Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44712931-4d05-4f98-9af0-c16ca7932d95","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy barista elmulasztotta biztonságosan lezárni az egyik italt, ami a futár ölébe ömlött súlyos égési sérüléseket okozva. ","shortLead":"Egy barista elmulasztotta biztonságosan lezárni az egyik italt, ami a futár ölébe ömlött súlyos égési sérüléseket...","id":"20250316_50-millio-dollar-karteritest-kell-fizetnie-a-Starbucksnak-mert-forro-tea-omlott-egy-futarra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44712931-4d05-4f98-9af0-c16ca7932d95.jpg","index":0,"item":"c52166ba-ce60-4bf2-bb3a-84935c993fdc","keywords":null,"link":"/elet/20250316_50-millio-dollar-karteritest-kell-fizetnie-a-Starbucksnak-mert-forro-tea-omlott-egy-futarra","timestamp":"2025. március. 16. 10:33","title":"50 millió dollár kártérítést kell fizetnie a Starbucksnak, mert forró tea ömlött egy futárra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a815dbef-a2db-428c-a5d7-f11f788c9592","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 12 kérdésben nyugdíjas SZÉP-kártyáról, gyógyszerek nulla százalékos áfakulcsáról, egészségügyi forrásokról, a KATA visszaállításáról, egységes 9 százalékos áfakulcsról is kikéri az emberek véleményét.","shortLead":"A 12 kérdésben nyugdíjas SZÉP-kártyáról, gyógyszerek nulla százalékos áfakulcsáról, egészségügyi forrásokról, a KATA...","id":"20250315_Nemzet-Hangja-neven-nepszavazasi-kezdemenyezest-jelentett-be-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a815dbef-a2db-428c-a5d7-f11f788c9592.jpg","index":0,"item":"5bc1df89-812c-4350-bdd3-d6d82a4cafbc","keywords":null,"link":"/itthon/20250315_Nemzet-Hangja-neven-nepszavazasi-kezdemenyezest-jelentett-be-Magyar-Peter","timestamp":"2025. március. 15. 16:54","title":"Nemzet Hangja néven (nép)szavazási kezdeményezést jelentett be Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac3365b-bf41-4caa-a0a0-600423999749","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Teljesen új repülési mód alkalmazásával repülhetnek a jövő drónjai a Marson.","shortLead":"Teljesen új repülési mód alkalmazásával repülhetnek a jövő drónjai a Marson.","id":"20250316_horvat-csapkodo-szarnyu-dron-mars-kutatas-esa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac3365b-bf41-4caa-a0a0-600423999749.jpg","index":0,"item":"8d99eaa9-b679-4c52-83a2-aac90c55e847","keywords":null,"link":"/tudomany/20250316_horvat-csapkodo-szarnyu-dron-mars-kutatas-esa","timestamp":"2025. március. 16. 14:03","title":"Horvát fejlesztésű, csapkodó szárnyű drón forradalmasíthatja a Mars kutatását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A nemzeti zászló és címer napja egyike annak a tucatnyi ünnep- és emléknapnak, amit a NER talált ki vagy újított meg magának a polgári, majd a keresztény-konzervatív kurzus sajátos, jeles napjainak emléket állítva. Van napja a Nemzeti Összetartozásnak, az Aranybullának, a hősöknek, az üldözött kulákoknak, de egész emlékéve volt az Aranycsapatnak, a Szent Koronának és Petőfinek is.","shortLead":"A nemzeti zászló és címer napja egyike annak a tucatnyi ünnep- és emléknapnak, amit a NER talált ki vagy újított meg...","id":"20250316_nemzeti-zaszlonap-fidesz-imazsepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a.jpg","index":0,"item":"11001eb9-9e2a-4dac-a15c-542bd1c3d11a","keywords":null,"link":"/itthon/20250316_nemzeti-zaszlonap-fidesz-imazsepites","timestamp":"2025. március. 16. 11:02","title":"Ma van a nemzeti zászlónap, és ez csak egy a Fidesz által imázsépítésre használt emléknapok közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f13ce46-c447-4cc6-8d1d-1ce9142f6395","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a lehetőség, hogy lecsapjunk egy igen ritka és elképesztően gyors Aston Martin Valkyrie AMR Próra.","shortLead":"Itt a lehetőség, hogy lecsapjunk egy igen ritka és elképesztően gyors Aston Martin Valkyrie AMR Próra.","id":"20250316_kozutaktol-tavol-tartando-brutalis-aston-martin-valkyrie-amr-pro-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f13ce46-c447-4cc6-8d1d-1ce9142f6395.jpg","index":0,"item":"3a5d3c09-dcc7-479d-8eb7-ef481a8f1662","keywords":null,"link":"/cegauto/20250316_kozutaktol-tavol-tartando-brutalis-aston-martin-valkyrie-amr-pro-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. március. 16. 07:21","title":"Közutaktól távol tartandó brutális Aston Martin vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82a99247-69ec-4f7e-8603-521b6f062862","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Orbán Viktor a status quót és saját hatalmát védő harcot hirdetett dehumanizált állampolgárai ellen, Magyar Péter országépítésre hívta a nemzetet. Tessék választani. ","shortLead":"Orbán Viktor a status quót és saját hatalmát védő harcot hirdetett dehumanizált állampolgárai ellen, Magyar Péter...","id":"20250315_a-kereszteslovag-deliriuma-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82a99247-69ec-4f7e-8603-521b6f062862.jpg","index":0,"item":"df8065c9-f605-4baf-bb85-aac2a94a3327","keywords":null,"link":"/360/20250315_a-kereszteslovag-deliriuma-Orban-Viktor","timestamp":"2025. március. 15. 19:56","title":"Egy saját démonaival küzdő poloskairtó kereszteslovag lázálma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32387fcb-3b05-4776-b118-3e2a0914391b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mikrobák fontosak az ember egészsége szempontjából. A Nemzetközi Űrállomáson (ISS) számuk nagyon korlátozott, ami sebezhetőbbé teszi az űrhajósokat.","shortLead":"A mikrobák fontosak az ember egészsége szempontjából. A Nemzetközi Űrállomáson (ISS) számuk nagyon korlátozott, ami...","id":"20250316_nemzetkozi-urallomas-iss-mikrobak-bakteriumok-alacsony-szama-egeszseg-asztronautak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32387fcb-3b05-4776-b118-3e2a0914391b.jpg","index":0,"item":"2346aaf1-9dc8-4acb-aec0-f55bc58c527b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250316_nemzetkozi-urallomas-iss-mikrobak-bakteriumok-alacsony-szama-egeszseg-asztronautak","timestamp":"2025. március. 16. 10:03","title":"Nagyon kevés a mikroba a Nemzeti Űrállomáson, és ez igazából baj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"232b6639-dab6-44c6-91ef-c48b742120c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mind írták, egy másik nemzet fontos történelmi megemlékezésén történő részvétel és koszorúzás a tisztelet jele.","shortLead":"Mind írták, egy másik nemzet fontos történelmi megemlékezésén történő részvétel és koszorúzás a tisztelet jele.","id":"20250315_A-debreceni-onkormanyzat-szerint-szegyen-hogy-a-Momentum-kepviseloje-eltavolitotta-az-orosz-fokonzul-koszorujat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/232b6639-dab6-44c6-91ef-c48b742120c7.jpg","index":0,"item":"68c6150d-6ad3-4375-8308-19bff4febd5d","keywords":null,"link":"/itthon/20250315_A-debreceni-onkormanyzat-szerint-szegyen-hogy-a-Momentum-kepviseloje-eltavolitotta-az-orosz-fokonzul-koszorujat","timestamp":"2025. március. 15. 21:57","title":"A debreceni önkormányzat szerint sértő, hogy a Momentum képviselője eltávolította az orosz főkonzul koszorúját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tíz tévhit, avagy mivel nem jár az informatika kiszervezése?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az informatikai tevékenységek kiszervezésével kapcsolatos tévhitek kialakulásának fő forrása az információhiány, mivel azok a szervezetek, amelyek már ismerik a szolgáltatás kínálta lehetőségeket, szívesebben szervezik ki informatikai rendszerük üzemeltetését, hogy kizárólag alaptevékenységükre koncentrálhassanak.
Ez a folyamat még inkább felgyorsul, hiszen az informatikai tevékenység kiszervezése már rövid távon költségcsökkentést eredményez, ami a versenyképesség növekedéséhez vezet, írja a Navigator Informatika Zrt. közleményében. A cég éppen ezért gyűjtötte össze a leggyakoribb tévhiteket, amelyek cáfolatának megismerése nagymértékben hozzájárul az IT-outsourcing megértéséhez és a szolgáltatás által kínált előnyök felismeréséhez.
Az informatikai outsourcinggal kapcsolatos legelterjedtebb tévhitek és cáfolataik
1. tévhit: Az IT-outsourcing szolgáltatás bevezetése mindenképpen beruházással indul.
Egy korszerű informatikai rendszer akár változtatás nélkül is kiszervezhető. Előfordul, hogy a rendszer bevezetése során legalább 5 évig nincs szükség a gyorsan elavuló asztali PC-k rendszeres cseréjére és a szervereket is a szolgáltató biztosítja, ezért a szolgáltatás fél évtizedre befagyasztja az informatikai beruházási költségeket.
2. tévhit: Az IT-outsourcing szolgáltatás költsége magasabb, mint az insourcing.
Ezzel szemben az informatikai rendszer külső szolgáltató általi üzemeltetése olcsóbb, mint a saját munkatárssal, insourcing keretében végzett rendszerüzemeltetés. Egy 150 munkaállomással és 3 telephellyel rendelkező vállalat informatikai rendszerének üzemeltetése esetén például az IT-outsourcing szolgáltatás költségszintje 40 százalékkal alacsonyabb, mint az insourcing költsége. A költségmegtakarítást az IT-outsourcing szolgáltató szerződésben rögzített feltételek szerint garantálja.
3. tévhit: IT-outsourcing esetén a vállalat bizalmas adatai illetéktelen kezekbe kerülhetnek
Az IT-outsourcing esetén a vállalat bizalmas adatai nagyobb biztonságban vannak, mint egy belső rendszergazda kezelésében. A cégek általában nem rendelkeznek specifikus módszertannal, megfelelő szakemberekkel, valamint tanúsítványokkal az információbiztonsági rendszerek az üzemeltetésére. Ezzel szemben az informatikai rendszer külső üzemeltetője szerződésben garantálja a magasabb biztonsági szintet a vállalatot fenyegető külső és belső támadások ellen egyaránt.
4. tévhit: A külső szolgáltató reakcióideje hosszabb, mint a saját rendszergazdáé.
Az IT-outsourcing szolgáltató reakcióideje általában rövidebb, mint a saját rendszergazdáé. A saját munkatárs reakciója ezzel szemben a legritkább esetben azonnali. Mivel eseti hibabejelentés alapján dolgozik, a problémát és a megoldást nem rögzíti írásban, nem követhető, milyen prioritási rendszerben szolgálja ki a belső ügyfeleket.
5. tévhit: Az IT-outsourcing szolgáltatás bevezetésével a belső informatikus munkanélkülivé válik.
A szerződés megkötésekor az ügyfél kérhet foglalkoztatási garanciát azon alkalmazottak adott százalékára vagy egyes beosztásokra vonatkozóan, akiket átvesznek. A Navigator a munkajogi kérdéseket az outsourcing-szerződésektől függetlenül kezeli, és számos olyan ügyféllel rendelkezik, amelyeknek az informatikai személyzetét az erőforrás-kihelyezés során átvette. A korábbi informatikai alkalmazottak átlagosan 70 százalékát foglalkoztatja tovább, egy-két éves foglalkoztatási garanciát nyújtó szerződés keretében.
6. tévhit: Az informatikai rendszer kiszervezése a szoftverek lecserélését is jelenti.
Az informatikai rendszer kiszervezése nem jelenti minden esetben a szoftverek lecserélését, az IT-outsourcing szolgáltató ugyanis semmilyen szoftver használatát nem írja elő ügyfelei számára. Az azonban tény, hogy az IT-outsourcing üzleti előnyeit éppen akkor lehet leginkább kibontakoztatni, ha a megrendelő szoftverei a lehető legegységesebbek. Az ügyfelek eldönthetik, hogy az Egységes Informatikai Környezet (EIK) által elérhető megtakarítások indokolják-e a jelenleg használt szoftverek egy részének cseréjét, vagy up-, illetve downgrade-jét.
7. tévhit: Egy informatikai outsourcing szolgáltató az értékteremtő folyamatok ismeretének hiányában nem képes optimális rendszert javasolni.
A szolgáltató szakmai hozzáértésének köszönhetően képes ügyfelei számára optimális rendszert javasolni. A szerződés megkötését követően a szolgáltatást megrendelő vállalatnak meg kell határoznia, mi a legfontosabb működési területe, és milyen szolgáltatásokat igényel ennek a tevékenységnek a támogatására.
8. tévhit: Az IT-outsourcing a teljes informatikai rendszer kihelyezését jelenti.
Nem jelenti minden esetben a teljes informatikai rendszer kihelyezését. Az IT-outsourcing szerződés megkötésekor nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a szerződő felek közösen határozzák meg az elvárásokat – például a garantált üzemidőt és rendelkezésre állást –, illetve az SLA-kat (Service Level Agreement/ Szolgáltatási Szint Megállapodás). Az ügyfélnek a szolgáltató tanácsadói támogatásával kell meghatároznia, hogy mely tevékenységeit szervezi ki: például el kell döntenie, hogy a szoftverleltár kezelését, vagy a szerverek üzemeltetését rábízza-e a szolgáltatóra. A szolgáltatói tanácsadás azért előnyös az ügyfél számára, mert csak azokat a szolgáltatásokat kell igényelnie, amelyekre ténylegesen szüksége van.
9. tévhit: A total IT-outsourcing esetében a megrendelő elveszíti a kontrollt az informatikai rendszere felett.
Ha egy vállalat IT-outsourcing szolgáltatást vesz igénybe, lehetősége nyílik teljes körű, azaz Total IT-outsourcingra is, ahol az üzemeltetésen túl a teljes eszközparkot is bérelheti. A megrendelő kontrollja informatikai rendszere felett Total IT-outsourcing igénylése esetén is teljes körű. A cégek saját informatikusai általában nem ITIL módszertan szerint dolgoznak: nincsenek lefektetett folyamatok, nincs nyomon követhetőség, nincs megfelelő elszámoltathatóság. Ezzel szemben kiszervezés esetén az ITIL „szabvány” szerinti működés átláthatóvá és „mérhetővé” teszi az informatikát, így a költségek pontosan igazodnak az igényelt szolgáltatások mértékéhez.
10. tévhit: IT-outsourcing esetén nincs dedikált személyzet, mindig más látja el az üzemeltetési teendőket, ezért nagyobb a hiba lehetősége.
Ez valótlan, az IT-outsourcing esetén kisebb a hibák előfordulási lehetősége. Egy IT-outsourcing szolgáltatónál az üzemeltetési feladatokról, illetve azok ellátásáról folyamatos dokumentáció készül, a beérkező hibabejelentéseket pedig call centeren keresztül regisztrálják. Ha a kapcsolattartó szabadságra megy, egy másik szakember veszi át feladatait, ami a pontos dokumentálásnak köszönhetően egyszerűen és hibamentesen valósul meg. Ezzel ellentétben a saját rendszergazda eseti hibabejelentés alapján dolgozik, sem a problémát, sem megoldását nem rögzíti írásban, ha pedig szabadságra megy, vagy távozik a vállalattól, nehéz újra bekapcsolódni a munkafolyamatokba, ami általában a problémák feltorlódásához vezet.
„Az IT-outsourcing alapvetően üzleti döntés, ezért már a szerződés elkészítésekor nagy hangsúlyt kell fektetnünk a jövőben elvárt szolgáltatási szintek, illetve a szerződéses garanciák tisztázására, hiszen a szolgáltatás során szerzett rossz tapasztalatok nagymértékben erősíthetik a tévhitek kialakulását, azaz növelhetik a bizalmatlanságot az IT-outsourcinggal szemben” – mondta Juhász Lajos, a Navigator vezérigazgatója.
Az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottsága kedden egyhangúlag támogatta a paksi atomerőmű kibővítésének előkészítését, amelyhez a kormány előzetes parlamenti hozzájárulást kért.
A kis- és középvállalkozások (kkv) 82 százaléka nem vagy csak a tervezettnél kisebb informatikai (IT) beruházásra készül 2009-ben - állapítja meg az IDG lapkiadó és a D-Link megbízásából készített felmérés.
Jogerőssé vált a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2006. évi szeptemberi döntése a Paksi Atomerőmű Rt. első közbeszerzési eljárásáról, s ezzel a hivatal által a feltárt informatikai kartellekből már három jogerős.
A magyar uniós szavazati jog felfüggesztését szorgalmazza és a Pride betiltását célzó magyar törvény megtámadását helyezi kilátásba a RECLAIM nevű brüsszeli civil szervezet.