Kovács Gábor
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Valószínűleg sok taxis, sőt akár taxiscég is belebukik a válságba, ám se a hatósági tarifa megszüntetése, se a díjemelés, se a díjcsökkentés nem indokolt. Viszont lehetne enyhíteni a taxisok terhein, új, akár ideiglenes drosztokat létrehozni, promótálni a megbízható cégeket. És még szigorúbban kellene fellépni a hiénák ellen.

Nincs napirenden a taxitarifa-rendszer változtatása, de nem is kizárt, hogy ilyesmire sor kerüljön. Legalábbis erre utal, amit Karácsony Gergely főpolgármester mondott egy sajtótájékoztatón: nincs szándékuk eltérni az egységes budapesti taxitarifáktól, de „kíváncsiak a taxisok véleményére”.

Nézzük tehát, mi a helyzet most. Jelen állás szerint a fővárosi taxisok egységes, önkormányzatilag előírt fuvardíjjal dolgoznak:

  • Alapdíj (távolságtól független, 700 Ft),
  • Kilométerdíj (300 Ft/km),
  • Várakozási díj (75 Ft/perc).

Vagyis a piacon nincs árverseny, hiszen minden taxi ugyanannyi pénzért viszi, viheti az utasokat.

©

Ha megszűnne a fix fuvardíj, akkor a taxisok megpróbálhatnának egymás alá menni a tarifájukkal. Jellemzően a piaci árverseny lefelé nyomja az árakat, persze csak egy határig, minden esetben van egy szint, ami alá a vállalkozások, vállalkozók nem tudnak csökkenteni, hiszen nem marad nyereségük. Ugyanakkor a fix ár azt is jelenti, hogy a vállalkozások (jelen esetben a taxisok) akkor sem tudnak árat emelni, ha ez indokolt lenne, illetve a vevőik is képesek és hajlandóak lennének megfizetni a magasabb árat.

A taxitarifák esetleges módosítása esetében szóba jöhet az is, hogy a főváros megtartja az általánosan kötelező tarifákat, azonban emel az összegeken. Már ha a taxisok elkezdenek emelésért lobbizni, a főváros pedig úgy ítéli meg, hogy a kérésük jogos, és nem okoz (túl nagy) érdeksérelmet a lakosságnak (egyben a választópolgároknak). És nem csak egyénileg, a taxiszolgáltatás ugyanis közösségileg is hasznos – legalábbis hasznosabb, mint az egyéni autóhasználat.

Szintén szóba jöhetne a (fix) tarifacsökkentés – ez a taxisokat anyagilag nyilván hátrányosan érintené, viszont a járvány és a gazdasági válság közben/után az alacsonyabb tarifák hozzájárulhatnának ahhoz, hogy több budapesti üljön taxiba, vagyis nőjön a taxisok forgalma.

A fővárosi önkormányzat 2013-ban fixálta a taxitarifát, a díjak előtte csak maximálva voltak. Akkor a fuvardíj így állt össze:

  • Alapdíj (távolságtól független, 450 Ft),
  • Kilométerdíj (280 Ft/km),
  • Várakozási díj (70 Ft/perc).

E tételeket a főváros azóta egyszer, 2018-ban emelte az aktuális összegekre. A taxisok akkor azzal érveltek, hogy – az átlagos infláción túl – a költségeik jelentősen megnőttek a szervizdíjak, kötelező biztosítási díjak, droszthasználati díj emelkedése miatt, nem beszélve a kötelezővé tett online pénztárgép költségeiről. A fuvardíj elemei nem egységesen emelkedtek, az alapdíj jelentősen, a kilométerdíj kismértékben nőtt, az Index korabeli számításai szerint egy átlagos úton ezek körülbelül 15 százalékos emelkedést adtak ki. Rövidebb utaknál ennél nagyobbat, hosszabb utaknál kisebbet.

©

Mivel 2018-ban jelentős, az inflációt bőven meghaladó emelés volt (sőt, ami azt illeti, mértéke a 2013–2019 közti inflációt is meghaladta), ez nem indokolná a fuvardíjak újabb emelését. Ugyanakkor az elmúlt években az átlagfizetés szépen, évi több mint 10 százalékkal nőtt, így tere talán lenne. Ezt persze felülírja, hogy a koronavírus-járvány miatt épp egy válság kezdetén járunk növekvő munkanélküliséggel és sok esetben csökkenő bérekkel. Egyébként a turizmus után fél lépéssel a taxizás volt a következő szektor, amit a járvány, illetve a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések padlóra küldtek.

A válságnak vannak, lesznek áldozatai

Ezt megerősítette a hvg.hu-nak az Országos Taxis Szövetség is, amelytől a BKK javaslatokat kért a budapesti személytaxi-szolgáltatás újraindításához, továbbá a vállalkozások forgalmának élénkítését célzó intézkedések bevezetéséhez. „A kezdeti időszakban a napi fuvarok 80-90 százalékkal csökkentek, aminek hatására a taxisok az utasokkal együtt kénytelenek voltak »otthon maradni«, kollégáink pedig egyéb módon ideiglenes pénzkereseti lehetőséget kerestek, vagy a tartalékokból próbálták a folyamatos kiadásaikat kompenzálni, azt enyhíteni” – írta válaszában Metál Zoltán, a szervezet elnöke.

A taxisszövetség szerint már június elején érzékelhető volt némi keresletnövekedés, de még hosszú hónapok, akár egy év is szükséges ahhoz, hogy stabilizálódjon a helyzet. Az elmúlt években körülbelül 25 százalékkal nőtt az engedéllyel rendelkező budapesti taxisok száma, de a külföldi turistáknak is köszönhetően egyensúlyban volt a kereslet és a kínálat. A járvány miatt azonban drasztikusan csökkent a kereslet, így (ahogy sok más területen is), számolni kell azzal, hogy csökkenni fog a vállalkozók, vállalkozások száma.

Vagyis a taxispiac esetében várhatóan kevesebb lesz a taxis, sőt akár taxiscégek (fuvarszervezők) is lehúzhatják a rolót.

Díjemelésre nincs szükség

Ennek ellenére a taxisszövetség szerint ezt a folyamatot nem lenne célszerű közvetlenül befolyásolni, mert a megmaradó vállalkozásoknak ez további károkat okozna. Metál Zoltán emlékeztet rá, hogy

egyéb, hasonló vagy nagyobb kiesésekkel sújtott ágazatokban (pl. vendéglátás) sem voltak áremelések az újraindulás után,

a korábbi árakat megtartva próbálják visszacsábítani a vendégeket. Ezért a taxitarifák emelése vagy módosítása nem lenne kedvező hatással a forgalom élénkítésére, így ezt a taxisszövetség nem támogatná – annak ellenére sem, hogy az elmúlt évekhez képest folyamatosan emelkednek a taxijárművek kötelező felelősségbiztosítási díjai.

A folyamatosan emelkedő biztosítási és egyéb költségek egyenes arányos következménye a tarifa növelésének igénye

– véli az egyik fuvarszervező taxiscég, a 6x6taxi. Azonban úgy gondolják, hogy mérsékelhető, vagy akár el is kerülhető a további tarifaemelés igénye, amennyiben a taxis vállalkozásokat érintő, "extrém módon és indokolatlanul növekvő terheket" vissza lehetne szorítani. A taxigépkocsik üzemeltetéséhez szükséges kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díja például időről időre 20-30, akár 40 százalékot is növekszik. Egy kedvezőnek mondható adottságokkal rendelkező taxis vállalkozó éves KGFB-díja több, mint negyedmillió forint.

©

„A többéves előkészítést, illetve módosítást követően a hatósági rögzített ár, valamint a taxirendelet az elmúlt években bebizonyította létjogosultságát. A taxizás kiszámítható lett mindenki számára, a taxis vállalkozók költséghatékonysága is javult, bár még mindig nem nevezhető tökéletesnek” – véli a 6x6taxi.

A fuvarszervezőnél egyébként úgy látják, a tarifarendszer átalakítására irányuló esetleges kezdeményezés célja a hatósági ár eltörlése mellett a tarifák csökkentése lenne. „Álláspontunk szerint hatástanulmány és a taxis vállalkozók véleménye nélkül ez meggondolatlan és megalapozatlan döntés lenne. Megérzésekre nem lehet alapozni több ezer vállalkozás jövőjét illetően” – hangsúlyozzák.

A fuvarszervező szerint

egy árcsökkentés, de különösen a hatósági árak eltörlése negatív hatással lehet mind a taxis vállalkozókra, mind az utazóközönségre nézve.

„A hatósági árak alkalmazásának igénye is úgy született meg, hogy az utazóközönség számára kiszámíthatatlan volt a számos tarifa, és azok alkalmazási feltételei. A maximált tarifa negatív árspirál kialakulásához vezetett, lehetőséget biztosítva a »zavarosban halászóknak« arra, hogy kedvező tarifát ígérve becsapják az utasokat” – írták.

Azért lenne min változtatni

Bár tarifaemelést a szövetség nem szeretne, vannak egyéb javaslataik arra, hogyan tudná a főváros támogatni a taxisokat:

  • az önkormányzat népszerűsíthetné azokat a fuvarszervezőket (taxiscégeket), amelyek a szolgáltatását megfelelőnek, transzparensnek és biztonságosnak ítéli meg;
  • ezzel együtt felhívhatná az utasok figyelmét arra, hogy még mindig elég sok a hiéna, az illegális taxis, és az olyanok, akik a hatósági ár akár többszörösét próbálják lehúzni az utasokról;
  • az egyre kevesebb – és működő – taxiállomáson végezzenek folyamatos ellenőrzéseket az ITM hatósági ellenőreinek bevonásával, hogy az ún. „drosztfoglalók” onnan végleg kiszoruljanak, és legyen ténylegesen lehetősége minden droszthasználati hozzájárulást megfizető taxisnak ezeket a megállóhelyeket rendszeresen használni, kulturált környezetben az utasokra várakozni;
  • kezdeményezze a BKK (a szükséges jogszabályváltozási javaslatokkal), hogy a taxiállomásokon várakozó civil autókat mihamarabb elszállítsák;
  • a vészhelyzet időszakában bevezetett – a Budapest Közút által létrehozott – online ügyintézést érdemes lenne megtartani, ezzel is csökkentve a sorban állást, valamint az adminisztrációval töltött időt;
  • a szövetség javasolja, hogy a BKK – a Budapest Közúttal együtt – vizsgálja meg és tegyen javaslatot, hogy a Belvárosban és frekventált kerületek fővárosi kezelésű közútjain milyen módon lehetne kialakítani nappali, éjszakai –akár ideiglenes – taxiállomásokat;
  • javasolják, hogy a kijárási korlátozás idején igénybe nem vett – a taxiállomások használatáért már korábban befizetett – éves droszthasználati hozzájárulás díját kompenzálják.

A 6x6taxinál úgy látják, a taxiállomások folyamatos megszüntetésével összhangban szükséges lenne megvizsgálni az állomáshasználati díjak csökkentését. A biztosítótársaságok extrém magas díjainak felülvizsgálatát is kezdeményezni kell. Sőt, szerintük a járványhelyzetre tekintettel

a taxigépkocsik maximált életkorát is ki lehetne tolni átmenetileg,

ezzel is segítve az amúgy is rendkívül nehéz anyagi helyzetbe került vállalkozók talpra állását.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Végre felújítják a régóta elhanyagolt budai Malom-tó környezetét

Végre felújítják a régóta elhanyagolt budai Malom-tó környezetét

A külföld is kiállt Navalnij mellett

A külföld is kiállt Navalnij mellett

Kicsit hibrid, nagyon sportkupé: teszten a BMW M440i

Kicsit hibrid, nagyon sportkupé: teszten a BMW M440i