szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Tavaly átlagosan 17 százalékkal csökkent a kelet-közép-európai 500 legnagyobb cég összesített árbevétele.

Tavaly átlagosan 17 százalékkal csökkent a kelet-közép-európai 500 legnagyobb cég összesített árbevétele. A legkisebb visszaesést Szlovéniában  mérték,  míg a legnagyobb visszaesést a szerb cégek szenvedték el. Magyarország ismételten előrelépett a top 500 közé került cégek számát tekintve, idén a tavalyi harmadik helyről a másodikra ugrottunk

Átrendeződés az országok között
 
A Coface csoport 13 ország cégeit árbevétele alapján állította össze legfrissebb kelet-közép-európai Top 500  listáját. Az összeállítás Bulgária, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajna legnagyobb cégeit rangsorolja. Bár a számviteli rendszerek, a konszolidáció módja és az euró átváltási árfolyam is befolyásolhatja a végeredményt, a lista mégis alkalmas arra, hogy képet kapjunk a legnagyobbak teljesítményéről. 
 
A top 500 cég országok közti megoszlása jelentősen változott. A vállalatok számát tekintve a román, a szerb, a magyar és a bolgár cégek száma emelkedett, míg a lengyel, a cseh, az észt, a litván, a lett, a szlovák és az ukrán cégek száma csökkent. 2009-ben a top 500 vállalat 28 százalékát Lengyelország adta, a második hazánk (17 százalék),  a harmadik Csehország (14 százalék) lett, a negyedik helyen pedig Románia áll 10 százalékos részesedéssel.  A legnagyobb növekedést Románia érte el: miközben tavaly csak 14 tagot delegált a listára, az idén már 48-at. Dinamikus növekedést mutatnak a bolgár cégek is: számuk 6-ról 18-ra emelkedett.

 

 

„Látható, hogy azon országok vállalatai közül, amelyek később csatlakoztak az unióhoz, egyre többen kerülnek fel az ötszázas listára. Ahogy az elmúlt években  is  hangsúlyoztuk és a mostani lista is jól alátámasztja, komoly lehetőségek vannak a régión belül is a magyar exportáló vállalkozásoknak, hiszen egyre több potenciális partner és persze versenytárs emelkedik ki a régiós országokból. Kérdés tehát, hogyan  tudják  a régió erősödését  kihasználni  a magyar cégek: növelik-e exportjukat, vagy a célországokban, helyben hoznak létre cégeket” – mondta Bagyura András a Coface Hungary kereskedelmi vezetője. 

Jelentős az olajipari és az energiaszolgáltatók aránya

Az iparágakat tekintve a teljes árbevétel mintegy huszonöt százalékát olajipari és az energiaszolgáltatók termelik, annak ellenére, hogy ezekben az ágazatokban is akadt olyan szereplő, amelynek forgalma 30 százalékkal esett vissza.

A top 500 további iparági megoszlását vizsgálva látható, hogy 11 százaléka termelő tevékenységet folytat, további 11 százalék kereskedelmi tevékenységet végez, 6-6 százalékuk távközlésben, vegyi- és gyógyszeriparban tevékenykedik. Hazai viszonylatban az olajipari és az energiaszolgáltatók hasonló arányt képviselnek (25 százalék) ám nagyobb számban jelennek meg a kereskedők (14 százalék) és az elektronikai és vegyiparban tevékenykedők (9-10 százalék).
 
Új belépők a TOP 10-ben

Az első tíz társaság között egy új cég jelent meg: a Nokia Komárom Kft., amely a kilencedik helyre került. A Nokiát mindig is hiányolták az elemzők, súlyuk valószínűsíthető volt azonban adataik eddig nem voltak nyilvánosak, hiszen a cég elzárkózott az adatszolgáltatás elől. Idén itthon az adatok az interneten is hozzáférhetők, valamint a törvény is szigorodott az adatszolgáltatással kapcsolatosan, többek között ez is állhat a magyar cégek számának növekedése mögött.

Az élen a legnagyobb előrelépést a FIAT AUTO POLAND S.A. tudja felmutatni: a 15. pozícióról a 6. helyre lépett előre a társaság, miközben árbevételét is képes volt növelni.
 
A két legnagyobb vállalat stabilan megőrizte pozícióját az olajszektorból kikerülő PKN Orlen 15 milliárd és a MOL 11 milliárd euró bevétellel azonban mindketten a 2008 eredményükhöz képest jelentős forgalomcsökkenést szenvedtek el.
 
Magyar csúcsok

A top 500-as lista 83 magyar cégéből tizennyolc szerepel az első százban, tizenhárom az első ötven között. A legnagyobb tíz vállalat közé pedig három magyar cég került be, a Mol, a Nokia valamint az Audi. Őket a GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. követi, amely a magyar negyedik helyet szerezte meg, összesítésben pedig a tizenhetedik a régióban és ezzel nagyot lépett előre a tavalyi negyvenegyedik helyről.

Az első tíz magyar vállalat között szerepel olaj- és gázipari  (E. ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.), elektronikai (Samsung) és egy kereskedelmi cég is (Tesco Global Áruházak), azonban ebből a körből kiesett egy autógyártó (Magyar Suzuki Zrt.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!