szerző:
Szlavkovits Rita
Tetszett a cikk?

Gigantikus mentőövet dobott ugyan a távhőszolgáltatóknak a kormány. Egy év alatt kell kiizzadni azt a pénzt, amiből tizenkét év alatt az összes hőszolgáltató kizöldülhetett volna, és akkor most nem érdekelne senkit az szürreális gázár.

Gigaösszeggel száll be a kormány a távfűtött lakások rezsicsökkentésébe, a péntek esti Magyar Közlönyben megjelentek szerint csak a lakosság fogyasztása után jár a támogatás, az intézmények nem. Nekik horribilis árat kell majd a fűtésért fizetni, ami az önkormányzatoknak fájhat a legjobban, Az első ágazati reakciók szerint a garázsboltok sem menekülnek, hiába ígérte ezt korábban Gulyás Gergely: a fűtési szezonban nekik is legalább tízszeres díjat kell majd fizetni.

Szombathelyen már a MK megjelenése után megkongatták a vészharangot.

Szürreális mentőöv

Mivel a szolgáltatók a legkülönbözőbb struktúrában szolgáltatják a hőt, nehéz pontosan kiszámolni az állami támogatás teljes összegét. A szolgáltatók egyfelől kapnak egy havi fix támogatást, ennek összege nagyjából a másfélszeresére emelkedett, de a hődíjakban óriási a változás, ez a támogatási rész meghaladhatja akár az ezermilliárd forintot. Ha azt vesszük alapul, hogy a kormány lakásonként a 24 GJ fogyasztást tekinti átlagosnak, akkor a minden GJ után támogatásként a legtöbb szolgáltatónál fizetett 45 ezer forinttal és 660 ezer háztartással számolva 713 milliárd forint lehet a mentőöv. Ha a szakmai szövetség adataival számolunk, akkor az összes szolgáltatott hőmennyiség évente 26,5 PJ, azaz 26,5 millió GJ, így 1192 milliárd forintra jön ki a támogatás összege, és ebben csak a lakossági fogyasztás után fizetett hődíj támogatás van benne. A szolgáltatók egy fix összegű havi támogatást is kapnak, a tavalyihoz képest ez is több, de nem olyan mértékű a változás, mint a hődíjak támogatása esetén. Az MEKH által megállapított díjak és támogatások decemberig érvényesek, így azt követően kedvezőbben alakulhat az árszabás. Ezeket a díjakat az augusztusi gázárakhoz kötötték egy rossz döntés következtében, erről itt írtunk. Jelenleg jóval olcsóbb a gáz a holland tőzsdén, de a másfél-két évvel ezelőtti árszintnek még így nyolc-tízszeresén maradhat. Tavaly ősszel, amikor jócskán ki kellett pótolni a támogatásokat, még csak 40 euró körül járt a gáz ára, az augusztusi beárazásnál majdnem 340 euró volt, jelenleg 200 euró alatti szinten mozog.

MVM Észak-Budai Fűtőerőmű
Revicky Zsolt

Ezek az összegek csak becslések, a szolgáltatók számára egyedileg számítják a támogatás mértékét, de a Közlönyben megjelentek szerint a hődíj támogatások 80 százaléka 40 ezer forint felett van. Az viszont a Közlönyben megjelentekből egyértelműen kiderül, hogy azoknál a távhőszolgáltatóknál, ahol már megújulókkal fűtenek,  alig emelkedett a hődíj.

A MEKH tavaly a lakosság GJ-ban számolt fogyasztása után 1000-4000 forint közötti támogatást állapított meg, az idén az előbbi összegek sokszorosát kénytelen biztosítani: a legtöbb településen 45-50 ezer forint hődíjat, és mellé ennyi támogatást jelölnek meg, ez az összeg Esztergomban eléri a 68 ezer forintot. A termálvízzel fűtő Hódmezővásárhelyen 1009 forint, Szentesen mínusz 3002 forint, Csongrádon 4176 forint, a biomasszát felhasználó Pécsett 4375 forint. Az adatokból egyértelműen kitűnik, hogy megújulókra áttérők biztosítják a legolcsóbban a távfűtést, ezért is érthetetlen, hogy az uniós pénzbőség éveiben miért nem ösztönözték az átalakításokat.

Szentesen, Csongrádon már évtizedek óta működnek a termálrendszerek, ezeken a településeken a legalacsonyabbak a költségek. 2005–2010 között a távfűtésben a megújulók aránya 7 százalékról 16 százalékra emelkedett, 2015-re újabb 10 százalékkal nőtt az arány, majd 2015-2020 között már csak további 5 százalékos volt az arány növekedése, tehát mostanra a távhő szektorban még mindig csak 30 százalék a megújulók aránya. Pontos helyzetképet a rendszerek sokfélesége nehéz leírni, de ha a 217 távhő rendszer 30 százaléka már megújult, akkor nagyjából 150 vár az átállásra. Egy-egy beruházásra 5-10 milliárd forintot számolva is úgy tűnik, hogy

a most támogatásra elkülönített ezermilliárdos összegből majdnem ki is futotta volna a teljes távhőrendszer megújulókra való átállása, ráadásul a fejlesztéseket nem egyszerre kellett volna kifizetni, hanem 12 év alatt.

Ehhez képest, a 2014–21-es uniós ciklusban ennek az összegnek a töredékét költötték el, azt is többnyire NER-közeli vállalkozók.

A kormány üdvöskéje, az EU-Fire Kft. NER 300-as 16 milliárdos programjáról gyakorlatilag 10 éve nem tudunk semmit - a hvg.hu többször is írt erről. Ez a cég feltérképezte Kiskunhalas és Kecskemét geotermális lehetőségeit több száz millió forintért, majd egyik városban sem lett semmi a termálfűtésből, a pénz viszont elgőzölgött. Az EU-Fire érdekeltségei Mosonmagyaróváron is megjelentek, Hadházy Ákos leplezte le, amikor bemutatta, hogy a projektzárás időpontjára is csupán a kutakat sikerült lefúrniuk, holott ez még egy 2007–13-as ciklusban elindult projekt. Mostanra elindult a kivitelezés, igaz, a megrendelő egyik tulajdonosának, az EU-Fire érdekeltsége is indult a közbeszerzésen, de legalább nem ők vitték el a tendert. A mosonmagyóvári termálrendszer kiépítését egy olyan cég nyerte meg, amelynek a csongrádi és makói projektjeire tíz évvel ezelőtt rátelepedett az EU-Fire Kft., ezeket referenciaként használva kezdett hasítani. Egyébként az EU-Fire Kft.-nek új ügyvezetője is van, június óta a MÁV-Start elbocsátott vezérigazgatója, Kerékgyártó József vezeti a céget. Mátészalkán legalább befejezték, amit elkezdtek, itt éppen ebben a szezonban indul a termálfűtés a lakások 30 százalékában, igaz, visszasajtolót nem fúrtak, egy tóba vezetik a használt termálvizet.

Fazekas István

A 2014–2020-es ciklusban két pályázatot írtak ki kifejezetten megújuló távhőre, a 19 milliárd forintos kerettel kiírt programban Kaposvár és Kecskemét lettek a befutók, mindkét városban a biomasszára térnek át, a kivitelezés most indul. Ezt megelőzően, 2017-ben kiírt pályázaton, az egyetlen sikeresnek tűnő projekt a szegedi, ez egyelőre még nem készült el teljes egészében, próbaüzem alatt van. A 2,5 milliárd támogatást elnyert tótkomlósi projekt az akkori önkormányzat párhuzamos energetikai pályázata miatt majdnem bedőlt, most mintha látnák az alagút végét, bár ennél többet egyelőre nem árult el sem a polgármester, sem a kivitelező cég vezetője. A kiskunhalasi projekt teljesen megfeneklett, vissza kell fizetniük a pénzt, ráadásul, nyomoznak is az ügyben a hatóságok. Most a korábbi ciklusból megmaradt pénzt próbálja a kormány összesöpörni.

Magáncégek, amelyek befűtenek

Ahány távhőrendszer, annyiféle struktúra, a hőtermelésben már jelentős számban magáncégek működnek, ezek adják el a hőt a szolgáltatóknak. Szegeden a gigaprojekt hőtermelői lábát a CBA mogulok tulajdonolják, tőlük veszi az önkormányzati szolgáltató a hőt, de itt a beruházás felét is hozzá kellett tenniük, hiszen abban a pályázatban még 50 százalékos volt a támogatási intenzitás. (A most induló kaposvári és kecskeméti beruházások támogatása 100 százalékos.) Több településen a KÉSZ Csoport egyik vállalkozása végzi a hőtermelői tevékenységet, ők fűtenek a bajai, sárvári, körmendi és még hat másik településen. Több külföldi cég is beszállt, köztük a Veolia, ők utóbb a vértesi erőművet vették meg, így az oroszlányi távfűtéshez is ők adják a hőt, egyelőre a szénbánya bezárása után megvásárolt gázkazánokkal. Ahogy a Veolia nyilatkozta, rövidesen biomasszára állhatnak át, ahogy a kecskeméti távhőprojektben is biomassza fűtőművet épít az egyik cégük, a Sade-Magyarország Kft. 8,5 milliárd forintos uniós támogatásból.

Az uniós pénz megszerzése nélkül csak a maradékból futja

A közelmúltban Palkovics László az ATV munkatársának adott interjút a távfűtésről, ebben beszélt a technológiai és ipari miniszter arról, hogy a kormány keresi a menekülőutakat az energiaválságból, és hogy ősszel nyitnak egy 5 milliárd forintos zöldítési keretet, amelyre pályázhatnak majd a távhőszolgáltatók, beleértve ebbe a geotermián kívül más megújulókat is. Palkovics azt elismerte, hogy a termálfűtéshez szükséges kutak fúrása kockázatos, ezért egy 6 milliárd forintos alapot is létrehoztak, amellyel az állam ezeknek a kockázatoknak egy részét átvállalhatná.

Mindkét keret forrása átcsoportosítás lehet: az egyik egy tavaly kiírt, de befagyott pályázati pénz, a másik pedig egy még az előző hétéves uniós ciklus terhére megnyitott, de nem kihasznált 19,5 milliárdos keret maradéka. Újabb lehetőség csak a Brüsszellel való megállapodás után nyílhat meg. Azzal is csak akkor fognak jó eséllyel élni a szolgáltatók, ha a támogatási rendszert is átalakítják. Ha minden marad így, akkor folytatódik az ügyeskedés.

Büntetést kap, aki fejleszt

A szolgáltatók egyedileg megállapított támogatást kapnak az állami kasszából, hogy kiegyenlítsék a rezsicsökkentés miatti veszteségeiket, ezt az elismert költségeik után számolja ki az Energiahivatal. A pénteken megjelent Magyar Közlönyből is kitűnik, hogy

azok kapnak nagyobb támogatást, akik eddig nem vágtak bele a fejlesztésekbe.

Ez persze érthető a mostani helyzetben, de a támogatási rendszer „békeidőkben” sem ösztönzi a fejlesztéseket. Az egyik visszatartó erő az, hogy a támogatás megállapításakor a beruházások értékcsökkenését nem ismerik el költségként, így aki lépne a megújulók felé, az hátrányba kerül. nem csoda, ha a megújulókra kiírt szűkös keretre is kevesen pályáztak. A távhőszolgáltatók szakmai szövetsége, a MATÁSZSZ egy transzparens és egzakt támogatási rendszer kidolgozását is elvárná az energiahivataltól, de a rezsicsökkentés fokozatos kivezetését sem tartanák ördögtől valónak.

A megújulókra átálló beruházások gyorsan megtérülhetnek a jelenlegi, és várhatóan még egy jó darabig magas gázárak mellett, főleg ha azt támogatásból finanszírozzák, és ha kormány megfogadja a távhő szakmai szövetség javaslatát, és átalakítja az állami támogatási rendszert is. Ha megnyílnak az uniós pénzcsapok, erre a célra biztosan lesz pénz, egyelőre nem sok van, pedig igény volna bőven, még az 5 milliárd forintért is sorban állnak.

MTI / Varga György

Barnakőszén helyett termálfűtés

Makón, Hódmezővásárhelyen és Csongrádon is bővítenék az évtizedekkel ezelőtt kiépített termálkört. Csongrád polgármestere, Bedő Tamás két óvoda augusztusi, már piaci árakon kiküldött számláját összehasonlítva illusztrálta a termál- és gázfűtés közötti különbséget: fél hónapra a gázfűtéses óvodában 375 ezer forintos, míg a termálrendszerbe bekötött, a fűtést és meleg vizet is a rendszerről kapó óvodának 1800 forintot számláztak ki teljes hónapra. A települések egyelőre saját pénzből tervezik az újabb bekötéseket, bár az elmúlt években kifosztott önkormányzatok lehetőségei szűkösek. A hitelre a kormány adhat engedélyt, így ez a tél már elment, pedig ha nem lenne ennyire bürokratikus a rendszer, néhány településen akár már a fűtési szezonra is elkészülhetne a bővítés. Jól jönne a távfűtőknek egy kis kormányzati segítség, de egyelőre csak az 5 milliárd forintos keret ismert, a hozzáférés mikéntje még nem.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!