Kebelbarátság: segítség nőknek

„Ha minden üzletből elküldenek benneteket, csináljátok meg magatok!”

  • HVG HVG
Kebelbarátság: segítség nőknek

A női mellek mérete és formája sokakat izgat; a rengeteg szempont közül a fontosabbak közé tartozik azoknak a millióknak a gondja, akik nem találnak maguknak megfelelő méretű melltartót. A megoldáshoz másképp kell mérni, és főképp el kell felejteni a kosárméretet – mondja egy német startup, a Sugarshape két alapítója, Sabrina Schönborn és Laura Gollers (képünkön). Mint oly sok vállalkozás, a hamburgi testvérpáré is saját tapasztalat alapján született: a több évtizedes mérettáblázat szerint teltnek számító keblükhöz sehogyan sem tudtak kényelmes fehérneműt vásárolni. Végül Schönborn úr biztatta fel a nejét és a sógornőjét: „Ha minden üzletből elküldenek benneteket, csináljátok meg magatok!”

A megszólított feleség utóbb így kommentálta a történteket: „A kevés cégalapító nő többnyire szükségből szánja rá magát erre a lépésre. Azért, mert olyan gondja van, ami megoldást kíván. A legtöbb férfi viszont azt nézi, mi ígér nagyobb forgalmat. Ők sokkal józanabbak, a gyors növekedésre gondolnak. A nők meg akarják váltani a világot.”

Gollers szerint a német nők majdnem 80 százaléka jár hasonló cipőben, azaz alkalmatlan méretű melltartóban. A mai mérettáblázatok ugyanis (amelyek a mell alatti körméret és a betűkkel jelölt kosárméret alapján készülnek) a múlt század közepén keletkeztek, amikor még nem léteztek elasztikus anyagok. Ráadásul a gyártóknál többnyire idős férfiak a döntéshozók, akik nem akarnak változtatni a beváltnak gondolt rendszeren. Ahol nagy a szükség, ott persze közel a segítség: „bra-fitting” név alatt több országban is kínálnak tanácsadást, de a legtöbb ilyen szolgáltatás a meglévő méretek megértéséhez, a pontosabb méretvételhez ad segítséget.

A Sugarshape fő újítása az, hogy nem kényszeríti a hagyományos kosárméretekbe a megrendelőket. Bár a férfiak többsége egészen másképp tekint a nagy mellekre, a nők általában nem szeretik magukat teltnek érezni, és inkább kisebb – nemegyszer túl kicsi – kosárméretet választanak. Gollersék tapasztalatai szerint ráadásul sok nő azt sem tudja, hogy a méretvétel sajátosságai miatt ugyanaz a betű eltérő kosarakat jelölhet. A karcsúbb felsőtestűeket például könnyen bélyegezheti nagy mellűnek a betűjelzés, ezért akinek fóbiája támad egy E, F vagy G láttán, az a szó szoros értelmében szorult helyzetbe hozza magát.

A Sugarshape két, egyszerűen megmérhető körméretet kér a megrendeléshez. Egy szabványos, ám nem mindenkinek kényelmes 80 C-ből így lehet egyénre szabva és érzelemmentesen akár 70/92,5 vagy 100/125. Az első szám a mell alatti körméretet, a második a mell kerületét jelzi. Szakemberként a két nővér már tudja: a legtöbb nőnek kisebb körméretű és nagyobb kosarú darabra lenne szüksége. A cég tavaly ősszel megnyert egy vállalkozási tévévetélkedőt. Bár a beígért félmillió eurós befektetés végül nem valósult meg, az ismertséget meghozta a szereplés.

A saját tervezésű fehérneműjük iránti kereslet háromszorosára ugrott (egyelőre Németországba és Ausztriába szállít az internetes boltjuk). A német viszonyokhoz képest a beszerzés nem mondható luxusnak, már csak azért sem, mert a 40–65 eurós ár méretfüggetlen, miközben sok más bolt kihasználja a kínálat szűkösségét, és a nagyobb méreteket drágábban adja. „Egyetlen nőben sem szeretnénk azt az érzést kelteni, hogy nem felel meg a normának, ezért felárat kell fizetnie” – mondta Gollers a Süddeutsche Zeitungnak.

A vállalatalapítás 2012-ben viszonylag gyorsan ment, a testvérek félévnyi előkészület után hagyták ott addigi munkahelyüket. Az első befektetőket egy kisvállalkozói pályázaton győzték meg; csupa férfinak kellett elmagyarázniuk, mi a baj a nagy mellekkel. „Képzeljétek el – mondták nekik –, hogy egész nap szűk cipőben kellene járnotok, és nem is találnátok jobbat, hacsak nem ronda egészségügyi papucsot.”

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.