szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Néhány évvel ezelőtt még az jelentette a hazai kis és közepes vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást, hogy minél hamarabb saját honlappal jelenjenek meg a hálón. Ma már sokkal fontosabb, hogy a weboldalt minél könnyebben lehessen használni és fejleszteni, illetve minél tökéletesebben szolgálja az adott vállalkozás sikerét.

A történelem során volt már máskor is világméretű gazdasági válság, s akár a korábbi tapasztalatok segíthetik a vállalkozókat megtalálni a hatékony túlélési módot. Ami azonban, szemben a múltbeli esetekkel, a mostani nemzetközi mélyrepülés idején már professzionális segítséget nyújthat a vállalkozók számára, az a világhálón keresztüli üzleti kommunikáció.

Vállalkozások a világhálón. A tengeren túli honlapok általában egyszerűek
HVG

Az áttekinthetőséget és felhasználóbarát szempontokat tekintve az Egyesült Államokban készülnek a legegyszerűbb, ám egyszersmind legpraktikusabb honlapok. Természetesen, ennek is vannak fokozatai, melyet főként a weboldal témája határoz meg – fejti ki a honlapkeszites.com szakértője.

A tengeren túli weboldalak egyszerűsége főként az amerikai mentalitásra vezethető vissza. Szeretik azonnal látni a lényeget, valamint a lehetőségeket, a menükiosztás ennek szellemében egyszerű, egy pillanat alatt átlátható. A főbb hírek, illetve cikkek bevezetői megtalálhatók a főoldalon, általában sok képpel illusztrálva annak érdekében, hogy egyetlen szempillantás alatt a legtöbb információt szolgáltassa.

Magyarországon is egyre több olyan vállalkozói weboldal készül, amelyek stílusa amerikai mintán alapul. Egy cég számára kiemelt fontosságú, hogy ne csak az érdeklődők, hanem a vevők és fogyasztók, az üzleti partnerek is látogassák a honlapot. Ehhez elsődleges fontosságú, hogy a honlap kódolása alapvetően keresőbarát legyen.

Az európai tapasztalatok alapján, a kis és közepes vállalkozóknak szánt, az online-jelenléthez kapcsolódó gyakorlati jó tanácsok között kiemelt helyen szerepel a hitelesség, a megbízhatóság és a könnyű elérhetőség. Mindez az üzleti világban természetes elvárás, ám a világháló végtelenségében külön figyelmet kell szentelni több olyan részletnek is, amelyek a személyes találkozások, tárgyalások során természetesen, önmaguktól jelen vannak.

Európában az amerikai gyakorlathoz képest jóval bonyolultabb, látszólag nehézkes és bizalmatlan a vállalkozói netes jelenlét kezelése. Az inc.com vállalkozói portál összeállítása szerint a világhálón megjelenő cég számára elsődleges szempont, hogy a honlapjára látogató számára már elsőre valóságos piaci szereplőként mutatkozzon be. Azaz használja a saját nevét, ne álnevet vagy már nem létező címet tüntessen fel. Az elektronikus elérhetőség is hitelesebb, ha a cég vezetőjének vagy a levelek kezelésével megbízott, állandóan elérhető kolléga nevét adjuk meg címként és nem az „info@” típusú elérhetőséget. Ha a szóban forgó személynek állandó vezetékes és mobiltelefonos elérhetősége is van, az csak tovább erősíti a vállalkozás hitelességét. Az internetre látogatók szívesen néznek fotókat, videókat is az érdeklődési körükbe tartozókról, legyen az egy komoly szándékú üzleti partner vagy csak éppen egy, a honlapra tévedő civil.

Mindebből következően persze a felelősség is növekszik. Hiszen nem csak a telefonszám és e-mail cím esetében kell ügyelni arra, hogy az érdeklődő választ találjon. Ugyanígy fontos a Facebook oldal vagy más közösségi portálokon való jelenlét folyamatos figyelése, aktualizálása. A partnerek visszajelzése ugyanis további kapcsolattartásra és -építésre ad lehetőséget.

Az inc.com példája egy éttermet működtető vállalkozótól származik, aki az internetes levelezése alapján kezdte ki-, majd folyamatosan átalakítani az ételkínálatát. Ma már az egyik legismertebb étterem-hálózattal rendelkezik az egyik dél-európai országban. Egyes egységei saját, speciális menüsorokat is kínálnak, igazodva a helyi közönség vagy egy-egy nagyobb társaság igényeihez.

Végel Dániel

A vállalkozások esetében ritkán hangoztatott, ám igen fontos szempont a magánszféra, a magánélet megbecsülése és tiszteletben tartása önmaguk és partnereik felé. A személyes adatok, információk megőrzése jelentősen növeli a bizalmat, míg a fordítottja meglehetősen sokat árthat a cégnek. Miközben lehet egy olyan, köztes információs blokk is, amely enged némi betekintést a vállalkozás vagy annak tulajdonosának magánéletébe, főként a bizalmasabb ügyfélkapcsolatok érdekében. (Ezeket a részleteket egyes esetekben ajánlatos jelszóhoz, regisztrációhoz kötni.)

Szimpatikussá teheti a vállalkozást a honlapot látogatók szemében, ha közszemlére tesznek a cégükkel kapcsolatos kritikákat, megjegyzéseket, legyen az akár pozitív, akár negatív tartalmú. Bizonyos termékek, szolgáltatások esetében ez a nyíltság sokat segít a kapcsolatok építésében. Ahogy legalább ilyen érzékeny pontja a website tulajdonosának, hogy mennyire tudja jól elhelyezni magát elsősorban a társadalomban, másodsorban a saját piacán. A téves pozicionálás sokat ronthat a társaság imázsán, jóllehet, reklámnak – igaz negatív színezetűnek – mindenképpen felfogható.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!