szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A legnagyobb Magyarországon működő élelmiszerláncok 50-90 százalékban magyar forrásból szerzik be az általuk árult élelmiszert. Az Agrárminisztérium szerint a magyar agrárgazdaság és agrárpolitika érdeke is a nemzetközi piacok jó működése és a külkereskedelemben való aktív részvétel.

Szeptember elején kisebb botrányt kavart, hogy német sertéshústermékek jelentek meg a magyarországi Lidlökben, ráadásul a magyarnál olcsóbban, holott a cég még 2021-ben azt ígérte, magyar beszállítóktól fogja beszerezni. A Lidl azt reagálta, hogy a 2021 novemberi vállalása óta jelentős mértékben megváltozott a gazdasági helyzet. A háború kitörése, az infláció, valamint az energetikai árak drasztikus növekedése mind hatással voltak az élelmiszer-kiskereskedelmi piac működésére.

A diszkont lépése voltaképpen várható volt – magyarázta Raskó György agrárközgazdász a Pénzcentrumnak. Németországban ugyanis most jelentős túlkínálat van sertéshúsból, és még a szállítással együtt is megéri azt Magyarországon eladni. Emlékezzünk, hogy idén áprilisban nagyon hasonló akciózási hullám vonult végig az akkorra már csúcsdrága trappista sajtokon is. Akkor annak a nyomott árú értékesítésnek ugyanez volt a lényege, a készleten maradt nyugat-európai kínálatban tankoltak fel olcsón a magyar üzletek.

A magyar agrárgazdaság összességében nagy haszonélvezője a nemzetközi kereskedelemnek

– közölte az Agrárminisztérium a lap érdeklődésére –, külkereskedelmi többlete is igen nagymértékű, 2022-ben 3,6 milliárd euró volt. Ebből pedig az következik, hogy a magyar agrárgazdaság és agrárpolitika érdeke is a nemzetközi piacok jó működése, a külkereskedelemben való aktív részvétel pedig alapvetés.

A Pénzcentrum körbekérdezte a nagy boltláncokat, az árusított élelmiszerek mekkora hányada származik importból:

  • Penny: Mára a kínálatukban található 2500 termék (aminek 80 százaléka élelmiszer) közel kétharmadát (több mint 1500 árucikk) magyar beszállítók biztosítják, és több mint 500 sajátmárkás termékük viseli a Magyar Termék védjegyek egyikét.
  • Tesco: A hipermarket tájékoztatása szerint az élelmiszer-kínálatuk körülbelül 12 ezer terméket tartalmaz, és ezeknek körülbelül a 80 százaléka származik magyar szállítótól.
  • Lidl: A magyar beszállítóktól vásárolt élelmiszereinek értéke az áruházlánc teljes élelmiszer-beszerzésének közel 60 százalékát jelenti. A vásárlók pedig összesen már több mint 4000 hazai termék közül válogathatnak a polcokon. A 2022-es gazdasági év eredményeit tekintve a kenyerek és egyéb pékáruk, a tej és tejtermékek, a tojás, a friss szárnyas, marha és sertéshúsok esetében kiemelkedően magas a magyar beszállítók aránya.
  • Spar: legnagyobb üzleteikben (Interspar hipermarketek) nagyjából 12 ezer termék található, melyeket 92,9 százalékban hazai forrásokból szereznek be.
  • Aldi: 2023 őszén az állandó szortimentjük mintegy 1800 termékből áll, a kínálatnak pedig több mint 50 százaléka magyar cégektől érkezik. Az áruházlánc 2021 vége óta az állandó kínálatában található valamennyi szárnyas-, sertés- és marhahús esetében kizárólag magyar beszállítóktól vásárol terméket. A zöldségek és gyümölcsök esetében jelenleg a termékek mintegy 80 százaléka magyar beszállítású. A lánc pékárukínálatának zömét 18 magyar pékség biztosítja.
  • Auchan: A hiper a pontos kínálatáról nem számolt be, azt viszont leírták, hogy több mint 20 ezer magyar termékkel várják vásárlóikat.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!