Kebelbarátság: segítség nőknek

„Ha minden üzletből elküldenek benneteket, csináljátok meg magatok!”

  • HVG HVG
Kebelbarátság: segítség nőknek

A női mellek mérete és formája sokakat izgat; a rengeteg szempont közül a fontosabbak közé tartozik azoknak a millióknak a gondja, akik nem találnak maguknak megfelelő méretű melltartót. A megoldáshoz másképp kell mérni, és főképp el kell felejteni a kosárméretet – mondja egy német startup, a Sugarshape két alapítója, Sabrina Schönborn és Laura Gollers (képünkön). Mint oly sok vállalkozás, a hamburgi testvérpáré is saját tapasztalat alapján született: a több évtizedes mérettáblázat szerint teltnek számító keblükhöz sehogyan sem tudtak kényelmes fehérneműt vásárolni. Végül Schönborn úr biztatta fel a nejét és a sógornőjét: „Ha minden üzletből elküldenek benneteket, csináljátok meg magatok!”

A megszólított feleség utóbb így kommentálta a történteket: „A kevés cégalapító nő többnyire szükségből szánja rá magát erre a lépésre. Azért, mert olyan gondja van, ami megoldást kíván. A legtöbb férfi viszont azt nézi, mi ígér nagyobb forgalmat. Ők sokkal józanabbak, a gyors növekedésre gondolnak. A nők meg akarják váltani a világot.”

Gollers szerint a német nők majdnem 80 százaléka jár hasonló cipőben, azaz alkalmatlan méretű melltartóban. A mai mérettáblázatok ugyanis (amelyek a mell alatti körméret és a betűkkel jelölt kosárméret alapján készülnek) a múlt század közepén keletkeztek, amikor még nem léteztek elasztikus anyagok. Ráadásul a gyártóknál többnyire idős férfiak a döntéshozók, akik nem akarnak változtatni a beváltnak gondolt rendszeren. Ahol nagy a szükség, ott persze közel a segítség: „bra-fitting” név alatt több országban is kínálnak tanácsadást, de a legtöbb ilyen szolgáltatás a meglévő méretek megértéséhez, a pontosabb méretvételhez ad segítséget.

A Sugarshape fő újítása az, hogy nem kényszeríti a hagyományos kosárméretekbe a megrendelőket. Bár a férfiak többsége egészen másképp tekint a nagy mellekre, a nők általában nem szeretik magukat teltnek érezni, és inkább kisebb – nemegyszer túl kicsi – kosárméretet választanak. Gollersék tapasztalatai szerint ráadásul sok nő azt sem tudja, hogy a méretvétel sajátosságai miatt ugyanaz a betű eltérő kosarakat jelölhet. A karcsúbb felsőtestűeket például könnyen bélyegezheti nagy mellűnek a betűjelzés, ezért akinek fóbiája támad egy E, F vagy G láttán, az a szó szoros értelmében szorult helyzetbe hozza magát.

A Sugarshape két, egyszerűen megmérhető körméretet kér a megrendeléshez. Egy szabványos, ám nem mindenkinek kényelmes 80 C-ből így lehet egyénre szabva és érzelemmentesen akár 70/92,5 vagy 100/125. Az első szám a mell alatti körméretet, a második a mell kerületét jelzi. Szakemberként a két nővér már tudja: a legtöbb nőnek kisebb körméretű és nagyobb kosarú darabra lenne szüksége. A cég tavaly ősszel megnyert egy vállalkozási tévévetélkedőt. Bár a beígért félmillió eurós befektetés végül nem valósult meg, az ismertséget meghozta a szereplés.

A saját tervezésű fehérneműjük iránti kereslet háromszorosára ugrott (egyelőre Németországba és Ausztriába szállít az internetes boltjuk). A német viszonyokhoz képest a beszerzés nem mondható luxusnak, már csak azért sem, mert a 40–65 eurós ár méretfüggetlen, miközben sok más bolt kihasználja a kínálat szűkösségét, és a nagyobb méreteket drágábban adja. „Egyetlen nőben sem szeretnénk azt az érzést kelteni, hogy nem felel meg a normának, ezért felárat kell fizetnie” – mondta Gollers a Süddeutsche Zeitungnak.

A vállalatalapítás 2012-ben viszonylag gyorsan ment, a testvérek félévnyi előkészület után hagyták ott addigi munkahelyüket. Az első befektetőket egy kisvállalkozói pályázaton győzték meg; csupa férfinak kellett elmagyarázniuk, mi a baj a nagy mellekkel. „Képzeljétek el – mondták nekik –, hogy egész nap szűk cipőben kellene járnotok, és nem is találnátok jobbat, hacsak nem ronda egészségügyi papucsot.”