Ki hogyan készül a válságra: megoldási javaslatok
Az alábbiakban említett hálózatok megoldásainak, ötleteinek jelentős része franchise-specifikus. Ám számos válasz követendő példa lehet az egyéni vállalkozóknak, a kkv-szektor szereplőinek. Cikksorozatunkban a magyar piacon jelen lévő franchise-hálózatok válságmegoldásait mutatjuk be. Elsőként a 5áSec, az Open House és a High-Care válságkezelő csomagját vizsgáljuk.
A hazai és nemzetközi gyorstisztító piac meghatározó szereplője a 25 országban több mint 1700 egységgel jelen levő 5áSec. A hálózatnál még csak az első lépéseket tették meg a gazdasági és pénzügyi krízis okozta nehézségek kezelésére. A magyarországi hálózat is tesz lépéseket a kiadások csökkentésére. A magas euróárfolyam következtében jelentősen megdrágult importot próbálja hazai beszerzéssel kiváltani. Sokszor nehézséget okoz a megfelelő magyar termék felkutatása, de kedvező esetben átmenetileg, esetleg tartósan kiváltható az import. A másik fontos terület az energiatakarékosság.
A vevők megtartása érdekében új szolgáltatások bevezetését tervezik, elemzik a termékmixet és ehhez igazítottan célzott akciókkal teszik vonzóbbá ajánlataikat. A válság ellenére a korábbi évekhez hasonlóan két-három új egység nyitását tervezi 2009-ben a magyarországi 5áSec központ, de az új üzletnyitások nagyban függnek az ingatlanprojektek megvalósulásától. A tisztítók nagy energiafelhasználók, "újabb kW-ok keresése" mindig lejjebb faragja az egyébként tetemes energiaszámlát. A krízisben azonban nemcsak az energia, hanem az emberi erőforrás racionalizálása is fontos, ez a hálózat következő lépése, amelyet követendő példának is tart. Ma már nyilvánvaló tény, hogy a világon végigsöprő negatív gazdasági folyamatok nem „gömbvillám jellegűek” voltak. Másik fontos terület az energiatakarékosság.
Az ingatlanos cégeknek stratégiájuk részévé kell tenniük, hogy a változó piaci környezetben tevékenykedjenek. Az Openhouse emiatt dolgozott ki kétirányú stratégiát 2009-ben. A cég terjeszkedésének motorjai eddig azok a vállalkozók voltak, akik teljesen újként léptek be a franchise-hálózatba, hiszen számukra hosszú távú biztos bevételi forrást, állást és egzisztenciát jelentett a csatlakozás. A válság kirobbanása óta viszont átalakult a csatlakozási feltételek iránt érdeklődők köre. Most inkább olyan cégek képviselői jelentkeztek, akik már régebb óta kapcsolatba kerültek az ingatlan vagy hitelpiaccal, de mára tisztán látják, hogy túlélésük legjobb módja a csatlakozás. Rájöttek, hogy professzionális képzések, back office rendszer, egységes stratégia, több ezres adatbázis, valamint jobban érvényesíthető ingatlanközvetítői és hiteljutalékok nélkül nagyon nehéz lesz a továbblépés illetve túlélés.
Minden egyes vállalkozó elképzelése, hogy nagy bevételek mellett alacsony költségekkel tudjon működni. 2009 az internet éve az Openhouse rendszerben. A forgalomarányosan 10 százalékra rúgó marketingköltséget az internet adta lehetőségek kihasználásával 5-6 százalékra tudják csökkenteni, forgalomélénkítés mellett. A közös beszerzések segítségével az egyéb működési költségeket 10 százalékkal képesek redukálni.
A High-Care 17 éve van jelen Magyarország kozmetikai piacán, ma már 30 egységével. A hálózat válsággal szemben követett stratégiája nem a visszavonulásra, hanem a nadrágszíjpolitikára épít: újdonságok, új szolgáltatások bevezetésével kívánják a krízis hatásait enyhíteni. Az új szolgáltatásokhoz új gépekre, berendezésekre van szükség. A gépek beszerzésének finanszírozásában a német központ saját forrású hitelekkel támogatja a franchise-átvevőket. A magyar franchise-központ állandó pályázatfigyelést folytat. Értesíti partnereit a pályázati lehetőségekről. Számos átvevő nyert el gépbeszerzésre kiírt pályázatot. Képzéssel, oktatással emelik a szolgáltatások színvonalát. A marketingköltségeket nem csökkentik. Gondot okoz a meggyengült forintárfolyam, hiszen a termékek teljes mértékben külföldről érkeznek. Az árfolyamesésnél még nagyobb problémát jelent azonban, hogy nem lehet kellő biztonsággal előre tervezni a kurzus változását.
Költségmegtakarítást már nagyon nehéz feladat ennél a hálózatnál, a pénzügyi fegyelem szigorítása viszont fontos módszer a válságkezelésben. A magyar hálózat tulajdonosai nem néznek kitörő optimizmussal a 2009-es évre, de bíznak abban, hogy a szolgáltatásaikat igénybe vevő réteg kevésbé érintett a válságban. A hálózat válsággal szemben követett stratégiája nem a visszavonulásra, és nem is a nadrágszíjpolitikára épít: újdonságok, új szolgáltatások bevezetésével kívánják a krízis hatásait enyhíteni.
http://franchiseportal.hu/
A vevők megtartása érdekében új szolgáltatások bevezetését tervezik, elemzik a termékmixet és ehhez igazítottan célzott akciókkal teszik vonzóbbá ajánlataikat. A válság ellenére a korábbi évekhez hasonlóan két-három új egység nyitását tervezi 2009-ben a magyarországi 5áSec központ, de az új üzletnyitások nagyban függnek az ingatlanprojektek megvalósulásától. A tisztítók nagy energiafelhasználók, "újabb kW-ok keresése" mindig lejjebb faragja az egyébként tetemes energiaszámlát. A krízisben azonban nemcsak az energia, hanem az emberi erőforrás racionalizálása is fontos, ez a hálózat következő lépése, amelyet követendő példának is tart. Ma már nyilvánvaló tény, hogy a világon végigsöprő negatív gazdasági folyamatok nem „gömbvillám jellegűek” voltak. Másik fontos terület az energiatakarékosság.
Az ingatlanos cégeknek stratégiájuk részévé kell tenniük, hogy a változó piaci környezetben tevékenykedjenek. Az Openhouse emiatt dolgozott ki kétirányú stratégiát 2009-ben. A cég terjeszkedésének motorjai eddig azok a vállalkozók voltak, akik teljesen újként léptek be a franchise-hálózatba, hiszen számukra hosszú távú biztos bevételi forrást, állást és egzisztenciát jelentett a csatlakozás. A válság kirobbanása óta viszont átalakult a csatlakozási feltételek iránt érdeklődők köre. Most inkább olyan cégek képviselői jelentkeztek, akik már régebb óta kapcsolatba kerültek az ingatlan vagy hitelpiaccal, de mára tisztán látják, hogy túlélésük legjobb módja a csatlakozás. Rájöttek, hogy professzionális képzések, back office rendszer, egységes stratégia, több ezres adatbázis, valamint jobban érvényesíthető ingatlanközvetítői és hiteljutalékok nélkül nagyon nehéz lesz a továbblépés illetve túlélés.
Minden egyes vállalkozó elképzelése, hogy nagy bevételek mellett alacsony költségekkel tudjon működni. 2009 az internet éve az Openhouse rendszerben. A forgalomarányosan 10 százalékra rúgó marketingköltséget az internet adta lehetőségek kihasználásával 5-6 százalékra tudják csökkenteni, forgalomélénkítés mellett. A közös beszerzések segítségével az egyéb működési költségeket 10 százalékkal képesek redukálni.
A High-Care 17 éve van jelen Magyarország kozmetikai piacán, ma már 30 egységével. A hálózat válsággal szemben követett stratégiája nem a visszavonulásra, hanem a nadrágszíjpolitikára épít: újdonságok, új szolgáltatások bevezetésével kívánják a krízis hatásait enyhíteni. Az új szolgáltatásokhoz új gépekre, berendezésekre van szükség. A gépek beszerzésének finanszírozásában a német központ saját forrású hitelekkel támogatja a franchise-átvevőket. A magyar franchise-központ állandó pályázatfigyelést folytat. Értesíti partnereit a pályázati lehetőségekről. Számos átvevő nyert el gépbeszerzésre kiírt pályázatot. Képzéssel, oktatással emelik a szolgáltatások színvonalát. A marketingköltségeket nem csökkentik. Gondot okoz a meggyengült forintárfolyam, hiszen a termékek teljes mértékben külföldről érkeznek. Az árfolyamesésnél még nagyobb problémát jelent azonban, hogy nem lehet kellő biztonsággal előre tervezni a kurzus változását.
Költségmegtakarítást már nagyon nehéz feladat ennél a hálózatnál, a pénzügyi fegyelem szigorítása viszont fontos módszer a válságkezelésben. A magyar hálózat tulajdonosai nem néznek kitörő optimizmussal a 2009-es évre, de bíznak abban, hogy a szolgáltatásaikat igénybe vevő réteg kevésbé érintett a válságban. A hálózat válsággal szemben követett stratégiája nem a visszavonulásra, és nem is a nadrágszíjpolitikára épít: újdonságok, új szolgáltatások bevezetésével kívánják a krízis hatásait enyhíteni.
http://franchiseportal.hu/