szerző:
Vincze Szabolcs
Tetszett a cikk?

Mondják, hogy annak, aki szereti a kínai ételeket, nem szabad benéznie egy kínai étterem konyhájába. A világ legnagyobb kínai étterme című dokumentumfilmből röpke nyolcvan perc alatt kiderül, hogy van ebben cseppnyi igazság. A Verzió filmfesztivál hazai bemutatója.

Ne ijedjünk meg, ha nem találjuk az asztalunkat! Ez csak a földszint
© Verzió

A kínai filmgyártásról elsőként a mára már klasszikussá vált easternek, Jackie Chan és Jet Li ugrik be elsőként. Jobb esetben esetleg a Tao - Az Út című munka a Magyarországon – de akár a világon bárhol – élő kínai értelmiség küzdelmeiről. Ha azonban a tradicionális harcművészeteknél többet szeretnénk megismerni a távol-keleti országból, érdemes megnézni a A világ legnagyobb kínai étterme című dokumentumfilmet, amely, ha szűkre szabottan is, de bepillantást enged az igazi Kínába.

A történet keretéül az ötezer férőhelyes, ezer alkalmazottat – köztük háromszáz szakácsot – alkalmazó gigantikus vendéglátóegység története, mindennapjai szolgálnak. Bár az összkép némiképpen polírozott, valódi emberi sorsokkal, sikerekkel és vágyakkal, nem utolsó sorban pedig társadalmi szokásokkal és konyhaművészeti fogásokkal ismerkedhetünk meg.

Bár ez utóbbinak, nem tudom, Európában örülünk-e. Hiszen túllendülve azon a közhelyen, hogy Ázsia egészen más gasztronómiai kultúrterület, sokkoló, ahogy a helyi szakácsok leölik a libákat, vagy éppen ahogy szervírozzák a félig élő halakat. Mindezt premier plánban, az orrunk előtt. Ilyenkor azért megfordul az ember fejében (vagy a gyomrában), hogy a nálunk már-már hisztérikusan felfújt libatömésnél vannak keményebb dolgok is.

Úgy látszik, Kína az olimpia után is nyitva tartja, sőt egyre szélsebbre tárja kapuit a világ és a Nyugat előtt. A házak és az autók alapján akár valahol Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban is járhatnánk, csak a mandarin nyelv emlékeztet minket, hol is vagyunk valójában. Ily módon már láthatjuk az új Kína színre lépését és feltörését, ami viszont együtt jár a hagyományos Kína eltűnésével. Persze, hogy mi a tradíció ötven év vérbő kommunizmus után, az nem is annyira nyilvánvaló.

Az egyetlen, ami dramaturgiailag meg-megtöri a film egyébként mérsékelt lendületét, az időnként bevágott, erőtlen információs snittek sora. Ha valamelyik szereplő éppen a válásáról mesél, egy hirtelen vágással az alkotók közlik, hogy Kínában évente mennyien házasodnak össze és válnak el. Ha mutatnak egy kisgyereket, már meg is jelenik a képernyőn, hogy Kínában évente mennyi gyermek születik.

Nem tudni, ezekkel a beszúrásokkal mit is akartak a film készítői, hiszen ahhoz, hogy valamit megtudjunk az ország jelenéről, lehetne éppen statisztikákat is búvárolni, de mi most éppen moziba jöttünk és filmet néznénk. Igaz, az efféle okosságok nem változtatnak a film élvezeti értékén. Nem vesznek el belőle, de nem is adnak hozzá.

A filmet a Verzió filmfesztiválon vetítik november 9-én 20:00-kor a Toldiban.

Vincze Szabolcs

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kult

Magányos? Vegyen műfókát!

Lehet-e a robotoknak "lélek-jelenlétük", netán aurájuk? Többek között erről elmélkedik az a kutatócsoport Japánban, amelynek vezetője elkészítette önmaga mását, s műve hitelességét a kislányán tesztelte. A finn-dán koprodukcióban készült Gépszeretet című film az ember és a robot sajátos és tagadhatatlanul változásban lévő viszonyát járja körbe.

hvg.hu Kult

Intim pillantás egy kampány kulisszái mögé

Minden idők leghosszabb elnökválasztási kampánya a végéhez közeledik az Egyesült Államokban. A demokrata és a republikánus jelölt küzdelmét politikai valóságshow gyanánt szinte a nap 24 órájában csaknem testközelből lehetett követni. Ezen a héten a Verzió Filmfesztiválon Robert Drew dokumentumfilmjéből megtudhatjuk, honnan indult a ma már természetesnek vett, mindenre kiterjedő médialefedettség, amely a politikai csatározásokat övezi.

Világ

A szélsőjobbos nagypapa és fekete unokája

Ez év tavaszán a BBC 2-es csatornája műsorra tűzött egy sor saját készítésű dokumentumfilmet, a kezdeményezés a Fehér évszak címet kapta. A sorozatot alkotó hat film mindegyike egyetlen témával foglalkozik: hogyan birkózik meg a fehér munkásosztály a megváltozott körülményekkel, amit a lakóhelyükre egyre nagyobb számban költöző bevándorlók teremtenek. E filmek egyike, a Kisvárosi tisztaság című film megtekinthető a november 4-én kezdődő Verzió filmfesztiválon.

Itthon

„Itt van Viktor! Hol vagy, Katica?”

Kelet-Európában a történelemre az a szerep osztatott, hogy kicsesszen a kisemberrel. A kisemberre pedig az, hogy mindezt valahogy túlélje. Olykor megvillan a remény, hogy tán mégiscsak itt a szomorújáték vége. Ha így is lenne, ritkán happy az end. Tanulságos film a Verzió filmfesztiválon.

hvg.hu Világ

"Egy jó zsidó soha nem tér át más vallásra"

A fenti gondolat egy ukrajnai rabbi száján szaladt ki egy helyi televíziós műsorban, egy Muhammad Asadról szóló beszélgetésben. Kijelentésének alanya Leopold Weiss néven látta meg a napvilágot az Osztrák-Magyar Monarchiában, majd a zsidó hitet elhagyva az iszlám 20. századi történelmének egyik jelentős alakjává vált. Az életéről szóló film megtekinthető a héten kezdődő Verzió fesztiválon.

Hárs Géza Kult

A fideszes zsidó, a nemzeti érzés nélküli anya és a mediáció

Olyat eddig csak a legendák szintjén ismert, hogy egy házaspárt kettészakít a politikai megosztottság? Hogy barátok nem állnak szóba többé egymással a pártpreferenciáik miatt? Nem hitte, hogy ez valóban létezik? Hajdú Eszter filmje pontosan ilyen történeteket mutat be a november 4-én kezdődő Verzió filmfesztiválon.