Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cbcc6be4-7f13-4941-89de-e58fe1533c6b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az utóbbi időben egy egyszerű, de elsőre meghökkentőnek tűnő termék hirdetései árasztották el a horkolás iránt érdeklődők közösségi oldalait. A szájtapasz az ígértek szerint jelentősen csökkenti a horkolást, és van olyan sztárfocista is, aki szerint jobb teljesítményre képes a pályán, ha leragasztott szájjal alszik. Egy alvásszakértő tüdőgyógyászt kérdeztünk a módszerről.","shortLead":"Az utóbbi időben egy egyszerű, de elsőre meghökkentőnek tűnő termék hirdetései árasztották el a horkolás iránt...","id":"20250328_szajtapasz-horkolas-ellen-szaj-leragasztasa-alvas-szakerto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbcc6be4-7f13-4941-89de-e58fe1533c6b.jpg","index":0,"item":"1f1bc29b-8b02-4d25-bb29-4905d5b43016","keywords":null,"link":"/elet/20250328_szajtapasz-horkolas-ellen-szaj-leragasztasa-alvas-szakerto","timestamp":"2025. március. 28. 05:31","title":"Tényleg jó horkolás ellen a száj leragasztása?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Gyakorlatilag stagnál a szakemberhiány, a munkadíjak a tavalyihoz képest csökkentek. A szakik többsége viszont idén már árat akar emelni, de tudja, hogy az infláció miatt nem nagyon lehet.","shortLead":"Gyakorlatilag stagnál a szakemberhiány, a munkadíjak a tavalyihoz képest csökkentek. A szakik többsége viszont idén már...","id":"20250327_szakemberhiany-epitoipar-epitkezes-felujitas-Mapei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559.jpg","index":0,"item":"44306da1-24a1-4394-8964-242df455ea7c","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250327_szakemberhiany-epitoipar-epitkezes-felujitas-Mapei","timestamp":"2025. március. 27. 13:22","title":"A megrendeléstől a munka megkezdéséig átlagosan 53 napot kell várni a szakikra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f75f394-4d66-4f9f-9145-f05a44f7a6bf","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A bizottság szerint szakmaiatlan döntések születtek a díj odaítélésekor.","shortLead":"A bizottság szerint szakmaiatlan döntések születtek a díj odaítélésekor.","id":"20250327_munkacsy-dij-bizottsag-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f75f394-4d66-4f9f-9145-f05a44f7a6bf.jpg","index":0,"item":"ed3f3baa-b1a7-49cf-a4db-924b0607890f","keywords":null,"link":"/elet/20250327_munkacsy-dij-bizottsag-lemondas","timestamp":"2025. március. 27. 17:59","title":"Annyira elképedtek a minisztérium által díjazott festő miatt, hogy lemondott a teljes Munkácsy-díj Bizottság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7cfe07ce-f468-45d7-a38e-7ecedfa0de84","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Nincs különbség egyéni vagy csoportos kirekesztés között, minden közösségből való kizárás a társadalmi normákról is árulkodik. Milyen érzelmeket élnek át a kirekesztettek, és hogyan lehet ezekkel megküzdeni? Miért van (e téren is) nagyobb felelőssége a politikusoknak? És hogyan működik a társadalmi lelkiismeret?","shortLead":"Nincs különbség egyéni vagy csoportos kirekesztés között, minden közösségből való kizárás a társadalmi normákról is...","id":"20250328_A-kirekesztes-a-nagyobb-kozosseg-allapotat-mutatja-meg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cfe07ce-f468-45d7-a38e-7ecedfa0de84.jpg","index":0,"item":"fe47668b-f8f6-4d85-b3bb-db9b64a667dc","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250328_A-kirekesztes-a-nagyobb-kozosseg-allapotat-mutatja-meg","timestamp":"2025. március. 28. 08:40","title":"A kirekesztés a nagyobb közösség állapotát mutatja meg ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","shortLead":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","id":"20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45.jpg","index":0,"item":"c33a322d-8eeb-40fc-a37d-d72f454377aa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","timestamp":"2025. március. 27. 18:03","title":"Megjelent a butatelefon, ami okosabb, mint az elődjei – itt van minden tudnivaló a Light Phone 3-ról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c52c7494-71f7-417d-a4df-001b62c25504","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Tavaly ősz óta tart a huzavona.","shortLead":"Tavaly ősz óta tart a huzavona.","id":"20250328_lucerna-hm-fly-coop","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c52c7494-71f7-417d-a4df-001b62c25504.jpg","index":0,"item":"29af996c-1b32-4c32-9142-c249937488e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250328_lucerna-hm-fly-coop","timestamp":"2025. március. 28. 09:50","title":"24.hu: A lucernás tartja rabságban a HM sugárhajtású gépét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fba5ee4-bde1-4942-8179-68135c141b7d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint Putyin fél személyesen vele tárgyalni.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint Putyin fél személyesen vele tárgyalni.","id":"20250328_ukrajna-zelenszkij-haboru-oroszorszag-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fba5ee4-bde1-4942-8179-68135c141b7d.jpg","index":0,"item":"b0cb2ef2-4233-4069-81e7-f91c0cefb69f","keywords":null,"link":"/vilag/20250328_ukrajna-zelenszkij-haboru-oroszorszag-putyin","timestamp":"2025. március. 28. 21:14","title":"Zelenszkij: Ukrajna hajlandó lenne tárgyalni valakivel Oroszországból, de nem Putyinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b791d2-1836-40e9-abf7-0973def596be","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"360","description":"A páciensadatok kezelése, tárolása, felhőszolgáltatásként folyamatosan elérhetővé tétele hatalmas üzletnek ígérkezik – kevéssé meglepő, hogy máris sorban állnak az okostelefonjainkról ismerős óriáscégek. De vajon készen állnak a nemzeti egészségügyi rendszerek a teljes digitalizációra?","shortLead":"A páciensadatok kezelése, tárolása, felhőszolgáltatásként folyamatosan elérhetővé tétele hatalmas üzletnek ígérkezik –...","id":"20250328_Felfutoban-az-europai-paciens-adat-digitalizacio-aranylaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b791d2-1836-40e9-abf7-0973def596be.jpg","index":0,"item":"2da63b63-8d04-487f-b34f-83fea29c5f59","keywords":null,"link":"/360/20250328_Felfutoban-az-europai-paciens-adat-digitalizacio-aranylaz","timestamp":"2025. március. 28. 18:11","title":"Felfutóban az európai betegadatbiznisz, hol tart ebben Magyarország?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tűzoltó leszel s katona – írta József Attila, és a katonákat, ha tűzoltóként nem is, de egy sor más hiányszakmában alkalmazná a kormány. Már most is átvezényelhetők tanárnak, folyik a járművezető-oktatóvá átképzésük, és egy minisztériumi tervezet szerint az önkéntes tartalékos katonák légi irányítókként is bevethetők lennének – akár gyakornokként is, ha valaki közben figyel rájuk.
A nyári légi közlekedési káoszért nemcsak a kormány által “fájdalmas” összegű bírságokkal büntetni kívánt légitársaságok okolhatók, hanem a légi irányítók is. Vagy legalábbis őket okolja egyre több kormánytag. Például Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a hétfői Kormányinfón nemcsak az említett bírságokat hozta szóba, hanem azt is megállapította, hogy az olykor valóban a tűréshatáron túlmenő, akár 38 órás járatkésések kétharmadáért ugyan a légitársaságok felelősek, de egynegyedükért a légi irányítás (továbbá kicsit még az időjárás és a repülőtér, a földi kiszolgálás) is.
Ami a légi irányítást illeti, Gulyás utalt a létszámhiányra is, mondván: a légi irányításért felelős, amúgy állami tulajdonú HungaroControlnál volt ugyan egy „jelentős” létszámbővítés, de ez alighanem kevés, ezért a helyzet javítását célzó akciótervet vár a kormány az ágazat szereplőitől. A káosz miatt a HungaroControl vezérét a szőnyeg szélére állító Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter kedden egy, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport állami visszavásárlásáról szóló sajtótájékoztatón más okokat is említett.
Az új üzemeltető, kisebbségi tulajdonos francia Vinci első körben a 2-es terminált akarja bővíteni – hangzott el Ferihegyen tartott sajtótájékoztatón. A 3-as terminál 2032-re valósulhat meg. Addigra újítaná fel az állam a gyorsforgalmi utat és oldaná meg a vasúti kapcsolatot, egyelőre csak gondolkozás zajlik.
A létszámhiány nagyon is létező probléma a HungaroControlnál. A HVG is írt róla, hogy a Magyarország volt az első Európában, ahol 24 órában szabad útvonalú légtér működött, ami növelte a hazánk feletti légtér forgalmát, majd 2014-től a Krím orosz annexiója, 2022-től pedig az ukrajnai háború tovább fokozta a térség leterheltségét, az irányítás pedig nem volt képes tartani az ütemet, mert az új munkavállalók képzése elmaradt az igények növekedésétől.
Egy, a HVG-nek név nélkül nyilatkozó, az iparágat jól ismerő forrás ezt úgy szemléltette, hogy júliusban Magyarország felett akár napi 4 ezer járat is szelheti az eget. Ez elvileg nem lenne kezelhetetlen mennyiség a légi irányítóknak, hiszen az ország légterében összesen nyolc légiforgalmi szektor van, ezekben egyszerre 12-16 gép lehet, óránként pedig 40-60 haladhat át rajtuk. Ám előfordul, hogy
a HungaroControl a légiirányító-hiány miatt a 8-ból csak 6 szektort tud nyitva tartani, és ezeket sem tudja folyamatosan üzemeltetni.
A mostanra kialakult helyzetet jól illusztrálja, hogy a HungaroControl saját közlése szerint az általa felügyelt légtérben kezelt légi járművek száma 25-30 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti év azonos időszakában regisztráltat, miközben 2019-hez képest csupán 3,3 százalékkal, 179-ről 185 főre emelkedett csak a légi irányítói létszám.
Az általános körülmények ráadásul mit sem javultak azóta, hogy 2021-ben óriási botrányt okozott, amikor a kormány lényegében megtiltotta a légi irányítóknak, hogy sztrájkba lépjenek. Később, 2021 végén a kormány a HungaroControlt más katonai és polgári jellegű állami tulajdonú vállalkozásokkal együtt egy védelmi ipari holdingba szervezte a kabinet: a 8 milliárd forintból korszerűsített Hungarocontrol immár 2,5 éve az N7 Holdig Zrt. alá tartozik. Az N7 Holding vezérigazgatója az exminiszter Palkovics László, maga a cég pedig a Honvédelmi Minisztérium alá tartozik, a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette tárca a tulajdonosi jog gyakorlója.
Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?
A HungaroControl belső viszonyait ismerő forrásunk szerint miközben például a 2023-as év után a tulajdonos N7 Holdinghoz befolyt 8 milliárdos osztalék nagy részét ez a cég „szállította”, mégis belassult a bérfejlesztés. Így, bár a légiforgalmi irányítók bére Magyarországon kimagaslónak számít, a reálértéke egyre csökken. Emiatt sokaknak egyre vonzóbb a külföldi munkavállalás, és az elvándorlással nem tud lépést tartani az új irányítók képzése. Ez is az oka az elégtelen kapacitásnak, a szakemberek leterheltségének és az európai szintű rekord késéseknek.
Alighanem a már a nyári káosz előtt is gondot okozó létszámhiány enyhítésére vetődhetett fel vészmegoldásként a Honvédelmi Minisztériumban az az ötlet:
mi lenne, ha önkéntes tartalékos katonákat ültetnénk be a ferihegyi irányítótoronyba és gyakornokokat is bevetnénk?
Olyannyira komoly volt a felvetés, hogy miniszteri rendelet-tervezet is íródott belőle még május végén. Az indoklása szerint „a rendelet megteremti a lehetőségét, hogy a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. -nél önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítókat alkalmazzanak és bevezeti a gyakornok szakszolgálati engedélyt.” A tervezett módosítás után szakszemélyzetnek minősülne önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítóként az önkéntes tartalékos repülőtéri, bevezető, és körzeti irányító, valamint az önkéntes tartalékos gyakornok légiforgalmi irányító.
Légiirányító a Liszt Ferenc-repülőtér irányítótornyában
MTI / Kovács Tamás
A rendelettervezet kitér arra is, hogy milyen feltételekkel lehet valaki önkéntes tartalékos katonaként légiforgalmi irányító: a betöltött 18-ik életév mellett alapvető elvárás az érettségi és a legalább a középfokú angol nyelvvizsga. Továbbá előírás az angol nyelvű rádió-távbeszélői vizsga, valamint a polgári légiforgalmi irányítói vagy polgári gyakornok légiforgalmi irányítói szakszolgálati engedély megszerzése. Az utóbbihoz szükséges elméleti vizsgát a légi jog, a légiforgalmi irányító szolgálatok eljárásai, a kommunikációs és navigációs eszközök ismerete, a légijármű típusismeret, radarberendezések és a rendszerek ismerete elnevezésű szaktárgyakból, valamint meteorológiából kell tenni. A tervezet szerint mindezek után
az önkéntes tartalékos gyakornok légiforgalmi irányító jogosult „oktató felügyelete mellett repülőtéri irányító, bevezető irányító vagy körzeti irányító feladat ellátására.”
Amúgy a rendelet-tervezethez csatolt hatásvizsgálati lap 10 fő önkéntes tartalékos légi irányítóval számol, és ennek költségvetési hatását 2028-ig 131 millió forint pluszkiadásként becsülte. A HVG még május végén részletes kérdéssorral kereste meg a honvédelmi tárcát a tervezet miatt, de azóta sem kaptunk semmilyen választ. Mivel az eredeti, 1998-as rendelet a fentiekkel azóta sem egészült ki, a módosítás nem jelent meg a Magyar Közlönyben, ismét – most már a kormányzat figyelmét is felkeltett járatkésésekre is hivatkozással – kérdéseket küldtünk a témában a szaktárcának, de válasz ezekre sem érkezett.
Akárhogy is, a mintegy 700 embert foglalkoztató HungaroControlnál nem lenne szokatlan katonák alkalmazása. A cég a légi közlekedés védelmi szempontból kritikus infrastruktúrájára tekintettel kiemelt védelmi kategóriába sorolt szolgáltatónak számít, és egyike annak a 35 gazdasági társaságnak, amelyet egy miniszteri rendelet “a honvédelmi érdekhez kapcsolódó tevékenységet folytató gazdasági társaságok” közé sorol. Érdekesség, hogy a HungaroControl vezetőségében az előírásoknak megfelelően alkalmazott légiközlekedés-védelmi tiszt, Szarka Ágoston nemcsak a MALÉV biztonsági igazgatója volt egykor, hanem végzettségét tekintve katonai repülésirányító – ekként hét évig szolgált a Magyar Légierőnél.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter (középen), Böröndi Gábor, a Honvéd Vezérkar főnöke (jobbra) és Tóth László, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója (balra) aláírja a megújított és kibővített együttműködési megállapodást a Honvédelmi Minisztérium, a Magyar Honvédség és a polgári légiirányítást végző HungaroControl (HC) Zrt. között Budapesten, a HungaroControlnál 2024. május 31-én.
MTI/Koszticsák Szilárd
Hogy végül az önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítókról szóló rendelet-tervezet megvalósul-e ebben a formában, hivatalos reakció híján egyelőre nem világos, mindenesetre
a katonák vegyes, vagy ha tetszik „polgári célú felhasználásában” igencsak kreatívnak mutatkozik a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette minisztérium.
Miután pedagógusból is kevés van, egy júniusi törvénymódosítás alapján a jövőben átvezényelhetik őket tanárnak: nevelő-oktató munkát a tankerületi központhoz vezényelt hivatásos vagy szerződéses szolgálati viszonyban álló honvéd is elláthat. Az is eldőlt, hogy – részint mert így olcsóbb, részint mert nincs is elég tanulóvezető-oktató – gyorstalpalón most képzett katonák fognak ősztől a fiataloknak járművezetést oktatni, ha már a kormány megígérte az ingyenes jogsit a gimnazistáknak. Nem beszélve arról, hogy katonai múlttal még egyetemi vezető is lehet valaki: Szarka Gábor gépesített lövészként lett az SZFE modellváltást levezénylő kancellárja, de tavaly lemondott, most éppen Algériába készül nagykövetnek.
Még annyira sem sztrájkolhatnak, mint a légi irányítók – Reagan elnöknek bejött
Praktikus okokból talán jobb is katonákat alkalmazni légi irányírónak, mert ők például nem sztrájkolhatnak – sztrájkjoguk eddig sem volt, de mostanra már a szakszervezetüket is megszüntették, ahogy azt is megtiltották, hogy bármilyen érdekképviseletnek tagjai legyenek. A légi irányítók katonai pótlásának amúgy komoly történelmi hagyományai vannak. A legemlékezetesebb eset talán az, ahogyan Ronald Reagan elnök 1981-ben erővel megtörte az amerikai légi irányítók totális sztrájkját, amelynek jogszerűsége amúgy kérdéses volt. Az elnök ultimátumot adott a 11 345 alkalmazottnak, hogy 48 órán belül álljanak munkába, különben kirúgják őket. Aki továbbra is megtagadta a munkát, azokat valóban elbocsátották. Az elnök ugyanis úgy vélekedett: “Egy közalkalmazottnak nincs joga sztrájkolni. Hogyan sztrájkolhatsz a köz ellen?” Közben a Szövetségi Légügyi Hivatal 370 irányítót kölcsönzött a hadseregtől, ők vették át a repülőgépek irányítását. Később további 130 katonai légiforgalmi irányítót kértek a Pentagontól, így 500-ra emelkedett a sztrájkoló civil kollégák helyettesítésére küldött katonai személyzet létszáma.
„Ha határozottabban kérdezek a klienstől, máig megkapom, hogy mi ez a Csernus-attitűd?” – mondta a szigorú pszichiáter örökségéről Szél Dávid pszichológus.