Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

VIP-tárgyaló, látványkonyha, borbár, aszú és bikavér dekorfal, VR-attrakciók, “okoskereszteződés”, rengeteg borhűtő és LCD tévé – ezek lesznek a szeptemberi, a kínai Hsziamenben rendezett nemzetközi vásár magyar pavilonjának főbb elemei a közbeszerzési tenderkiírás szerint. Magyarország az expó egyik díszvendége lesz.

“Magyarország a legjobb tudása szerint mutatja majd meg, mire vagyunk képesek” – ígérte nemrég, májusban Orbán Viktor a Hszi Csin-pinggel tartott közös budapesti sajtótájékoztatóján, amikor megköszönte, hogy Magyarország meghívást kapott a kínai elnöktől a szeptemberi Kínai Nemzetközi Befektetési és Kereskedelmi Vásárra. 

Orbán Viktor miniszterelnök és Hszi Csin-ping kínai elnök Budapesten
MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Benko Vivien Cher

Magyarország ráadásul nem egyszerű kiállító lesz, hanem díszvendég, úgyhogy nagyon oda kell tennünk magunkat. A Kína délkeleti részén, a Tajvani-szoros mellett fekvő, ötmillió lakosú Hsziamenben szeptember 8-11 között rendezik az immár 24. ilyen vásárt, angol rövidítéssel a CIFIT-et.  

Arról pedig, hogy a kormányfői ukáz alapján mivel mutatjuk meg Magyarország legjavát Kínának és a világnak, sokat elárul a magyar pavilon június 27-én közzétett nemzetközi tenderkiírása: például egy 3X3X3 méteres, vagyis 27 köbméteres, élére állított, és a piros-fehér-zöld nemzeti színekben pompázó – sőt, világító – Rubik-kockával. 

Rubik Ernő, találmányával, a bűvös kockával
DPA

Ez országmárka-szempontból azért túlzott innovációnak nem nevezhető, lévén, hogy az 1974-ben Rubik Ernő által feltalált színes kocka már a ‘80-as években meghódította a világot, és vagy 40 éve azonosítják Magyarországot ezzel széles körben. De talán éppen ezért lett a most kezdődő soros EU-elnökség mellett a magyar stand jelképe is Kínában. 

A külügyi tárca háttérintézménye, a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség NZrt. által közzétett tenderkiírásból kiderül, hogy nem csak a Rubik-kockára építenek. A cél, hogy 450 négyzetméteren Magyarország bemutassa befektetési lehetőségeit, logisztikai rendszerét és járműiparát, a magyar agrár- és más termékeket, innovációs vívmányait. 

A kiírás szerint nemcsak az a cél, hogy a pavilon “méltóképpen és színvonalasan mutassa be a magyar gazdaság elmúlt időszakban elért eredményeit és innovációt”, hanem az is, hogy ott “minél több, közvetlen üzleti kapcsolat létesüljön a magyar vállalkozások és a kínai, illetve a kelet-ázsiai térség vállalatai és döntéshozói között”.  

Orbán Viktor saját haszonszerzése érdekében árulja Magyarországot és Európát Kínának

Egy-két éven belül ezermilliárdos árbevételt hozhatnak az Orbán-kormányhoz közel álló cégeknek azok a megállapodások, amelyeket Hszi Csin-ping kínai elnök budapesti látogatásán írtak alá. Peking propagandagépezete jogsértő módszerekkel is segít Brüsszel közös elfoglalásában. Martini Noémi és Szabó Yvette cikke.

A július 15-i ajánlattételi határidőre jelentkezők közül kiválasztott nyertesnek – 70%-ban az ár, 30%-ban a minőség dönt majd – feladata lesz a nemzeti pavilon tervezése és kivitelezése, az üzemeltetése majd a bontása is. A standon tematikus tereket kell létrehozni a különféle állami szervezeteknek, melyek az alábbiak: 

  • HEPA 20 m2-en – a Külgazdasági és Külügyminisztérium megbízásából a kiállításon a magyar részvételt koordináló HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség 
  • HIPA 60 m2-en – a külügyi tárca másik háttérintézménye, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség, amely kiemelt nagybefektetések megvalósításán dolgozik 
  • NIPÜF 20 m2-en – az állami Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. befektetőknek kínálja ipari ingatlanokra vonatkozó szolgáltatásait Inpark márkanéven 
  • AMC 60 m2-en – az Agrárminisztériumnak alá rendelt Agrármarketing Centrum célja a magyar agrárium és élelmiszer-gazdaság versenyképességének növelése 
  • MBÜ 50 m2-en – az állami Magyar Bormarketing Ügynökség feladata, hogy a célpiacok igényeit szem előtt tartva a megfelelő hazai borokat juttassa el a világ minden tájára 
  • MTÜ 20 m2-en – a Magyar Turisztikai Ügynökség az a kormányzati szerv, amely például Tiborcz István éttermét reklámozza külföldön és influenszertripet szervez Budapestre 

Külföldi influenszerek mutatják meg a magyar turisztikai ügynökség megbízásából, mire nem lesz pénze a legtöbbeknek, akik Budapestre látogatnak

Ötven influenszer, százmilliónál is több követő, megszámlálhatatlan bejegyzés a magyar fővárosból. Elindult a Budapest Influencer Trip, amelynek célja, hogy tartalomgyártókon keresztül népszerűsítse a várost a turisták körében. Az már más kérdés, hogy hány turista engedhetné meg magának azt az utazást, amit az Instagramon lát.

A Magyarországot, mint Európába vezető hidat hangsúlyozó, “Hungary, your bridge to Europe” mottójú pavilonban a tenderkiírás szerint a fenti kiállítók standjain kívül helyet kell szorítani még egy többfunkciós kiállítótérnek, egy VIP-tárgyalónak, és egy látványkonyhának is. Továbbá a raktárakon és a személyzeti részen kívül a standon 

lesz egy borbár “lounge szettel” és egy olyan boros dekorfallal, ahol 9-12 palacknyi aszú és ugyanennyi bikavér dekoratívan elhelyezhető. 

Olyan különlegességek is lesznek, mint az elektromobilitást és magyarországi járműipart bemutató térben egy “okoskereszteződés”, továbbá egy VR szemüvegben bejárható virtuális tér. A látványkonyha különlegessége lesz a 4,5 méteres konyhapult – az ott zajló “főzés program” pedig élő közvetítés mellett zajlik majd. 

A protokoll-, szakmai, és közönségprogramoknak, bemutatóknak helyt adó 80 m2-es központi “attrakciós fogadótér” többfunkciós lesz. Eseti kulturális programok, zenés-táncos produkciók lesznek itt, de állandó programként itt látható majd a Rubik-kocka-bemutató. Sőt, a fő látványosság, a 3X3X3 méteres világítós Rubik-kocka is ide kerül. 

Lilával bekeretezve a 450 négyzetméteres magyar stand – előkelő helyen, majdnem szemben a főbejárattal
hvg.hu

Lesznek még okosbútorok, 18 m2-es LED fal, “élőnövény-dekoráció” és rengeteg bárszék, valamint ipari mennyiségű okostévé 40-től 70 colos méretig. Ezen felül 100 m2-en showroomot, kiállítóteret alakítanak ki 10-20 céges kiállító számára. Elvárás még “a figyelemfelkeltő Magyarország feliratok kínai és angol nyelven” kihelyezése. 

Mivel Kínában több tucat nagy és sok ezer kis kereskedelmi vásárt, expót, kiállítást rendeznek évente, ebben a korábbi cikkünkben azt próbáltuk megítélni, hogy ezek között a szeptemberi hsziameni CIFIT milyen jelentőséggel bír, és arra jutottunk, hogy a hsziameni kiállítás már csak a város nemzetközi gazdasági szerepe miatt is fontos: 

Díszvendégséget kínált fel a kínai elnök Orbánnak, miért fontos ez?

Orbán Viktor mély tisztelettel köszönte meg, hogy Hszi Csin-ping kínai elnök díszvendégként hívta meg Magyarországot a hsziameni kereskedelmi vásárra. Megnéztük, mi is ez.

Remélhetőleg a szeptemberi expón megkötött üzletek nagyobb sikert érnek majd el, mint például a Túró Rudi kinti bevezetése, amit részben állami, eximbankos hitelből próbáltak beindítani, és amelyből végül büntetőeljárás lett kínai gyanúsítottakkal. De az legalább kiderült, milyen nehézségekkel jár a hatalmas kínai piacra betörni.  

Nyitóképünkön egy kisfiú játszik 2017-ben egy féltonnás Rubik-kockával. Fotó: Pei Xin / XINHUA / Xinhua via AFP

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!