Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4de4269-5bb1-4c52-a9f7-c242be74080b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel százzal előzött a sofőr az 50-es szakaszon.","shortLead":"Közel százzal előzött a sofőr az 50-es szakaszon.","id":"20250515_Megcsuszott-a-szaguldo-auto-a-vizes-uton-Ersekvadkerten-ketten-sulyosan-megserultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4de4269-5bb1-4c52-a9f7-c242be74080b.jpg","index":0,"item":"e2a158e6-7dfb-489b-8f5c-a1f1f846c245","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Megcsuszott-a-szaguldo-auto-a-vizes-uton-Ersekvadkerten-ketten-sulyosan-megserultek","timestamp":"2025. május. 15. 10:17","title":"Megcsúszott a száguldó autó a vizes úton Érsekvadkerten, ketten súlyosan megsérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4732cc-dd07-48a0-8c73-0b3d2c975dd9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő arról is beszélt, hogy Magyar Péter ellenzéki fordulata előtt többször is próbálta lebeszélni a férjét a közéleti szerepvállalásról, de mostanra belátta, hogy Nagy Ervinnek ez az útja.","shortLead":"A színésznő arról is beszélt, hogy Magyar Péter ellenzéki fordulata előtt többször is próbálta lebeszélni a férjét...","id":"20250515_borbely-alexandra-lehallgatas-telefon-nagy-ervin-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4732cc-dd07-48a0-8c73-0b3d2c975dd9.jpg","index":0,"item":"730c99ca-4a94-43bc-b943-7da5b191d253","keywords":null,"link":"/elet/20250515_borbely-alexandra-lehallgatas-telefon-nagy-ervin-magyar-peter","timestamp":"2025. május. 15. 21:28","title":"Borbély Alexandra szerint lehallgatják az ő és Nagy Ervin telefonját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9790444e-458b-430f-a6e3-3c9480604bcb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hummer EV mostantól egy minden korábbinál erősebb új változatban is kapható.","shortLead":"A Hummer EV mostantól egy minden korábbinál erősebb új változatban is kapható.","id":"20250516_sportkocsikent-katapultal-a-legujabb-4-tonnas-villany-hummer-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9790444e-458b-430f-a6e3-3c9480604bcb.jpg","index":0,"item":"8ac8ba77-82a3-4989-a194-3fc69fbace1b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_sportkocsikent-katapultal-a-legujabb-4-tonnas-villany-hummer-ev","timestamp":"2025. május. 16. 07:21","title":"Sportkocsiként katapultál a legújabb 4 tonnás villany-Hummer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bac69ce3-b4a5-44d1-a97a-6ff7614757ad","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mindenféle felvezetés nélkül, csütörtökön megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel, amelyen szerepel a Nemzeti dal trapesített verziója, a Ne gyere a seggembe című szerzemény a követési távolságot nem tartó autósokról, de még az ingatlanosok is külön dalt kaptak.","shortLead":"Mindenféle felvezetés nélkül, csütörtökön megjelent a Bëlga új nagylemeze Egyre gondolunk címmel, amelyen szerepel...","id":"20250515_Hirtelen-megjelent-egy-uj-Belga-lemez-a-Nemzeti-dal-is-rajta-van-de-az-ajton-bearamlo-szunyogok-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bac69ce3-b4a5-44d1-a97a-6ff7614757ad.jpg","index":0,"item":"199a7017-6e12-4651-89d2-81f56bed2572","keywords":null,"link":"/kultura/20250515_Hirtelen-megjelent-egy-uj-Belga-lemez-a-Nemzeti-dal-is-rajta-van-de-az-ajton-bearamlo-szunyogok-is","timestamp":"2025. május. 15. 11:50","title":"Hirtelen megjelent egy új Bëlga-lemez, a Nemzeti dal is rajta van, de az ajtón beáramló szúnyogok is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"098c922c-4d08-4f38-a5b5-21903d431c01","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A NATO-ban az elmúlt időszakban gyakori téma a védelmi kiadások arányának növelése, jelenleg a GDP 2 százalékát kell erre fordítani a tagállamoknak, aminek nem mindenki tesz eleget. Az 5 százalék viszont még a költések emelését szorgalmazó USA-nak is sok lehet.","shortLead":"A NATO-ban az elmúlt időszakban gyakori téma a védelmi kiadások arányának növelése, jelenleg a GDP 2 százalékát kell...","id":"20250515_Nemetorszag-kulugyminisztere-elvben-egyetert-azzal-hogy-a-GDP-5-szazalekat-koltsek-vedelemre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/098c922c-4d08-4f38-a5b5-21903d431c01.jpg","index":0,"item":"16d988c9-1a40-4b9f-8f3d-cc32e26a1c55","keywords":null,"link":"/vilag/20250515_Nemetorszag-kulugyminisztere-elvben-egyetert-azzal-hogy-a-GDP-5-szazalekat-koltsek-vedelemre","timestamp":"2025. május. 15. 11:53","title":"Németország külügyminisztere elvben egyetért azzal, hogy a GDP 5 százalékát költsék védelemre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OpenAI egy új weboldalt hozott létre, amely elvileg nagyobb átláthatóságot biztosít a mesterséges intelligencia fejlesztésével kapcsolatban. Bár a kezdeményezés jó, van némi szépséghibája.","shortLead":"Az OpenAI egy új weboldalt hozott létre, amely elvileg nagyobb átláthatóságot biztosít a mesterséges intelligencia...","id":"20250515_mesterseges-intelligencia-openai-atlathatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc.jpg","index":0,"item":"b8c21ebc-700d-4c6d-ae99-d5e5da544f1d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_mesterseges-intelligencia-openai-atlathatosag","timestamp":"2025. május. 15. 10:03","title":"Nagyobb átláthatóságot ígér az OpenAI, de van ezzel egy kis gond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a271f8e-a571-4256-a7b6-a1d88699713d","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Hiába egyenlített Lenny a hosszabbításban.","shortLead":"Hiába egyenlített Lenny a hosszabbításban.","id":"20250514_magyar-kupa-paks-ferencvaros-4-3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a271f8e-a571-4256-a7b6-a1d88699713d.jpg","index":0,"item":"4541710f-2c8e-4323-b34f-3ba94a7f022d","keywords":null,"link":"/sport/20250514_magyar-kupa-paks-ferencvaros-4-3","timestamp":"2025. május. 14. 22:01","title":"A Paks nyerte a Magyar Kupát, újra legyőzték a Ferencvárost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92865ba4-23fc-4db0-9353-a1687899bcaf","c_author":"Galicza Dorina ","category":"360","description":"A Tisza Párt leültetett néhány száz roma szimpatizánst, és bemutatta, hogyan képzeli el a részvételi demokráciát.","shortLead":"A Tisza Párt leültetett néhány száz roma szimpatizánst, és bemutatta, hogyan képzeli el a részvételi demokráciát.","id":"20250515_magyar-peter-tisza-part-roma-forum-ciganysag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92865ba4-23fc-4db0-9353-a1687899bcaf.jpg","index":0,"item":"fb02849c-52b2-4002-8773-67b8068f1c8a","keywords":null,"link":"/360/20250515_magyar-peter-tisza-part-roma-forum-ciganysag","timestamp":"2025. május. 15. 17:10","title":"Ne féljetek, cigányok, itt van a Magyar! – roma fórumot tartott a Tisza Párt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Valószínűleg sok taxis, sőt akár taxiscég is belebukik a válságba, ám se a hatósági tarifa megszüntetése, se a díjemelés, se a díjcsökkentés nem indokolt. Viszont lehetne enyhíteni a taxisok terhein, új, akár ideiglenes drosztokat létrehozni, promótálni a megbízható cégeket. És még szigorúbban kellene fellépni a hiénák ellen.
Nincs napirenden a taxitarifa-rendszer változtatása, de nem is kizárt, hogy ilyesmire sor kerüljön. Legalábbis erre utal, amit Karácsony Gergely főpolgármester mondott egy sajtótájékoztatón: nincs szándékuk eltérni az egységes budapesti taxitarifáktól, de „kíváncsiak a taxisok véleményére”.
Nézzük tehát, mi a helyzet most. Jelen állás szerint a fővárosi taxisok egységes, önkormányzatilag előírt fuvardíjjal dolgoznak:
Alapdíj (távolságtól független, 700 Ft),
Kilométerdíj (300 Ft/km),
Várakozási díj (75 Ft/perc).
Vagyis a piacon nincs árverseny, hiszen minden taxi ugyanannyi pénzért viszi, viheti az utasokat.
Mónus Márton
Ha megszűnne a fix fuvardíj, akkor a taxisok megpróbálhatnának egymás alá menni a tarifájukkal. Jellemzően a piaci árverseny lefelé nyomja az árakat, persze csak egy határig, minden esetben van egy szint, ami alá a vállalkozások, vállalkozók nem tudnak csökkenteni, hiszen nem marad nyereségük. Ugyanakkor a fix ár azt is jelenti, hogy a vállalkozások (jelen esetben a taxisok) akkor sem tudnak árat emelni, ha ez indokolt lenne, illetve a vevőik is képesek és hajlandóak lennének megfizetni a magasabb árat.
A taxitarifák esetleges módosítása esetében szóba jöhet az is, hogy a főváros megtartja az általánosan kötelező tarifákat, azonban emel az összegeken. Már ha a taxisok elkezdenek emelésért lobbizni, a főváros pedig úgy ítéli meg, hogy a kérésük jogos, és nem okoz (túl nagy) érdeksérelmet a lakosságnak (egyben a választópolgároknak). És nem csak egyénileg, a taxiszolgáltatás ugyanis közösségileg is hasznos – legalábbis hasznosabb, mint az egyéni autóhasználat.
Szintén szóba jöhetne a (fix) tarifacsökkentés – ez a taxisokat anyagilag nyilván hátrányosan érintené, viszont a járvány és a gazdasági válság közben/után az alacsonyabb tarifák hozzájárulhatnának ahhoz, hogy több budapesti üljön taxiba, vagyis nőjön a taxisok forgalma.
A fővárosi önkormányzat 2013-ban fixálta a taxitarifát, a díjak előtte csak maximálva voltak. Akkor a fuvardíj így állt össze:
Ezt megerősítette a hvg.hu-nak az Országos Taxis Szövetség is, amelytől a BKK javaslatokat kért a budapesti személytaxi-szolgáltatás újraindításához, továbbá a vállalkozások forgalmának élénkítését célzó intézkedések bevezetéséhez. „A kezdeti időszakban a napi fuvarok 80-90 százalékkal csökkentek, aminek hatására a taxisok az utasokkal együtt kénytelenek voltak »otthon maradni«, kollégáink pedig egyéb módon ideiglenes pénzkereseti lehetőséget kerestek, vagy a tartalékokból próbálták a folyamatos kiadásaikat kompenzálni, azt enyhíteni” – írta válaszában Metál Zoltán, a szervezet elnöke.
A taxisszövetség szerint már június elején érzékelhető volt némi keresletnövekedés, de még hosszú hónapok, akár egy év is szükséges ahhoz, hogy stabilizálódjon a helyzet. Az elmúlt években körülbelül 25 százalékkal nőtt az engedéllyel rendelkező budapesti taxisok száma, de a külföldi turistáknak is köszönhetően egyensúlyban volt a kereslet és a kínálat. A járvány miatt azonban drasztikusan csökkent a kereslet, így (ahogy sok más területen is), számolni kell azzal, hogy csökkenni fog a vállalkozók, vállalkozások száma.
Vagyis a taxispiac esetében várhatóan kevesebb lesz a taxis, sőt akár taxiscégek (fuvarszervezők) is lehúzhatják a rolót.
Díjemelésre nincs szükség
Ennek ellenére a taxisszövetség szerint ezt a folyamatot nem lenne célszerű közvetlenül befolyásolni, mert a megmaradó vállalkozásoknak ez további károkat okozna. Metál Zoltán emlékeztet rá, hogy
egyéb, hasonló vagy nagyobb kiesésekkel sújtott ágazatokban (pl. vendéglátás) sem voltak áremelések az újraindulás után,
a korábbi árakat megtartva próbálják visszacsábítani a vendégeket. Ezért a taxitarifák emelése vagy módosítása nem lenne kedvező hatással a forgalom élénkítésére, így ezt a taxisszövetség nem támogatná – annak ellenére sem, hogy az elmúlt évekhez képest folyamatosan emelkednek a taxijárművek kötelező felelősségbiztosítási díjai.
A folyamatosan emelkedő biztosítási és egyéb költségek egyenes arányos következménye a tarifa növelésének igénye
– véli az egyik fuvarszervező taxiscég, a 6x6taxi. Azonban úgy gondolják, hogy mérsékelhető, vagy akár el is kerülhető a további tarifaemelés igénye, amennyiben a taxis vállalkozásokat érintő, "extrém módon és indokolatlanul növekvő terheket" vissza lehetne szorítani. A taxigépkocsik üzemeltetéséhez szükséges kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díja például időről időre 20-30, akár 40 százalékot is növekszik. Egy kedvezőnek mondható adottságokkal rendelkező taxis vállalkozó éves KGFB-díja több, mint negyedmillió forint.
Fülöp Máté
„A többéves előkészítést, illetve módosítást követően a hatósági rögzített ár, valamint a taxirendelet az elmúlt években bebizonyította létjogosultságát. A taxizás kiszámítható lett mindenki számára, a taxis vállalkozók költséghatékonysága is javult, bár még mindig nem nevezhető tökéletesnek” – véli a 6x6taxi.
A fuvarszervezőnél egyébként úgy látják, a tarifarendszer átalakítására irányuló esetleges kezdeményezés célja a hatósági ár eltörlése mellett a tarifák csökkentése lenne. „Álláspontunk szerint hatástanulmány és a taxis vállalkozók véleménye nélkül ez meggondolatlan és megalapozatlan döntés lenne. Megérzésekre nem lehet alapozni több ezer vállalkozás jövőjét illetően” – hangsúlyozzák.
A fuvarszervező szerint
egy árcsökkentés, de különösen a hatósági árak eltörlése negatív hatással lehet mind a taxis vállalkozókra, mind az utazóközönségre nézve.
„A hatósági árak alkalmazásának igénye is úgy született meg, hogy az utazóközönség számára kiszámíthatatlan volt a számos tarifa, és azok alkalmazási feltételei. A maximált tarifa negatív árspirál kialakulásához vezetett, lehetőséget biztosítva a »zavarosban halászóknak« arra, hogy kedvező tarifát ígérve becsapják az utasokat” – írták.
Azért lenne min változtatni
Bár tarifaemelést a szövetség nem szeretne, vannak egyéb javaslataik arra, hogyan tudná a főváros támogatni a taxisokat:
az önkormányzat népszerűsíthetné azokat a fuvarszervezőket (taxiscégeket), amelyek a szolgáltatását megfelelőnek, transzparensnek és biztonságosnak ítéli meg;
ezzel együtt felhívhatná az utasok figyelmét arra, hogy még mindig elég sok a hiéna, az illegális taxis, és az olyanok, akik a hatósági ár akár többszörösét próbálják lehúzni az utasokról;
az egyre kevesebb – és működő – taxiállomáson végezzenek folyamatos ellenőrzéseket az ITM hatósági ellenőreinek bevonásával, hogy az ún. „drosztfoglalók” onnan végleg kiszoruljanak, és legyen ténylegesen lehetősége minden droszthasználati hozzájárulást megfizető taxisnak ezeket a megállóhelyeket rendszeresen használni, kulturált környezetben az utasokra várakozni;
kezdeményezze a BKK (a szükséges jogszabályváltozási javaslatokkal), hogy a taxiállomásokon várakozó civil autókat mihamarabb elszállítsák;
a vészhelyzet időszakában bevezetett – a Budapest Közút által létrehozott – online ügyintézést érdemes lenne megtartani, ezzel is csökkentve a sorban állást, valamint az adminisztrációval töltött időt;
a szövetség javasolja, hogy a BKK – a Budapest Közúttal együtt – vizsgálja meg és tegyen javaslatot, hogy a Belvárosban és frekventált kerületek fővárosi kezelésű közútjain milyen módon lehetne kialakítani nappali, éjszakai –akár ideiglenes – taxiállomásokat;
javasolják, hogy a kijárási korlátozás idején igénybe nem vett – a taxiállomások használatáért már korábban befizetett – éves droszthasználati hozzájárulás díját kompenzálják.
A 6x6taxinál úgy látják, a taxiállomások folyamatos megszüntetésével összhangban szükséges lenne megvizsgálni az állomáshasználati díjak csökkentését. A biztosítótársaságok extrém magas díjainak felülvizsgálatát is kezdeményezni kell. Sőt, szerintük a járványhelyzetre tekintettel
a taxigépkocsik maximált életkorát is ki lehetne tolni átmenetileg,
ezzel is segítve az amúgy is rendkívül nehéz anyagi helyzetbe került vállalkozók talpra állását.
Kamarás Pétert az „átláthatósági” törvényjavaslatról kérdezték, és bár ő a civil ügyekkel foglalkozó önkormányzati bizottság elnöke Pécsen, azt állította, nem tudja, miről van szó.
„Vajon látta a filmet?” – teszi fel a költői kérdést Pottyondy, majd megjegyzi: „Egy skizofrén csávóról szól, aki terrorcselekményt hajt végre, miközben félholtra ver embereket”.