Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f367158-f072-41ac-b062-a81c5e1d482e","c_author":"Az Év Gondoskodó Munkahelye Díj","category":"brandcontent","description":"Biztosan vannak, akik csodálkozva húzzák fel a szemöldöküket, amikor arról hallanak, hogy vannak olyan munkahelyek, ahova a dolgozók szeretnek bejárni. Vannak olyan munkahelyek is, amelyek odafigyelnek arra, hogy a munkatársaik, kollégáik igenis jól érezzék magukat abban a napi 8 órában, amit ott töltenek.Legújabb podcastunkban arról beszélgetünk, hogy milyen az, amikor egy munkahely gondoskodó.","shortLead":"Biztosan vannak, akik csodálkozva húzzák fel a szemöldöküket, amikor arról hallanak, hogy vannak olyan munkahelyek...","id":"20241210_Gondoskodo-munkahely-Pataki-Timea-podcast-penztari-ongondoskodasert-alapitvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f367158-f072-41ac-b062-a81c5e1d482e.jpg","index":0,"item":"7896541f-ca68-4f33-a912-d9e763fc8035","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241210_Gondoskodo-munkahely-Pataki-Timea-podcast-penztari-ongondoskodasert-alapitvany","timestamp":"2025. január. 08. 15:30","title":"Fontos, hogy mindenki jól érezze magát a munkában, de azután is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"4,2 kilométer átmérőjű az az aszteroida, ami hamarosan eléri látszólagos fényességének csúcsát. Távcsővel könnyen megfigyelhető az objektum.","shortLead":"4,2 kilométer átmérőjű az az aszteroida, ami hamarosan eléri látszólagos fényességének csúcsát. Távcsővel könnyen...","id":"20250109_aszteroida-887-alinda-fold-megkozelites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0.jpg","index":0,"item":"66f93c00-97d9-4e32-aaa6-d451ed34bb20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_aszteroida-887-alinda-fold-megkozelites","timestamp":"2025. január. 09. 18:03","title":"Óriási aszteroida közelíti meg a Földet, ön is könnyen megnézheti – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97b48eed-9066-44b9-9d74-acb08720bed0","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"A Screen Actors Guild (SAG) díjai rendre előrejelzik a későbbi Oscar-esélyeket.","shortLead":"A Screen Actors Guild (SAG) díjai rendre előrejelzik a későbbi Oscar-esélyeket.","id":"20250109_A-Wicked-es-A-sogun-kapta-a-legtobb-jelolest-a-hollywoodi-szineszceh-dijaira","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97b48eed-9066-44b9-9d74-acb08720bed0.jpg","index":0,"item":"74d28033-8161-4a7a-be4c-67ff8d2304a4","keywords":null,"link":"/kultura/20250109_A-Wicked-es-A-sogun-kapta-a-legtobb-jelolest-a-hollywoodi-szineszceh-dijaira","timestamp":"2025. január. 09. 11:12","title":" A Wicked és A sógun kapta a legtöbb jelölést az \"elő-Oscaron\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7ab96a1-47b0-48e0-97bd-78529095c4e4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet Sportolóját, aki január 2-án hunyt el, és a temetése napján töltötte volna be a 104. életévét.","shortLead":"A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet...","id":"20250109_Keleti-Agnes-temetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7ab96a1-47b0-48e0-97bd-78529095c4e4.jpg","index":0,"item":"beb0f80b-aeb0-4c0e-89c3-180500d7edab","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_Keleti-Agnes-temetese","timestamp":"2025. január. 09. 14:39","title":"Eltemették Keleti Ágnest – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00847231-5497-43c0-9625-1c8e3063eefe","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A tűzvésznek már öt halálos áldozata van.","shortLead":"A tűzvésznek már öt halálos áldozata van.","id":"20250109_los-angeles-hollywood-futotuz-tuzvesz-evakuacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00847231-5497-43c0-9625-1c8e3063eefe.jpg","index":0,"item":"08784d67-ef83-4afb-b7e0-14fe9d97672b","keywords":null,"link":"/vilag/20250109_los-angeles-hollywood-futotuz-tuzvesz-evakuacio","timestamp":"2025. január. 09. 05:49","title":"Újabb, már a hatodik tűz pusztít Los Angelesben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b80b1b75-82db-46dc-bbf9-e1d2e6045ce9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerinte több százezer dollárra lehetne perelni a távozó amerikai nagykövetet.","shortLead":"Szerinte több százezer dollárra lehetne perelni a távozó amerikai nagykövetet.","id":"20250108_ifj-lomnici-zoltan-rogan-pressman-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b80b1b75-82db-46dc-bbf9-e1d2e6045ce9.jpg","index":0,"item":"1d470d20-8f1a-4dd3-a785-8d5b17861ca6","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_ifj-lomnici-zoltan-rogan-pressman-per","timestamp":"2025. január. 08. 11:09","title":"Ifj. Lomnici Zoltán azt tanácsolja Rogánnak, hogy perelje be David Pressmant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9e7dc71-aa93-4242-a2d9-29c2c4d46762","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Egyszerűen csak Királynak nevezték, ő volt a rock and roll legfényesebb csillaga, kulturális ikon, zenész-színész, és még Budapest díszpolgára is. Elvis Aaron Presley 90 éve, 1935. január 8-án született. Kilenc felejthetetlen felvétellel emlékezünk rá.","shortLead":"Egyszerűen csak Királynak nevezték, ő volt a rock and roll legfényesebb csillaga, kulturális ikon, zenész-színész, és...","id":"20250108_Elvis-elott-nem-volt-semmi-90-eve-szuletett-evfordulo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9e7dc71-aa93-4242-a2d9-29c2c4d46762.jpg","index":0,"item":"db92bde3-3672-4b91-b627-d8dbae6b9cbb","keywords":null,"link":"/kultura/20250108_Elvis-elott-nem-volt-semmi-90-eve-szuletett-evfordulo","timestamp":"2025. január. 08. 13:04","title":"„Elvis előtt nem volt semmi\" – 9 ikonikus dal a 90 éve született Királytól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","shortLead":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","id":"20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77.jpg","index":0,"item":"bda255a6-18ef-4e3b-ab9a-4d742a2db150","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","timestamp":"2025. január. 08. 08:26","title":"Kockázatos lenne a Balatonra a szemesi luxuslakóparkhoz tervezett belső tó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar muzsika nem világzene, avagy egy kosárban Görögországgal
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott...
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott eredményről, a világ elsőszámú marketingcégének árfolyama napon belül két hónapja nem látott mértékben zuhant. A magyarázat: a társaság mérsékletre intett az európai és az amerikai reklámpiac növekedési ütemét illetően. A 2010 első felében tapasztalt bővülési ütem lassulni fog, többek között az európai adósságválság, valamint a(z USA-ban is) magas költségvetési hiányok miatti szigorítások következtében.
A WPP példája paradigmatikus: a globális reklámpiacon a szakértők többsége növekedést vár ugyan, de ennek ütemét nem az öreg kontinens és nem is az új világ fogja diktálni.
Mit mutatnak az üveggömbök?
A GroupM 2010 júniusában 1,0 százalékponttal, 3,5 százalékra emelte a globális reklámpiac 2010-es (éves szintű) bővülésére fél évvel korábban adott prognózisát. Az első félév fejleményeit figyelembe véve a WPP-csoport részeként működő társaság szerint a piac mérete eléri a 471 millió dollárt, ami a 2006-2007-es, az inflációt figyelembe véve pedig a 2004-2005-ös szintnek felel meg.
A globális növekedés motorja a GroupM szerint (is) a BRIIC-csoport (Brazília, Oroszország, India, Indonézia, Kína); a 2010 évi nominális növekedés harmadát a kínai piac adja.
A médiumok közül az internet vészelte/vészeli át legkönnyebben a nehéz időszakot. Az online piac a globális reklámtortából minden évben nagyobb szeletet hasított: részesedése 2007 és 2009 között évente két százalékponttal nőtt, 2010-ben és 2011-ben pedig – a GroupM szakemberei szerint – további egy-egy százalékpontos erősödés következik, így 2011-re „meglesz” a 16 százalék.
Fölfelé módosította a nyáron korábbi prognózisát a ZenithOptimedia is: a globális reklámpiacon a Publicis-csoport egysége elemzői júliusban már 3,5 százalékos bővülést vártak, szemben az áprilisi 2,3 százalékkal.
A nagy visszaeséseket általában három év után erőteljes felpattanás követi, így 1994-ben 6,8 százalékos, 2004-ben pedig 7,4 százalékos volt a növekedés a globális reklámpiacon – mindkét ütem meghaladja az elmúlt negyed évszázad 6,1 százalékos átlagos bővülési ütemét. A 2009-es lokális mélypont után három évvel, 2012-ben a ZenithOptimedia szakemberei szerint mérsékeltebb, 5,3 százalékos növekedés várható.
A válság a kelet- és közép-európai reklámpiacon éreztette leginkább a hatását, itt 2009-ben 24,6 százalékos volt a zsugorodás a ZenithOptimedia szerint. 2010-re az országok egy részében stabilizálódott a helyzet, az orosz, a belorusz, a szerb, a bosznia-hercegovinai, a szlovén, az ukrán és a török piacon 2010-re az üveggömbök már 10 százalékot bőven meghaladó növekedést jeleznek. Magyarország a másik kosárban van – többek között Bulgária, Észtország, Lettország és Görögország társaságában –, amelyre az előrejelzések mínusz 3 és mínusz 16 százalék között szóródnak.
A legnagyobb súlyú médium, a televízió a válságot „viszonylag jól” állta; a fogyasztóknak kevesebb pénze van, így többet néztek/néznek tévét – magyarázzák a szakemberek. A televíziós reklámpiac globális részesedése 2012-re a prognózis szerint eléri a 40,8 százalékot, ami 2008-hoz képest közel három százalékpontos növekedést jelent.
Az internetes tortaszelet nagysága – döntően a 2009-ben már a teljes online költés több mint felét adó keresőmarketingnek köszönhetően – 2012-re a prognózis szerint eléri a 17 százalékot, és két százalékpontra megközelíti a folyamatosan teret (pénzt) veszítő napilapokat.
Egyre nagyobb a nyomás a napilapokon
A napilapok gyászos évet zártak 2009-ben – derül ki a World Association of Newspapers (WAN) szokásos jelentéséből. A világon összesen 517 millió példányban megjelenő közel 12 500 napilap hirdetési bevétele az egy évvel korábbihoz képest 17 százalékkal esett vissza; sovány vigasz, hogy az eladás – globálisan legalábbis – „mindössze” 0,8 százalékkal csökkent.
A kiadók belátható időn belül nem számíthatnak arra, hogy az online bevételeik ellensúlyozzák a print költés csökkenését – áll a WAN jelentésében. A fő cél ennek megfelelően az új, működőképes üzleti modellek megtalálása, a lehetőségek között a szakemberek az online tartalmak fizetőssé tételét emelik ki.
A világ elsőszámú napilappiaca India, ahol naponta 110 millió példányt adnak el összesen. A második Kína (109 millió), majd Japán (50 millió), az USA (46 millió) és Németország (20 millió) következik. A világ 100 legnagyobb példányszámú napilapja közül 67 Ázsiában jelenik meg.
Magyar reklámpiac: lassan elérjük a gödör alját
A magyar reklámpiac mérete az MEC Analytics & Insight becslése szerint a 2009-es, 22 százalékot meghaladó zsugorodás után 2010-ben év/év alapon nyolc százalékkal, 158 milliárd forintra csökken – ez azt jelenti, hogy a piac (folyó áron számolva) nagyjából a 2004-es szintre tér vissza. Az internet mellett a kábeltévékhez érkezhet az egy évvel korábbit meghaladó értékű hirdetés, a többi médiumban visszaesés várható.
A televíziós reklámpiacon a két főszereplőnek, az RTL Klubnak és a TV2-nek a prognózisok szerint nem kell az egy évvel korábbihoz hasonló mértékű visszaeséssel számolnia. Az országos csatornáknál „mindössze” öt százalékos, a nyolcvan-egynéhány csatornát magába foglaló kábeltévé-szegmensben pedig ugyanekkora mértékű bővülés valószínűsíthető. (Érdemes megjegyezni, hogy a magyarországi médiatársaságok árbevétel szerinti rangsorának első húsz helyezettje között mindössze egy van, amely 2009-ben növelni tudta árbevételét: a Viasat.) A bevételek jövőbeli növekedéséhez hozzájárulhat, ha az új médiaszabályozás engedékenyebb lesz az eddig következetesen tiltott termékelhelyezés tekintetében – amennyiben persze az állam a „másik kezével” nem veszi el, amit az egyikkel ad.
A nyomtatott sajtó a globális tendenciáknak megfelelően a magyar piacon is egyre kisebb súllyal bír. Ebben, az ügynökségek által egyre kevésbé figyelembe vett médiumban hirdetési bevétel két év alatt több mint 40 százalékkal csökkent. A hazai média szegmensei közül – vállalati szinten – éppen itt várható a legnagyobb átrendeződés a Ringier és az Axel Springer érdekeltségeinek összeolvadásával. Az egyesülés, amelynek a versenyhivatali zöld jelzést is meg kell még kapnia, több – így például a Népszabadság önállóságával kapcsolatos – kérdést is felvet, annyi mindenesetre biztos: a bejelentés néhány évvel ezelőtt jóval nagyobb szenzáció lett volna…
A közterületi reklámpiacon 2010-ben annak ellenére folytatódik a visszaesés, hogy két választás is megdobhatta volna a bevételeket. Úgy tűnik, nemcsak az üvegzsebekbe nem nyúltak elég mélyen… A médiumban, amelytől az internet 2008-ban vette át a harmadik helyet, a 2009-es 30 százalékos visszaesés után az 2010-ben bő 10 százalékos mínusz várható.
A rádiós piacon már 2009-ben megtörtént a „nagy átrendeződés”: a Sláger frekvenciáit a Neo FM, a Danubiuséit a Class FM kapta meg. A két országos kereskedelmi adó elődeihez képest komoly hallgatottság- és ezzel párhuzamosan súlyos bevételcsökkenéssel szembesült. A hallgatottság visszaesésében szerepet játszhat az új mérési módszer is, ám akinek jó a memóriája, még emlékezhet arra, hogy a két egykori országos kereskedelmi rádió vezetői minden alkalmat megragadtak, hogy hangsúlyozzák: a rádiók közönsége jóval nagyobb, mint az a naplós mérésekből kitűnik. A rádiós reklámköltés a 2009-es több mint 30 százalék után 2010-ben várhatóan további bő 20 százalékkal csökken, ami kételyeket ébreszthet azt illetően, hogy az új „nagyok” képesek lesznek-e eleget tenni a pályázati anyagokban megígért, szerénynek legkevésbé sem mondható vállalásoknak.
Az internet előretörése a hazai piacon a prognózisok szerint 2010-ben is folytatódik, bár immár csak szerény egyszámjegyű növekedést vár a piac. Ha néhány év csúszással is, de a nemzetközi trendek nálunk is érvényesülnek: a keresőmarketing súlya folyamatosan nő – az IAB Hungary becslése szerint 2009-ben a teljes költés 22 százalékát adta –, és a bevételek egy része továbbra is olyan „megoldásokhoz” (közösségi oldalakhoz, megosztókhoz) áramlik, amelyek a hagyományos, szerkesztőségi tartalmak előállításából nemigen veszik ki a részüket.
A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet Sportolóját, aki január 2-án hunyt el, és a temetése napján töltötte volna be a 104. életévét.