Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a64fa5dd-3555-4318-873d-e41f53b3440f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy szabadalmi kérelem részletei alapján renderelték azt a képet, ami megmutatja, milyen lehet a Samsung következő nagy dobása, a feltekerhető kijelzős telefon.","shortLead":"Egy szabadalmi kérelem részletei alapján renderelték azt a képet, ami megmutatja, milyen lehet a Samsung következő nagy...","id":"20250427_renderelt-kep-samsung-feltekerheto-kijelzos-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a64fa5dd-3555-4318-873d-e41f53b3440f.jpg","index":0,"item":"21e6168c-e41d-441c-b886-347598b85f22","keywords":null,"link":"/tudomany/20250427_renderelt-kep-samsung-feltekerheto-kijelzos-telefon","timestamp":"2025. április. 27. 16:03","title":"Ilyen lehet a Samsung tekerhető kijelzős telefonja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e3f070f-a2d6-47a4-bf67-b60e3d4a9763","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Odaszúrt a köztelevíziónak is, amely „gyakorlatilag teljesen elfelejtette Hofi Gézát, aki egykoron milliókat ültetett le a képernyők elé”.","shortLead":"Odaszúrt a köztelevíziónak is, amely „gyakorlatilag teljesen elfelejtette Hofi Gézát, aki egykoron milliókat ültetett...","id":"20250426_Hofi-ozvegye-Amig-elek-soha-nem-beszelek-mult-idoben-Gezarol-hiszen-itt-van-velem-es-bennem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e3f070f-a2d6-47a4-bf67-b60e3d4a9763.jpg","index":0,"item":"9c718808-5aa6-4016-bb8e-d22989dafe93","keywords":null,"link":"/elet/20250426_Hofi-ozvegye-Amig-elek-soha-nem-beszelek-mult-idoben-Gezarol-hiszen-itt-van-velem-es-bennem","timestamp":"2025. április. 26. 21:52","title":"Hofi özvegye: Amíg élek, soha nem beszélek múlt időben Gézáról, hiszen itt van velem és bennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c6e6e8a-04ce-4dea-9ebd-d781161f8cec","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Pedig a magyar csapat története során először zárta a csoportkört az első két hely valamelyikén.","shortLead":"Pedig a magyar csapat története során először zárta a csoportkört az első két hely valamelyikén.","id":"20250426_Dramai-korulmenyek-kozott-maradt-le-a-Fradi-noi-kezicsapata-a-Bajnokok-Ligaja-negyes-dontojerol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c6e6e8a-04ce-4dea-9ebd-d781161f8cec.jpg","index":0,"item":"c7325da2-03f5-424f-86bd-854cf7f272e5","keywords":null,"link":"/sport/20250426_Dramai-korulmenyek-kozott-maradt-le-a-Fradi-noi-kezicsapata-a-Bajnokok-Ligaja-negyes-dontojerol","timestamp":"2025. április. 26. 19:21","title":"Drámai körülmények között maradt le a Fradi női kézicsapata a Bajnokok Ligája négyes döntőjéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52bbc1df-07a1-4fdc-bf7f-d8639c178c4c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Jokerszám sorsolásán két telitalálat is született.","shortLead":"A Jokerszám sorsolásán két telitalálat is született.","id":"20250426_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ket-ember-most-nagyon-orulhet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52bbc1df-07a1-4fdc-bf7f-d8639c178c4c.jpg","index":0,"item":"af31bf83-bf3a-4899-a633-2b36072ae050","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250426_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ket-ember-most-nagyon-orulhet","timestamp":"2025. április. 26. 20:09","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai, két ember most nagyon örülhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc49a083-9ede-412c-bc0f-9bb44076f6c2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt nem tudni, hogyan jutott el az autó az Egyesült Arab Emírségekbe.","shortLead":"Azt nem tudni, hogyan jutott el az autó az Egyesült Arab Emírségekbe.","id":"20250428_Hadhazy-Akos-Dubajban-lattak-azt-a-magyar-rendszamu-luxuskocsit-amit-korabban-Matolcsy-Adammal-fotoztak-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc49a083-9ede-412c-bc0f-9bb44076f6c2.jpg","index":0,"item":"e8d30c52-d682-4449-bfef-704b4bd020fb","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Hadhazy-Akos-Dubajban-lattak-azt-a-magyar-rendszamu-luxuskocsit-amit-korabban-Matolcsy-Adammal-fotoztak-le","timestamp":"2025. április. 28. 09:02","title":"Hadházy Ákos: Dubajban látták azt a magyar rendszámú luxuskocsit, amit korábban Matolcsy Ádámmal fotóztak le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a67ddbf-ac32-48ff-9947-497ef3f7b35a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Alaposan megugrott a visszaélések száma, az egyetlen biztató adat, hogy az okozott kár értéke csökkent.","shortLead":"Alaposan megugrott a visszaélések száma, az egyetlen biztató adat, hogy az okozott kár értéke csökkent.","id":"20250428_lopas-kibercsalok-cib-bank-mnb-bankkartya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a67ddbf-ac32-48ff-9947-497ef3f7b35a.jpg","index":0,"item":"438fa19b-857f-4204-a104-7397f1ada61e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_lopas-kibercsalok-cib-bank-mnb-bankkartya","timestamp":"2025. április. 28. 10:23","title":"Három hónap alatt 8,2 milliárdot loptak el kibercsalók Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Május végén várható döntés az ügyben.","shortLead":"Május végén várható döntés az ügyben.","id":"20250428_nagy-marton-arresstop-kiterjesztes-meghosszabbitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"ec981736-d629-4f63-a9ef-8f16db8e32f4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_nagy-marton-arresstop-kiterjesztes-meghosszabbitas","timestamp":"2025. április. 28. 12:07","title":"Nagy Márton szerint nagy az esély arra, hogy a kormány meghosszabbítja az árrésstopot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c6bb9da-dd9e-4f81-8be3-5ff62f4e2479","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ha Putyin állítása igaz, az gyengítheti az ukránok tárgyalási pozícióit.","shortLead":"Ha Putyin állítása igaz, az gyengítheti az ukránok tárgyalási pozícióit.","id":"20250426_Putyin-bejelentette-az-orosz-csapatok-visszafoglaltak-a-Kurszk-regiot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c6bb9da-dd9e-4f81-8be3-5ff62f4e2479.jpg","index":0,"item":"63ca800b-7fe1-475c-9c0e-2551800b235d","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Putyin-bejelentette-az-orosz-csapatok-visszafoglaltak-a-Kurszk-regiot","timestamp":"2025. április. 26. 14:34","title":"Vlagyimir Putyin bejelentette: az orosz csapatok visszafoglalták az ukránoktól a kurszki régiót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar muzsika nem világzene, avagy egy kosárban Görögországgal
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott...
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott eredményről, a világ elsőszámú marketingcégének árfolyama napon belül két hónapja nem látott mértékben zuhant. A magyarázat: a társaság mérsékletre intett az európai és az amerikai reklámpiac növekedési ütemét illetően. A 2010 első felében tapasztalt bővülési ütem lassulni fog, többek között az európai adósságválság, valamint a(z USA-ban is) magas költségvetési hiányok miatti szigorítások következtében.
A WPP példája paradigmatikus: a globális reklámpiacon a szakértők többsége növekedést vár ugyan, de ennek ütemét nem az öreg kontinens és nem is az új világ fogja diktálni.
Mit mutatnak az üveggömbök?
A GroupM 2010 júniusában 1,0 százalékponttal, 3,5 százalékra emelte a globális reklámpiac 2010-es (éves szintű) bővülésére fél évvel korábban adott prognózisát. Az első félév fejleményeit figyelembe véve a WPP-csoport részeként működő társaság szerint a piac mérete eléri a 471 millió dollárt, ami a 2006-2007-es, az inflációt figyelembe véve pedig a 2004-2005-ös szintnek felel meg.
A globális növekedés motorja a GroupM szerint (is) a BRIIC-csoport (Brazília, Oroszország, India, Indonézia, Kína); a 2010 évi nominális növekedés harmadát a kínai piac adja.
A médiumok közül az internet vészelte/vészeli át legkönnyebben a nehéz időszakot. Az online piac a globális reklámtortából minden évben nagyobb szeletet hasított: részesedése 2007 és 2009 között évente két százalékponttal nőtt, 2010-ben és 2011-ben pedig – a GroupM szakemberei szerint – további egy-egy százalékpontos erősödés következik, így 2011-re „meglesz” a 16 százalék.
Fölfelé módosította a nyáron korábbi prognózisát a ZenithOptimedia is: a globális reklámpiacon a Publicis-csoport egysége elemzői júliusban már 3,5 százalékos bővülést vártak, szemben az áprilisi 2,3 százalékkal.
A nagy visszaeséseket általában három év után erőteljes felpattanás követi, így 1994-ben 6,8 százalékos, 2004-ben pedig 7,4 százalékos volt a növekedés a globális reklámpiacon – mindkét ütem meghaladja az elmúlt negyed évszázad 6,1 százalékos átlagos bővülési ütemét. A 2009-es lokális mélypont után három évvel, 2012-ben a ZenithOptimedia szakemberei szerint mérsékeltebb, 5,3 százalékos növekedés várható.
A válság a kelet- és közép-európai reklámpiacon éreztette leginkább a hatását, itt 2009-ben 24,6 százalékos volt a zsugorodás a ZenithOptimedia szerint. 2010-re az országok egy részében stabilizálódott a helyzet, az orosz, a belorusz, a szerb, a bosznia-hercegovinai, a szlovén, az ukrán és a török piacon 2010-re az üveggömbök már 10 százalékot bőven meghaladó növekedést jeleznek. Magyarország a másik kosárban van – többek között Bulgária, Észtország, Lettország és Görögország társaságában –, amelyre az előrejelzések mínusz 3 és mínusz 16 százalék között szóródnak.
A legnagyobb súlyú médium, a televízió a válságot „viszonylag jól” állta; a fogyasztóknak kevesebb pénze van, így többet néztek/néznek tévét – magyarázzák a szakemberek. A televíziós reklámpiac globális részesedése 2012-re a prognózis szerint eléri a 40,8 százalékot, ami 2008-hoz képest közel három százalékpontos növekedést jelent.
Az internetes tortaszelet nagysága – döntően a 2009-ben már a teljes online költés több mint felét adó keresőmarketingnek köszönhetően – 2012-re a prognózis szerint eléri a 17 százalékot, és két százalékpontra megközelíti a folyamatosan teret (pénzt) veszítő napilapokat.
Egyre nagyobb a nyomás a napilapokon
A napilapok gyászos évet zártak 2009-ben – derül ki a World Association of Newspapers (WAN) szokásos jelentéséből. A világon összesen 517 millió példányban megjelenő közel 12 500 napilap hirdetési bevétele az egy évvel korábbihoz képest 17 százalékkal esett vissza; sovány vigasz, hogy az eladás – globálisan legalábbis – „mindössze” 0,8 százalékkal csökkent.
A kiadók belátható időn belül nem számíthatnak arra, hogy az online bevételeik ellensúlyozzák a print költés csökkenését – áll a WAN jelentésében. A fő cél ennek megfelelően az új, működőképes üzleti modellek megtalálása, a lehetőségek között a szakemberek az online tartalmak fizetőssé tételét emelik ki.
A világ elsőszámú napilappiaca India, ahol naponta 110 millió példányt adnak el összesen. A második Kína (109 millió), majd Japán (50 millió), az USA (46 millió) és Németország (20 millió) következik. A világ 100 legnagyobb példányszámú napilapja közül 67 Ázsiában jelenik meg.
Magyar reklámpiac: lassan elérjük a gödör alját
A magyar reklámpiac mérete az MEC Analytics & Insight becslése szerint a 2009-es, 22 százalékot meghaladó zsugorodás után 2010-ben év/év alapon nyolc százalékkal, 158 milliárd forintra csökken – ez azt jelenti, hogy a piac (folyó áron számolva) nagyjából a 2004-es szintre tér vissza. Az internet mellett a kábeltévékhez érkezhet az egy évvel korábbit meghaladó értékű hirdetés, a többi médiumban visszaesés várható.
A televíziós reklámpiacon a két főszereplőnek, az RTL Klubnak és a TV2-nek a prognózisok szerint nem kell az egy évvel korábbihoz hasonló mértékű visszaeséssel számolnia. Az országos csatornáknál „mindössze” öt százalékos, a nyolcvan-egynéhány csatornát magába foglaló kábeltévé-szegmensben pedig ugyanekkora mértékű bővülés valószínűsíthető. (Érdemes megjegyezni, hogy a magyarországi médiatársaságok árbevétel szerinti rangsorának első húsz helyezettje között mindössze egy van, amely 2009-ben növelni tudta árbevételét: a Viasat.) A bevételek jövőbeli növekedéséhez hozzájárulhat, ha az új médiaszabályozás engedékenyebb lesz az eddig következetesen tiltott termékelhelyezés tekintetében – amennyiben persze az állam a „másik kezével” nem veszi el, amit az egyikkel ad.
A nyomtatott sajtó a globális tendenciáknak megfelelően a magyar piacon is egyre kisebb súllyal bír. Ebben, az ügynökségek által egyre kevésbé figyelembe vett médiumban hirdetési bevétel két év alatt több mint 40 százalékkal csökkent. A hazai média szegmensei közül – vállalati szinten – éppen itt várható a legnagyobb átrendeződés a Ringier és az Axel Springer érdekeltségeinek összeolvadásával. Az egyesülés, amelynek a versenyhivatali zöld jelzést is meg kell még kapnia, több – így például a Népszabadság önállóságával kapcsolatos – kérdést is felvet, annyi mindenesetre biztos: a bejelentés néhány évvel ezelőtt jóval nagyobb szenzáció lett volna…
A közterületi reklámpiacon 2010-ben annak ellenére folytatódik a visszaesés, hogy két választás is megdobhatta volna a bevételeket. Úgy tűnik, nemcsak az üvegzsebekbe nem nyúltak elég mélyen… A médiumban, amelytől az internet 2008-ban vette át a harmadik helyet, a 2009-es 30 százalékos visszaesés után az 2010-ben bő 10 százalékos mínusz várható.
A rádiós piacon már 2009-ben megtörtént a „nagy átrendeződés”: a Sláger frekvenciáit a Neo FM, a Danubiuséit a Class FM kapta meg. A két országos kereskedelmi adó elődeihez képest komoly hallgatottság- és ezzel párhuzamosan súlyos bevételcsökkenéssel szembesült. A hallgatottság visszaesésében szerepet játszhat az új mérési módszer is, ám akinek jó a memóriája, még emlékezhet arra, hogy a két egykori országos kereskedelmi rádió vezetői minden alkalmat megragadtak, hogy hangsúlyozzák: a rádiók közönsége jóval nagyobb, mint az a naplós mérésekből kitűnik. A rádiós reklámköltés a 2009-es több mint 30 százalék után 2010-ben várhatóan további bő 20 százalékkal csökken, ami kételyeket ébreszthet azt illetően, hogy az új „nagyok” képesek lesznek-e eleget tenni a pályázati anyagokban megígért, szerénynek legkevésbé sem mondható vállalásoknak.
Az internet előretörése a hazai piacon a prognózisok szerint 2010-ben is folytatódik, bár immár csak szerény egyszámjegyű növekedést vár a piac. Ha néhány év csúszással is, de a nemzetközi trendek nálunk is érvényesülnek: a keresőmarketing súlya folyamatosan nő – az IAB Hungary becslése szerint 2009-ben a teljes költés 22 százalékát adta –, és a bevételek egy része továbbra is olyan „megoldásokhoz” (közösségi oldalakhoz, megosztókhoz) áramlik, amelyek a hagyományos, szerkesztőségi tartalmak előállításából nemigen veszik ki a részüket.
Szerinte végelgyengülésre van ítélve az az ország, amelyben milliószám élnek olyan emberek, akik munka helyett ügyeskednek, vagy éppen állami állásért kuncsorognak.