Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","shortLead":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","id":"20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e.jpg","index":0,"item":"f844c4a2-49c0-4dbc-bd2c-3f7b0083f69b","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","timestamp":"2025. május. 30. 15:12","title":"Ezer év múlva tudhatják meg az utódaink, mit gondolunk ma az ő világukról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f23d1817-207a-4649-8c5d-dd66a6921a0f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Kínának szóló figyelmeztetés a francia elnök egy szingapúri beszédében hangzott el.","shortLead":"A Kínának szóló figyelmeztetés a francia elnök egy szingapúri beszédében hangzott el.","id":"20250530_macron-szingapur-nato-kina-eszak-korea-ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f23d1817-207a-4649-8c5d-dd66a6921a0f.jpg","index":0,"item":"c54af405-78b5-4303-8deb-fb456b7925a7","keywords":null,"link":"/vilag/20250530_macron-szingapur-nato-kina-eszak-korea-ukrajna-haboru","timestamp":"2025. május. 30. 19:42","title":"Macron: Ha Kína nem képes távol tartani Észak-Koreát az ukrajnai háborútól, akkor a NATO megjelenhet Ázsiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff1d1894-fbac-4ba6-a08f-776fd37d33fb","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Bár már nem gyártanak szórakoztató, figyelemfelkeltő reklámokat, amelyek cigarettavásárlásra buzdítanak, a közösségi médiában mégis pozitív színben tüntetik fel a színes, ízes elektromos cigiket, ez pedig egy új generációnak nyithat ajtót a dohányzáshoz. A helyzet azonban nem kilátástalan, világszinten fokozatosan csökken a nikotinfüggők száma.","shortLead":"Bár már nem gyártanak szórakoztató, figyelemfelkeltő reklámokat, amelyek cigarettavásárlásra buzdítanak, a közösségi...","id":"20250523_cigaretta-dohanyzas-fust-cigi-nepszeru-influenszer-leszokas-fustmentes-dohanyzasmentes-vilagnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff1d1894-fbac-4ba6-a08f-776fd37d33fb.jpg","index":0,"item":"199419da-0314-42b1-a3b6-bfbbbb609d3e","keywords":null,"link":"/elet/20250523_cigaretta-dohanyzas-fust-cigi-nepszeru-influenszer-leszokas-fustmentes-dohanyzasmentes-vilagnap","timestamp":"2025. május. 31. 06:00","title":"Nagy erőkkel küzd a világ a dohányzás ellen, az e-cigiket népszerűsítő influenszerek viszont keresztbe tehetnek a füstmentes világnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","shortLead":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","id":"20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf.jpg","index":0,"item":"8b00cf19-2d19-4fbe-af9c-74efc7362a6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","timestamp":"2025. május. 31. 18:57","title":"Ma hat városban tüntettek az üldözési törvény ellen, és folytatódnak a demonstrációk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5db99907-95d1-4e22-85bb-22c62887be2d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A terrorszervezet egyik tisztivselője szerint a javaslat nem elégíti ki az alapvető követeléseiket.","shortLead":"A terrorszervezet egyik tisztivselője szerint a javaslat nem elégíti ki az alapvető követeléseiket.","id":"20250530_izrael-hamasz-gazai-ovezet-haboru-egyesult-allamok-tuzszuneti-javaslat-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5db99907-95d1-4e22-85bb-22c62887be2d.jpg","index":0,"item":"b5922dec-a069-4cf7-a49d-a24ca1f4aa90","keywords":null,"link":"/vilag/20250530_izrael-hamasz-gazai-ovezet-haboru-egyesult-allamok-tuzszuneti-javaslat-elutasitas","timestamp":"2025. május. 30. 06:16","title":"BBC: A Hamász elutasítja az Egyesült Államok által előkészített gázai tűzszüneti javaslatot ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1e29869-2f06-4395-8ec3-690f159f3f6f","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Az őszibarack-, a kajszi- és a cseresznyetermés 80-90 százaléka odalett Magyarországon, de könnyen lehet, hogy almából is nettó importra szorul az ország, amire emberemlékezet óta nem volt példa. Nemcsak a klímaváltozás csap oda a magyar gyümölcstermesztőknek, maguk alatt is vágják a fát. Érdemi állami segítségnyújtás nélkül kérdésessé vált az ágazat magyarországi jövője. ","shortLead":"Az őszibarack-, a kajszi- és a cseresznyetermés 80-90 százaléka odalett Magyarországon, de könnyen lehet, hogy almából...","id":"20250530_hvg-majd-ha-fag-katasztrofalis-karok-fagy-gyumolcs-termesztes-arak-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1e29869-2f06-4395-8ec3-690f159f3f6f.jpg","index":0,"item":"01d488a6-2083-463e-bf1e-1b719704d871","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-majd-ha-fag-katasztrofalis-karok-fagy-gyumolcs-termesztes-arak-klimavaltozas","timestamp":"2025. május. 30. 14:35","title":"„Inkább vennék lottót ebből a pénzből” – katasztrófa sújtotta területté vált a magyar gyümölcstermesztés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02c93a62-0be8-4aa8-95c3-71b4df93cd4a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Közben azonban a cég értéke jelentősen nőtt.","shortLead":"Közben azonban a cég értéke jelentősen nőtt.","id":"20250531_Rejtelyes-milliard-forintos-veszteseg-keletkezett-Matolcsy-Adam-kozponti-cegeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02c93a62-0be8-4aa8-95c3-71b4df93cd4a.jpg","index":0,"item":"96e50664-7dcd-40b6-9916-4c64b35e0f8f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Rejtelyes-milliard-forintos-veszteseg-keletkezett-Matolcsy-Adam-kozponti-cegeben","timestamp":"2025. május. 31. 16:20","title":"Rejtélyes, milliárd forintos veszteség keletkezett Matolcsy Ádám központi cégében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c04ac6d1-3b34-4591-a3be-dd734b69c7e9","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Oroszország komoly erőfeszítéssel igyekszik befolyásolni az európai közvéleményt, ám mivel a moszkvai pénz általában kerülő úton jut el a címzettekhez, a bizonyítás legtöbbször szinte lehetetlen. Most viszont lebukott a Pravfond alapítvány, amely tucatnyi EU-tagállamban szervezte az orosz propagandát.","shortLead":"Oroszország komoly erőfeszítéssel igyekszik befolyásolni az európai közvéleményt, ám mivel a moszkvai pénz általában...","id":"20250531_hvg-orosz-propaganda-europaban-igazsagrelativizalas-kulonleges-magyarorszag-fellazitas-lazitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c04ac6d1-3b34-4591-a3be-dd734b69c7e9.jpg","index":0,"item":"9a00e07f-1377-496b-9684-9045b9f1557a","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-orosz-propaganda-europaban-igazsagrelativizalas-kulonleges-magyarorszag-fellazitas-lazitas","timestamp":"2025. május. 31. 11:00","title":"Fellazít és lázít Európában az orosz propaganda, a magyar kormánypárti média ingyen is terjeszti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Túlhasználat, indokolatlan és ártó tartalmak, politikai befolyásolás – többek között ezek a negatív fejlemények uralták a közösségi médiáról folyó diskurzust a közelmúltban. A platformok kissé vonakodva, de végül reagáltak, és a vadnyugatot idéző terepet mostanában egyre inkább szabályozott külváros képe váltja fel.
A vadnyugati idők vége
Ha az utóbbi másfél évet nézzük, a közösségi média többnyire a kiábrándultság, az álhírterjesztés, valamint a politikai befolyásolásban játszott szerepe miatt kapott kiemelt figyelmet. A nemzetállamok kibertérben folytatott, újfajta hidegháborús technikái, a kellemetlen viselkedési függőségek erősödése, valamint a fiatalabb generációra gyakorolt negatív hatások miatt a Facebook egyre nagyobb nyomás alá került. A megtévesztő üzenetek és címek bebizonyították, hogy a figyelemért folytatott harcban az igazság gyakran elvérzik. A Facebook egy ideig próbált elhajolni az ezzel járó felelősség elől, majd – engedve a társadalmi nyomásnak – a változtatás mellett döntött. Ennek részeként kiemelte a korai marketinglehetőségek nagy hányadát a cégek eszköztárából, véget vetve a lájkvadászat, az álcázott tartalom és a fékevesztett módon gerjesztett tartalommarketing korai időszakának. A Facebookon és társain nem szórólapozhat többé bárki, nincsenek illegálisan felállított hirdetőtáblák, és nem lesznek teherautón beparkolt óriásplakátok sem. A vállalatoktól és reklámügynökségektől egyre finomabb megoldásokat várnak el, és egyre inkább csak a fizetett ügyfélkapcsolatok fognak majd működni.
Birtoklás helyett vásárolható csatornák
A cégek számára a közösségi média birtokolt csatornából szép lassan vásárolható csatornává vált. Hiába építettek fel a vállalatok éveken át tartó kommunikációval masszív követői bázisokat, azt ma már nem tudják teljes körűen elérni, legfeljebb célzó eszközként használni a hirdetéseikhez. Ez jogos frusztrációt szült a cégek körében, amelyek ma már inkább a saját ügyfélmenedzsment-rendszerek felépítésére koncentrálnak. A vállalatok a közösségi médiát egyre inkább csak arra használják, hogy az ügyfeleket betereljék saját, hagyományosabb, egyre inkább automatizált rendszereikbe (például e-mail marketing). A fizetségért cserébe viszont a Facebook és társai szofisztikáltabb hirdetési rendszereket kínálnak, tartalmakra helyezhető vásárlási hirdetéseket és hasonló finomságokat, amelyek erősítik a tartalomba ágyazott termékértékesítés hatékonyságát. A közeljövő vásárlási élménye valahogy így néz ki: egyik ismerősünk vagy általunk követett híresség megoszt az Instagramon, a YouTube-on vagy a Facebookon egy vonzó tartalmat. Ebből finoman beillesztett, fizetett termékajánlat révén eljutunk a cég ügyfélkezelő rendszerébe, ahonnan folyamatosan kapjuk majd a legkülönfélébb csatornákon keresztül az ajánlókat és vásárlási emlékeztetőket.
Lokális és személyes tartalmak
A közösségi média szabályozása miatt kiszoruló tartalmak helyére a globális helyett a lokális és a személyes tartalmak nyomulnak be – fontos egyének, helyek és események váltják a híreket illetve a híreknek kinéző tartalmakat. Jó példa erre a LinkedIn, ahol az algoritmus minden hivatkozást, kifelé mutató linket büntet, és egyre inkább az egyéni vélemények és perspektívák dominálják a platformot. Magyarországon a korábbi NNG-vezető Balogh Péter által vízre bocsátott #Startupcoelho mutatta meg, hogy az üzleti közösségi plaformon is a személyesség, a saját gondolat dominál. Mivel a befolyásolhatóság az utóbbi években tönkretette a közösségi média platformjainak hitelességét, a jövőben a tartalmi szűrés még erősebb lesz. Csökken a sokak által értékelt és megosztott témák elérhetősége, és egyre inkább az ismerőseink által gyártott tartalmakat fogjuk kapni, no meg némi hiteles forrásból származó hírt.
Erősödő influencerek és mikroinfluencerek
A cégek marketingeszköztárában tovább erősödik az influencermarketing szerepe, amely során a vállalatok az üzeneteiket online hírességek közvetítésével juttatják el célcsoportjukhoz. A valódi ügyfélbázist építő és azokat folyamatosan tartalommal ellátó, profi szint felé közelítő digitális hírességek mára már minden korosztályba, szegmensbe beépültek, és igény esetén professzionális üzleti ajánlatot tesznek le a cégek és a reklámügynökségek asztalára. A személyes tartalmak térnyerése miatt erősödik a mikroinfluencerek szerepe is. Ők többnyire olyan, a cégek ügyfélbázisába tartozó egyszeri végfelhasználók, akik saját tartalmaik mellett a kiválasztott cégekkel kapcsolatos híreket is terjesztik, de sokkal inkább saját élményekbe burkolva, mint tartalmat megosztó ügynökökként – növelve ezzel a kommunikáció hitelességét.
Egyre okosabb chatbotok
Az üzenetküldő chatbotok és a mögöttük futó mesterséges intelligencia közösségi oldali hasznosítása már évek óta terítéken van, de egyelőre nem történt meg a nagy áttörés. Kiderült, hogy a Messengeren nehéz valódi ügyfélkapcsolatot kialakítani, az emberi kommunikációhoz szokott felhasználókat pedig nem olyan könnyű megvezetni. De most már hamarosan tényleg beérik ez a gyümölcs is. A mesterséges intelligenciával hajtott, értelmes válaszok generálására képes rendszerek folyamatosan fejlődnek, és a közeljövőben egyre több ilyen rendszerrel fogunk beszélgetni úgy, hogy észre sem vesszük az emberi közreműködés hiányát. A cégek barátságosabbá, közlékenyebbé és gyorsabbá válhatnak tőle, költségeik csökkennek, a felhasználók pedig az egyre személyesebb ügyfélkapcsolat élményét kapják az egyre okosabb botoktól.
Videók, élő közvetítések
A közösségi platformokon tovább erősödik a videó, és ezen belül az élő közvetítések szerepe. A Facebookon egyre többször futunk majd bele hazai Live Stream-anyagokba, és erősödik az elvárás a professzionális közvetítés irányába is. A közelmúltban az űrbe küldött Tesla autó kötötte le a közönség figyelmét egy-két órára; ezt egy darabig nehéz lesz überelni, de az elvárások gyorsan nőnek. Az Instagramon is a termékpromóciókkal összekapcsolt, élő történetek erősödnek majd. A Pinterestről ismert e-commerce funkció várhatóan átalakítja majd ennek a platformnak a működését is, és a natív, élő tartalomban egyre többször látunk majd kattintható, megvásárolható termékeket és szolgáltatásokat. A videomegosztás nagy öregje, a YouTube szintén növelni fogja az élő közvetítések arányát, és – a Google és az általa promótált VR-szemüvegek hatása miatt – erősödni fog a 360 videók aránya is. És persze egyre nagyobb arányban látunk majd mindenféle egyedi célcsoportra célzott játéktartalmakat és „hogyan csináljuk” videókat.
Egyéni és céges felelősségek
A figyelemért folytatott harcban elvesző igazság keveseket bánt, de évente néhányszor – esetenként teljesen váratlanul – bekapcsol az online társadalom morális felelősségérzete, és kemény büntetést ró ki a figyelemhajszában határokat eltévesztő tartalomgyártókra. Jó példa erre a neves videoblogger, Logan Paul esete, aki januárban lencsevégre kapott egy öngyilkost egy japán erdőben, és mindezt modortalanul közvetítve feltette az internetre. Válaszként a szokásos támadáscunami indult meg, ami – amellett, hogy némi önkontrollt erőszakolt a tartalomgyártókra – a problémákat boncolgató társadalmi párbeszédet is erősítette.
Dobó Mátyás cikke eredetileg a HVG Extra Business 2018/1-es számában jelent meg. Ön is percenként nézegeti az e-mailjeit? A lájkok, tweetek és Instagram-posztok bűvöletében él? Ha igen, jó eséllyel ön is „viselkedési függő”. Ellenállhatatlancímű könyvében Adam Alter a viselkedési szenvedélybetegségek szakértő elemzését adja, valamint ötleteket ad arra, hogyan szabhatunk gátat a folyamatnak, és vehetjük kézbe ismét az irányítást. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.
A fejlett világ lakóinak fele függő valamitől, és ez a valami a legtöbb esetben egy viselkedésforma. Mérnökök hadai dolgoznak azon, hogy az emberi természet sajátosságait kihasználva addiktív felhasználói élményeket tervezzenek. Adam Alter pszichológiaprofesszor gondolatai a függőség jövőjéről.