Az Orbán-kormány 6750 euróval sunnyogott be a nagy spanyol vonatbizniszbe

8 perc

2024.03.08. 05:30

2024.03.08. 07:21

A magyar állam szűk 7 ezer euróért szerzett 45 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártó felvásárlására létrehozott projektcégben, de ennél minden bizonnyal nagyobb szerepet vállalna, mert a projektcég felügyelőbizottságába beült a Nemzeti Tőkeholding egyik igazgatója. A többségi tulajdonos a Szalay-Bobrovniczky Kristóf hadügyminiszter által gründolt, jelenleg egy magántőkealap által tulajdonolt Magyar Vagon-csoport, amelybe a kormány a MÁV járműgyártó és -javító kapacitásait privatizálta, és amelynek még 500 kocsit kell leszállítania az oroszokkal közösen elkezdett egyiptomi megrendelésből. Madrid az Orbán-kormány oroszbarátsága miatt nem akarja engedélyezni a stratégiai vállalatnak számító Talgo felvásárlását.

A magyar állam vagyonkezelő cége, a Corvinus Zrt. 45 százalékos részesedést szerzett a spanyol Talgo vonatgyártó vállalat felvásárlására létrehozott, amúgy homályos hátterű, de egyértelműen NER-közeli projektcégben.

A projektcég, a Ganz-MaVag Europe Zrt. létesítő okiratát február 5-ei dátummal frissítették, a dokumentum tanúsága szerint a cég alaptőkéje 15 ezer euró, amely 15 ezer darab egyeurós részvényből áll. 6750 darab részvény tulajdonosa a Corvinus, 8250 darabé pedig a Ganz-MaVag Holding Kft., vagyis a tulajdoni arányok megoszlása 45-55 százalék.

A projektcéget decemberben gründolták, ekkor még egyedüli tulajdonosa (a 15 ezer darab egyeurós részvény egyedüli birtokosa) a Magyar Vagon-csoporthoz tartozó Ganz-MaVag Holding volt. A Magyar Vagont eredetileg Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi miniszter gründolta, nem tudni pontosan, most ki a tulajdonosa, de egyértelműen kormányközeli vállalatcsoport – helyzetére és történetére még visszatérünk.

A magyar állam beszállását azonban se a Magyar Vagon, se a magyar állam nem verte nagy dobra.

Az állam hallgatása különösen aggasztó, hiszen a Magyar Vagon esetében messze bőven akkora vállalatcsoportról, és messze akkora projektekről van szó, amelyek indokolnák a közvélemény és a választópolgárok tájékoztatását.

A szűk 7 ezer eurós tulajdonszerzés a magyar állam számára persze csak aprópénz, de nem világos, hogy az állam mennyi pénzzel és milyen formában szállna be a Talgo felvásárlásába – a hírek szerint a MaVag a Talgo 40 százalékát venné meg 632 millió euróért (240 milliárd forintért).