Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az adóhatóság milliárdos hátralékkal vádolja a Facebookot és a Google-t, miközben az állam továbbra is közpénzt költ náluk saját hirdetési kampányaira. Cserébe az óriáscégek adandó alkalommal jó szolgálatot tehetnek a kormánynak.
A miniszterelnöki kabinet 2017-ben mintegy 150 millió forint elköltésére kötelezte magát a Facebook és a Google felületein. A pénzből jutott a nemzeti konzultációkra, az Erzsébet-táborokra, az úszó-világbajnokságra és a Soros-terv elleni kommunikációra is. Mindez éppen akkor történt, amikor az Országgyűlés kormánypárti többsége megszigorította a reklámadóról szóló törvényt, hogy hadat üzenjen a közteherviselést megkerülő internetes óriásoknak.
Miközben az adóhivatal tavaly megkezdte a naponta 30 millió forintra rúgó büntetések kiszabását, mert a Facebook és a Google nem tett eleget bejelentkezési és adófizetési kötelezettségének, a kommunikációért felelős Rogán-tárca – a látható hirdetések alapján – tervszerűen vásárolta a közösségi oldal és a böngésző reklámfelületeit.
Őszre már a százmillió forintnál is több adóval tartozók táborába küzdötte fel magát a Facebook és a Google. Az amerikai bázisú, de Írországban bejegyzett két cég mégsem az adó megfizetése, hanem a pereskedés mellett döntött. Érvelésük szerint az a szerződés, amelyet Magyarország és Írország a kettős adóztatás elkerüléséről kötött, feleslegessé teszi, hogy a magyar adóhivatal fennhatósága alá is bekerüljenek.
Az első fokon eljáró két bíró ezzel oly mértékben egyetértett, hogy egyenesen a reklámadóról szóló törvény megsemmisítését indítványozta az Alkotmánybíróságnál. Meglátásuk szerint a jogszabály inkriminált passzusai nemzetközi szerződésbe, a kettős adóztatás elkerülését célzó megállapodásba ütköznek.
Az Alkotmánybíróság ugyanakkor – döntően formai okok miatt – elutasította a megkeresést. A két multi ugyanis nem a reklámadót kifogásolta, hanem azt, hogy be kell jelentkeznie a törvény hatálya alá, illetve azt, hogy a mulasztást szankcionálják. Márpedig – érvel a testület – ezek az intézkedések csupán azt szolgálják, hogy a külföldi adóalanyok is azonos módon tegyenek eleget kötelezettségüknek, mint a magyarok, amelyek automatikusan bekerülnek az adóhivatal nyilvántartásába.
Tollat ragadott az ügyben a nemzetgazdasági miniszter is, amikor arról értesült, hogy az Alkotmánybíróság is ítéletet mond a reklámadóról. Arra hívta fel a taláros testület tagjainak figyelmét, hogy a digitális vállalkozásokkal szemben nem tudják érvényesíteni az arányos közteherviselés elvét, mert fizikailag nem települnek le az országban. Varga Mihály mindenesetre nem örülhetett az Alkotmánybíróság állásfoglalásának, jóllehet a bírói testület magát a törvényt életben tartotta. Míg ugyanis a miniszter a reklámadó forgalmi típusú adó jellegével magyarázta, miért nem terjed ki a két ország megállapodása a reklámadóra, az Alkotmánybíróság azt állapította meg, hogy az egyenlő elbánás elvét nemcsak a jövedelemadókkal, hanem valamennyi adónemmel és az azokhoz fűződő kötelezettségekkel, így a reklámadóval kapcsolatban is be kell tartani. Utóbbiból az következik, hogy a Google és a Facebook írországi cége Magyarországon sem vethető olyan kötelezettség alá, amely megterhelőbb, mint Írországban.
Márpedig a magyarországi adófizetési kötelezettség jóval megterhelőbb, a különbség milliárdos nagyságrendű. A reklámpiac bevétele 2017-ben 240 milliárd forint volt, ennek nagyjából a harmadát, 76,5 milliárdot az interneten közzétett hirdetések adták. Becslések szerint a fele folyhat be a két óriáshoz. Ennek a nettó, azaz áfát nem tartalmazó része a 7,5 százalékos reklámadó alapja. Ehhez hozzájönne a szintén a forgalom után fizetendő iparűzési adó, valamint a – nemzetközi összevetésben amúgy alacsony – 9 százalékos társasági adó, amelyet a profit után kell leróni. Vagyis ha Magyarországon adóznának, akkor a teljes forgalom mintegy 10 százaléka elillanna, holott Írországban az ottani adóhivatallal kötött egyezség alapján minimális az adóteher.
Ezekkel a dilemmákkal egész Európa küszködik. Az Európai Bizottság március közepén készítette elő azt a javaslatot, amely alapján a globálisan legalább 750 millió euró bevételű, az unióban legalább 50 millió eurós forgalmú információtechnológiai vállalatoknak egységesen 3 százalékos adót kellene fizetniük az éves forgalmuk után. A javaslatot a tagállamok kormányainak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia, de még így is csak ideiglenes intézkedésnek szánják – addig, amíg nem találnak jobb megoldást a digitális cégek adóztatására.
Kérdés, hogy az adózásban is különutas Orbán-kormány mennyire hajlik az uniós egyezségre. Korábban már elutasította az adóalap EU-szintű harmonizációját, és a társasági adót is annak ellenére vitte 10 százalék alá, hogy az már necces, mert adóoptimalizálásra ösztönzően alacsony kulcsnak számít. Ami pedig a technológiai cégek megítélését illeti, a magyar hatóságok eddig sem voltak következetesek. Egyrészt üzeneteik célba juttatására felhasználják a Google és a Facebook felületét, másrészt irdatlan adócsalóknak minősítették, sőt diszkriminálták őket. Mert miközben az amerikai cégeket pellengérre állították, például az immár Magyarországon is terjeszkedő orosz keresőről, a Yandexről szó sem esik. Ennek az orosz cégnek a forgalomfigyelő mérőkódja szerepelt a magyarországi nemzeti konzultáció online verzióján, korábban pedig kiderült, hogy a Yandex adatokat oszt meg az orosz titkosszolgálattal.
Bár az amerikai óriások is információs kincsesbányának számítanak az ottani hatalom számára, az Egyesült Államokban legalább van nyilvántartás arról, hogy az egyes cégek mennyit költenek a kormányzat befolyásolására. A Facebook és a Google 2017-ben csaknem 30 millió dollárt fordított lobbizásra. Idehaza ilyen információ nem érhető el. Így marad a találgatás, főleg, ha azt lehet tapasztalni, hogy a Facebook egyik pillanatról a másikra szívességet tesz annak a kormánynak, amelynek adóhivatalával perben és haragban áll. Lázár János migránsozó bécsi tudósítása annak ellenére visszakerült a közösségi oldalra, hogy tartalmát a Facebook előzőleg rasszistának minősítette. Márpedig csak a Fidesz profitálhat abból, hogy szavazótáborát az áprilisi választások előtt Lázár videója tovább hergelheti. A magyaroknak marad a szégyenkezés és a megszégyenítés, amennyiben Bécsben a helybéliek joggal helyeznek el méltatlankodó üzeneteket az autóikon.
Pedig a Facebook és a Google reklámpiaci tarolása valós versenyjogi aggályokat is felvet, legalábbis szabad médiapiacon. A hirdetési költéseket ugyanis a többi, hagyományos tartalomszolgáltató elől szipkázzák el. A törvényhozók több helyen, például Ausztráliában és újabban Nagy-Britanniában is arra próbálják rávenni az adókerülő technológiai vállalatokat, hogy legalább a helyi sajtót és annak munkatársait támogassák valamilyen pénzügyi alapon keresztül. Ezt a megoldást azonban az internetes cégek nem nagyon kedvelik.
A Facebook egyelőre azzal hitegeti a világot, hogy egyes országokban helyi vállalatok alapítására készül, így tehát bejelentkezik a helyi adók hatálya alá. A Google viszont éppen egy bulletin kiadását teszteli az Egyesült Államok két városában, ahol az adott felületen bárki megoszthatja a helyi híreket, az eltűnt cicától a beszakadt aszfaltig bármilyen sztorival előállhat. Az Orbán-kormánynak azonban valószínűleg nem szempont a médiafinanszírozás, hiszen irányított hirdetési kampányaival annyira tökéletesen megoldja azt, hogy Mészáros Lőrinc vidéki lapjait már ingyen is érdemes kiadni az április 8-ai választást megelőző és követő napokban. A Facebook és a Google adóhivatali csatája pedig – amúgy nagyon helyesen – a bíróságra marad, amely a Fővárosi Törvényszék tájékoztatása szerint hamarosan ítéletet hirdet.
A cikk a HVG 2018/12. számában jelent meg.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
A Voks 2025 árából akár kétszáz Tisza-szavazás is kijöhetett volna, ám van olyan mutató, amiben még így is alulmarad a lehengerlő kormánypárti akció a számháborúban.
A Tisza Párt elnöke arra kérte a magyar rendőröket, hogy a szombati Pride-on a magyar embereket védjék meg.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A képviselő szerint legalább 250 millió forintot érhet az ingatlan.
Kinek van igaza a Budapest és a kormány közötti pénzügyi vitában?
Egy Facebook-csoportba töltötték fel a felvételt.
Szekér Gergő szerint hazugságvizsgálóra kötötték.