Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Kísérteni fogja a Nyugatot, hogy elárulta Ukrajnát. A nagy ügyvédi irodák 3–0-ra vezetnek Trump ellen. Nem válik be Izrael gázai segélyterve, ha nem érnek véget a csaták. Hogyan veszítette el fényét egy olyan város, amely egykor értelmiségieket és művészeket nevelt? – az Economist szerzőjének könyve Budapestről. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Kísérteni fogja a Nyugatot, hogy elárulta Ukrajnát. A nagy ügyvédi irodák 3–0-ra vezetnek Trump ellen. Nem válik be...","id":"20250530_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"b92f1fa2-1afe-4ce2-a6f3-a7d9b486a931","keywords":null,"link":"/360/20250530_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 30. 11:01","title":"Der Spiegel-elemzés: Ha az EU Moszkva elleni manővere rosszul sül el, az autokrata Orbán újra megnyerheti a választást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Nekik kell gondoskodniuk a megfelelő helyszínről.","shortLead":"Nekik kell gondoskodniuk a megfelelő helyszínről.","id":"20250530_Falusi-ATM-ek-onkormanyzatok-feladata-helyszin-kijelolese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc6eed7-ccbd-4577-845f-61917d4bc98b.jpg","index":0,"item":"a6a34c9c-b651-4a03-a208-d7dcc81aae4d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Falusi-ATM-ek-onkormanyzatok-feladata-helyszin-kijelolese","timestamp":"2025. május. 30. 07:42","title":"Falusi ATM-ek: Meghatározták, mi lesz az önkormányzatok dolga","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd0df49c-d8e2-4829-81b7-f61b12ff42b9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Opel Mokka GSE Rally közel kétszer akkora teljesítményű, mint az alapmodell.","shortLead":"Az Opel Mokka GSE Rally közel kétszer akkora teljesítményű, mint az alapmodell.","id":"20250530_meregeros-elektromos-aprosaggal-rukkolt-elo-az-opel-mokka-gse","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd0df49c-d8e2-4829-81b7-f61b12ff42b9.jpg","index":0,"item":"1ee4accc-dfc7-4ae0-90e2-27afa70ac8ef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_meregeros-elektromos-aprosaggal-rukkolt-elo-az-opel-mokka-gse","timestamp":"2025. május. 30. 07:59","title":"Méregerős elektromos aprósággal rukkolt elő az Opel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f4fd2dc-9844-4bc2-ba6d-81e1ca723396","c_author":"HVG","category":"360","description":"A rendszeresen új helyre költözés vagy a több tudományos műhely közötti időmegosztás akár évekkel is lerövidítheti azt az időt, amennyi a később tudományos áttörésként értékelt alapötletek megszületéséhez szükséges.","shortLead":"A rendszeresen új helyre költözés vagy a több tudományos műhely közötti időmegosztás akár évekkel is lerövidítheti azt...","id":"20250530_hvg-tudosok-kutatok-mobilitas-tudomanyos-eredmenyesseg-nobel-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f4fd2dc-9844-4bc2-ba6d-81e1ca723396.jpg","index":0,"item":"c20ecea2-d186-4914-ae6d-fe8d6a4e494e","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-tudosok-kutatok-mobilitas-tudomanyos-eredmenyesseg-nobel-dijak","timestamp":"2025. május. 30. 16:15","title":"Tudósok, kutatók, induljatok el!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88d59188-40b1-4d49-9a44-36907de12f0b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A felvonulást a tervek szerint június 28-án tartják, a tiltás ellenére.","shortLead":"A felvonulást a tervek szerint június 28-án tartják, a tiltás ellenére.","id":"20250530_budapest-pride-europai-parlament-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88d59188-40b1-4d49-9a44-36907de12f0b.jpg","index":0,"item":"5ba67035-3088-4d23-84f7-ecc3b11c731b","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_budapest-pride-europai-parlament-kepviselo","timestamp":"2025. május. 30. 08:41","title":"Már hetven EP-képviselő jelezte, hogy részt vesz a Budapest Pride-on","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","shortLead":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","id":"20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052.jpg","index":0,"item":"0e24f61b-bacf-4f2d-b1a2-2e29bf2fd3df","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","timestamp":"2025. május. 31. 14:42","title":"Várkonyi Andrea milliárdos lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google közlése szerint hamarosan minden felhasználónál bekapcsolja azt a funkciót, ami lehetővé teszi, hogy a Google Lens segítségével lehessen rákeresni a videóban látott dolgokra.","shortLead":"A Google közlése szerint hamarosan minden felhasználónál bekapcsolja azt a funkciót, ami lehetővé teszi, hogy a Google...","id":"20250530_youtube-shorts-google-lens-kereses-videok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c.jpg","index":0,"item":"89017e2f-4f47-41bc-a704-f68148b4fb21","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_youtube-shorts-google-lens-kereses-videok","timestamp":"2025. május. 30. 10:03","title":"Speciális keresőt kap a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","shortLead":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","id":"20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"684872b1-d6b6-41cc-8a5d-adc275e85978","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 19:33","title":"Mészáros Lőrinc menni München: kétmilliárdos helikopterrel a 22 milliárdos magángépig, majd érkezés a BL-döntőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tűzoltó leszel s katona – írta József Attila, és a katonákat, ha tűzoltóként nem is, de egy sor más hiányszakmában alkalmazná a kormány. Már most is átvezényelhetők tanárnak, folyik a járművezető-oktatóvá átképzésük, és egy minisztériumi tervezet szerint az önkéntes tartalékos katonák légi irányítókként is bevethetők lennének – akár gyakornokként is, ha valaki közben figyel rájuk.
A nyári légi közlekedési káoszért nemcsak a kormány által “fájdalmas” összegű bírságokkal büntetni kívánt légitársaságok okolhatók, hanem a légi irányítók is. Vagy legalábbis őket okolja egyre több kormánytag. Például Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a hétfői Kormányinfón nemcsak az említett bírságokat hozta szóba, hanem azt is megállapította, hogy az olykor valóban a tűréshatáron túlmenő, akár 38 órás járatkésések kétharmadáért ugyan a légitársaságok felelősek, de egynegyedükért a légi irányítás (továbbá kicsit még az időjárás és a repülőtér, a földi kiszolgálás) is.
Ami a légi irányítást illeti, Gulyás utalt a létszámhiányra is, mondván: a légi irányításért felelős, amúgy állami tulajdonú HungaroControlnál volt ugyan egy „jelentős” létszámbővítés, de ez alighanem kevés, ezért a helyzet javítását célzó akciótervet vár a kormány az ágazat szereplőitől. A káosz miatt a HungaroControl vezérét a szőnyeg szélére állító Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter kedden egy, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport állami visszavásárlásáról szóló sajtótájékoztatón más okokat is említett.
Az új üzemeltető, kisebbségi tulajdonos francia Vinci első körben a 2-es terminált akarja bővíteni – hangzott el Ferihegyen tartott sajtótájékoztatón. A 3-as terminál 2032-re valósulhat meg. Addigra újítaná fel az állam a gyorsforgalmi utat és oldaná meg a vasúti kapcsolatot, egyelőre csak gondolkozás zajlik.
A létszámhiány nagyon is létező probléma a HungaroControlnál. A HVG is írt róla, hogy a Magyarország volt az első Európában, ahol 24 órában szabad útvonalú légtér működött, ami növelte a hazánk feletti légtér forgalmát, majd 2014-től a Krím orosz annexiója, 2022-től pedig az ukrajnai háború tovább fokozta a térség leterheltségét, az irányítás pedig nem volt képes tartani az ütemet, mert az új munkavállalók képzése elmaradt az igények növekedésétől.
Egy, a HVG-nek név nélkül nyilatkozó, az iparágat jól ismerő forrás ezt úgy szemléltette, hogy júliusban Magyarország felett akár napi 4 ezer járat is szelheti az eget. Ez elvileg nem lenne kezelhetetlen mennyiség a légi irányítóknak, hiszen az ország légterében összesen nyolc légiforgalmi szektor van, ezekben egyszerre 12-16 gép lehet, óránként pedig 40-60 haladhat át rajtuk. Ám előfordul, hogy
a HungaroControl a légiirányító-hiány miatt a 8-ból csak 6 szektort tud nyitva tartani, és ezeket sem tudja folyamatosan üzemeltetni.
A mostanra kialakult helyzetet jól illusztrálja, hogy a HungaroControl saját közlése szerint az általa felügyelt légtérben kezelt légi járművek száma 25-30 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti év azonos időszakában regisztráltat, miközben 2019-hez képest csupán 3,3 százalékkal, 179-ről 185 főre emelkedett csak a légi irányítói létszám.
Az általános körülmények ráadásul mit sem javultak azóta, hogy 2021-ben óriási botrányt okozott, amikor a kormány lényegében megtiltotta a légi irányítóknak, hogy sztrájkba lépjenek. Később, 2021 végén a kormány a HungaroControlt más katonai és polgári jellegű állami tulajdonú vállalkozásokkal együtt egy védelmi ipari holdingba szervezte a kabinet: a 8 milliárd forintból korszerűsített Hungarocontrol immár 2,5 éve az N7 Holdig Zrt. alá tartozik. Az N7 Holding vezérigazgatója az exminiszter Palkovics László, maga a cég pedig a Honvédelmi Minisztérium alá tartozik, a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette tárca a tulajdonosi jog gyakorlója.
Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?
A HungaroControl belső viszonyait ismerő forrásunk szerint miközben például a 2023-as év után a tulajdonos N7 Holdinghoz befolyt 8 milliárdos osztalék nagy részét ez a cég „szállította”, mégis belassult a bérfejlesztés. Így, bár a légiforgalmi irányítók bére Magyarországon kimagaslónak számít, a reálértéke egyre csökken. Emiatt sokaknak egyre vonzóbb a külföldi munkavállalás, és az elvándorlással nem tud lépést tartani az új irányítók képzése. Ez is az oka az elégtelen kapacitásnak, a szakemberek leterheltségének és az európai szintű rekord késéseknek.
Alighanem a már a nyári káosz előtt is gondot okozó létszámhiány enyhítésére vetődhetett fel vészmegoldásként a Honvédelmi Minisztériumban az az ötlet:
mi lenne, ha önkéntes tartalékos katonákat ültetnénk be a ferihegyi irányítótoronyba és gyakornokokat is bevetnénk?
Olyannyira komoly volt a felvetés, hogy miniszteri rendelet-tervezet is íródott belőle még május végén. Az indoklása szerint „a rendelet megteremti a lehetőségét, hogy a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. -nél önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítókat alkalmazzanak és bevezeti a gyakornok szakszolgálati engedélyt.” A tervezett módosítás után szakszemélyzetnek minősülne önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítóként az önkéntes tartalékos repülőtéri, bevezető, és körzeti irányító, valamint az önkéntes tartalékos gyakornok légiforgalmi irányító.
Légiirányító a Liszt Ferenc-repülőtér irányítótornyában
MTI / Kovács Tamás
A rendelettervezet kitér arra is, hogy milyen feltételekkel lehet valaki önkéntes tartalékos katonaként légiforgalmi irányító: a betöltött 18-ik életév mellett alapvető elvárás az érettségi és a legalább a középfokú angol nyelvvizsga. Továbbá előírás az angol nyelvű rádió-távbeszélői vizsga, valamint a polgári légiforgalmi irányítói vagy polgári gyakornok légiforgalmi irányítói szakszolgálati engedély megszerzése. Az utóbbihoz szükséges elméleti vizsgát a légi jog, a légiforgalmi irányító szolgálatok eljárásai, a kommunikációs és navigációs eszközök ismerete, a légijármű típusismeret, radarberendezések és a rendszerek ismerete elnevezésű szaktárgyakból, valamint meteorológiából kell tenni. A tervezet szerint mindezek után
az önkéntes tartalékos gyakornok légiforgalmi irányító jogosult „oktató felügyelete mellett repülőtéri irányító, bevezető irányító vagy körzeti irányító feladat ellátására.”
Amúgy a rendelet-tervezethez csatolt hatásvizsgálati lap 10 fő önkéntes tartalékos légi irányítóval számol, és ennek költségvetési hatását 2028-ig 131 millió forint pluszkiadásként becsülte. A HVG még május végén részletes kérdéssorral kereste meg a honvédelmi tárcát a tervezet miatt, de azóta sem kaptunk semmilyen választ. Mivel az eredeti, 1998-as rendelet a fentiekkel azóta sem egészült ki, a módosítás nem jelent meg a Magyar Közlönyben, ismét – most már a kormányzat figyelmét is felkeltett járatkésésekre is hivatkozással – kérdéseket küldtünk a témában a szaktárcának, de válasz ezekre sem érkezett.
Akárhogy is, a mintegy 700 embert foglalkoztató HungaroControlnál nem lenne szokatlan katonák alkalmazása. A cég a légi közlekedés védelmi szempontból kritikus infrastruktúrájára tekintettel kiemelt védelmi kategóriába sorolt szolgáltatónak számít, és egyike annak a 35 gazdasági társaságnak, amelyet egy miniszteri rendelet “a honvédelmi érdekhez kapcsolódó tevékenységet folytató gazdasági társaságok” közé sorol. Érdekesség, hogy a HungaroControl vezetőségében az előírásoknak megfelelően alkalmazott légiközlekedés-védelmi tiszt, Szarka Ágoston nemcsak a MALÉV biztonsági igazgatója volt egykor, hanem végzettségét tekintve katonai repülésirányító – ekként hét évig szolgált a Magyar Légierőnél.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter (középen), Böröndi Gábor, a Honvéd Vezérkar főnöke (jobbra) és Tóth László, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója (balra) aláírja a megújított és kibővített együttműködési megállapodást a Honvédelmi Minisztérium, a Magyar Honvédség és a polgári légiirányítást végző HungaroControl (HC) Zrt. között Budapesten, a HungaroControlnál 2024. május 31-én.
MTI/Koszticsák Szilárd
Hogy végül az önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítókról szóló rendelet-tervezet megvalósul-e ebben a formában, hivatalos reakció híján egyelőre nem világos, mindenesetre
a katonák vegyes, vagy ha tetszik „polgári célú felhasználásában” igencsak kreatívnak mutatkozik a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette minisztérium.
Miután pedagógusból is kevés van, egy júniusi törvénymódosítás alapján a jövőben átvezényelhetik őket tanárnak: nevelő-oktató munkát a tankerületi központhoz vezényelt hivatásos vagy szerződéses szolgálati viszonyban álló honvéd is elláthat. Az is eldőlt, hogy – részint mert így olcsóbb, részint mert nincs is elég tanulóvezető-oktató – gyorstalpalón most képzett katonák fognak ősztől a fiataloknak járművezetést oktatni, ha már a kormány megígérte az ingyenes jogsit a gimnazistáknak. Nem beszélve arról, hogy katonai múlttal még egyetemi vezető is lehet valaki: Szarka Gábor gépesített lövészként lett az SZFE modellváltást levezénylő kancellárja, de tavaly lemondott, most éppen Algériába készül nagykövetnek.
Még annyira sem sztrájkolhatnak, mint a légi irányítók – Reagan elnöknek bejött
Praktikus okokból talán jobb is katonákat alkalmazni légi irányírónak, mert ők például nem sztrájkolhatnak – sztrájkjoguk eddig sem volt, de mostanra már a szakszervezetüket is megszüntették, ahogy azt is megtiltották, hogy bármilyen érdekképviseletnek tagjai legyenek. A légi irányítók katonai pótlásának amúgy komoly történelmi hagyományai vannak. A legemlékezetesebb eset talán az, ahogyan Ronald Reagan elnök 1981-ben erővel megtörte az amerikai légi irányítók totális sztrájkját, amelynek jogszerűsége amúgy kérdéses volt. Az elnök ultimátumot adott a 11 345 alkalmazottnak, hogy 48 órán belül álljanak munkába, különben kirúgják őket. Aki továbbra is megtagadta a munkát, azokat valóban elbocsátották. Az elnök ugyanis úgy vélekedett: “Egy közalkalmazottnak nincs joga sztrájkolni. Hogyan sztrájkolhatsz a köz ellen?” Közben a Szövetségi Légügyi Hivatal 370 irányítót kölcsönzött a hadseregtől, ők vették át a repülőgépek irányítását. Később további 130 katonai légiforgalmi irányítót kértek a Pentagontól, így 500-ra emelkedett a sztrájkoló civil kollégák helyettesítésére küldött katonai személyzet létszáma.