A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
A kormánypárti erőfeszítéssel összerakott Magyar Vagon-csoporthoz tartozó MaVag Europe csúcsvezetője, aki egyben a Mol csúcsvezetője is, nem kívánta felfedni, hogy ő a tulajdonos Molt képviseli. Mindenesetre kikérte magának, hogy a spanyolokat zavarja az átláthatatlanság és a nyilvánvaló orosz kapcsolat.
Nemzetbiztonsági okokra és a közrend védelmére hivatkozva utasította vissza a spanyol kormány, hogy a Magyar Vagon-csoport (magyar állami kisebbségi részesedéssel és finanszírozással) bevásárolja magát a Talgo vonatgyártóba – írta meg a HVG is még augusztus végén.
A hatályos spanyol jogszabályok értelmében a stratégiai vállalatokban történő külföldi tulajdonszerzés kormányzati engedélyhez kötött. Ilyen szabály egyébként Magyarországon is él, és itt is még a pandémia idején vezették be.
Bacsa György, a Ganz-Mavag igazgatósági elnöke szerdán interjút adott a Financial Timesnak – emlékeztet cikkében az Index. Szerinte a spanyol kormány egyszerűen félretette a szabad vállalkozás jogát Európában, különösen a tőke szabad mozgására vonatkozó részt. A vétójuk mögött pedig politikai okok állnak. A konzorcium jogi úton támadhatja meg a madridi döntést a spanyol legfelsőbb bíróságon. Szerinte a tőke szabad mozgása az Európai Unió négy alapvető szabadságjogának egyike. Az alapelv megsértésére vonatkozó panaszokat pedig az Európai Bíróság előtt lehet elbírálni.
A Talgo-pályázatot márciusban indító Ganz-Mavag (egész pontosan a MaVag Europe projektcég) mögött magyar állami befektetés áll, és részesedéssel rendelkezik a vállalatban a Mavag-csoport vasúttársaság is, amelyről Spanyolország azt állítja, a magyar Mol-csoport olajipari vállalat irányítása alatt áll.
Bacsa György nem volt hajlandó megnevezni a Mavag tulajdonosait,
de elmondta, a teljes tulajdonosi listát elküldték a spanyol hatóságoknak: „Nem találnak semmilyen orosz kapcsolatot, semmilyen orosz befolyást. Elképzelni sem tudjuk, mi indokolja a vélt orosz érdekeltséget vagy befolyást és az ebből eredő biztonsági kockázatot”. Azt elismerte, hogy a Mavagnak volt orosz üzleti partnere, de szerinte, ha a 2022 előtti oroszokkal való üzletelés oroszpártiságnak minősül, akkor fél Európát ki kellene zárni mindenfajta üzletből.
Bacsa Györgyről tudni érdemes, hogy miközben a Talgo felvásárlására létrehozott MaVag Europe projektcég igazgatósági elnöke, régi molos, 2022 óta az olajmulti ügyvezető igazgatója.
Igaz, ami igaz, a Magyar Vagon tulajdonosi struktúrája átláthatatlan. A csoportot alkotó cégháló bonyolult, az egyik fő tulajdonos a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor András, a másik a Molhoz, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Solva II. magántőkealap. A Talgo-ügylet során a Magyar Vagonnak biztosan fel kellett fednie tényleges tulajdonosi hátterét, de ez a jövőre nézve semmit sem garantál, hiszen a magántőkealapok átláthatatlanok. Hivatalosan csak annyit lehet tudni róluk, mely alapkezelő kezeli őket – leginkább ebből lehet arra következtetni, kinek a vagyona van bennük, de ez nem szükségszerű.
A Magyar Vagon fideszes és orosz kötődése pedig messze túlmutat azon, hogy a Magyar Vagonnak „volt orosz üzleti partnere”. A jelenlegi honvédelmi miniszter, Szalay-Bobrovniczky Kristóf által gründolt Magyar Vagont a kormány, a magyar állam rakta össze: alátette az egymilliárd euró értékű nagy egyiptomi kocsibeszerzést, a csoportba privatizálta a MÁV járműjavító és -építő kapacitásait, a Talgo felvásárlásába az állam beszállt csendestársnak, az állami Eximbank pedig hitelt adott hozzá.
A Magyar Vagon eredetileg Szalay-Bobrovniczky és az orosz állami Transzmasholding vegyesvállalkozása volt. A nagy egyiptomi megrendelést az orosz és a magyar fél koprodukcióban kezdte el teljesíteni. Az oroszok Ukrajna megtámadása után szálltak ki – máig nem tudni, milyen feltételekkel. És nem távoztak üres kézzel: a kocsikat ugyan a Magyar Vagon egymaga gyártja és szállítja le, de az egyiptomi vasúttársaság és a Transzmasholding 2023 elején szerződött a leszállított és még leszállítandó kocsik szervizelésének 12 évig tartó támogatásáról, alkatrészellátásáról, továbbá egy üzemcsarnok kialakításáról Kairó külvárosában.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.