Festményekkel, naplókkal és színdarabokkal állnak ellen az orosz megszállás alatt élő ukrán művészek

A titokban alkotó herszoni művészek bebizonyították, hogy nemcsak a lövészárkokban, hanem kulturális fronton is fontos harcolni az oroszok ellen.

  • hvg.hu hvg.hu
Festményekkel, naplókkal és színdarabokkal állnak ellen az orosz megszállás alatt élő ukrán művészek

Miután az otthonukat megszállták az orosz csapatok, hat művész titokban összeállt egy földalatti műhelyben az oroszok által megszállt Herszonban – írja a Guardian. Néhányan azóta már elmenekültek a városból, mások azonban az életük kockáztatásával ott maradtak és külön-külön is folytatták a munkát, amikor már túl veszélyessé vált, hogy személyesen találkozzanak.

A létrehozott többtucatnyi alkotás között megtalálhatók rajzok, festmények, videók, fényképek, naplóbejegyzések és színdarabok is, amelyek betekintést nyújtanak azokba a borzalmakba, amelyeket ukránok milliói kénytelenek elviselni az orosz uralom alatt. A képeken vasútállomásokon ölelkező emberek, pincékben bujkáló családok, égő házak és emberi csontokon táncoló figurák is fellelhetők.  A csoport szeretné egy kiállításon bemutatni az elkészült műveket, ám ez a február óta megszállás alatt lévő Herszonban egyelőre nem lehetséges.

„Látom, hogyan mondják el a művészek az igazságot a világnak a háborúról a művészetek nyelvén. Számomra az is fontos, hogy közvetítsem, hogyan zajlik a kulturális ellenállás, amely nem kevésbé jelentős, mint a fizikai, mivel a kulturális front az a hely, ahol kibontakozik a szabad jövő – fejtette ki az alkotóprogram kurátora, Yuliia Manukian, aki már elhagyta Herszont és jelenleg Odesszában tartózkodik. – Már sokan megírták, milyen nagy szükség lenne rá, hogy a saját hangunk is tisztán megszólaljon a nemzetközi kulturális és művészi színtéren, ahol hosszú évek óta Oroszország az uralkodó, mint a kelet-európai művészeti hagyományok képviselője. Sosem volt még ennyire időszerű, hogy hallassuk a saját hangunkat.”

Herszonban 2002-ben saját művészeti mozgalom jött létre, az úgy nevezett „her-art”, amely az iróniát, a szarkazmust és vakmerőséget állítja szembe a művészeti fősodorral. Manukian szerint a háború kitörése utáni első hetekben a többiekhez hasonlóan sokkos állapotba került, de miután meglátta más ukrán művészek háborúra reagáló műalkotásait, arra jutott, hogy a művészet elengedhetetlen a „mentális egészség megőrzéséhez” és összehozott hat helyi művészt.

A ZHUK néven alkotó naiv művész a felkérés idején már el is kezdett dolgozni A hívatlan vendég című festményén, amelyet egy asztalterítőre festett, a bucsai mészárlás után pár órával pedig már el is készítette a Kukurikú Putyin című plakátját.

„A háború kettévágta az egész életemet, de az aprócska alkotóműhelyem hívogatott – írja egy Herszonhoz közeli megszállt faluban élő Marka Royal művésznevet viselő alkotó, aki Mrs. Szoloduha Z-feljegyzései címmel kezdett naplót. – „De hogy rajzolhatsz, ha közben robbanásokat hallasz? Azt gondoltam: kit akarok hülyíteni és miért? Nem tehetsz úgy, mintha a háború valahol másutt lenne. Papírra kell vetned a tapasztalataidat.”

Yulia Danylevska ezzel szemben nem a támadásokat helyezi a munkája fókuszába. Az egyik képén mariupoli menekültek láthatók, akik ívóvíznek szánt havat gyűjtenek, egy másikon egy ukrán nő arany fülbevalóját tépi ki egy orosz katona, a harmadikon egy levágott kéz tart egy orosz zászlót.

A ma már Kijevben élő fényképész, Li Biletska Mária Otthon címmel készített fotósorozatot a megszállás alatt élő lányok és nők portréiból, azóta pedig a Nők a Megszállásban című dokumentumfilmjén dolgozik.

A gyerekkönyv illusztrátor Mona a lelkiállapotát tükröző festményeket, valamint egy videóinstallációt készített Sikítani Akarok címmel.

A drámaíró Artur Sumarokov pedig két színdarabot írt a 45 napos orosz megszállás tapasztalatairól. „Mit jelent megszállás alatt élni? – teszi fel a kérdést. – Azt jelenti, hogy nem félsz többé a haláltól. Néha az az őrült gondolatom támad, hogy talán mégiscsak becsületesebb, ha eltörölnek téged és a házadat is a föld színéről, mintha egy udvarias szadista túszul ejt. Ebben a letargikus állapotban kezdtem el írni a darabot. Nem azért, mert ezt akartam. Csak azért, hogy megóvjam az elmém a pusztulástól.”

Borítóképünkön: Ukrán tűzérek Herszonban, fotó: AFP / Metin Aktas