Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bíróságoktól a közjegyzőkhöz kerülhetnek a fizetési meghagyások, ami az ügyfelek számára az eddiginél gyorsabb, de esetenként drágább eljárást ígér. Az ellenzék mindebben az igazságügy „lopakodó privatizációját” látja. A HVG cikkét olvashatják.
Jó eséllyel számíthat ma bírósági felszólításra az, akiről például telefontársaság, víz- vagy gázmű, netán valamelyik parkolási cég azt állítja, hogy az adósa. A küldemény a jogászi szakzsargonban csak fmh-ként emlegetett fizetési meghagyás, felszólítás a lejárt követelés teljesítésére. Az évszázados jogintézmény eredetileg főként a vállalkozások egymás közti kapcsolatának rendezésére szolgált, a kötelezett által sem vitatott követelések megfizetésének gyors és egyszerű hatósági kikényszerítésére.
Ha a követelés vitatott, vagyis a „támadott” fél ellentmondással él, hagyományos bírósági perré alakul a jogvita, ha viszont ezt határidőn belül nem teszi meg, az fmh jogerőssé válik, és elvben már a végrehajtó látogatására is készülhet a kötelezett. Hatalmas ügyszámról van szó, a fizetési meghagyásos eljárásról szóló törvényjavaslatot előterjesztő Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) indokolása szerint évente 400 ezernél is több fmh kibocsátását kérik, de a parlamenti vitában már félmilliós ügyszámra is hivatkoztak.
© Horváth Szabolcs |
Az új szabályokkal mindenki jól járna – véli Gadó Gábor, az IRM szakállamtitkára. Szerinte a bíróságok zöme örömmel megszabadul az fmh terhétől, így az eddig ezzel foglalkozók is az érdemi perekre koncentrálhatnak, az ügyfelek az eljárás gyorsítását fogják érezni, a közjegyzők pedig biztos piachoz jutnak. A parlamenti vitában a szocialisták mellett ezt az álláspontot képviselik a liberálisok is, Hankó-Faragó Miklós még saját, bírósági fogalmazói tapasztalatait is felidézte, mondván: „a panasznapon gyártottuk a fizetési meghagyásokat, ha szabad mondani, kilószámra”. Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban is szinte „csont nélkül” ment át a javaslat, a munkáltatói és a munkavállalói oldal egyaránt elfogadta.
Ellenérzéseket, méghozzá nem is kicsit, a parlamenti ellenzék jogászai, valamint a bírói hatalom önkormányzati testületének, az Országos Igazságszolgáltatási Tanácsnak (OIT) a tagjai közt keltett a feladat és vele a biztos bevétel átcsoportosítása a közjegyzőkhöz. Az OIT-ban csak relatív többséget kapott a koncepció, a parlamentben pedig, miközben a gazdasági bizottság egyhangúlag támogatta a javaslat általános vitára bocsátását, az alkotmányügyiben csak az SZDSZ támogatásával csusszant át 15:14-es szavazataránnyal. A fő kifogás az volt, hogy az IRM hivatalos számait használva legalább évi 1,6 milliárd, de a fideszes Vitányi István kalkulációja szerint akár 2-2,5 milliárd forintos biztos díjbevétel kerül át az állami költségvetésből a nótáriusokhoz. A szocialista Szép Béla szerint viszont a büdzsé szaldója kedvező, hiszen a bírói szervezet 3 milliárdos költségű tehertől szabadul meg, ám végső érvként az ellenzék az igazságszolgáltatás „lopakodó privatizációjának” minősítette a lépést.
A piaci versenynek teljes mértékben kitett ügyvédek körében van némi szakmai irigység a hatósági jogkörökkel felruházott közjegyzők iránt, akiknek ráadásul törvény is korlátozza a létszámát, a jelenlegi limit 314 fő. Tény, hogy főként az elektronikus ügyintézéshez szükséges jelentős beruházásokat saját zsebből kell állniuk a közjegyzőknek, s valamelyest ez is tehermentesíti a bírósági büdzsét, de a várható megtérülés a gazdasági életben álomszépnek számít: legfeljebb 2-3 év.
A „saláta”-javaslat nemcsak az fmh, hanem a polgári eljárások költségeiről is szól. Az fmh jelenlegi minimális illetéke, ami a közjegyzőknél már alapdíj névre hallgatna, 3 ezer forintról 5 ezerre emelkedne, az elsőfokú polgári eljárásban fizetendő legkisebb összeg 7 ezerről 10 ezerre nőne. Elveszíthetik viszont eddigi kivételezett helyzetüket a parkolási társaságok azzal, hogy megszűnne illetékmentességük az fmh-s eljárásokban. Ha pedig a megtámadott ellentmondása miatt perré alakul a jogvita, a törvényjavaslat kizárná, hogy az a legnagyobb munkateherrel küszködő törvényszékekre, a Budai Központi Kerületi, a Fővárosi vagy a Pest Megyei Bíróságra kerüljön. Főként a közszolgáltató cégek ügyfelei számára lehet jó hír, hogy kérhetik a tárgyalást a saját lakóhelyükhöz közeli bíróságon is.
FAHIDI GERGELY
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Egy kiadós gombamérgezéssel indul François Ozon új filmje, a Ha megérkezik az ősz. A termékeny francia filmrendezővel az öregkori ráncok szépségéről, az Elemi ösztön nem múló vonzerejéről, egy szexi nagymamáról, egy pusztító családi vacsoráról és Nicole Kidman plasztikai beavatkozásairól is beszélgettünk.
Vasárnap hajnalban megvolt az eszkaláció, két nappal később a kapituláció is – nem így képzelnénk két atomhatalom háborúját. Irán megrogyott, de ennek a háborúnak valójában aligha van vége.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Ez azért furcsa, mert másfél éve még ő kérte ezt. A magyar miniszteri biztos jelezte, hogy szó sem lehet a tárgyalások felfüggesztéséről.
Alapesetben a harcsa félénk állat, azonban ha a fészkét védi vagy fenyegetve érzi magát, támadásba lendül.
Az Átlátszó által indított per tárgyalására mást küldött maga helyett a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.