Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"39a51f53-30d2-4a84-a7e7-1365eadb7fa7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Dalaiban bátran bírálta Irán vezetőit a rapper, akit még 2022-ben tartóztattak le. ","shortLead":"Dalaiban bátran bírálta Irán vezetőit a rapper, akit még 2022-ben tartóztattak le. ","id":"20241202_toomaj-szalehi-halalra-itelt-irani-rapper-elengedtek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39a51f53-30d2-4a84-a7e7-1365eadb7fa7.jpg","index":0,"item":"0980bdb3-ff77-4a9a-acc9-7fbc1aad26ce","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_toomaj-szalehi-halalra-itelt-irani-rapper-elengedtek","timestamp":"2024. december. 02. 12:56","title":"Szabadon engedték a halálra ítélt iráni rappert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4657d8c-b447-45e8-b275-19358e9f6665","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"Több mint 170 ország arról vitázott a dél-koreai Puszanban, hogy milyen kötelező intézkedéseket kellene bevezetni a globális műanyagszennyezés korlátozására.","shortLead":"Több mint 170 ország arról vitázott a dél-koreai Puszanban, hogy milyen kötelező intézkedéseket kellene bevezetni...","id":"20241202_Kozel-tiz-evig-keszitettek-elo-most-egy-hetig-tovabb-ragtak-megsem-szuletett-megallapodas-az-ENSZ-muanyagcsucsan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4657d8c-b447-45e8-b275-19358e9f6665.jpg","index":0,"item":"4a89911d-3ee7-4c91-824d-2469e18238ec","keywords":null,"link":"/zhvg/20241202_Kozel-tiz-evig-keszitettek-elo-most-egy-hetig-tovabb-ragtak-megsem-szuletett-megallapodas-az-ENSZ-muanyagcsucsan","timestamp":"2024. december. 02. 07:45","title":"Közel tíz évig készítették elő, most egy hétig tovább rágták, mégsem született megállapodás az ENSZ műanyagcsúcsán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kiadások nőnek majd, a 2025. évi büdzsé mégis kevesebb forrást biztosít a vasúti személyszállításra, állítja az egyesület. ","shortLead":"A kiadások nőnek majd, a 2025. évi büdzsé mégis kevesebb forrást biztosít a vasúti személyszállításra, állítja...","id":"20241201_Leepitesek-jaratritkitasok-es-vonalbezarasok-varhatok-a-vasuti-szemelyszallitasban-a-Kozlekedo-Tomeg-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d.jpg","index":0,"item":"17c9453d-8cf5-4978-8abd-fe6543c6006b","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_Leepitesek-jaratritkitasok-es-vonalbezarasok-varhatok-a-vasuti-szemelyszallitasban-a-Kozlekedo-Tomeg-szerint","timestamp":"2024. december. 01. 12:35","title":"Leépítések, járatritkítások és vonalbezárások várhatók a vasúti személyszállításban a Közlekedő Tömeg szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c53f3ad-bc5b-4134-b3d0-56a24d14d7e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy hírlik, hogy egy valóban légies okostelefon is helyet kap majd jövőre az iPhone 17 családban, válaszul arra, hogy egyre több gyártó rukkol ki egészen vékony telefonnal. A neves Apple-szakértő azonban szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen iPhone-modell sikeres lehet.","shortLead":"Úgy hírlik, hogy egy valóban légies okostelefon is helyet kap majd jövőre az iPhone 17 családban, válaszul arra...","id":"20241201_mark-gurman-apple-iphone17-air-elemzes-elorejelzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c53f3ad-bc5b-4134-b3d0-56a24d14d7e4.jpg","index":0,"item":"1555abf8-3867-4b50-91bd-43262f7bc188","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_mark-gurman-apple-iphone17-air-elemzes-elorejelzes","timestamp":"2024. december. 01. 20:03","title":"Bukhat a szupervékony iPhone 17?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"791e33dd-ad19-4ec2-8834-57deaebab2c5","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Három évtized, öt (fő)generáció, több százmillió eladott konzol, és megszámlálhatatlanul sok órányi játék – 30 éve, 1994. december 3-án jelent Japánban az eredeti PlayStation, amivel a Sony valósággal berobbant a videójáték-piacra. ","shortLead":"Három évtized, öt (fő)generáció, több százmillió eladott konzol, és megszámlálhatatlanul sok órányi játék – 30 éve...","id":"20241202_sony-playstation-videojatek-konzol-evfordulo-tortenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/791e33dd-ad19-4ec2-8834-57deaebab2c5.jpg","index":0,"item":"63720b0a-ea93-4c6a-80e1-8a7d19c5e2b7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_sony-playstation-videojatek-konzol-evfordulo-tortenet-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 20:00","title":"Egy szürke dobozzal indult minden, a többi történelem – 30 éve jelent meg a PlayStation, ami felforgatta a videójáték-piacot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9474d444-58db-4aa0-92c5-c5ba264afcfc","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"360","description":"A portugál szakember leginkább arról volt a leginkább ismert, hogy kíméletlenül tud költséget csökkenteni. Vádlói szerint azonban sokszor a saját hírnevét védte, nem pedig a cég túlélésével foglalkozott. Egy biztos: egy rendkívüli szakemberrel lett kevesebb az autóiparban.","shortLead":"A portugál szakember leginkább arról volt a leginkább ismert, hogy kíméletlenül tud költséget csökkenteni. Vádlói...","id":"20241202_Carlos-Tavares-Stellantis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9474d444-58db-4aa0-92c5-c5ba264afcfc.jpg","index":0,"item":"713d864e-bfab-4b01-8d62-dd41fee945d8","keywords":null,"link":"/360/20241202_Carlos-Tavares-Stellantis","timestamp":"2024. december. 02. 17:50","title":"Egy teljesítménypszichopatával kevesebb: miért kellett lemondania Carlos Tavaresnek a Stellantis éléről?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8acf5446-6186-4bbf-bcd2-ef74b32008d1","c_author":"Méltányosság Politikaelemző Központ","category":"360","description":"A magyar politika négy kihívásának értelmezése címmel ad közre vitairatot és szervez <a rel=\"noreferrer noopener\" href=\"https://meltanyossag.hu/a-magyar-politika-negy-kihivasa-konferencia/\" target=\"_blank\">konferenciát</a> a Méltányosság Politikaelemző Központ. Az első rész a <a href=\"https://hvg.hu/360/20241201_A-nyugatos-magyar-politika-kudarcai-es-eselyei-velemeny-meltanyossag-politikai-elemzokozpont\" target=\"_blank\" rel=\"noreferrer noopener\">Nyugathoz</a>, a második rész a liberális demokráciához fűződő viszonyt elemzi. ","shortLead":"A magyar politika négy kihívásának értelmezése címmel ad közre vitairatot és szervez <a rel=\"noreferrer noopener\"...","id":"20241202_meltanyossag-politikaelemzo-kozpont-liberalis-demokracia-liberalizmus-illiberalizmus-miert-kuzd-a-liberalizmus-a-demokracia-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8acf5446-6186-4bbf-bcd2-ef74b32008d1.jpg","index":0,"item":"16cc1dbf-dc9e-4c71-abcb-0c0eb721b4e8","keywords":null,"link":"/360/20241202_meltanyossag-politikaelemzo-kozpont-liberalis-demokracia-liberalizmus-illiberalizmus-miert-kuzd-a-liberalizmus-a-demokracia-ellen","timestamp":"2024. december. 02. 18:00","title":"Miért küzd a liberalizmus a demokrácia ellen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"965fa791-78df-4bc4-a4d5-7346342def64","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eddig csak kézzel lehetett módosítani, ha egy e-mail küldésénél rossz helyre írta az ember a címzett és a másolatot kapó személy e-mail-címét. Most azonban ennek vége.","shortLead":"Eddig csak kézzel lehetett módosítani, ha egy e-mail küldésénél rossz helyre írta az ember a címzett és a másolatot...","id":"20241202_gmail-levelezo-email-cimzett-masolat-titkos-masolat-email-cim-mozgatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/965fa791-78df-4bc4-a4d5-7346342def64.jpg","index":0,"item":"d571583f-ff6b-45b6-bccf-9e639995bdb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_gmail-levelezo-email-cimzett-masolat-titkos-masolat-email-cim-mozgatasa","timestamp":"2024. december. 02. 13:03","title":"20 évvel az indulás után kapott meg egy alapfunkciót a Gmail","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar muzsika nem világzene, avagy egy kosárban Görögországgal
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott...
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott eredményről, a világ elsőszámú marketingcégének árfolyama napon belül két hónapja nem látott mértékben zuhant. A magyarázat: a társaság mérsékletre intett az európai és az amerikai reklámpiac növekedési ütemét illetően. A 2010 első felében tapasztalt bővülési ütem lassulni fog, többek között az európai adósságválság, valamint a(z USA-ban is) magas költségvetési hiányok miatti szigorítások következtében.
A WPP példája paradigmatikus: a globális reklámpiacon a szakértők többsége növekedést vár ugyan, de ennek ütemét nem az öreg kontinens és nem is az új világ fogja diktálni.
Mit mutatnak az üveggömbök?
A GroupM 2010 júniusában 1,0 százalékponttal, 3,5 százalékra emelte a globális reklámpiac 2010-es (éves szintű) bővülésére fél évvel korábban adott prognózisát. Az első félév fejleményeit figyelembe véve a WPP-csoport részeként működő társaság szerint a piac mérete eléri a 471 millió dollárt, ami a 2006-2007-es, az inflációt figyelembe véve pedig a 2004-2005-ös szintnek felel meg.
A globális növekedés motorja a GroupM szerint (is) a BRIIC-csoport (Brazília, Oroszország, India, Indonézia, Kína); a 2010 évi nominális növekedés harmadát a kínai piac adja.
A médiumok közül az internet vészelte/vészeli át legkönnyebben a nehéz időszakot. Az online piac a globális reklámtortából minden évben nagyobb szeletet hasított: részesedése 2007 és 2009 között évente két százalékponttal nőtt, 2010-ben és 2011-ben pedig – a GroupM szakemberei szerint – további egy-egy százalékpontos erősödés következik, így 2011-re „meglesz” a 16 százalék.
Fölfelé módosította a nyáron korábbi prognózisát a ZenithOptimedia is: a globális reklámpiacon a Publicis-csoport egysége elemzői júliusban már 3,5 százalékos bővülést vártak, szemben az áprilisi 2,3 százalékkal.
A nagy visszaeséseket általában három év után erőteljes felpattanás követi, így 1994-ben 6,8 százalékos, 2004-ben pedig 7,4 százalékos volt a növekedés a globális reklámpiacon – mindkét ütem meghaladja az elmúlt negyed évszázad 6,1 százalékos átlagos bővülési ütemét. A 2009-es lokális mélypont után három évvel, 2012-ben a ZenithOptimedia szakemberei szerint mérsékeltebb, 5,3 százalékos növekedés várható.
A válság a kelet- és közép-európai reklámpiacon éreztette leginkább a hatását, itt 2009-ben 24,6 százalékos volt a zsugorodás a ZenithOptimedia szerint. 2010-re az országok egy részében stabilizálódott a helyzet, az orosz, a belorusz, a szerb, a bosznia-hercegovinai, a szlovén, az ukrán és a török piacon 2010-re az üveggömbök már 10 százalékot bőven meghaladó növekedést jeleznek. Magyarország a másik kosárban van – többek között Bulgária, Észtország, Lettország és Görögország társaságában –, amelyre az előrejelzések mínusz 3 és mínusz 16 százalék között szóródnak.
A legnagyobb súlyú médium, a televízió a válságot „viszonylag jól” állta; a fogyasztóknak kevesebb pénze van, így többet néztek/néznek tévét – magyarázzák a szakemberek. A televíziós reklámpiac globális részesedése 2012-re a prognózis szerint eléri a 40,8 százalékot, ami 2008-hoz képest közel három százalékpontos növekedést jelent.
Az internetes tortaszelet nagysága – döntően a 2009-ben már a teljes online költés több mint felét adó keresőmarketingnek köszönhetően – 2012-re a prognózis szerint eléri a 17 százalékot, és két százalékpontra megközelíti a folyamatosan teret (pénzt) veszítő napilapokat.
Egyre nagyobb a nyomás a napilapokon
A napilapok gyászos évet zártak 2009-ben – derül ki a World Association of Newspapers (WAN) szokásos jelentéséből. A világon összesen 517 millió példányban megjelenő közel 12 500 napilap hirdetési bevétele az egy évvel korábbihoz képest 17 százalékkal esett vissza; sovány vigasz, hogy az eladás – globálisan legalábbis – „mindössze” 0,8 százalékkal csökkent.
A kiadók belátható időn belül nem számíthatnak arra, hogy az online bevételeik ellensúlyozzák a print költés csökkenését – áll a WAN jelentésében. A fő cél ennek megfelelően az új, működőképes üzleti modellek megtalálása, a lehetőségek között a szakemberek az online tartalmak fizetőssé tételét emelik ki.
A világ elsőszámú napilappiaca India, ahol naponta 110 millió példányt adnak el összesen. A második Kína (109 millió), majd Japán (50 millió), az USA (46 millió) és Németország (20 millió) következik. A világ 100 legnagyobb példányszámú napilapja közül 67 Ázsiában jelenik meg.
Magyar reklámpiac: lassan elérjük a gödör alját
A magyar reklámpiac mérete az MEC Analytics & Insight becslése szerint a 2009-es, 22 százalékot meghaladó zsugorodás után 2010-ben év/év alapon nyolc százalékkal, 158 milliárd forintra csökken – ez azt jelenti, hogy a piac (folyó áron számolva) nagyjából a 2004-es szintre tér vissza. Az internet mellett a kábeltévékhez érkezhet az egy évvel korábbit meghaladó értékű hirdetés, a többi médiumban visszaesés várható.
A televíziós reklámpiacon a két főszereplőnek, az RTL Klubnak és a TV2-nek a prognózisok szerint nem kell az egy évvel korábbihoz hasonló mértékű visszaeséssel számolnia. Az országos csatornáknál „mindössze” öt százalékos, a nyolcvan-egynéhány csatornát magába foglaló kábeltévé-szegmensben pedig ugyanekkora mértékű bővülés valószínűsíthető. (Érdemes megjegyezni, hogy a magyarországi médiatársaságok árbevétel szerinti rangsorának első húsz helyezettje között mindössze egy van, amely 2009-ben növelni tudta árbevételét: a Viasat.) A bevételek jövőbeli növekedéséhez hozzájárulhat, ha az új médiaszabályozás engedékenyebb lesz az eddig következetesen tiltott termékelhelyezés tekintetében – amennyiben persze az állam a „másik kezével” nem veszi el, amit az egyikkel ad.
A nyomtatott sajtó a globális tendenciáknak megfelelően a magyar piacon is egyre kisebb súllyal bír. Ebben, az ügynökségek által egyre kevésbé figyelembe vett médiumban hirdetési bevétel két év alatt több mint 40 százalékkal csökkent. A hazai média szegmensei közül – vállalati szinten – éppen itt várható a legnagyobb átrendeződés a Ringier és az Axel Springer érdekeltségeinek összeolvadásával. Az egyesülés, amelynek a versenyhivatali zöld jelzést is meg kell még kapnia, több – így például a Népszabadság önállóságával kapcsolatos – kérdést is felvet, annyi mindenesetre biztos: a bejelentés néhány évvel ezelőtt jóval nagyobb szenzáció lett volna…
A közterületi reklámpiacon 2010-ben annak ellenére folytatódik a visszaesés, hogy két választás is megdobhatta volna a bevételeket. Úgy tűnik, nemcsak az üvegzsebekbe nem nyúltak elég mélyen… A médiumban, amelytől az internet 2008-ban vette át a harmadik helyet, a 2009-es 30 százalékos visszaesés után az 2010-ben bő 10 százalékos mínusz várható.
A rádiós piacon már 2009-ben megtörtént a „nagy átrendeződés”: a Sláger frekvenciáit a Neo FM, a Danubiuséit a Class FM kapta meg. A két országos kereskedelmi adó elődeihez képest komoly hallgatottság- és ezzel párhuzamosan súlyos bevételcsökkenéssel szembesült. A hallgatottság visszaesésében szerepet játszhat az új mérési módszer is, ám akinek jó a memóriája, még emlékezhet arra, hogy a két egykori országos kereskedelmi rádió vezetői minden alkalmat megragadtak, hogy hangsúlyozzák: a rádiók közönsége jóval nagyobb, mint az a naplós mérésekből kitűnik. A rádiós reklámköltés a 2009-es több mint 30 százalék után 2010-ben várhatóan további bő 20 százalékkal csökken, ami kételyeket ébreszthet azt illetően, hogy az új „nagyok” képesek lesznek-e eleget tenni a pályázati anyagokban megígért, szerénynek legkevésbé sem mondható vállalásoknak.
Az internet előretörése a hazai piacon a prognózisok szerint 2010-ben is folytatódik, bár immár csak szerény egyszámjegyű növekedést vár a piac. Ha néhány év csúszással is, de a nemzetközi trendek nálunk is érvényesülnek: a keresőmarketing súlya folyamatosan nő – az IAB Hungary becslése szerint 2009-ben a teljes költés 22 százalékát adta –, és a bevételek egy része továbbra is olyan „megoldásokhoz” (közösségi oldalakhoz, megosztókhoz) áramlik, amelyek a hagyományos, szerkesztőségi tartalmak előállításából nemigen veszik ki a részüket.