Hiába hagyták jóvá, Mészáros Lőrincéken még mindig elhasalhat a MÁV egymilliárd eurós gigahitele

Aggályos lehet, hogy Mészáros V-Hídja az elmúlt években folyamatosan letarolta a közbeszerzéseket, és megszüntette az érdemi versenyt.

  • HVG HVG
Hiába hagyták jóvá, Mészáros Lőrincéken még mindig elhasalhat a MÁV egymilliárd eurós gigahitele

Minden banki jóváhagyást megkapott ugyan a MÁV egymilliárd eurós gigahitele az Európai Beruházási Banknál (EIB), ám a projektet még jóvá kell hagynia az igazgatótanácsnak is, ez pedig lehet, hogy nem lesz egyszerű menet, írja a G7.

A lap szerint ugyanis az EIB beszerzési elvárásai igen szigorúak, nemcsak a hazai és uniós közbeszerzési szabályokat kell betartani, de oda fognak figyelni a verseny tisztaságára, a közbeszerzési kiírások feltételire. A testre szabott kiírásokat az EIB nem fogja elfogadni.

Márpedig a magyarországi vasútfejlesztési, -felújítási tendereket az elmúlt években többnyire Mészáros Lőrinc egyik legfontosabb és legjövedelmezőbb vállalata, a V-Híd nyerte meg, így a G7 szerint erősen kérdéses, van-e még elegendő kapacitás az országban rajta kívül, illetve az is kérdés, hogy ez nevezhető-e még tiszta versenynek. A lap szerint egyébként Mészárosékon túl leginkább az osztrák Strabag és Swietelsky, a cseh Metrostav és Subterra jöhet szóba befutóként egy valóban nyílt kiíráson.

A lap szerint nehezen elképzelhető, hogy az EIB számára elfogadható lesz, ha a 800 milliárdos projektek java része a V-Hídhoz kerül, és nem jut érdemi megrendelés más vállalkozásnak. Főleg aggályos lehet, ha az árak, mint ahogy idehaza a vasúti projekteknél is szokás, megint elszállnak. A cikk rámutat: a Budapest–Belgrád vasútvonal kilométer-arányos költsége is negyedével magasabb idehaza, mint a szerb szakaszon, pedig ott óránként 200 kilométeres sebességre építik a pályát, míg nálunk csak óránként 160 kilométeres sebességre.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek