szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alagút a Déli és a Nyugati pályaudvar között, 5-ös metró első üteme, 2-es metró összekötése a gödöllői HÉV-vel, a HÉV-járműpark teljes cseréje, a Nyugati vágányainak befedése - ezeknek a közlekedési fejlesztéseknek a megvalósításáról döntött a kormány a szombaton megjelent határozat szerint.

Először a gyorsvasúttá fejlesztendő csepeli és a ráckevei HÉV-et vinnék be a föld alatt a Kálvin térig – ez az 5-ös metró első üteme, sokszor volt már róla szó, de eddig semmi nem történt, de a mostani kormányhatározatban a kormány a megvalósítandó projektek közé emelte. Megvalósíthatósági tanulmányt készíttetnek továbbá e két HÉV-vonal és a szentendrei HÉV távlati összekapcsolásáról - ez a sokat hallott 5-ös metró második üteme.

A határozat a Kunszentmiklós-Tass-Kőbánya-Kispest között közlekedő személyvonatokat is lehozná a föld alá és az 5-ös metróval integrálná. Továbbá azt is megemlíti a határozat, hogy áttfogó felújítás vár a Békásmegyer és Szentendre közti HÉV-szakaszra.

Szintén „gyorsvasúti üzemmódú fejlesztést” terveznek a gödöllői és csömöri HÉV-vonalon, a szintén régóta hallott 2-es metróval való összekötést is javasolják az Örs vezér terén, illetve új átszállókapcsolat kialakítását szorgalmazzák Törökőrnél a 100a vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal, előkészítenék továbbá a 2-es metró Budapest XVII. kerületébe tartó rákoskeresztúri szárnyvonalat is.

Mindehhez a HÉV-vonalak „teljeskörű járműcseréje” járul, írják. A 98 HÉV-kocsi átlagéletkora ma 42 év.

Zöld út a Déli-Nyugati alagútnak is

Egy másik határozatban a kormány egyetért "a Budapest fejlettségéhez mérten méltatlan állapotú vasúti pályaudvari rendszer megújításával”, azaz a fejpályaudvarok megszüntetésével, és ennek céljából javaslatot készíttet a Déli és a Nyugati pályaudvar közé építendő vasúti összekötő alagút megépítésére és az így növekvő szerepű Nyugati pályaudvar központi pályaudvarrá alakítására. 

Javaslatot készítettek a Déli összekötő vasúti hídhoz kapcsolódó Körvasútnak új megállóhelyekkel az új budapesti vasúti hálózati koncepcióba illesztésére is, és a megváltozó szerephez illeszkedő fejlesztési koncepcióra a Keleti pályaudvarra vonatkozóan.

Újabb kormányzati negyed jöhet?

Továbbá, bár a Fidesz annak idején tiltakozott a Gyurcsány-kormánynak a Nyugati köré tervezett kormányzati negyede ellen, most igazolódni látszik, hogy mégis kezdeni akarnak valamit a Nyugati körüli vasúti területtel.

A mostani határozat ugyanis javaslatot kér „a fejpályaudvarok és a bevezető vasúti vonalszakaszok mentén lévő vasúti rozsdaövezetek funkcióváltására, városfejlesztési célú hasznosítására, kiemelten a fejlesztési célok megvalósítása nyomán fokozatosan felszabaduló Déli pályaudvar teljes területére, a Nyugati pályaudvar és a Keleti pályaudvar menti, valamint az azokhoz vezető belterületi vasúti vonalszakaszok mentén felszabadítható területekre”.

Mindkét program első ütemét a mostani európai uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program pénzügyi keretének terhére valósítanák meg, a közbeszerzési eljárások lefolytatására maximálisan adható támogatási előleget 150 millió forintban határozták meg. Kiemelt prioritásként szerepeltetni kívánják a programot a 2021–2027 közötti európai uniós programozási időszakban megvalósítani tervezett közlekedési beruházások között is.

Mindez arra utal, hogy míg a mostani uniós pénzügyi ciklusban a vidék, a következőben Budapest lehet a fejlesztések központja.

Szép új világot ígérnek a budapesti fejlesztésekben a nagy Orbán-Tarlós-alku után

Tarlós Istvánnal szoros együttműködésben valósítana meg évtizedek óta várt fejlesztéseket Fürjes Balázs és Orbán Viktor Budapesten 2030-ig - már ha nyer a jelenlegi főpolgármester a jövőre esedékes választáson is. A részletekről beszéltek a döntéshozók a Budapest 2030 konferencián.

A várostervezők helyett az építőipari lobbi akarata szerint építhetik át Budapestet 2030-ra

Bár a kormány szavakban kiáll a magyar építészeti örökség védelme mellett, a valóságban épp ahhoz asszisztál, hogy ne kelljen a szakértők szavát meghallgatni az ügyben, derül ki Ráday Mihály műemlék- és városvédő szavaiból. Most a Lánchíd kiszélesítése van soron, amit még Gerő Ernő sem lépett meg.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!