Semmire sem viszed, ha csak videójátékozol

Bohóckodással, sminktanácsokkal, kamera előtti főzéssel meghökkentő pénzeket lehet keresni a YouTube videómegosztón, amelynek legjobban fizetett személyisége a PewDiePie néven videójátékozó svéd Felix Kjellberg.

Semmire sem viszed, ha csak videójátékozol

„Semmire nem viszed az életben, ha otthon ülsz, és csak a videójátékokkal foglalkozol” – mondták a szülei a svéd Felix Kjellbergnek, amikor négy éve bejelentette, hogy otthagyja a göteborgi Chalmers Műszaki Egyetemet, ahová csak kiváló tanulmányi eredménnyel lehet bejutni. Johanna és Ulf Kjellberg ugyanis azt szerette volna, ha a fiuk az ő példájukat követi, és sikeres topmenedzserré válik. Első haragjukban meg is vonták az apanázst Felixtől, aki hot dog árusként tartotta el magát. A szülőknek nem lett igazuk, a 26 éves Kjellberg ugyanis a Forbes amerikai gazdasági magazinnak a YouTube videómegosztó sztárjainak jövedelméről készített első toplistáján messze a legnagyobb bevétellel szerepel: a 2015 júniusa előtti 12 hónapban bruttó 12 millió dollárt keresett, csaknem a másfélszeresét, mint amennyit a másodikként mögötte rangsorolt, Smosh nevű humoristaduó.

Felix Kjellberg, alias PewDiePie (balra) a rajongói körében. Játék az élete
AFP / Roslan Rahman

A világ, pontosabban annak jellemzően 11–18 év közötti életkorú része PewDiePie néven ismeri Kjellberget, aki kamerával rögzített, 5–10 perces felvételein bemutatja, hogyan videójátékozik, esetleg filozofál az élet dolgairól. Mindezt folyékony, de a játék hevében káromkodásokkal színezett angol nyelven teszi, fejhangú kiabálásokkal, szexista viccekkel, heves gesztikulálással kísérve. Az anyja a saját bevallása szerint elképzelni sem tudja, mit találnak fia rajongói viccesnek a harsány előadásokban, ám azok nem is az ő generációjának szólnak, és PewDiePie YouTube-csatornáját már kevés híján 40 millióan követik. Ez éppúgy rekord, mint az, hogy az általa feltöltött videókat megtekintők száma az idén szeptemberben átlépte a tízmilliárdot, s ez napjaink olyan, óriási táborral rendelkező popsztárjainak sem sikerült, mint Rihanna vagy Miley Cyrus.

Az internetes személyiségével szemben az életben halk és visszahúzódó Kjellberg – aki ritkán ad interjút – 2010 áprilisában indította YouTube-csatornáját. Korábban PewDie néven próbálkozott – a „pew” azt a hangot utánozza, amit a lézerfegyver ad ki, a „die” a videójátékbeli óhatatlan halálra utal –, ám az azonosítóhoz használt jelszót elfelejtette, így a cutiepie becézésre is utaló „pie” (pite) szóval egészítette ki webes alteregója nevét. Követőinek száma 2011 decemberére elérte a 60 ezret, ő felhagyott a hot dog árusítással, és 2012 végén leszerződött a kaliforniai Maker Studios nevű médiacéggel, amely több mint 55 ezer online tartalom készítő munkáját gondozza. Közülük azonban PewDiePie a legnagyobb sztár, akit 2013 februárjában már ötmillióan követtek a YouTube-on, és a diadalmenet azóta is tart.

A vérbeli videójátékosok idiótának tartják Kjellberget, aki nem túl tehetségesen navigál a különböző szintek között, ám nem is ez a célja. A korábbi internetes fórumokból ugyanis mára olyan globális közösség alakult ki, amelynek tagjai, amellett persze, hogy maguk is játszanak, szeretik azt nézni, ahogyan mások játszanak. A YouTube-on több mint száz ilyen videójátékozó csatorna van, amit két tucat országból töltenek fel, és havonta átlagosan 23,5 millió megtekintést hoznak. A rajongók havonta és világszerte 2,4 milliárd órát töltenek azzal, hogy azt nézik, hogyan videójátékoznak mások. (A népszerű magyar videójátékosok csatornái közül a luckeY, a GoodLike és a James is bő kétszázezres követői csapattal rendelkezik.)

hvg

Kjellberg erejét a kiugró tábora mutatja, és nemcsak obskúrus, s nem is túl jó videójátékok eladási számait tudja magasba röpíteni, hanem egyszemélyes marketingmasinaként minden más termékét is – amit a hirdetők bőkezűen honorálnak. Amikor az idén nyáron nyilvánosságra került, hogy Kjellbergnek tavaly a PewDiePie alteregó 7 millió dollárt hozott, s ezért a klipjeit bugyutának tartók kritizálták, azt mondta: az internet mindenki számára megnyitotta a lehetőséget, megpróbálhatják utánacsinálni, s különben is, jótékony célokra is komoly összegeket gyűjtött a követőitől. Kjellberg a dél-angliai tengerparti városban, Brightonban él online megismert olasz barátnőjével, Marzia Bisogninnel – akinek CutiePieMarzia néven szintén van YouTube-csatornája, 5,9 millió követővel.

Kjellberg, aki könyvet is kiadott, és a South Park animációs sorozatban is szerepelt, illetve a PewDiePie-hoz hasonló YouTube-csatornák sikerét annak tulajdonítják, hogy a globális online közösségbe szerveződött rajongók maguk közül valóknak tekintik ezeket a semmiből lett sztárokat, akik akár ők is lehetnének. Meg kell azonban találni azt a tevékenységet, amire milliók vevők, s ha a fogyasztók tömegére gyakorolt hatás bebizonyosodik, akkor érkeznek a dollárszázezrek a reklámozni kívánt termék említéséért vagy elhelyezéséért az amatőr klipekben, illetve azok környezetében. A Forbes listáján Kjellbergen kívül egy videójátékos szerepel, a KSI néven működő brit Olajide Olatunji, aki Lamborghini című rapszámával a brit slágerlistán is feltűnt.

hvg

A két gyerekkori barát, a kaliforniai Ian Hecox és Anthony Padilla éppúgy humoristaként lép fel Smosh néven a YouTube-csatornáján, mint a Fine Brothersként ismert testvérpár, Benny és Rafi vagy a Rhett & Link (Rhett McLaughlin – Charles Lincoln Neal) duó. A webes siker szponzorokat és újabb lehetőségeket hoz. A Smosh már filmszerződéssel rendelkezik, a Fine Brothers a Nickelodeon csatornán indított műsort, a Rhett & Link pedig a Gillette, a Wendy's és a Toyota termékeit reklámozza jó pénzért. Roman Atwood átverésekről készített klipeket posztol, Rosanna Pansino süt-főz, Lindsey Stirling pedig táncoló hegedűművésszé építette fel magát, aki már lemezt adott ki, és turnézik. Széles körben ismert Michelle Phan is, aki évek óta sminktanácsokat ad lányoknak – akiknek megmutatja, hogyan nézhetnek ki úgy, mint Angelina Jolie vagy Lady Gaga –, és a L'Oréal kozmetikai cég termékportfóliót is indított a nevével.

A YouTube-sztárok megjelenése újabb tartalomfogyasztási változást jelez. Az éppen tíz éve indult, ma a Google birtokában lévő videómegosztón már legalább 300 ezer, hirdetésekből finanszírozott egyéni csatorna működik – ebből 76 ezren videójátékozással, 6 ezren humorral próbálkoznak –, ami a három évvel ezelőtti szám tízszerese. A nézőközönség a tévéktől pártol át, és iparági becslések szerint a feltöltött digitális videókhoz kapcsolódó reklámokból származó bevétel az idén a legnagyobb piacon, az USA-ban 9,5 milliárd dollár lehet a tavalyi 7,8 milliárd után. A trend üzleti mozgást is beindított, a Walt Disney 500 millió dollárt adott a PewDiePie-t menedzselő Maker Studiosért, az Amazon online áruház pedig tavaly 970 millió dollárt fizetett a videójátékosok klipjeit megosztó Twitchért. Megindulhat a küzdelem a sztárok átszerződtetéséért, és beszállt a tolongásba a Facebook is, amely a videótartalmak előnyben részesítésére hangolta át keresőalgoritmusát.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mennyit ér a cégem?

A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.