A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Megjelentek a fapados légitársaságok az Európa és Észak-Amerika közötti útvonalakon is. Az élelmesek e járatokon is nagyon olcsón, a figyelmetlenek fájóan drágán repülhetnek.
Nem egyszeri akciónak tekinti, hanem a kínálat állandó részévé akarja tenni a Los Angeles és San Francisco, illetve Stockholm, Koppenhága, valamint az angliai Bristol és a skóciai Edinburgh közti odaútra 69,99 dollárért kínált jegyeket Skúli Mogensen, az izlandi WOW légitársaság alapítója és vezetője. A szuperolcsó jegyek persze gyorsan elkeltek – és mivel az USA-ból induló járatokat akarták megtölteni, Európából nem adtak hasonló árú lehetőséget –, ám 150 dollárért még mindig el lehet jutni Maimiból Párizsba vagy Londonból Los Angelesbe. A WOW nem véletlenül akciózott január közepén, mert a norvég Norwegian Air Shuttle is arra készül, hogy 69 dolláros egy útra szóló árakkal bombázza meg az Észak-Amerika és Európa közt repülni akarókat.
Ezzel beindult a fapadosok árversenye a legjövedelmezőbbek közé tartozó útvonalon, amelyen a körből elsőként a néhai Freddie Laker próbálkozott, még 1977-ben. Skytrain nevű diszkont-légitársasága öt évvel később a nagyobb riválisok agresszív piaci hadviselése és gyönge pénzügyi háttere miatt tönkrement, és csak 2014-ben virradt fel újra a fapadosok napja. A Norwegian ekkor indította el első transzatlanti járatait. A 70 éves volt vadászpilóta, Björn Kjos meghatározó tulajdonában és irányítása alatt álló Norwegian 2002-ben választotta a diszkontmodellt, és 2012-ben leadta az iparág történetének egyik legnagyobb rendelését: 21 milliárd dollárért kötött szerződést 222 Boeing és Airbus utasszállítóra. Két évvel később szállt fel a Gatwickról az első New Yorkba tartó gép, és a Norwegian azóta a London melletti reptér harmadik legnagyobb szereplője lett a szintén fapados easyJet és a British Airways után.
Európa és Észak-Amerika között három diszkont-légitársaság repül, a Norwegian és a WOW mellett a kanadai WestJet Airlines. A közülük legnagyobb norvég cég is csak 1,8 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, ám azon a 26 útvonalon, amelyen ténylegesen jelen van, már 13 százalékot hasított ki magának. Az idén még tovább bővül a kínálata, mert 2016 végén az USA közlekedési minisztériuma áldását adta rá, hogy a Norwegian írországi leányvállalata elindítsa járatait. Ennek azért van jelentősége, mert Norvégia nem tagja az EU-nak, így nem részese a Washington és Brüsszel között 2011-ben életbe lépett „nyílt égbolt” megállapodásnak. Ennek híján a Norwegian kénytelen volt egyes járatokat kétoldalú amerikai–norvég szerződés alapján indítani, ezentúl viszont az ír – és korábban engedélyt kapott brit – leányvállalata szabadon, csupán az elérhető amerikai repülőtéri kapacitásokra alkudva repülhet.
A Norwegian ír leányvállalatának engedélyezését három évig húzták Washingtonban, ahol az amerikai légitársaságok és szakszervezetek azzal lobbiztak, hogy a fapadosok tisztességtelen eszközökkel élnek. Amerikai diszkont szereplője egyelőre nincs a transzatlanti árháborúnak – bár az USA-ban sikeres JetBlue a nagyobb hatótávolságú Airbus A321-esek forgalomba állítását követően beléphet –, ám a hagyományos európai légitársaságok fölvették a kesztyűt. A német Lufthansa-csoport az Európában a fapadosok riválisává tett Eurowings révén jelent meg, egyelőre főleg szezonális érdeklődésre számot tartó idegenforgalmi célpontokra repülve. A British Airways és az Iberia 2010-es egyesülésével létrejött International Airlines Group (IAG) – amelynek tagja még az ír Air Lingus – december végén jelentette be, hogy júniustól a barcelonai El Prat repülőtérről indít diszkontáron járatokat a tengerentúlra. Megtöltésükben segíthet, hogy az El Prat a központja az IAG fapados leányvállalatának, a Vuelingnek is. A francia Air France és a holland KLM kettőse is bejelentette, hogy fapados leányvállalat alapításán gondolkodik az EU és Észak-Amerika közti utakra.
A hagyományos légitársaságok a jelek szerint nem akarnak úgy járni, mint Európán belül, ahol késve reagáltak a diszkont riválisok versenyére. Ugyanakkor a fapados verzió a transzatlanti útvonalon is csak azoknak éri meg, akik időben foglalnak, tűrik a rugalmatlanságot, és beérik minimális szolgáltatással. A Norwegian és társai ugyanis – akárcsak Európán belül az ír Ryanair, a brit easyJet vagy a Wizz Air – a meghirdetett áron csak a jegyet adják. Szigorú szabályok vonatkoznak a fedélzetre felvihető, illetve a csomagtérbe feladható poggyászra, és azokat be is tartják. A Norwegian például a feladott poggyászra 20 kilogrammon felül kilónként 15 dollárt számít fel. A jegyhez nem jár enni- és innivaló, de a megvásárolt elemózsia felvihető. Például a Norwegian 31,5 dollárért ad két meleg ételt sörrel vagy borral a London–New York járatán, a WOW pedig 10 dollárt kér egy csirkés cézársalátáért.
A fapadosok Észak-Amerikában is a kisebb repülőterekre járnak, amelyek – mint például a Connecticut állambeli Hartford – támogatást vagy árengedményt adnak, hogy bekerüljenek a transzatlanti körforgásba. A San Franciscó-i gép valójában a szomszédos Oaklandben, a washingtoni az 50 kilométerre lévő Baltimore-ban landol, mert csak így lehet olcsóbb a jegy. A WOW járatai pedig reykjavíki átszállással repülnek Európa és Észak-Amerika között. A hagyományos légitársaságok azt is hangsúlyozzák, hogy sokkal nagyobb flottájuk gond esetén kellő rugalmasságot nyújt, míg a kevesebb gépet pörgető fapadosoknál előfordulhat, hogy egy repülőgép késése vagy kiesése „végighullámzik” a következő járatokon. Így a foglalásnál számos szempontot kell figyelembe venni a jegyár és a szolgáltatás optimalizálásához. A kelet-közép-európai utasoknak pedig még el is kell jutniuk a kontinens nyugati feléről kirajzó transzatlanti fapados járatok induló repülőteréig, hogy élvezhessék az olcsóság előnyeit.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Friss kutatások szerint a kismamáknak semennyi alkoholt sem szabadna fogyasztaniuk, mert ezzel súlyosan kockáztatják gyermekük egészségét.
Lopást kizáró rendszert nem lehet alkotni, de mi a helyzet a hazudozással? Vélemény.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az uniós külügyminiszterek brüsszeli tanácskozásának szóba került az Oroszországgal szembeni büntetőintézkedések újabb köre.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Fizikai és mentális megterhelésre figyelmeztetnek.