Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"47fe0803-282a-45d8-b233-7225fa675fa1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elektromos autókat gyártó kínai Zeekr gyárában tesztelték le a UBTech saját fejlesztésű humanoid robotját, a Walker S1-et, ami a jelek szerint ügyesen tud összedolgozni más robottársával.","shortLead":"Az elektromos autókat gyártó kínai Zeekr gyárában tesztelték le a UBTech saját fejlesztésű humanoid robotját, a Walker...","id":"20250507_ubtech-humanoid-robot-autogyar-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47fe0803-282a-45d8-b233-7225fa675fa1.jpg","index":0,"item":"f0da03d8-4b9d-41a8-9b3f-fa42427ac4fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_ubtech-humanoid-robot-autogyar-video","timestamp":"2025. május. 07. 14:03","title":"Csapatban dolgoznak a humanoid robotok egy kínai autógyárban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f73dc4f-113c-41ce-9e73-7e6929de4728","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Azok számára is láthatóvá vált, hogy Orbánnak csak a hatalom megtartása számít, akik eddig félrenéztek – mondja Majtényi László, jogtudós, korábbi ombudsman.","shortLead":"Azok számára is láthatóvá vált, hogy Orbánnak csak a hatalom megtartása számít, akik eddig félrenéztek – mondja...","id":"20250507_hvg-Majtenyi-Laszlo-Foszlik-a-paravan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f73dc4f-113c-41ce-9e73-7e6929de4728.jpg","index":0,"item":"abab9905-02c7-4115-9652-88dcee265c81","keywords":null,"link":"/360/20250507_hvg-Majtenyi-Laszlo-Foszlik-a-paravan","timestamp":"2025. május. 07. 06:45","title":"Majtényi László: „Foszlik a paraván, látszik a rendszer züllöttsége”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Kettévált a hitelpiac az Erste első negyedéves számai szerint: a lakossági hitelezés jelentősen nőtt az első három hónapban, a vállalatok azonban egyelőre nem tartják a lépést. A lakossági érdeklődés viszont nemcsak a kölcsönök, hanem a megtakarítások iránt is jelentősen nőtt.","shortLead":"Kettévált a hitelpiac az Erste első negyedéves számai szerint: a lakossági hitelezés jelentősen nőtt az első három...","id":"20250507_erste-bank-hitel-inflacio-jelasity-radovan-harmati-laszlo-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d.jpg","index":0,"item":"3ef93b84-c00b-4d17-adf8-0b5116014333","keywords":null,"link":"/kkv/20250507_erste-bank-hitel-inflacio-jelasity-radovan-harmati-laszlo-novekedes","timestamp":"2025. május. 07. 14:34","title":"Erste: A lakossági hitelezés és a befektetési kedv is kilőtt az év elején","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43912afc-5a41-4e4b-b15d-7b9968f99a0e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Smashy nevű almárkájukat tavaly vásárolták meg, és kezdettől fogva a külföldi terjeszkedés alapjává akarták tenni.","shortLead":"A Smashy nevű almárkájukat tavaly vásárolták meg, és kezdettől fogva a külföldi terjeszkedés alapjává akarták tenni.","id":"20250508_Megnyitott-a-Simons-Burger-etterme-New-Yorkban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43912afc-5a41-4e4b-b15d-7b9968f99a0e.jpg","index":0,"item":"c8a1b3c3-dd20-4f09-a413-3d2f3fdf1fce","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_Megnyitott-a-Simons-Burger-etterme-New-Yorkban","timestamp":"2025. május. 08. 14:34","title":"Megnyitott a Simon’s Burger étterme New Yorkban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5c3055-5f5f-4622-a75f-21d93a9e66ee","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az énekes tanácsadóként dolgozott a kormánypárti csatornánál, és mint elmondta, a megbízatása a TV2-től távozó Pavel Stanchev vezérigazgatóhoz kötődött.","shortLead":"Az énekes tanácsadóként dolgozott a kormánypárti csatornánál, és mint elmondta, a megbízatása a TV2-től távozó Pavel...","id":"20250507_Vastag-Csaba-sem-dolgozik-mar-a-TV2-nel-ahonnan-tavozott-a-vezerigazgato-pavel-stanchev-megasztar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5c3055-5f5f-4622-a75f-21d93a9e66ee.jpg","index":0,"item":"3318b4c1-a606-4aab-b871-ca53d360490e","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Vastag-Csaba-sem-dolgozik-mar-a-TV2-nel-ahonnan-tavozott-a-vezerigazgato-pavel-stanchev-megasztar","timestamp":"2025. május. 07. 10:11","title":"Vastag Csaba sem dolgozik már a TV2-nél, ahonnan távozott a vezérigazgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"780e1147-0cf4-4bd6-8c28-d190b80524a5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Tompos Márton szerint önhatalmúlag vitte a nyilvánosság elé a kérdést, hogy induljanak-e 2026-ban.","shortLead":"Tompos Márton szerint önhatalmúlag vitte a nyilvánosság elé a kérdést, hogy induljanak-e 2026-ban.","id":"20250507_tompos-marton-fekete-gyor-andras-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/780e1147-0cf4-4bd6-8c28-d190b80524a5.jpg","index":0,"item":"99c00fad-ae76-4bdd-a58f-d8e2cc49bcab","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_tompos-marton-fekete-gyor-andras-valasztas","timestamp":"2025. május. 07. 16:05","title":"Tompos Márton: Lájkokra váltotta Fekete-Győr András azt a dilemmát, hogy induljanak-e a választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f1b5917-729d-425d-9485-6b83dab42665","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan eltűnhet az Energy Star-jelölés az elektronikai eszközök dobozairól, mely segített az energiatakarékos termékek választásában.","shortLead":"Hamarosan eltűnhet az Energy Star-jelölés az elektronikai eszközök dobozairól, mely segített az energiatakarékos...","id":"20250507_energy-star-program-tanusitvany-felszamolas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f1b5917-729d-425d-9485-6b83dab42665.jpg","index":0,"item":"54a698ac-a3c6-4abf-b440-d5161104e8a1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_energy-star-program-tanusitvany-felszamolas-donald-trump","timestamp":"2025. május. 07. 17:03","title":"500 milliárd dollárt spóroltak vele az emberek, Donald Trump most felszámolhatja a programot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","shortLead":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","id":"20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c.jpg","index":0,"item":"68bcce3d-b90f-45a2-9229-b11ea1cfc15f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","timestamp":"2025. május. 08. 09:04","title":"Beröffent a német export, rég nem látott teljesítményt mutatott márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Túlhasználat, indokolatlan és ártó tartalmak, politikai befolyásolás – többek között ezek a negatív fejlemények uralták a közösségi médiáról folyó diskurzust a közelmúltban. A platformok kissé vonakodva, de végül reagáltak, és a vadnyugatot idéző terepet mostanában egyre inkább szabályozott külváros képe váltja fel.
A vadnyugati idők vége
Ha az utóbbi másfél évet nézzük, a közösségi média többnyire a kiábrándultság, az álhírterjesztés, valamint a politikai befolyásolásban játszott szerepe miatt kapott kiemelt figyelmet. A nemzetállamok kibertérben folytatott, újfajta hidegháborús technikái, a kellemetlen viselkedési függőségek erősödése, valamint a fiatalabb generációra gyakorolt negatív hatások miatt a Facebook egyre nagyobb nyomás alá került. A megtévesztő üzenetek és címek bebizonyították, hogy a figyelemért folytatott harcban az igazság gyakran elvérzik. A Facebook egy ideig próbált elhajolni az ezzel járó felelősség elől, majd – engedve a társadalmi nyomásnak – a változtatás mellett döntött. Ennek részeként kiemelte a korai marketinglehetőségek nagy hányadát a cégek eszköztárából, véget vetve a lájkvadászat, az álcázott tartalom és a fékevesztett módon gerjesztett tartalommarketing korai időszakának. A Facebookon és társain nem szórólapozhat többé bárki, nincsenek illegálisan felállított hirdetőtáblák, és nem lesznek teherautón beparkolt óriásplakátok sem. A vállalatoktól és reklámügynökségektől egyre finomabb megoldásokat várnak el, és egyre inkább csak a fizetett ügyfélkapcsolatok fognak majd működni.
Birtoklás helyett vásárolható csatornák
A cégek számára a közösségi média birtokolt csatornából szép lassan vásárolható csatornává vált. Hiába építettek fel a vállalatok éveken át tartó kommunikációval masszív követői bázisokat, azt ma már nem tudják teljes körűen elérni, legfeljebb célzó eszközként használni a hirdetéseikhez. Ez jogos frusztrációt szült a cégek körében, amelyek ma már inkább a saját ügyfélmenedzsment-rendszerek felépítésére koncentrálnak. A vállalatok a közösségi médiát egyre inkább csak arra használják, hogy az ügyfeleket betereljék saját, hagyományosabb, egyre inkább automatizált rendszereikbe (például e-mail marketing). A fizetségért cserébe viszont a Facebook és társai szofisztikáltabb hirdetési rendszereket kínálnak, tartalmakra helyezhető vásárlási hirdetéseket és hasonló finomságokat, amelyek erősítik a tartalomba ágyazott termékértékesítés hatékonyságát. A közeljövő vásárlási élménye valahogy így néz ki: egyik ismerősünk vagy általunk követett híresség megoszt az Instagramon, a YouTube-on vagy a Facebookon egy vonzó tartalmat. Ebből finoman beillesztett, fizetett termékajánlat révén eljutunk a cég ügyfélkezelő rendszerébe, ahonnan folyamatosan kapjuk majd a legkülönfélébb csatornákon keresztül az ajánlókat és vásárlási emlékeztetőket.
Lokális és személyes tartalmak
A közösségi média szabályozása miatt kiszoruló tartalmak helyére a globális helyett a lokális és a személyes tartalmak nyomulnak be – fontos egyének, helyek és események váltják a híreket illetve a híreknek kinéző tartalmakat. Jó példa erre a LinkedIn, ahol az algoritmus minden hivatkozást, kifelé mutató linket büntet, és egyre inkább az egyéni vélemények és perspektívák dominálják a platformot. Magyarországon a korábbi NNG-vezető Balogh Péter által vízre bocsátott #Startupcoelho mutatta meg, hogy az üzleti közösségi plaformon is a személyesség, a saját gondolat dominál. Mivel a befolyásolhatóság az utóbbi években tönkretette a közösségi média platformjainak hitelességét, a jövőben a tartalmi szűrés még erősebb lesz. Csökken a sokak által értékelt és megosztott témák elérhetősége, és egyre inkább az ismerőseink által gyártott tartalmakat fogjuk kapni, no meg némi hiteles forrásból származó hírt.
Erősödő influencerek és mikroinfluencerek
A cégek marketingeszköztárában tovább erősödik az influencermarketing szerepe, amely során a vállalatok az üzeneteiket online hírességek közvetítésével juttatják el célcsoportjukhoz. A valódi ügyfélbázist építő és azokat folyamatosan tartalommal ellátó, profi szint felé közelítő digitális hírességek mára már minden korosztályba, szegmensbe beépültek, és igény esetén professzionális üzleti ajánlatot tesznek le a cégek és a reklámügynökségek asztalára. A személyes tartalmak térnyerése miatt erősödik a mikroinfluencerek szerepe is. Ők többnyire olyan, a cégek ügyfélbázisába tartozó egyszeri végfelhasználók, akik saját tartalmaik mellett a kiválasztott cégekkel kapcsolatos híreket is terjesztik, de sokkal inkább saját élményekbe burkolva, mint tartalmat megosztó ügynökökként – növelve ezzel a kommunikáció hitelességét.
Egyre okosabb chatbotok
Az üzenetküldő chatbotok és a mögöttük futó mesterséges intelligencia közösségi oldali hasznosítása már évek óta terítéken van, de egyelőre nem történt meg a nagy áttörés. Kiderült, hogy a Messengeren nehéz valódi ügyfélkapcsolatot kialakítani, az emberi kommunikációhoz szokott felhasználókat pedig nem olyan könnyű megvezetni. De most már hamarosan tényleg beérik ez a gyümölcs is. A mesterséges intelligenciával hajtott, értelmes válaszok generálására képes rendszerek folyamatosan fejlődnek, és a közeljövőben egyre több ilyen rendszerrel fogunk beszélgetni úgy, hogy észre sem vesszük az emberi közreműködés hiányát. A cégek barátságosabbá, közlékenyebbé és gyorsabbá válhatnak tőle, költségeik csökkennek, a felhasználók pedig az egyre személyesebb ügyfélkapcsolat élményét kapják az egyre okosabb botoktól.
Videók, élő közvetítések
A közösségi platformokon tovább erősödik a videó, és ezen belül az élő közvetítések szerepe. A Facebookon egyre többször futunk majd bele hazai Live Stream-anyagokba, és erősödik az elvárás a professzionális közvetítés irányába is. A közelmúltban az űrbe küldött Tesla autó kötötte le a közönség figyelmét egy-két órára; ezt egy darabig nehéz lesz überelni, de az elvárások gyorsan nőnek. Az Instagramon is a termékpromóciókkal összekapcsolt, élő történetek erősödnek majd. A Pinterestről ismert e-commerce funkció várhatóan átalakítja majd ennek a platformnak a működését is, és a natív, élő tartalomban egyre többször látunk majd kattintható, megvásárolható termékeket és szolgáltatásokat. A videomegosztás nagy öregje, a YouTube szintén növelni fogja az élő közvetítések arányát, és – a Google és az általa promótált VR-szemüvegek hatása miatt – erősödni fog a 360 videók aránya is. És persze egyre nagyobb arányban látunk majd mindenféle egyedi célcsoportra célzott játéktartalmakat és „hogyan csináljuk” videókat.
Egyéni és céges felelősségek
A figyelemért folytatott harcban elvesző igazság keveseket bánt, de évente néhányszor – esetenként teljesen váratlanul – bekapcsol az online társadalom morális felelősségérzete, és kemény büntetést ró ki a figyelemhajszában határokat eltévesztő tartalomgyártókra. Jó példa erre a neves videoblogger, Logan Paul esete, aki januárban lencsevégre kapott egy öngyilkost egy japán erdőben, és mindezt modortalanul közvetítve feltette az internetre. Válaszként a szokásos támadáscunami indult meg, ami – amellett, hogy némi önkontrollt erőszakolt a tartalomgyártókra – a problémákat boncolgató társadalmi párbeszédet is erősítette.
Dobó Mátyás cikke eredetileg a HVG Extra Business 2018/1-es számában jelent meg. Ön is percenként nézegeti az e-mailjeit? A lájkok, tweetek és Instagram-posztok bűvöletében él? Ha igen, jó eséllyel ön is „viselkedési függő”. Ellenállhatatlancímű könyvében Adam Alter a viselkedési szenvedélybetegségek szakértő elemzését adja, valamint ötleteket ad arra, hogyan szabhatunk gátat a folyamatnak, és vehetjük kézbe ismét az irányítást. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.
A fejlett világ lakóinak fele függő valamitől, és ez a valami a legtöbb esetben egy viselkedésforma. Mérnökök hadai dolgoznak azon, hogy az emberi természet sajátosságait kihasználva addiktív felhasználói élményeket tervezzenek. Adam Alter pszichológiaprofesszor gondolatai a függőség jövőjéről.