szóló dél-koreai tudósításokban, és az első pár napban megjelenő kritikák után most már pozitívabb kép alakult ki hazánkról az ázsiai ország közvéleményében – számolt be részletesen az ázsiai országban tapasztalható hangulatról egy ott élő magyar. A dél-koreai média információi szerint a meghalt turisták újabb rokonai érkeznek Budapestre, de két ügyészt is hazánkba irányítottak. Most viszont a legfontosabb számukra az áldozatok maradványainak megtalálása, és hazatérő külügyminiszterük szerint erre ígéretet is kaptak Szijjártó Pétertől. Ezért a búvároktól kapott információk alapján a hétfőt várják feszült figyelemmel az eltűnt státuszt a halálnál is rosszabbnak tartó dél-koreai emberek.

Dél-Koreában nézi a vizes vébét Gyárfás Tamás

Dél-Koreában nézi a vizes vébét Gyárfás Tamás

Pomázon is megvalósult az ellenzéki összefogás

Pomázon is megvalósult az ellenzéki összefogás

Ön is vágyik az elismerésre? Talán túlzottan is?

Ön is vágyik az elismerésre? Talán túlzottan is?

Őrizetbe vettek egy férfit, aki a portugáliai erdőtüzeket okozhatta

Őrizetbe vettek egy férfit, aki a portugáliai erdőtüzeket okozhatta

Horvát nők fosztottak ki egy tajvani turistát a Budapest-Bécs vonaton

Horvát nők fosztottak ki egy tajvani turistát a Budapest-Bécs vonaton

Százezer nyugdíjas tüntetett Hongkongban a városvezetés mellett

Százezer nyugdíjas tüntetett Hongkongban a városvezetés mellett