szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem nagyon sikerül magához térnie az európai autópiacnak, elemzői várakozások szerint a válság előtti szintet még a következő nyolc év során sem éri el. Az olasz piac például 49 éves mélypontra süllyedt. A legfrissebb adatok szerint 17 százalékos esésben vannak az eladások, és az előrejelzések jövőre is masszív visszaeséseket mutatnak.

A magyar kilátások is rosszak

Az európai autópiac vergődése nem tesz jót a magyar export kilátásainak, illetve áttételesen a gazdasági növekedésnek sem, hiszen a hazai feldolgozóipari termelés több mint egyötödét a járműgyártás adja. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint júliusban az ipari termelés az előző év azonos időszakának szintjén teljesített, a munkanaphatástól megtisztított index 2,2 százalékkal esett vissza. A KSH szerint ennek egyik fő oka, hogy a járműgyártás eladásai kisebb mértékben nőttek, mint az előző időszakban.

Az európai autópiac az évtized végéig nem emelkedik vissza a 2007-es szintre, mert addig elhúzódik az adósságválság, a munkanélküliség és a fogyasztói bizalomvesztés hatása – idézi a Világgazdaság az Az Alix Partners üzleti tanácsadó cég a forgalmi adatok alapján készült elemzését. A jövő évre azt prognosztizálja az AlixPartners, hogy Nyugat-Európában az idén várhatónál egymillióval kevesebb, összesen 13,5 millió személykocsi és kishaszonjárművet adnak el – ez a 2007-esnél 3,3 millióval kevesebb.

Az európai újautó-eladások 17 éves mélypontra süllyedtek augusztusban – jelentette a Reuters hírügynökség. A legnagyobb piacok közül a német, a francia és az olasz ismét szűkült augusztusban, míg a spanyol hét hónap óta először bővült. A 3,4 százalékos növekedést a szeptember elsején  három százalékponttal 21 százalékra emelt forgalmi adó miatt előrehozott vásárlások eredményezték. Ezért aztán a spanyol autókereskedő szövetség katasztrofális szeptemberi és októberi forgalomtól tart.

A németországi forgalom 4,7 százalékkal 226,5 ezerre mérséklődött augusztusban, míg a francia 11 százalékkal 96 115-re esett. Olaszországban még nagyobb mértékű, 20 százalékos volt a zuhanás, így csupán 56,5 ezer új kocsit helyeztek forgalomba. Ez a legalacsonyabb egyhavi szám 1964 óta, de nem is csoda, mert a kilencedik egymást követő hónapban volt kétszámjegyű a forgalomesés Olaszországban. Nagy-Britanniában viszont annak örülnek, hogy 59 433 kocsit adtak el,0,1 százalékkal többet, mint tavaly augusztusban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!