Tetszett a cikk?

Lehetnének éppen csehek, magyarok vagy zsidók is, de Jan Šikl filmjében szudétanémetek történetét látjuk. Meg egy család és a világ széthullását. Premier a Verzió filmfesztiválon.

Karel Seisser. Velichovky Learje
© www.verzio.ceu.hu
A Wehrmacht ezredese – ideáltípusa a hollywoodi propagandafilmben csendesen vallató nácinak – cigarettára gyújt. A főtiszt pengearcú, szétdohányzott fogakkal, hátra simított, brillantintól csillogó hajjal, természetellenesen peckes testtartással. Szívja a staubot, a koponya összes zugát átjáró meleg füst lehűlve távozikaz orrlikakon. A díszegyenruhás férfihez egy fiatal lány lép, hamvas ártatlanságát mórikálással palástolja, a kamerának és a férfinak játszik. Ő is szippant a cigarettából, és a nála jóval öregebb ezredes arcába fújja a füstöt, közben a szemét úgy meresztgeti, ahogyan azt egy némafilmben a romlott teremtésektől elvárták. A férfinak szeme se rebben, ő is a lányra fújja a füstöt. A házi moziba szánt jelenet émelyítő.

A férfi Aldo Saul, aki 1941-ben feleségül vette a nála évtizedekkel fiatalabb Editát, a csehországi német Karel Seisser legkisebb, húszéves lányát. A felvételt Miroslav Pokorný prágai cseh orvos, lelkes amatőr filmes készítette, aki a menyecske nővérének, Lilinek a férjeként, mint nászvendég tartózkodott a Szudéták kis fürdővárosában, Velichovkyban.

Pokorný harmincas-negyvenes években forgatott képsorai képezik Jan Šikl a Verzió dokumentumfilm fesztiválon látható filmjének, a Velichovky királyának a nyersanyagát. A cseh rendező módszere sok tekintetben már ismert, éppúgy, ahogy Forgách Péter, ő is családi mozikból komponálja meg egyáltalán nem magánügynek tekinthető „privát történeteit”. Csak míg magyar kollégájánál az utólagos szöveges narráció egyáltalán vagy alig játszik szerepet, Šikl fontosnak tartja a szereplők bemutatását, jellemzését, a történet képeken túli részeinek ismertetését, olykor még a tanulságok levonását is. Ez utóbbira felnőtt és elfogulatlan közönség esetében talán nem is lenne szükség, csakhogy a kelet-európai nem ilyen. Csehországban például a németek és a szudétanémetek XX. századi szerepének tárgyilagos bemutatása, illetve kollektív büntetésként rájuk mért második világháború utáni kitelepítésük megkérdőjelezése ma is merész tettnek számít. Márpedig Šikl filmje aligha igazolja a benesi dekrétumok feltétlen igazságát.

Ahogyan az is látható, hogy mi irritálhatta a cseheket még egy olyan a politikától finnyásan távol maradni kívánó német családnál is, mint Seisseréké. Az egyik a csehországi németek gazdagsága, a másik a birodalmi megszállókkal történő sokszor igaztalan, olykor igazolható azonosítás.

A földönfutóvá tett uralkodó (Oldaltörés)

Örömanya és -apa. Héttérben csehek
© www.verzio.ceu.hu
Velichovky bár a Szudétákban található, mégis Seisserék voltak az egyetlen németek a faluban. A családfő, Karel mintagazdaságot irányított, munkásai csehek voltak. Herr Seissert nem érdekelte semmi más, mint az üzlet, a – magyar szemmel meglepően kicsiny – 160 hektáros birtok működtetése, a családja boldogsága és az evés-ivás élvezete. Birodalomalapítónak számított, annak ellenére is, hogy vagyona alaptőkéjéhez hozományként jutott hozzá, de gondolatait-tetteit mindenkor a gazdagodás és a növekedés iránti vágy irányította. És amint ez lenni szokott, bár nagy gazdagságban élt, környezete szerencsésnek tartotta, idővel egyre inkább a birodalom átörökítése izgatta. Csakhogy egyetlen fia sem született, így három lánya „jó” házasságában reménykedhetett. Munkásait biztos kézzel gardírozta, üzletfeleivel szót értett, csak éppen családját nem tarthatta kézben. (Kis)polgári világképe sokban hasonlít a Hippolit, a lakáj Kabos Gyula megszemélyesítette apafigurájáéhoz. Mint ahogy konfliktusa a pompa- és társaságkedvelő feleségével, valamint az önállóságra törekvő lányaival is a korszak magyar vígjáték-klasszikusát idézi. A következmények azonban itt nem komikusak.

A kisember Seisser („a király”) képtelen ellenállni a történelem sodrának, a hétköznapi, az üzletben kamatozó józansága kevés a megkapaszkodáshoz. Seisser nem boldog Csehszlovákia német megszállásától, az „új rend” hamar tiszteletét teszi a családnál, amikor Karel bátyjának zsidó felesége, nem bírva az elviselhetetlent, öngyilkos lesz. Seissert kétségbe ejti az is, hogy lányai fittyet hányva apai terveknek a saját fejük után választanak férjet maguknak. Lili házasságának még örül, csakhogy később vibrálóan érzéki és öntörvényű lánya engedve szenvedélyének elválik férjétől. Középső lánya egy csehországi német zsúrfiúhoz megy hozzá, aki kisszerű és germán származásával kérkedik. A legnagyobb csapás az apának azonban Aldo és Edita házassága, persze nem elsősorban a vej katonatiszti beosztása miatt, hanem mert a férj sokkal idősebb, mint lánya, ráadásul ő sem fogja majd tovább vinni a gazdaságot. Karel Seisser, ahogy a történelem felgyorsul, egyre inkább „korszerűtlen” figurává válik. Nem ért semmit a körülötte zajló történésekből, elképedve látja, hogy a háború utáni hatalom azokra épít, akik korábban leginkább lustaságukkal, összeférhetetlenségükkel és féktelen irigységükkel tűntek ki. 1945 telén még együttkarácsonyozik a család, hogy aztán jöjjön a vonat, és irány egy Weimar melletti falu.

Nem tudni, véletlen-e, hogy a pompás eredeti kísérőzenében (sajnos, a stáblistán nem szerepel a komponista) többször is felbukkanó motívum, amelyet a világ Hanns Eisler NDK-s himnuszában ismer, a film végén szomorú értelmet nyer. Kitelepítése után Seisser állítólag többet sohasem nevetett, patriarchális életcéljai talán mindig is elérhetetlenek voltak, de mindezt az "újabb" új politikai rendszer tette számára brutálisan egyértelművé.

A filmet a Verzió fesztiválon e héten csütörtökön délután négy órakor vetítik a Toldi Moziban.

Zádori Zsolt

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Kult

Kurt-Werner Schulz, a vasfüggöny utolsó áldozata

„Másképpen is lehet gyászolni, nem csak temetésen” – mondja az áldozat özvegye. Kurtot 1989. augusztus 21-én érte halálos lövés, húsz nap múlva szabadon átmehetett volna Ausztriába. Szalay Péter filmjét a közelmúlt halálos abszurditásáról a Verzió filmfesztiválon is vetítik.

Kult

Hogyan tettük el láb alól családtagjainkat?

Emléktöredékekből bontakozik ki az arzénes gyilkosságok története. A tiszazugi asszonyok légypapírból áztatott méreggel ölték meg férjeiket, apósukat, gyereküket. Az esetet feldolgozó dokumentumfilm látható lesz a Verzió fesztiválon.

hvg.hu Kult

Bajnok cigányok napi harca a világért

Sutka. Szkopje egyik elővárosa a Balkán, de talán az egész világ legnagyobb roma települése, ahol mindenki bajnok valamiben - legyen az lótenyésztés, vámpírűzés, öltözködés, boksz, veszekedés, galambtrenírozás, törökzene-ismeret vagy műsoroskazetta-gyűjtés.

hvg.hu Világ

"A hágai bírák kapják be, és egyék meg, amit..."

A fenti mondat és egyéb válogatott trágárságok Vojiszlav Seselj szerb szélsőséges pártvezető szájából hangzottak el egy tavalyi hágai meghallgatáson. Az eset jól mutatja, hogy a csetnikvajda nem sok mindent bánt meg abból, amit az elmúlt másfél évtizedben tett. Szerencsére Szerbiában nem mindenki gondolja így: a belgrádi B92 televízió egy horvát szerkesztő és egy szerb rendező közreműködésével dokumentumfilmet készített a vukovári háborúról. Az alkotás látható lesz a novemberi Verzió fesztiválon.

Kult

"Még szerencse, hogy érintetlen maradt"

Garantálom, hogy nem verjük meg többet – mondja egy iráni apa, aki egy, az otthonukból elmenekült lányok és asszonyok számára létrehozott központból készül hazavinni gyermekét. A Verzió fesztiválon látható Szökésben (Runaway) című dokumentumfilmet egy teheráni nőket segítő intézmény falain belül forgatták.

Kult

Milyen ízű az ember húsa?

Kilencszáz napig tartott a leningrádi blokád, ezalatt hatszázezren haltak éhen a városban. Hogyan teltek a mindennapok a két, a náci és a sztálinista diktatúra sújtotta városban? Szergej Loznyica pátosz nélküli filmjét a Verzió fesztiválon láthatjuk.