szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója az intézkedés visszavonását kérte a főpolgármestertől.

Súlyos közlekedéspolitikai aránytévesztésnek neveze Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BKF) igazgatója a főpolgármester bejelentését a nagykörúti lámpaprogramok átállításáról. Karácsony Gergely csütörtök délután többek között azt jelentette be: a programot úgy tervezik módosítani, hogy 30 százalékos kapacitásbővítést biztosítson az autóval közlekedőknek. Mint mondta, az még kérdés, hogy az intézkedés átmeneti-e, azaz, hogy később visszatérnek-e a villamosközlekedés ütemességét segítő beállításhoz.

Vitézy szerint a döntés utasok százezreit – épp a legzöldebb közlekedési módot választó utasokat – érinti hátrányosan. Mint írta, a Nagykörúton a legtöbb ember villamossal jár: háromszor annyian, mint autóval és legalább 15-ször annyian, mint biciklivel. A 4-6-os villamosokat – amelyek Európa egyik legsűrűbben közlekedő villamosvonalai – egy átlagos munkanapon 330-350 ezerszer használják. A 2012 óta működő villamosbarát rendszerben a 120 másodpercenként járó villamosok a 60 másodperces lámpaciklusokban tudtak egyenletesen közlekedni. „A most ismét az autósok érdekére hivatkozással bevezetni tervezett, régi 90 másodperces ciklusban a járatkövetés másfél és 3 perc között váltakozik, így a 3 perces követésben haladó villamos túlzsúfolódik, amely így még jobban lemarad, a járatkövetés hézagos lesz. Tehát, épp a legtöbb utast szállító 4-6-os villamosok egyenletes követése, megbízhatósága sérül” – magyarázta Vitézy.

Azt is hozzátette, hogy a kilenc évvel ezelőtti átszervezéskor „a közúti forgalom nem szenvedett jelentős kárt, a körúti kerékpársávok autós kapacitáscsökkentő hatásához képest jelentéktelen a villamosok előnyben részesítésének hatása, hisz a Körúton jellemzően nem autóznak végig az emberek, a lámpaprogram hatása csak rövid szakaszokon érinti őket”.

Közösségi oldalán közzétett bejegyzése végén a BFK igazgatója arra kérte a főpolgármestert, hogy vonja vissza az intézkedést, tekintsen el a nagykörúti villamosok lelassításáról.

Frissítés: Balogh Samu, Karácsony kabinetfőnöke Vitézy posztja alatt azt közölte, hogy hogy az intézkedés csak átmeneti, a Blaha Lujza tér forgalmi korlátozásának idejére lép életbe, előreláthatólag szeptember végéig. Balogh magyarázata szerint jelenleg az egész körút forgalmát a Blaha korlátozása határozza meg, mivel ott kettő helyett csak egy-egy sáv megy át a kereszteződésen. „Ezzel az intézkedéssel a 2 sáv visszaadásáig tudunk segíteni az autóval közlekedőknek, valamennyit pótolva a kieső kapacitásból. Utána pedig, várhatóan szeptember végén visszaáll a szokásos, villamosbarát lámpaprogram.”

Karácsony Gergely további bejelentéseiről itt írtunk:

Szeptember 2-tól lehet ingyenes a 14 alattiaknak a közösségi közlekedés

A Fővárosi Közgyűlés szeptember 1-én hagyhatja jóvá a főpolgármester kampányígéretét. Karácsony Gergely szerint járványügyi szempontból a közösségi közlekedés biztonságos, sőt: "sokkal biztonságosabb, mint az iskola, ahová a gyerekek a buszokkal és villamosokkal menni fognak".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kacskovics Mihály Béla Gazdaság

A Városháza szerint nullszaldós projekt a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése

A főpolgármester csütörtöki bejelentése 272 922 gyereket érint a fővárosban és az agglomerációban, 854 636-ot országszerte összesen. A főváros vezetése szerint nem okoz bevételkiesést az új szabályozás, számításaink szerint azonban ha csak a budapestieket és az akörül élőket vesszük, a főváros majdnem egymilliárdos bevételkieséssel számolhat havonta.